• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktskojare fortsätter verksamheten.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Iveco produserer chassi helt ned i 3500 kg klassen, men trodde ingen bygget husbil på de under 50Cxx som er 5 tonn totalvekt og minste med dobbeltmonterte bakhjul. Har kjørt kassebil 35C15 (litt eldre med 2,8 liter motor) - tror den kan veies opp til 4200 kg. Men det tunge H chassiet i lakkert stål veier utrolig mye mer enn et Fiat ALKO AMC chassi i pressformet galvanisert stål. Iveco og MB Sprinter chassi i samme vektklasse veier omtrent det samme.
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Om nu alla handlare skulle sluta sälja bilar med för låg lastvikt så innebär det också att de inte skulle byta in dessa bilar.
Stackars alla som idag har bilar som ingen vill köpa eller byta in. Ekonomisk katastrof

Claes
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Jag gjorde den kollen vad som var standard och vilka saker som enligt annonsen på nätet finns på bilen. Det är en hel del monterat efteråt. Om du inte tror mig så be forsbergs väga bilen med fulla tankar och förare.

Vi har väl olika syn på vad som är mycket vikt, centraldammsugare, Snipe, 2 Tv och el nedsänkbar kaffebryggare låter för mej inte så jätte mycket. Men Kabe har problem med vikter, har dock för mej att det är 810 som har det stora problemet... Sen har Kabe så små tankar att det tex jämfört med Concorde behöver ett antal mindre kilos lastvikt.

En av de värsta exempel jag sett är Burstner på MB chassie med om jag minns rätt 140 kg på pappret...

Men är detta handlarnas fel? Då är alla husbilshandlare i såväl Sverige som de flesta andra europeiska länder skojare i era ögon... Några har även pekat ut fabrikanter, vilken fabrikant har inte något sånt exempel? Dom lär vara lätträknade... Men vad har vi för regelsystem som tillåter registerering av bilar med dessa vikter??? Jag förstår också att kvällspress rubriker är roligare när man vill ha diskussioner, men ta då lite seriöst på saken och ta med alla delar på såväl bilarna som hela kedjan som gör att dessa bilar finns på vägarna... Då skulle jag också tycka att det var upplösande och kanske kunde ge lite effekt på sikt om man orkar föra upp debatten så den får lite spridning och påverkan!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Vi har väl olika syn på vad som är mycket vikt, centraldammsugare, Snipe, 2 Tv och el nedsänkbar kaffebryggare låter för mej inte så jätte mycket. Men Kabe har problem med vikter, har dock för mej att det är 810 som har det stora problemet... Sen har Kabe så små tankar att det tex jämfört med Concorde behöver ett antal mindre kilos lastvikt.

En av de värsta exempel jag sett är Burstner på MB chassie med om jag minns rätt 140 kg på pappret...

Men är detta handlarnas fel? Då är alla husbilshandlare i såväl Sverige som de flesta andra europeiska länder skojare i era ögon... Några har även pekat ut fabrikanter, vilken fabrikant har inte något sånt exempel? Dom lär vara lätträknade... Men vad har vi för regelsystem som tillåter registerering av bilar med dessa vikter??? Jag förstår också att kvällspress rubriker är roligare när man vill ha diskussioner, men ta då lite seriöst på saken och ta med alla delar på såväl bilarna som hela kedjan som gör att dessa bilar finns på vägarna... Då skulle jag också tycka att det var upplösande och kanske kunde ge lite effekt på sikt om man orkar föra upp debatten så den får lite spridning och påverkan!

Du har helt rätt i att de flesta fabrikat har bilar av detta slag med för tok för låga lastvikter i förhållande till vad bilen förövrigt ger sken av att klara. Plats för 4 både att åka och sova. Stora garage, gott om skåp garderober och övriga stuvutrymmen. Jag tycker man lurar köparna när bilarna i bästa fall klarar två personer med litet packning. Vems fel det är kan man ju diskutera och många har sin del. Tillverkarna borde inte bygga dem. Lagstiftarna borde inte tillåta dem, handlarna borde inte sälja dem. Att sedan köparna borde veta bättre
tycker jag är ett klent försvar. De litar på branchens företrädare och borde inte behöva förvänta sig att bli lurade men många blir just detta. Detta tycker jag är oärligt av branchens företrädare och det gäller tydligen de flesta tillverkare och handlare. Det gäller att tjäna pengar.
 

Björkgren

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Att diskutera vad som är bästa eller sämsta bilen, det är väl ungefär när man vid ringa ålder försökt övertyga varandra om vem som hade starkaste farsan.
Men Kabe och vikter. Vid visningen på mässan för två år sedan beställde vi en Kabe 910. Men för att det skulle bli affär så ville vi ha långbäddar och det löste sig. Sedan blev det luftfjädring elgardin extra batteri och lite mera.
När bilen levererades i maj 2013 så vägde jag bilen, inget trevligt resultat ,verklig tjänstevikt och vad det stod i papperna skilde väsentligt. Diskussion med återförsäljaren gick väl inte så bra vi hade helt olika syn på tjänstevikt och totalvikt bland annat så påstods att fjädringen ingick i lastvikten.
MEN jag fickkontakt med kunnig person på Kabe och där fick jag erkännande att det här med vikter det kunde jag och att jag belyst ett problem dom inte hade räknat med.
Och nu i den uppkomna situationen är jag glad att ha Kabe att förhandla med, det var aldrig något snack om att det hela skulle lösas, men hur.
Efter någon vecka kom besked om att bromsarna skulle byggas om och därefter en totalviktshöjning till 5300 (högsta för luftfjädrad ?? )
Visst var det problem och nog borde Kabe veta vad bilen vägde, men att Kabe löste problemet på ett snyggt sätt anser jag, så jag är en nöjd 910 åkare ( 2800 mil på ett år)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Att diskutera vad som är bästa eller sämsta bilen, det är väl ungefär när man vid ringa ålder försökt övertyga varandra om vem som hade starkaste farsan.
Men Kabe och vikter. Vid visningen på mässan för två år sedan beställde vi en Kabe 910. Men för att det skulle bli affär så ville vi ha långbäddar och det löste sig. Sedan blev det luftfjädring elgardin extra batteri och lite mera.
När bilen levererades i maj 2013 så vägde jag bilen, inget trevligt resultat ,verklig tjänstevikt och vad det stod i papperna skilde väsentligt. Diskussion med återförsäljaren gick väl inte så bra vi hade helt olika syn på tjänstevikt och totalvikt bland annat så påstods att fjädringen ingick i lastvikten.
MEN jag fickkontakt med kunnig person på Kabe och där fick jag erkännande att det här med vikter det kunde jag och att jag belyst ett problem dom inte hade räknat med.
Och nu i den uppkomna situationen är jag glad att ha Kabe att förhandla med, det var aldrig något snack om att det hela skulle lösas, men hur.
Efter någon vecka kom besked om att bromsarna skulle byggas om och därefter en totalviktshöjning till 5300 (högsta för luftfjädrad ?? )
Visst var det problem och nog borde Kabe veta vad bilen vägde, men att Kabe löste problemet på ett snyggt sätt anser jag, så jag är en nöjd 910 åkare ( 2800 mil på ett år)
En snygg lösning som man borde ha som standard på den bilen. Då hade man rätt lastvikt från början. Misstänker att det löser sig med nästa årsmodell då det enligt ryktet är 5400 kg som gäller för Fiat Alko byggen även utan luftfjädring.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Min bil vägde jag upp som tidigare skrivits här.
Detta innebar nya fjäderben från Al-Ko som förstärkning av handbroms samt intyg från Kabe/Al-Ko ny totalvikt 5500kg. Detta kostar 15000:-.
Dock visade det sig när dom vägde bilen som man ska väga dom med all utr. Att den vägde 4655 tjänstevikt. Jag hade lagt på ca 120kg extra vikt i extra utr så diffen från papprets 4300 var större, varpå en hetare diskussion uppkom och slutade med att jag fick betala 7500:-.
Den vägde nu fullastad inför sem 5023kg, dock satte jag på en extra ac i helgen ca30kg + att jag ska få hydrauliska stödben monterade nästa vecka+43kg fast då kan jag plocka ur plank o annat som använts för att klossa, men nu finns mer marginal.

