• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Ska inte lägga mig i argumentationen ang avloppskran som inte stängts, men vill berätta om vad som kan hända och som är väldigt pinsamt för en som försöker sköta sig.
Vi var på en ställplats i Moseldalen. Efter lång kö så skulle jag tömma. När jag skulle stänga kranen så släppte stångförlängningen vid kranen. Alltså så blev det en slatt kvar i botten på tanken, så det var bara att åka i väg o h nog f... såg jag i backspegeln strängen på vägen. Skönt att slippa se ögonen på de som var kvar efter mig.
Vi fick åka till närmaste rastplats efter vägen och ta fram verktyg för att få klokopplingen på plats. Efter det så är jag lite försiktigare i vridmomentet när jag öpppnsr o stänger kranen.
Kanske har det drabbat fel Carthagoägare, vad vet jag? Bengt
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Att inte bry sig om man spiller gråvatten är i min mening urbota dumt. Som jag skrev senast finns det motstånd mot ställplatser i byarna så om ni fortfarande vill lägga bränsle på brasan åt ställplatsmotstårna så fortsätt att spilla ert gråvatten så försvinner nog flera men det är det kanske ni vill eller !!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Jag blir också minst sagt förvånad över att det finns husbilsägare som inte förstår att allt som rinner ur en husbil kommer att uppfattas som avlopp, och förstöra vårt anseende i allmänhetens ögon. :confused:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Lite efterdropp får man alltid räkna med.
Tommy R
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Hej på er alla i klubben.
Jag har en fundering som jag vill få svar på av er trevliga husbilseägare.
Vi bor i Sandvik på norra Öland och där finns en fin ställplats i hamnen som har varit mycket välbesökt i sommar och det tackar vi för
Men det vi inte tackar för är att många husbilseägare som lämnar Ställplatsen och har tömt sin gråvattentank inte stänger kranen. Eftersom vi bor bredvid vägen upp från hamnen ser och känner vi resultatet av slarvet, tänk efter och tänk om och stäng kranen. Det är ju skillnad om man glömmer detta utanför byar och samhällen, men det är inte så roligt för oss som bor tio meter från vägen en varm dag.
Ha en fortsatt bra husbilshöst och ni är mycket välkommena till vår fina hamn och by

Här kommer mitt 2:a tips.

Häng upp en påse inkontinensskydd vid tömningsplatsen.
De som har problem med att hålla tätt kan stoppa in ett skydd i röret.
Ev. komplettera med telenummer till mekaniker som kan ställa diagnos och ge behandling.

:)Peter
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Antingen för man en seriös diskussion om problemen eller kan man öppna en tråd för oseriösa kommentarer. Jag ser gärna att denna kommentar flyttas till den andra tråden. Du kanske villa ha flera stängda ställplater som Degerhamn.
För mig kan ni som inte vill stänga er gråvattenkranen åka någon annan stans än till Sandvik. Ni övriga är hjärtligt välkommena till våt fina hamn
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Hallå där, detta är ett seriöst tips!

Vi måste klura ut något som får de "glömska" att stänga sina avtappningar innan avfärd, då gäller det att göra dem uppmärksamma på problemet.

Att tro att det är HBK'are som glömmer tror jag inte, här är vi upplysta om allehanda problem runt vår hobby.

Problemet måste lösas på plats!

Det brukar ju sitta skyltar på urinoarer att
"Har du problem med fimpar och snus i urinen, uppsök läkare"

Mitt förslag har samma innebörd :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Jag kan förstå att gråvattentömning är en het fråga, i synnerhet på ställplatser och campingar.

Jag fick en ilsken blick när det rann vatten från överfyllnadsskyddet häromveckan när jag lämnade en ställplats på Öland.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Platsen har inget med saken att göra PeterK utan det är konstruktionen eller handhavande fel hos bilägaren. Jag tror inte att du skulle bli glad att någon tömmer illaluktande vatten utanför din dörr eller skulle du dela ut inkontinensskydd åt dessa personer eller fråga dom om vad i he dom gjorde.
Jag har aldrig påstått att det bara är HBK are som missar men ville bara ta upp frågan så att vi inte skapar problem med nedlagda Ställplatser i framtiden, välj själva som sagt det finns många motståndare som vill få bort oss från vackra platser som vind dag kan parkera på. Ha en skön sensommar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Jag tolkade det som ni bor i närheten av ställplatsen.

Jag tycker ni formulerade er bra i trådens 1:a inlägg :)

Ifall ni printade något liknande och satte upp det vid tömningsstället så tror jag att fler skulle komma ihåg att stänga dräneringen innan avfärd.

