• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självscanning i butik

F

F.d. 53358

Guest
När jag är och handlar, ser jag många som scannar sina varor själv. Det är naturligtvis väldigt lättvindigt, men det finns ett par problem med detta. Man kan missa själv. Någon annan kund kan lägga fel. Ens barn kan smyga ner lite godis.
Vid kontroll blir man sedd som SNATTARE, själv kommer jag aldrig att använda en sådan tingest och riskera att stå där med skammen, om något av detta sker.

:swoon:
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Självscanning i butik

Vi har självscanning och har haft det ca 6 år och det är bland det bästa som finns när vi handlar. En av oss står oftast vid kundvagnen och sköter scanningen och håller koll på att allt scannas. Tittar efter varje scanning på apparaten så rätt pris har kommit in. Handlar man själv så är det bara att dra med sig kundvagnen till varan. Så vi hyllar verkligen självscanningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Självscanning i butik

Självscanning tycker jag är bra. Emellanåt åker man på en full kontrollscanning eller stickprovsscanning & det är inget som stör mej. Efter att jag började med detta så har jag aldrig köat vilket jag värderar högt. Naturligtvis skall man vara ytterst noggrann så att man inte missar någon vara. Om man skulle missa en vara så är det inte hela världen, följden blir att man åker på ett par extra kontrollscanningar med tätare intervaller. Jag har svårt att tro att handeln ser alla som missar att scanna en vara som potentiella snattare. Vi är ju bara människor som gör fel eller missar ibland. De som ideligen påträffas med oscannade varor skall nog överväga om dom fixar detta med självscanning & välja manuell kassa istället. Gör dom inte det så är dom nog just snattare.

Bennie
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

Lugn & fin!

Det kommer fler EasyFlow diskar i butiker framöver. =Riskfritt att känna likt det ni beskriver!

Gå in på ITAB.se

Mycket intressant utveckling för butiker!
Fungera som så: Butiken kör igenom varje vara ca. 10ggr. i disken. Loggar detta mot deras databas, sedan klart!

Sitter vikt & bildsensorer(typ FBI) som ser skillnad på ex: 7sorters röda äpplen.
Inga streckkoder eller annat behövs i butiken. Endast pristuppgift som kan vara digital, uppdateras från kontoret!


OT:
Det finns de som sätter i system att fylla två kundvagnar i butik som använder handskanner.
2 personer går in i butiken, tar var sin kundvagn... Allt i kundvagn #1 skannas men Inget i kundvagn #2...

Kundvagn/person nummer två står sedan några meter bakom Kundvagn#1 som avslutar köpet.

Får personen nummer #1 en "kontroll" på sig, backar bara person nummer två inkl. kundvagn undan, ställer kundvagnen någonstans & bara går!
Blir de ingen kontroll, rullar de ut båda kundvagnarna!!! Helt riskfritt! Förjv.... :mad:

Heja ITAB & deras utveckling i Europa!
Vänl. Magnus
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Självscanning i butik

Helt klart händer det att folk stjäl i affärer men det får stå för dom & deras samvete. Jag har ingen aning om hur utbrett detta är utan det är upp till handeln att hålla reda på. Det är bara bra om sådant här uppdagas. Det finns även andra varianter, jag såg en som stod & tryckte i sig ett paket prinskorv på ICA Maxi förra året. Mätt blev han nog & gratis var det också.:D

Bennie
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Vi tycker självscanning är helt fantastiskt! Man sparar massor av tid och slipper detta evinnerliga köandet. Har aldrig upplevt att ungarna smugit ned prylar i kassarna - kanske beror det på att de får hjälpa till att "pipa" varorna :).

De gånger vi råkar handla i en butik där vi får stå o köa så tar jag mig för pannan o tänker ALDRIG MER VILL JAG KÖA! :spinny:

//Ika
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Självscanning i butik

Scanning är SUPER bra, det väljer vi ALLTID! Visst kan man missa något som "nybörjare", men det ordnar sig i slutändan. Har man missat att scanna en vara, då får man tätare kontroller nästa gång... ...och vad gör det, det går hur snabbt som helst i den manuella kassan!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Självscanning i butik

Jag kommer aldrig att välja självscanning. Skulle känna mig som en tjuv om det missat någon vara. Har vid flera tillfällen kommit hem med någon vara jag själv inte lagt i kundvagnen. Senast fanns det två gurkor med hem, fast jag aldrig köper mer än en. Någon har väl lagt i fel vagn, detta är mänskligt, har även hänt mig.
Om kassörskan missar så är det inte mitt fel.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Självscanning i butik

Usch fy så penibelt, att få varor med dig hem som man inte betalat. Jag förmodar att du gick tillbaka & påpekade att det blivit fel & lämnade tillbaka gurkan.:D

Bennie
 
H

Helter

Guest
Sv: Självscanning i butik

Här är en självscannare till! Jag scannar dock helst inte i butiker som har det systemet där man måste plocka upp varorna vid en egen liten disk för att sedan lägga i påse på andra sidan, det system som finns på tex IKEA och Willys. Där blir det ofta krångligt vid disken. ICA och COOP´s system däremot tycker jag är toppen. Så länge jag själv har "rent mjöl i påsen" så stör det mig inte det minsta om det skulle visa sig vara något fel vid kontroll. Jag har dock lärt mig av erfarenhet att inte lägga ifrån mig scannern när jag hämtar varor och att titta igenom scannern innan jag sätter tillbaka denoch sedan brukar jag, somvid vanig kassabetalning, kika igenom kvittot innan jag går ut. Och ja, självklart säger jag till om jag upptäcker något fel, även om det är till min "nackdel" så jag ska betala mer. :)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Självscanning i butik

Jag tycker det är mycket bättre att betala för kassörskornas löner när dom kontrollerar att alla betalar varorna än att betala för det som stjäls.
Att jag kan tjäna någon minut i kassakön tycker jag är ett korttänkt försvarande av ett absurt system.
Skapa jobbtillfällen och förhindra brott istället.

/Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Självscanning i butik

Ser i varehusene her i byen at når de innfører selvbetjeningskasser (type IKEA) så erstatter de 2 vanlige kasser med 5 eller 6 kasser og har en ekspeditør i dette kasseområdet til å hjelpe og kontrollere. Men fortsatt betjenes et stort antall av de andre kassene, men køene blir kortere. Foretrekker selv den korte køen inn til selvbetjeningen, en får selv putte varene i posene - i de andre kassene er det ekspeditøren som stapper varer ned i poser.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Självscanning i butik

Usch fy så penibelt, att få varor med dig hem som man inte betalat. Jag förmodar att du gick tillbaka & påpekade att det blivit fel & lämnade tillbaka gurkan.:D

Bennie

Eftersom jag gick genom kassan, betalade jag för båda gurkorna, men den person som lagt fel kanske skannade in den också. Vad vet jag.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Självscanning i butik

Vi scannar, är toppen slipper så i kö vid kassorna.
Fick kontroll en gång å då hade jag scannat en vara 2 gånger.
Så det händer nog åt båda hållen omedvetet.
/Vidhem
 
Toppen