Bestliner det var inget surt påhopp mot dig i början, mitt tycke grundar sig enbart på att Kabe hela tiden omnämns som en skitbil och det kanske det är enligt många, men jag är jättenöjd och bra garantier och service från dom.
Som sagt har följt forumet sedan i våras och det kommer bara negativt där många verkar sitta och leta fel just bara på detta märke, blir lite tråkigt att läsa när det inte alltid är sakligt.
I detta fall så är det inget att snacka om, men väldigt märkligt om övriga märken inte har samma problem, vad har då Kabe i sina bilar eftersom dom är så tunga?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Hej
Det är inte bara Kabe som har dessa problem. Alla fiatbyggda bilar över 8,5 m riskerar motsvarande problem. Är de sedan välutrustade och välbyggda ökar risken. Kabe är här i fint sällskap med Morelo, Concorde, N-B men också Dethlefs, Brustner, Rapido och LMC.
Att bygga en riktigt stor bil på 5 tonn räcker inte riktigt till utan man behöver minst 500 kg till.
Nu lär ju fiat godkänna 5400 kg från 2015 så det blir litet bättre om nu inte tillverkarna lägger till en halv meter på längden eller ett par dm på bredden för då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Hur sedan drivlinan klarar den ökade vikten kan man undra för den är ursprungligen gjord för 3500kg bilar Bilar av sådan storlek borde nog byggas på ex Iveco Daily som byggs för upp till 7,5 tonn från fabriken. Det kanske skulle kosta 100 tusen extra men på bilar för 1,6 miljoner och uppåt är det nog inte avgörande för köp.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Hur orkar ni lägga ner denna tid o kolla upp o ta reda på allt som troligtvis inte påverkar er ett jä... dugg. Måste vara ett fundamentalt fel.
 

Björkgren

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Kanske borde nämnt det, när vi var överens om att bilen inte stämde med vikter och vad som uppgavs i besiktningsinstrumentet ,så klargjorde Kabe att dom står för alla kostnader.
Så Kabe har nog sina fördelar och som man säger en kedja är ej starkare en svagaste länken , så jag är nöjd med att vi hade en 'motpart' som var nåbar när vi hade problem.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Nu har jag läst denna tråden om och om igen. Problemet finns och senare delar av tråden har det i alla fall funnits några nyanserade inlägg. Personligen stör jag mej dock rubriken. Men det beror ju på vad syftet är med tråden. Ville man ha en seriös diskussion om ett stort problem uttryckte man sej lite annorlunda i alla fall enligt vad jag tycker.

Jag hävdar fortfarande att den omtjatade Kaben inte har så väldigt mycket vikt i extra utrustning i det som kan hittas i annonsen, men det är jag tydligen ensam om.

Sen finns det lika mycket problem med Iveco och Mercedes chassin, det är långt ifrån ett Fiat problem. Jag nämnde tidigare en Burstner på MB som exempel och tittar man på Iveco 50 chassiet så är det totalvikt på 5200 normalt, det hjälper inte tillräckligt i alla lägen när Fiats varit på 5000 och Fiat generellt väger mindre.

Trevligt med inläggen om de positiva exemplen om de som fått hjälp att få högre totalvikt.:)

Men ingen verkar vilja ta en diskussion med lite nyanser och större perspektiv.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Nu har jag läst denna tråden om och om igen. Problemet finns och senare delar av tråden har det i alla fall funnits några nyanserade inlägg. Personligen stör jag mej dock rubriken. Men det beror ju på vad syftet är med tråden. Ville man ha en seriös diskussion om ett stort problem uttryckte man sej lite annorlunda i alla fall enligt vad jag tycker.

Jag hävdar fortfarande att den omtjatade Kaben inte har så väldigt mycket vikt i extra utrustning i det som kan hittas i annonsen, men det är jag tydligen ensam om.

Sen finns det lika mycket problem med Iveco och Mercedes chassin, det är långt ifrån ett Fiat problem. Jag nämnde tidigare en Burstner på MB som exempel och tittar man på Iveco 50 chassiet så är det totalvikt på 5200 normalt, det hjälper inte tillräckligt i alla lägen när Fiats varit på 5000 och Fiat generellt väger mindre.

Trevligt med inläggen om de positiva exemplen om de som fått hjälp att få högre totalvikt.:)

Men ingen verkar vilja ta en diskussion med lite nyanser och större perspektiv.

