• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begreppet ställplats

F

F.d. 55557

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Vi kommer dock INTE ifrån att det är förbjudet att stå över natten OM det finns tilläggs skyllt under P plats om camping förbjuden för husvagn och husbil!!

ATT vi sedan övernattar där är en helt annan sak,de gör vi oxå!!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Dialog med myndigheterna:confused:

Det är kommunen som beslutar om vad som skall gälla på deras pakeringar inom det lagrum som finns för sådant.

Som sagt det är bara att följa gällande parkeringsbestämmelser på plats, några gräddfiler för just Personbilar kl.II kan vi nog glömma.

Dessutom är det inte paragrafrytteri att följa gällande lagar och förordningar det är precis tvärt om, att följa lagen och det gäller alla.

Egna tolkningar av dessa låter sig inte göras varken från den som pakerar fordonet eller den som övervakar om bestämmelserna ex. P-vakt.

Vad jag kan förstå av vissa inlägg så har en del svårt att acceptera att de har en Personbil KL.II vilket i många fall gör att de kan framföra detta med B körkort även om det väger över 3,5 ton då är det OK.
Samtidigt som de anser att det egentligen är något annat när de skall följa gällande regler för detta fordon:confused:

Bäst vore kanske för att undvika detta att Trafikverket klassar om begreppen och inför bergreppet Campingfordon eller Husbil och att de untantag från körkortsbehörighet som nu finns ändras.
Lätt lastbil eller tung lastbil Under 3,5 ton B-kort, över 3,5 ton C-kort:confused:

Tänk vad enkelt allt skulle bli.
Pakering till exempel.
P-skyllt med tilläggstavla Endast personbil eller endast Tung lastbil, Genomfart för fordon över 3,5 ton förbjudet Campingfordon/Husbil förbjudet och så vidare.
Vill vi ha det så:confused:

Ja, jag börjar faktiskt undra när jag läser en de inlägg som enbart försöker hitta undantag och göra det mer komplicerat än det är för oss som nu har glädjen att äga och köra/sova i en Husbil:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Begreppet ställplats

Vi stannar aldrig där det är skyltat förbjudet - vi kör vidare ... till ett gästvänligare område - oftast Skåne, Gotland, södra Öland, Norrtälje eller Ragglanda.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Begreppet ställplats

Når det gjelder begrensninger i P-tid så er det et lite problem, det er påbudt for førere av store kjøretøy å ta pauser. Noen pauser er korte andre kan være 8 eller 12 timer, dette er felles lovregler for hele Europa. I alle biler over 3500 kg totalvekt som brukes yrkesmessig er og påbud om utstyr som fører kontroll med disse rast. Det er forutsatt i lovreglene at det finnes lett tilgjengelige steder å stå langs de større veiene for disse pausene. Rasteplassene langs hovedveiene er oftest planlagt ut i fra dette.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Riktigt men det är inte förbjudet för ett lättare fordon att pakera där såvida det inte framgår att platsen är endast tillåten för fordon <3,5 ton
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Bilden nedan, uppställning av fordon i terräng - barmark - mer än 24 timmar: Lagenligt? - Definitivt inte - Olagligt? Ej prövat! - Praxis? JA!

Ser ut att vara en bild från Kiviks marknad och där ägs marken av Axels tivoli. Således bestämmer säkert markägaren själv vem som får lov att parkera/campa/stanna där.
I övrigt är området klassat som naturområde.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Men ni menar kanske att ställplatslistan skall delas upp i de tre uppställningsformerna:
  • Parkeringsplats
  • Ställplats
  • Campingplats

Kanske skulle kompletteras med:
  • Rastplats (t.ex. utmed vägarna)
  • Naturplats (t.ex. vid nått litet vattendrag eller annan naturskön mindre plats)
Antingen det eller förslaget med stjärnor tycker jag låter som en bra idé. En kategorisering av ställplatslistan tycker jag låter bra. Pelar man sedan in den och övriga uppgifter i en databas är det ganska enkelt att t.ex. ta fram en lista enbart med rastplatser i ett specifikt område.

Diskussionen om att ha ensamrätt på själva begreppet ställplats lägger jag mig inte i dock.
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Naturplats är en bra ide när platsen ligger vid någon sjö eller ute i naturen.
Lungt o stilla inga bilar som stör.
Ensamrätt på namnet ställplats tror vi inte är så enkelt!!

