• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska språket fantastiskt eller?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Ett bra exempel på förslumningen av det svenska språket är exemplet "en öl till". Google vill ha det till "en till öl". Det går väl möjligen an när Google försöker förstöra språket men när en journalist på Sveriges radio skriver "en till öl" då går det inte an. Det är allvarligt!

Jappe


Trodde inte TILL fanns längre! (https://sv.wikipedia.org/wiki/Till-bryggerierna)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Eller "ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHHHHHHH."
Vi hade besök av amerikanare på jobbet för några år sedan. De bodde på ett hotell där fönstren vette mot Avenyn i Göteborg.
På morgonen när vi hämtade upp dom frågade de vad ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHHHHHH betydde/hade för innebörd.
De förklarade att med öppet fönster kunde de höra ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHHHHHH från alla ungdomar som gick förbi på kvällen.
Bristande ordförråd???
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Den som tittade på "Fråga Lund" häromdagen, vet varifrån ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHHHHHHHHHHHHHH härstammar!:twitcy:
 
F

F.d. 30870

Guest
Kul tråd,,, vi är ju många som hänger upp oss på saker i språket. Det är en sak att hänga upp sig på sånt som stör en och en annan sak om det är rätt eller fel... en liten men viktig skillnad tycker jag.
Kommentar nummer två är att ämnet ligger ju lite på gränsen till vad som jag vill läsa om på en husbilsklubbs hemsida/forum? (Om det nu heter så på svenska? ) Men givetvis passar jag på att utnyttja tillfället när det ges.

Själv noterar jag stavfel här på forumet. Finns väl många! Ett mycket vanligt felstavat ord här på forumet är TIPS..... väldigt många skriver TIPPS ???????
Själv stör jag mig mest på,,Precis,absolut, OK OK OK ja men precis, absolut, OK OK OK ja precis absolut, precis, absolut.

Det fanns/finns ett program i P1 Språket,,, nya programledare, 10-20 OK, OK OK OK OK OK

TIPS TIPS TIPS TIPS TIPS ok, precis,absolut.

Det sägs också OK när man inte har förstått ???

Kunden: Jag skulle vilja köpa en sån här dubbelvinkelhaksskärare.
Expediten: OK
Kunden: Vet du vad det är?
Expediten: Nej.

Då säger ja: OK, Precis,absolut med stockholmsdialekt...
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Varsågod och slå( r) dig ner
:yes:
Så var det 1977 när jag gick svenska för invandrare.Heter numera SFI. En till i mängden av förkortningar. Vi fick 240 timmar, betald av arbetsgivaren. Det var tider, det! Efter 160 hoppade jag av och struntade i resten för att jag var inte intresserad av att lära mig finska och chilenska.Biblioteket och frugan blev räddningen. Framförallt kvinnan i mitt liv visade ett stort mått av tålamod, inlevelse och pedagogiska kvaliteer. Men, vad är det som styr över ändelsen d eller t???
:yes:
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Samma sak med tre raka segrar, kan man inte säga tre segrar på raken? Det finns ju mig veterligen inga krokiga segrar. Jag förstår vad man menar men .....

Inger

Språket är levande och förändras hela tiden, bara acceptera!

Tre segrar på raken:confused:
Jag som trodde det skulle vara: Tre segrar i följd.

Om man stör sig på andras ord så har man förmodligen mer problem än den som använder ordet, dom struntar nämligen i det.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Ja, konstigt är det med språket eller skall man kalla det nysvenskan?
Uttryck som : Sjukt bra, sjukt kul, sjukt spännande, asmysigt & tjenare mannen. Motsägelsefulla uttryck & felaktiga meningsuppbyggnader. När en yngre son till bekanta talade om för mej att han hade tillbringar helgen på ett asmysigt ställe så frågade om han hade varit på bårhuset bland liken. Han förstod inte vad jag menade. Ord som vi förr ansåg som "fula" & obsena finns nu i SAOL. Ja, det sitter t.o.m personer i radio & TV & använder uttryck enligt ovan. Ur led är tiden, synd med denna utveckling, språket är ju trots allt en del av landets identitet. Det är möjligt att jag med denna kommentar upplevs som en konservativ bakåtsträvare men det får jag ta.

Bennie
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Vinstvarning! Varnar vi inte för någonting negativt, eller?
Straxt i stället för det korrekta strax hörs väldigt ofta på TV.
Meteorologen: - Tittar vi på onsdagsvädret blir det regn! Blir det solsken om vi ger fasen i och titta?
Apropå särskrivning: Kristi himmelsfärds dag!
//Kjell
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Vinstvarning! Varnar vi inte för någonting negativt, eller?
Straxt i stället för det korrekta strax hörs väldigt ofta på TV.
Meteorologen: - Tittar vi på onsdagsvädret blir det regn! Blir det solsken om vi ger fasen i och titta?
Apropå särskrivning: Kristi himmelsfärds dag!
//Kjell

Vinstvarning är negativt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

På skyltar brukar det stå "Se upp för fotgängare". Man bör nog se åt sidorna istället.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Varsågod och slå( r) dig ner
:yes:
Så var det 1977 när jag gick svenska för invandrare.Heter numera SFI. En till i mängden av förkortningar. Vi fick 240 timmar, betald av arbetsgivaren. Det var tider, det! Efter 160 hoppade jag av och struntade i resten för att jag var inte intresserad av att lära mig finska och chilenska.Biblioteket och frugan blev räddningen. Framförallt kvinnan i mitt liv visade ett stort mått av tålamod, inlevelse och pedagogiska kvaliteer. Men, vad är det som styr över ändelsen d eller t???
:yes:

Det är oftast en eller ett ord som styr ändelsen d eller t. Ex ett runt bord eller en rund boll. Som alltid finns det undantag.
BBa.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Förtydligande:

Bollen, stolen dörren, grillen = en boll -osv.

Bordet, fönstret, märket, larmet -osv =et. Ett bord osv.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

För mig startade Svenska studierna också på sjuttiotalet. SFI, alltså betalda undervisningar visste jag inget om. Frugan har stånkat sin panna blodigt med mig, blöder fortfarande...;) Biblioteket och i mitt fall var Kalle Anka räddningen, förklarar kanske en del? Vad jag har problem med fortfarande är på och i, den eller det. För att nämna något.

Sak innehållet är ju en annan kapitel, men där lämnar svenskan mest avtryck i det där oerhörd försiktiga, trevande tonläget. Jag är hemmifrån van vid provocerande tvärsäkra uttryck som egentligen är avsedda för diskussion underlag, men här skapar de bara tystnad.

Vinstvarning från affärsvärlden är inte så förbryllande när man förstår sammanhanget. Det betyder att vinsten blir inte så hög som analytikerna kalkylerat med. Sedan finns det en "Omvändvinstvarning" som är godis för placerare och betyder att vinsten blir betydligt högre än väntat....
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Förtydligande:

Bollen, stolen dörren, grillen = en boll -osv.

Bordet, fönstret, märket, larmet -osv =et. Ett bord osv.

Hej! Det du nämner är exempel på bestämd och obestämd form.

Men frågan gällde vad som bestämmer adjektivets ändelse alltså D eller T.
Om man säger En framför adjektivet blir ändelsen D.Ex En runD boll. Om man däremot säger Ett framför adjektivet blir ändelsen T. Ex Ett runT bord.

Men som sagt det finns undantag.
BBa
 
Toppen