Du har rätt i att man inte kan bygga för stora bilar på ivecos 50 chassi även om man utan ombyggnad kan få det till 5400kg. Ett papper från i mitt fall concorde räcker.
Det finns dock både 65 och 70 chassin och där finns coc intyg för 6700kg resp 7500 kg från concorde. Det är samma för andra tillverkare som använder det chassit. För MB gäller
max 5300kg om man inte har det mycket ovanliga alkochassit med boggie för det var på 6000kg. MB är därför ingen lösning för stora bilar men Iveco Daily borde funka och merkostnaden är ju inte så stor för redan dyra bilar. Jag har ju nu erfarenhet av båda typerna och iveco är mycket bekvämare och verkar hantera vikten bättre. Hade tidigare en 5tonns Hymer med MB chassi och det var en blandad erfarenhet. Drivlinan v6 var underbar och mycket personbilslik. Chassit var dock gungigt och krävde luftfjädrar bak. Det rostade också vilket både fiat och iveco verkar klara bättre. För bilar mellan 5 och 7,5 ton tror jag på iveco men övet det blir det nog MAN eller MB Atego. Om jackpotten slår till blir det en sådan.
Hade nöjet att prova den största Morelon på MAN chassi för några veckor sedan hos husbilslandet och det var rena drömmen förutom priset på 4 miljoner.:)
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Du har rätt i att man inte kan bygga för stora bilar på ivecos 50 chassi även om man utan ombyggnad kan få det till 5400kg. Ett papper från i mitt fall concorde räcker.
Det finns dock både 65 och 70 chassin och där finns coc intyg för 6700kg resp 7500 kg från concorde. Det är samma för andra tillverkare som använder det chassit. För MB gäller
max 5300kg om man inte har det mycket ovanliga alkochassit med boggie för det var på 6000kg. MB är därför ingen lösning för stora bilar men Iveco Daily borde funka och merkostnaden är ju inte så stor för redan dyra bilar. Jag har ju nu erfarenhet av båda typerna och iveco är mycket bekvämare och verkar hantera vikten bättre.

Parentes, finns en hel del MB med 3500 också, men naturligtvis på mindre bilar, hoppas jag:wideeyed:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Parentes, finns en hel del MB med 3500 också, men naturligtvis på mindre bilar, hoppas jag:wideeyed:

Det finns ett antal Rapido på MB med totalvikter på 4200 och 4500kg och de har redan från start låga lastvikter. Tittade en gång på en med 300kg i lastvikt och nästan 8m längd. Inte så kul bil att använda och med litet extrautrustning helt omöjlig. Det vimmlar av viktproblembilar så det är nog tur att farbror blå verkar sova gott:)
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Hur orkar ni lägga ner denna tid o kolla upp o ta reda på allt som troligtvis inte påverkar er ett jä... dugg. Måste vara ett fundamentalt fel.
Du har tydligen läst allt som har "tagits reda på och kollats upp"!
Hur i hela friden har du haft tid med det!
Det måste väl finnas intressantare saker att lägga tid på för dig?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Kan väl rimligen inte vara försäljarnas "fel" att det byggs husbilar med låg lastvikt.
Titta på personbilssidan, folk köper V70's för glatta livet, som man extrautrustar med div. lull-lull, å sen in me hela familjen + packning upp till taket, tror inte dom heller blev informerade om begränsningar i lastvikt, trots stort lastutrymme, som av någon konstig anledning mäts i liter.
Däremot håller jag med om att den oinvigde husbilsköparen kan vilseledas av många sovplatser och tusentals liter med lastutrymme,
men detta med lastvikt gäller ju alla typer av fordon.
Så vad är skillnaden?
Det är väl upp till köparen att kontrollera ifall viktutrymme finns.
Husvagnsägare verkar ha koll, man ser ju sällan en stor boggivagn efter en Renault 5
Dragviktskapacitet e lika viktig parameter som lastvikt.

Liten bil stor husvagn..?? - YouTube
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Många frågetecken är om körning med husbilar totalvikten till körkortsbehörighet. Om vanligt B- körkort skulle gälla för fordon med vikt av 4.250 kg. skulle lastförmåga räcka till. Denna bestämmelse borde omprövas så enbart fordon kunde framföras. Som det är nu kan ett fordon som väger 3.500 kg. få ha en kärra som väger 750 kg. detta blir ju en vikt av 4.250 kg. Detta får framföras med enbart B- körkortet.
Det är ju många familjer som har olika körkortsbehörigheter nu för tiden men får inte framföra olika fordon på grund av konstiga fordonsregler för körkortsbehörighet. /Bernt
 
Toppen