Hälsningar Svenne o Bibban
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Begreppet ställplats

Stellplatz är ett tyskt begrepp som beskrivs så här:

Besondere Stellplätze für Wohnmobile und dergleichen

Für Wohnmobile, Reisemobile und Wohnwagengespanne gibt es spezielle Reisemobil-Stellplätze. Solche Stellplätze werden z. B. in Gebieten von besonderem touristischen Interesse vorgehalten. Sie werden von Kommunen oder auch von privater Hand betrieben.
Das Angebot dieser Stellplätze reicht von reinen, entsprechend gekennzeichneten Parkflächen über Zusatzangebote wie die Versorgung mit Wasser und Elektrizität sowie Entsorgungsmöglichkeiten bis hin zu Angeboten, die einem Campingplatz ähneln.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Ja konstigare än så är det inte, det verkar bara vara ett problem för svenskar att ta till sig detta.
Kanske inte så konstigt, vi har andra traditioner bland annat den unika Allemansrätten som gör att vi kan fricampa.
Sedan är nog just detta med camping starkt förknippat med just Campingplats för oss svenskar.
Nu ökar en annan grupp rörliga turister, Husbilsfolket och därmed andra förutsättningar för hur "camping" kommer att se ut i framtiden.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Nej inte jag heller.
Problemet finns nog endast hos en del Husbilsfolk tydligen:confused:

Saken är enkel, pakera där det är tillåtet, finns tid för pakering så att du kan övernatta gör det om du vill.
Finns undantag från detta följ det och kör vidare till en plats som tillåter detta.

Kan det vara enklare än så:confused:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Begreppet ställplats

Vi kommer dock INTE ifrån att det är förbjudet att stå över natten OM det finns tilläggs skyllt under P plats om camping förbjuden för husvagn och husbil!!

ATT vi sedan övernattar där är en helt annan sak,de gör vi oxå!!

Gokväll

Dettta påstående är enl min mening helt felaktigt!

För det första så finns inte fordonslaget husbil, husvagn.
Dessa är antingen lastbil, pers.bil klII eller släpfordon.

Detta innebär att om man PARKERAT enl gällande parkeringsregler, så finns ingen som har att göra med vad man gör inne i sitt fordon.
Detta har vi fått bekräftat ett flertal gånger av polis under våra 37 år av husbilsåkande.

Finns en orsak till att vi har en dekal på vår HB som.säger " vi campar inte, vi parkerar" .

Finns således inget" sovförbud i fordon".

Parkera rätt o Ha en skön husbilssommar önskar

Claes 105
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Ja du Clas man kan tolka allt som man vill här i livet,ha en härlig helg.
Vart du än parkerar!!
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Man får inte köra motorfordon i terrängen står det i lagen oavsett om man har markägarens tillstånd, men vad är då terräng? Jo det är allt som inte är väg, och vad är då väg? det är ingen som vet, men till terräng hör inte tomt eller industrimark. Tex så brukar slalombackar vara klassade som industrimark.
Eftersom jag gillar att köra motorcykel på grus och är medlem i BMW mc klubben så har jag försökt ta rätt på vad som är väg, i klubben finns många poliser men ingen har kunnat svara på vad som är väg. En bilskolärare har sagt att -Väg är där allmänheten regelbundet kör motorfordon.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Stellplatz är ett tyskt begrepp som beskrivs så här:

Besondere Stellplätze für Wohnmobile und dergleichen

Für Wohnmobile, Reisemobile und Wohnwagengespanne gibt es spezielle Reisemobil-Stellplätze. Solche Stellplätze werden z. B. in Gebieten von besonderem touristischen Interesse vorgehalten. Sie werden von Kommunen oder auch von privater Hand betrieben.
Das Angebot dieser Stellplätze reicht von reinen, entsprechend gekennzeichneten Parkflächen über Zusatzangebote wie die Versorgung mit Wasser und Elektrizität sowie Entsorgungsmöglichkeiten bis hin zu Angeboten, die einem Campingplatz ähneln.

kan någon vara snäll och översätta detta.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Begreppet ställplats

kan någon vara snäll och översätta detta.

Google översättning:

Mig sminkad ETT stigning tyskt begrepp SOM beskrivs SÅ Haer:

Särskilda platser för husbilar och liknande

För husbilar, husbilar och lag caravan, finns speciella campingplatser. Sådana utrymmen bibehålls, till exempel inom områden av särskilt turist intresse. De drivs av kommuner eller av privata händer.
Utbudet av dessa platser varierar från rena, enligt utsedda parkeringsplatser för tillhandahållande av ytterligare tjänster såsom vatten och el, och alternativ bortskaffande till egna erbjudanden som liknar en campingplats
.
 
Toppen