• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska språket

H

hianders

Guest
Lyssnade nyss på ett nyhetsprogram på tv och förundrar mig alltid över sportreportrarna som säger: fyra raka segrar eller fyra raka förluster. Varför säger man inte fyra segrar på rad eller raken? En seger eller förlust kan ju inte vara krokig eller hur? Rak är för mig motsatsord t krokig.

När jag ändå gnäller lite, man pratar ofta om FB, twitter m fl som sociala medier. För mig är de nästan asociala eftersom folk träffas, pratar i telefon m m mycket mindre numera.

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Svenska språket

. . . . . . eller: "Nu går laget för vinst!"

Det och många andra "anglofieringar" gör tittande och lyssnande på sportreferat utöver våldet och alla andra dumheter till något man lätt kan undvara.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket

Hur kommer det sig att det heter släppt en skiva när någon orkester/sångare har gett ut en ny skiva. Sedan blir det album.

Släppt är det någon som håller i den på andra sidan eller??
Album så vitt jag vet finns det inga kort på skivan utan på omslaget.
Man kan ej heller bläddra i detta så kallade album..

Är jag helt fel ute eller??
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Svenska språket

Intressant ämne, själv kan jag bli mycket irriterad när "mina" ord och "mitt" sätt att använda dem ersätts av andra.

Men...

Evolution pågår ständigt, somt går mycket långsamt som livet självt. Annat tar onödigt lång tid, t.ex. utvecklingen av förnuftiga husbilschassin. Språk, däremot, sprider och färgar av sig snabbare än spillt rödvin.

Svenska är ett minoritetsspråk i världen, vi står under ett ständigt tryck från den för ögonblicket dominerande omgivningen. Fram till mitten av fyrtiotalet var tyskan en betydande inspirationskälla, dessförinnan franska och latin, prästspråket. Även andra exempel finns.

Självklart skall vi vårda det språk vi använder, men på allvar försöka hindra omvärldens inflytande är som att försöka hindra en tsunami med händerna. En tidigare trädgårdsarbetare fällde följande kommentar: "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär".

Antag att alla ord och uttryck som saknar "äktsvenskt" ursprung i den här tråden stryks, hur mycket blir kvar?

Låt oss glädja oss åt att "vi" exporterat ombudsman, smörgåsbord och gratis.

/ Erik
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.783
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svenska språket

Jag blir ju lite nyfiken på vad du menar med "utveckla förnuftiga husbilschassier" ? Har vi inte det? :)
 
F

F.d. 50101

Guest
Sv: Svenska språket

Jättesmå eller jättelitet låter ochså dumt
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Svenska språket

Jag blir ju lite nyfiken på vad du menar med "utveckla förnuftiga husbilschassier" ? Har vi inte det? :)
OT: För några år sedan läste jag ett råd i en MC-tidning som gällde köp av begagnade fordon; Läs inte bara omdömen som gjordes när modellen ifråga introducerades eller var aktuell, sök artiklar som gäller nästa modell, där kan du finna bristerna hos föregångaren.

Vilket chassie/grundfordon är, enligt dig, dagens mest förnuftiga? Förmodligen hör svaret hemma i en egen tråd, knappast här.

/ Erik
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.783
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svenska språket

Jo, även ditt påstående hör väl hemma i en egen tråd? Men, mest förnuftiga? Det beror väl helt på omständigheterna/behoven/köparens preferenser. Det kommer aldrig att vara möjligt att utse ett enda "förnuftigt" husbilschassie enligt min mening, det var därför jag blev nyfiken på ditt påstående? :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Svenska språket

Att göra andra uppmärksamma på något tal- eller skrivfel eller annan språklig felaktighet anses oftast vara både fult och ohövligt mm - även om man gör det vänligt och i bästa avsikt. Jag anser det vara missriktad finkänslighet, som naturligtvis bidrar till att permanenta och ytterligare sprida sådana felaktigheter och "utveckla" språket i felaktig riktning.

Där skolan och föräldrar accepterar felaktigheter under måttot "ja, jag förstår vad du menar" som det enda viktiga och tror, att det blir nog bättre med stavningen och språkbruket senare är nog oftast rätt, men man kan ju alltid med små medel åstadkomma förbättringar.

Att läsa tidningar och böcker är också en fin "skola" för att förkovra sig i språket. Det kanske även de s k sociala medlen är fast på annat sätt för många?? Eller??
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Svenska språket

Ofta blir det faktisk riktigt roligt. Många ordspråk påbörjas rätt men avslutas på ett häftigt nytt sätt.

Har roat mig med att anteckna en del lustigheter både från sportreferenter och journalister:

"Halka på efterkälken" "Vi är snart strax tillbaka" "Inom en icke alltför överskådlig framtid" "När det återstod 200 meter kvar" "Biaggi hade en väldigt snabb hastighet" "Han returnerar tillbaka bollen" "Fyllt till bredden" (brädden). "Surt som ättiksgurka" "Med ett halvårs intervall mellan gångerna" "Mycket av det stulna godset är härlett till godsägarna" "Q8 beskriver ryktet som en luftballong" "Det gäller att stävja i bäcken"

:)
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Svenska språket

Ja, det finns många rena skräckexempel: XX har gått ner med minus 5%,
Dyra priser.... Starta upp.... och många fler, man tar sig för pannan.
Men Alve har rätt, ibland kan det bli riktigt lustigt.
Vad sägs om den här: Han fick bita i det sura gräset...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen