• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pössl eller La Strada?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Vilka erfarenheter har ni av duschen mitt i gången hos Pössl?
Är "dragdörren" hållbar och är den tät vid golvet?
Vad jag förstår har la Strada dusch och toa med "vanlig" dörr.
Tar tacksamt emot synpunkter. :) // Pirkko
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag har testat duschen i min Pössl ca: 80 gånger.

Positivt
- Den är tät
- Den är rymlig som en vanlig dusch
- Den är snål på vatten
- Den har två avlopp i golvet så det spelar ingen roll om det lutar.
- När man duschat klart kan man ta bort draperiet och har tillgång till hela toan
- När man är klar öppnar man bara till sovrummet och kan klä på sig.

Negativt
- Finns ingen bra förvaringsplats för duschgolvet under tiden. Blir oftast i sängen eller soffan fram.
- Under tiden man använder duschen kommer man inte åt Kylskåpet eller kastrull/besticklådorna. Så när frugan gör frukost medan jag duschar måste hon i förväg tagit fram allting. Har hon glömt något måste hon vänta tills jag är klar.
- Drar man för draperiet till toan finns ingen bra förvaring för schampo m.m..

images


images


images


Men det som gjorde att jag valde Pössl var myggnätet i sidodörren. Det har ingen annan som jag har sett. Och det är kanon.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Pössl eller La Strada?

Vad jag förstår har la Strada dusch och toa med "vanlig" dörr.
Tar tacksamt emot synpunkter. :) // Pirkko[/quote]

:)Hei.

Jeg er, etter 38000 km i La Strada, helfrelst entusiast.

De har en modell som heter Avanti C. Den har et rom med skyvedør som fører inn til toalet og
seperat dusjkabin med foldedør, god takhøyde, to avløp. og ingen draperier Da kan man gjøre det man må
uten å være til hinder for sine medreisende.

Den har også myggnett til sidedøren.

Noe av det aller beste er at allt er stille, ingen knirkelyder eller noe som løsner, topp innredning fra frabrikken.

Jeg har ingen erfaring med Pössl.

Lykke til.

Hilsen Atle.
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: Pössl eller La Strada?

Kolla på Youtube, Pössl.
Det är två skjutdörrar,en "lång" och en "kort". Du kan stänga för vilken du vill.
Dörren är jämförbar med en vanlig dörr i alla husbilar till toan, dvs. när det gäller ljudisolering och "annat"!
Vi har en Pössl Roadcruiser och bott i den 7 månader som längst.
Varit in på camping för klädtvätt någon gång i månaden.
Vi har haft större bilar tidigare, man köper bil efter behov bla.
Hälsningar Anita
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Tack för att ni delar med er av erfarenheterna ni har! :)

Vi åker ner till Elmia på fredag och ska titta närmare på de olika Van-modellerna.
Det känns bra att ha kollat och tagit reda på så mycket som går innan vi är där ... ifall vi slår till.

Godnatt// Pirkko
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag tror båda modellerna är ganska likvärdiga. Provligg och kolla vad som passar er. Båda modellerna är bra. Jag betalade 479000 för min Pössl ny och ganska bra utrustad.

Lycka till med inköpet.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Pössl eller La Strada?

I april 2012 åkte jag ner till Tyskland och såg på olike plåtisar, speciellt La Strada och Pössl. Tycker den platsbesparande dusch-lösningen til Pössl är smart! Färger och tyg ser också bra ut.
Men vi köpte La Strada Avanti C och har nu havt mer an 3000 mil och ca 110 nätter i den. När man på plats kan jamnföra kvalité och byggteknik, fattar man snabbt varför LS kostar lite mera. Duschutrymmet var en av de viktige delarna vi fastnade för. I LS är det et rum med dör, ungefär som den husbil vi hade förut. Sen är isoleringen mycket bättre än Pössl och vi åker året om. Dubbeltgolv i Fiat är LS ensamma om i plåtis-världen! Myggnät är självsagt på plats. Kylen är plasserat uppe så man behöver inte stå med rumpan i höjden för att ta ut maten. Undervägs är det tyst i bilen (som andra i tråden också pekar på!) med utmärkta snickerier med rejäla dimensioner på allt. Och så vidare. Pössl är inte dåliga, La Strada siktar in mot kunden som vill ha högre kvalité i allt. Men Fiat är Fiat, Truma är Truma också där!
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Har en liten fundering. Hur långa är de tvärgående dubbelsängarna i plåtisarna? Med mina 191 cm funderar man på om man får plats.......

/Per
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Pössl eller La Strada?

Har en liten fundering. Hur långa är de tvärgående dubbelsängarna i plåtisarna? Med mina 191 cm funderar man på om man får plats.......

:) Hei.

I flg. brosjyren måler sengen 197 x 145 cm. Innv. høyde 195 cm.
Det betyr vel at du har tilstrekkelig plass....:yes:

Hilsen Atle.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Den isoleringen tänkte jag kolla på Elmia, för den ser ut som vanlig skumplast?? Det kan det väl inte va?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Ja och hur är ståhöjden. Jag mäter 190cm

Har idag varit på Elmia och mätt plåtisar.
Pössl roadcruiser är 190cm i takhöjd. Dock sticker takluckekanter, belysning och dusch ner några cm och liknande är det i alla Ducatos med normal takhöjd. Välj istället någon bil som har det extrahöga taket så slipper man gå med hjälm inomhus.
Skåpsluckorna längst upp är någon som kan skapa fula skador på flinten, detta vet jag av erfarenhet från vår f.d. Hymer. Dessa kan vara sylvassa och är alltid i vägen när man minst anar det. La Strada är den enda som har skjutluckor ovanför köket och därmed minskar skaderisken.
Har mätt en del sängar idag, även längden på "tvärensängar" varierar mellan olika fabrikat mellan 192-197cm (allt Ducuto). La Strada C är 197cm.
Längden på längsbäddat, Roadcruiser är enligt broschyr 200cm (längsta sängen) och i verkligheten ca 195cm pga. ömtåligt jalousie för fötterna att sparka på. Vill man ha längre bädd så kan man skruva bort jalousie och täcka fönstret med ex.vis liggunderlag och då komma upp i 200cm.
LaStrada EB har 195cm lång bädd (längsta).

Dusch har diskuterats tidigare i tråden. LaStrada C har en mycket bra dusch som någon ägare ovan sagt. Däremot LaStrada EB (längsbädd) har trång dusch där man ska använda ett duschdraperi. Verkar omständigt och duschdraperier har en viss förmåga att börja smeta fast på kroppen.

En del modeller har kylskåpet nere på golvet vilket inte känns bra, gillar inte att ligga på alla fyra när man ska laga mat.

Har fastnat för LaStrada EB trots dålig dusch. Bästa alternativet är LaStrada C om man kan stå ut med "påtvärensäng". LaStrada är ett snyggare bygge med utdragbara lådor överallt och en lite bättre kvalitetskänsla och inget onödigt bling-bling.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

På fabriken såg jag en la strada (eb?) som hade 2 inåtgående dörrar till duschen. Det verkade inte behövas nåt draperi i den (den såg tät ut ändå)
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Isoleringen är en viktig fråga, som jag hoppas få svar på hos de olika representanterna.

Förutom bra kvalitet önskar vi oss låg/låga säng/sängar ... ev en låg och en nersänkbar säng (ingen dubbelsäng på tvären), kylskåp i "normalhöjd" och vändbara framstolar.

Smarta förvaringslösningar skulle vara bra.

Jaa ni ... det här blir spännande! :confused:
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

På fabriken såg jag en la strada (eb?) som hade 2 inåtgående dörrar till duschen. Det verkade inte behövas nåt draperi i den (den såg tät ut ändå)

Ja, men det finns gardinskena i taket och och runt handfatet ser det ut att vara fuktkänsligt.
Har inget svar på vad som rekommenderas, med eller utan draperi.
 
Toppen