Sv: AC i bodelen
Har hört lite varningar för att ha det kopplat på detta vis. Vi var hösten 2014 på Flatruet i Härjedalsfjällen under en långhelg. Bredvid oss stod en sprillans ny Carthago som hade en sådan anläggning. På natten mellan lördag och söndag tog gasolen slut och kylskåpet kopplade över på elen (220v) som kom från invertern. Jag tror även elpatronen gick in på 1000w men är inte helt säker.
På söndags morgon knackade på dörren och där stod "Carthagomannen" med båda batterierna så gott som tomma. Tur att vi var kvar för vi fick ner till Funäsdalen och skaffa startkablar för att hjälpa till att starta bilen. Ett tråkigt slut på en annars bra helg. Så att rekommendera är att skilja ur dessa uttag som går till kyl o elpatron.
Hej
Den bilen du träffade på var inte riktigt kopplad. På min bil är laddare, elpatron och kylskåpet på en egen 230 grupp som inte får ström via UPS funktionen. Jag gissar att det var eftermonterat i Carthagon av någon utan husbilerfarenhet. Fabriken hade nog gjort som Concorde och haft två 230 grupper. Att även startbatteriet hade tömts visar också att någon kopplat riktigt galet då ju detta enbart skall vara ihopkopplat med bilens 12v system när det finns laddning. Detta tyder på att även laddaren för 12v låg på den 230 grupp som fick ström från invertern. Ett spännande försök till evighetsmaskin som tyvärr inte fungerar då ju verkningsgraden understiger 100% på den lopen.

Ett eljobb som gjorts av någon som tydligen inte riktigt vet vad de pysslar med.

Förvånande att detta inte upptäckts av ägaren tidigare för med den kopplingen måste "tomgångsbelastningen på invertern varit ganska hög då ju den alltid haft en grundförbrukning som på toppen av sin egen tomgångförbrukning också haft en laddare som med den kopplingen troligen gått på maxförbrukning. Har man också stora solceller i lopen kan de ju dock dagtid ha dolt den höga förbrukningen från invertern. Den typen av kopplingar är ganska farlig då man lätt får varmgång då ju förbrukningen här kommer att öka mot den svagaste komponenten i lopen max och då kan det bli varmt.
Om du har något sätt att kontakta ägaren av den bilen som hade denna inkoppling så borde han få en varning att han med denna elkoppling riskerar att få varmgång och därmed brand. Det är dock ganska lätt att åtgärda med en extra separat 230 grupp dit laddare, elpatron och kylskåp bör kopplas.
Ett jobb som en elfirma gör på några timmar.