• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begreppet ställplats

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:

pekkatravel

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tanum
HBK-Nr
8454
Medlemskap
2024
Sv: Begreppet ställplats

Skriverierna om ställplats är tydligen evig. Definitionerna är många ,bl.a. SCR definition i projektet " husbilsdestination Sverige " där man skjuter rejält över målet och skrämmer kommuner med stora investeringar.
Vi skall dock vara medvetna om att kommunerna har sin fulla rätt att diktera villkoren på sina p-platser.
Flera kommuner hänvisar till Nationalencyklopedians definition av camping," tillfällig övernattning i tält... husvagn och liknande.."
Jag har jobbat i flera år med bl.a. de nordbohusländska kommunerna och deras tidigare motstånd till husbilsparkeringar. Det börjar förändras till det bättre för oss husbils åkare.
En slutsats är helt klar, vi är för många som inte kan hålla," rent framför egen dörr ".
Vi får skärpa oss om vi skall kräva tillmötesgående av kommunerna !
Det är pinsamt att läsa om hur vissa av oss snålar och försöker undvika avgifter m.m.
Låt oss vara seriösa och lojala till regler och förordningar !
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Först en kommentar om begreppet "husbil". Bara för att husbil inte finns definierad i Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner innebär detta ju inte att begreppet husbil inte finns. Begreppet används i nästan alla tänkbara sammanhang (t ex husbilsklubben). En parkering skyltad med "endast för husbilar" skulle säkert utnyttjas även av de som inte anser sig ha en husbil utan endast en personbil klass 2.
I lagens inledning anges "med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar" vilket innebär att andra, allmänt vedertagna, begrepp mycket väl kan användas i andra sammanhang än författningar.
Exempelvis kan enligt vägmärkesförordningen en P-skylt ha en tilläggstavla i form av en text om lämplig symbol ej finns. En sådan text kan då vara "endast husbilar" eller "ej husbilar" likaväl som "endast båtplatsinnehavare". Om marken är privat behöver skylten inte ensvara utformad enligt vägmärkesförordningen. Jag inser att det finns gränsfall vad gäller vissa lastbilsregisterade husbilar.
Dansk Autocamper Forening har på sin hemsida bra definitioner på vad som är parkering resp. campering. Se Autocampere - Dansk Autocamper Forening.

Begreppet ställplats för husbil borde kunna ses som en förkortning av uppställningsplats dvs en plats där man kan och får ställa upp sin husbil. En sådan plats kan, i enlighet med tidigare inlägg, vara en parkeringsplats, en speciellt ordnad plats för uppställning av husbilar eller en regelrätt campingplats. (Parkering anses av byråkraterna vara en delmängd av uppställning se Stanna & parkera - Transportstyrelsen ).
Till sist en fundering/fråga: Vid många parkeringsplatser vid badplatser, naturreservat, golfbanor etc, särskilt sådana som utgörs av en grusplan utan markerade platser, finns skyltar med camping förbjuden och/eller överkorsade tält och husbilssymboler. Dessa skyltar inte är placerade vid infarten till parkeringen utan på en gräsmatta eller motsvarande vid parkeringens kant eller slut. Avser förbudet då själva parkeringen, området utanför parkeringen eller både och?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Begreppet ställplats

Intressant inlägg, atobugo, i denna och den andra tråden om ställplats. Man får intrycket av att du är initierad i juridiken. Många på forumet, ibland jag också, vill ha klara regler när det gäller husbilslivet. Just för att fenomenet husbilar är relativt nytt i samhället så har regelverket inte "satt sig" riktigt. Det finns inte så många prejudikat, som kan ge vägledning hur man skall tolka de lagar och förordning som trots allt finns. Just detta med prejudikat har jag efterfrågat på forumet, med frågor som; är det någon som har blivit rapporterad, bötfälld eller på annat sätt lagförd i samband med parkering, camping eller liknande. Det verkar nu inte vara så väldigt vanligt, kanske beroende på att vi husbilsåkare, i de allra flesta fall, vill helst vara till lags, inte störa andra och så vidare, och därför kanske lite undergivet rättat oss efter skyltar och uppmaningar om vad man får och inte får oavsett om de är lagenliga eller inte.

Har du möjligen vetskap om efterfrågande prejudikat i aktuell, eller andra frågeställningar, som rör husbilslivet?

Något slutgiltigt svar på din avslutande fråga har jag inte, men när det gäller parkeringsskyltar så kan de sitta vid infarterna eller invid parkeringsytan läsbar från den plats som avses. Alltså kan p-skyltar sitt på trottoarkanten invid vilken man kan få parkera, och alltså inte mena att man får parkera på "andra sidan skylten", på trottoaren. Samma resonemang torde kunna användas för förbudsskyltar.