Det kan väl inte skada att prova. :)

Att sedan tråden fylldes med ursäkter är lite tråkigt :(
Jag ville bara försöka hjälpa till med tips om er olägenhet från husbilar :oops:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Ok,
Jag tycker dock inte att lösningen känns bra/modern när vattnet töms ur av sig själv.
Jag förstår inte behovet/funktionen..............................

Nån som provat att bara sätta en gummiplugg i överfyllnadsskyddet?
och i.s.f vad fick det för konsekvenser?

Det stämmer som en del påpekat att vi kommit väl långt ifrån det ursprungliga inlägget. Jag vill ändock avge ett svar här då det kan ha ett visst allmänintresse.
Då påfyllnadsröret ligger över tankens högsta punkt skulle det betyda att vid pluggning av överfyllnads / skvallerrör skulle tanken bli helt fylld med undantag av någon ev luftficka beroende på lutning.
Det skulle betyda att minst en av tankens två inspektionsluckor (på tankens topp) skulle stå under vattentryck då rörets vattenpelare ligger över tanken.
Tätningen på dessa skruvluckor är tveksam efter ett antal öppningar och då är risken stor att vattnet som ligger över tankens topp rinner ut i bilen.
Det är av den anledningen jag funderar över en kran / ventil som kan stängas efter fyllningen för att förhindra att vatten skvalpar ut vid körning med full tank.
Jag håller med om alla grundkonstruktioner på Husbilar inte är optimala.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Här är en aktuell tråd där man kräver 100 kronor för att tömma gråvatten.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t98435/

Vad är det vi husbilsägare vill ha?

En parkeringsplats för natten.
Ström. (Under en natt på sommaren max 2 k/wh. Dvs 2 kr. Förbrukning.)
Kanske en toa och dusch.
Ett helt vanligt avlopp för gråvatten/svartvatten.
Vatten.

Hur svårt kan detta vara?
Ska detta kosta 100 till 200 kronor för en natt??
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Nån som provat att bara sätta en gummiplugg i överfyllnadsskyddet?
och i.s.f vad fick det för konsekvenser?



Det stämmer som en del påpekat att vi kommit väl långt ifrån det ursprungliga inlägget. Jag vill ändock avge ett svar här då det kan ha ett visst allmänintresse.
Då påfyllnadsröret ligger över tankens högsta punkt skulle det betyda att vid pluggning av överfyllnads / skvallerrör skulle tanken bli helt fylld med undantag av någon ev luftficka beroende på lutning.
Det skulle betyda att minst en av tankens två inspektionsluckor (på tankens topp) skulle stå under vattentryck då rörets vattenpelare ligger över tanken.
Tätningen på dessa skruvluckor är tveksam efter ett antal öppningar och då är risken stor att vattnet som ligger över tankens topp rinner ut i bilen.
Det är av den anledningen jag funderar över en kran / ventil som kan stängas efter fyllningen för att förhindra att vatten skvalpar ut vid körning med full tank.
Jag håller med om alla grundkonstruktioner på Husbilar inte är optimala.



Tack för ditt svar, dock tror jag inte en sekund på att detta skulle vara grundorsaken.

Isåfall har man alltså först låtit tillverka en tank.
Som sen utrustats med inspektionsöppningar
Dessa öppningar visade sig läcka.
Lösning: bygg om tanken och montera ett överfyllnadsskydd.
Låter i mina öron som engelsk ingenjörskonst av 3:e graden.

Jag har själv 4st. öppningar på min gamla vattentank som sitter under vattennivån ifall den är 70% eller mer.
och tro det eller ej, dom håller tätt alltihopa :confused:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

På min bil hängde avloppsslangen t gråvattnet ner i en liten båge under bilen. Kröp under för att kolla varför det drällde ut vatten varje gång de första 100 metrarna efter tömning, vilket var väldigt irriterande då inget rann när jag stängt kranen o stod still efter tömning. Enkelt avhjälpt, tog ett spännband o satte fast slangen lite högre upp i en balk, så nu rinner allt ut när jag tömmer.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Är på en Ställplats i Le Havre Frankrike där står det ett par som ser till att tömning av toalett fasta tankar o kassetter,gråvatten och påfyllning av vatten o fan tar det den som gör annat som dom har sagt:music-icon::music-icon:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Gjorde ett ingrepp på tömmningsröret...efter en fadäs på en Aldi parkering i norra Tyskland...kranen var inte 100% stängd..så vi fick lite griniga blickar från folk som stog i närheten , då kranen läckt ut lite ilaluktande vätska .
Satte en stopp koppling på ett enkel sätt så att är inte kranen tillräckligt stängd kan inte det komma något gråvatten iallafall...j..dra skönt att veta.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    42,7 KB · Visningar: 204
Toppen