Johan K.
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Har sökt efter sådana rättsfall och har även sett att andra har har gjort detsamma men utan resultat.
I samband härmed hittade jag en fullkomlig absurd historia som började med att ett parkeringsbolag lappade en bil tillhörig ett annan parkeringsbolag. Läs detta på Högsta domstolens referat NJA 2001 s 430 (nr 61) så långt du orkar så förstår du att detta med parkeringsregler överskrider de flesta människors fattningsförmåga.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Begreppet ställplats

Ja tystnaden talar...det finns fler som är medlemmar i olika husbilsklubbar som är med i RMF och HBK.
Kanske någon av dem kan göra sin röst hört i forumet.
Jag tycker att det är en för snäv krets som diskuterar och har åsikter i kring frågan om vi skall vara med eller inte...
Det kanske är en fråga som inte är intressant för de flesta inom klubben utom ett litet antal debattglada...
vad vet jag...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Begreppet ställplats

Jag tror man måste jobba med husbilsbegreppet först en tydligare o förankrad definition behövs PB klass II är för otydlig för de flesta.
Kikar man på Lagen om vägtrafikdefinitioner LDEF (SFS 2001:559) så finns inte husbil nämt däremot Hästfordon Idag är det väl betydligt oftare man möter en husbil än ett hästfordon.
Kikar man på senaste upplagan av Körkortsboken den 23:e i ordningen utgiven 2013 så finns inte heller här ordet husbil med.
Kikar man på C1 utbildningen som avser lättlastbil samt husbilar över 3,5 ton, så är den inte alls anpassad för husbilar.
Så här finns mycket o jobba med men så länge vi har oklara definitioner redan från grunden är det lätt att man fållas in i andra redan befintliga begrepp där vi inte vill vara.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Intressant läsning om hur Fyrbodal i en förstudie från 2011 ser på detta med ställplatser. Fyrbodal består av Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Lysekil, Mellerud, Munkedal, Orust, Sotenäs (Kungshamn-Smögen), Strömstad, Tanum, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg & Åmål.

http://www.fyrbodal.se/download/18.41b1d7e3135cb13e35448af/1364458313634/Förstudie+Husbilar.pdf

Bennie

Ja, mycket intressant och den mest genomarbetade studien som åtminstone jag tagit del av.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Begreppet ställplats

Jag har funderat på en sak om kategoriseringen av husbilar. Varför allt detta prat om LB, PB II etc. Skulle det inte räcka med ordet husbil helt enkelt & en skylt för detta. Om man behöver göra begränsningar i vikt eller storlek så kunde man göra detta med en tilläggsskylt ex.vis Max ... ton/meter. Det skulle på så vis inte stänga ute någon husbil från ställplatsen förutsatt att det inte finns en maxbegränsning av något slag.

Bennie
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Begreppet ställplats

Jeg er ikke helt enig definasjonen på hva en Stellplatz er. Det er riktig at ordet kommer fra tyske Stellplatz, men i Tyskland brukes ordet for å angi en plass med en klar oppmålt yta. De bruker ordet til å angi hvor mange Stellplatzer, oppstillingsplasser, det er på en campingplass og de bruker ordet for å angi plasser for fritidsfordon på andre steder enn campingplassen. I de fleste tilfeller gjelder begrepet for husbiler.
 

pekkatravel

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tanum
HBK-Nr
8454
Medlemskap
2024
Sv: Begreppet ställplats

Begreppet "Ställplats" finns beskrivet och analyserat i projektet," Husbilsturism Sverige Elmia". Det finns på RMF hemsida ,mobilfritid.se. som pdf. fil.
Detta är ett resultat av en särskild arbetsgrupp där HBK deltar.
RMF har vidare svarat på remissen från Transportstyrelsen,förslag på ett nytt vägmärke för husbilar, att ett sådant vägmärke tillstyrks och med ett utseende som i förslaget ( som används i de flesta länder).RMF föreslår ordet " Ställplats" i stället för " Husbilsplats".
Med andra ord är vi på väg att sluta leden bland husbilsfolket och göra oss hörda.
Vi är cirka 70 000 registrerade husbilar och behöver inte längre stå med mössan i hand och buga. Vi kan ställa krav !
Pekka K
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Begreppet ställplats

Hej inom Karlstads stad får du inte ens parkera utanför vägen, böter direkt. Detta gäller även om du kör ut ETT hjul utanför vägen,
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Begreppet ställplats

fel Håkan man får inte parker vid sidan av vägen, kontakta Karlstads kommun,,,,,,,
 
Toppen