• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Ja det är litet men allt finns och fungerar
Ja det märks att du blivit en erfaren resenär, är man ensam så behöver man inte mer plats än det du har. Lätt att parkera. Sängen verkar bra, jag har nåt liknande men kan dra ut den så den blir 80cm.
Läste om ett par som skulle köra till arabiska halvön med en gammal mercabuss, en passagerarmodell med rutor runt om. Blir nog varmt. De hade limmat blomkrukor på instrumentbrädan, det har du inte provat? Du är nog mer för det praktiska. Hoppas vädret blir ok. när du ska iväg, verkar bli sämre. Trevlig resa, ser fram emot reserapporter...:bye:.

Jag funderade på att sätta en Ren på instrumentbrädan ser rolig ut och har en knapp man kan trycka på så dansar den och sjunger. Bra beg.
Fick mitt batteri från postnord idag, tvättar i bägge maskinerna hittade kläder jag glömt att jag hade, har ju saknat en del kläder!!
Det är ju torktumlare i ena maskinen så går ganska fort att få det torrt. Får börja packningen idag.
Startade dieselvärmaren med appen så det ska bli varmt när man sätter sig.
Alla sängkläder tvättade och torra så kan börja bädda sängen idag.
Ska lyfta ut den rengjorda kylboxen och se hur den passar eller om jag måste ta fram sågen??
Funderar på om jag ska ta fram det oanvända garaget från lidl och lägga på toyotan, den är inte körd på ett tag nu måste se till att den blir laddad så köra den lite. Kopplade in avfrostningen på värmepumpen märkte att den har fått börja jobba ordentligt.
Har en fläkt kamin på natten i sovrummet annars är det pumpen som klarar hela huset.
Finns en väderman på youtube som verkar veta vad han gör och bevakar europa och alla lågtryck som står på rad.
Enligt honom så verkar det på fredag vara väder som kommer in från väst men det verkar missa både mej och färjan så att jag hinner ned till kiel och på väg söderut.
Även om det blir en del regn och blåst i tyskland vilket är vanligt speciellt i norra delen, så knappast någon snö så tidigt på året.
De har mera det väder vi haft så länge i södra sverige med ovanligt varmt väder innan det slog om och rasade minst 10grader, vi hade faktiskt ofta varmare än tyskland men nu verkar det vara slut med det.
Ska komma lite snö här hotar de med.
Ja vädret är viktigt kollar alltid appen.
Enligt den ska det vara tungt snöfall ons torsd fred.
Men det gäller finspång, inte göteborg. Kan ju ta stora vägen som måste skötas ordentligt och då kommer jag ut på motorvägen E4 till jönköping. Får lägga på någon timme på resvägen vill ju inte komma till götet i fredags rusningen då det sitter tusentals hungriga människor som bara ska hem slå upp groggen och ta helg, de kan döda för att vinna 10 meter med en omkörning.

1763411901869.webp

Trodde det var en häst men DNA visade att det var en ren.
Drog ut sladden till bilen och kopplade in en 500w kamin en sån enkel utan elektronik bara en mekanisk termostat.
Tänkte på batteriet det är -6grader här nu i sjunkande så smhi hade fel nu igen.
Körde dieselvärmaren efter ett par timmar blev det 10grader och då var det ändå plusgrader ute Men motorn startade på en gång, den blev varm ganska fort.
Kan bero på att värmen blåser igenom värmaren i bilen och jag glömde stänga värmen.
Då kan vattnet ha börjat cirkulera till motorn. Stod i södra frankrike förra året och då var det minusgrader ute, och det gick. Testade med en givare till väderstation och det blev 16grader tror jag.
När nu elen är inkopplad så kommer ju bobatteriet att laddas med en gammal blybatteri laddare det blev den i flera månader i spanien men nu när tempen dyker vill det till att man kan lite på att batteriet slår ifrån.
Nu är det ju meningen att kaminen ska värma men vet ju inte hur kallt batteriet var har ju stått några timmar och 4,5 minus när jag satte på värmen.

Mycket riktigt så fick jag ta fram sågen och kapa lite på ett hörn i sängen för att det skulle stå bra och att locket skulle gå att öppna.
Kompressorn låter ju lite med jämna mellanrum men inga problem den står ju så att det inte ska störa.
Sista tvätten på tork nu i morgon kan jag börja packa kläder.
Konserver ligger i en kasse och borrmaskinen med laddare och en slipskiva för att jaga rost. Det finns mycket färg och sånt på kina affären.
Det som är svårast är ju kläder jag har ju ganska mycket 4 täckjackor t.ex den dyraste har jag knappt använt det måste vara -10 annars blir den för varm, sen får man inte glömma badbyxor polen brukar vara varm om det är bra väder. Men det är ett gäng som brukar julbada i havet än har inget dött vad jag vet men infarkten eller stroke kan inte vara långt borta.
Sen när man är därnere tycker man att det är knepigt att det snöar hemma blir lite konstigt.
Blir lite konstigt att sätta sig bakom ratten och köra söderut igen, förra året var nog den lugnaste resan bilen gick bra och och det var mycket tystare körde mest med farthållaren. Nu kommer jag fram på lördagen och lite lastbilar genom hela tyskland det är ju där man lider mest av dom. I frankrike på betalvägarna är det inga större problem. Men jag får inte glömma att ta ut pengar, finns en automat i Finspång där man kan ta ut Euro så att jag har när jag ska betala vägen.

Fast smhi anger minus 7 ? Så det är väl ganska rätt?
Skåne ligger på... från 0 grader ner till minus 3--- 4 grader...
Om du kör elvärme enbart.. 500 watt, hur varmt får du då i husbilen?

Det närmar sig avfärd packar och -tvättar igen hittade ett par varma byxor som är bra när man kör första etappen när jag kommer ner i tyskland på lördag kan det vara varmare.
Fyllde på luft i bakdäcken OK pump har börjat strejka fick åka till en annan mack fyllde till 4,1bar, jag talade om för killen att det var något fel på kompressorn kom upp en felkod men han fattade nada.
Har altså 0,5bars skillnad, när man kör i en kurva så kryper det däcket med lägre tryck en aning mer när bilen strävar mot centrifugalkraften en liten konstgjord understyrning som man förmodligen inte känner av när man har elservo och en modern bil.
Har packat alla underkläder i dollarstores förvaring för leksaker och utekläder i en annan låda blir bra ordning och lätta ta ut.
Har en förvaring från lidl lite större och ventilerande där har jag extra lakan och handukar.
Blir ordning och reda på denna resan.
Med en 1500watt inverter skulle jag kunna köra mikron på batteriet men inte nödvändigt egentligen sen kommer jag inte ihåg hur mycket ström man kan ta ut från batteriet.
Men det ska ju vara skyddat från kyla vilket jag testat nu. Hoppas bli någorlunda färdig med packningen i morgon onsdag, så kan jag ägna mej åt sygic på surfplattan.
Snart kommer tråden ändra karaktär till reseskildring men kan bli lite upptagen med att köra osv.
På båten stänger jag av använder flygläget vill inte plötsligt få en räkning från sattelit surfning. De är listiga man får se till att telefonen inte hoppar över till wifi om man har på det, gäller ju plattan också som alltid har wifi på för att surfa från mobilen.
Utomlands har jag annars 100gb / mån dvs kalendermånad så det finns mycket surf för det som är kvar av nov.
Drar inte så mycket på hbk det som drar surf är ju filmer men man kan ju trixa lite med att ha en något sämre bild.

Åkte 11.30 från finspång i fredags kände mej lite ringrostig men solen sken från klarblå himmel och rena vägar.
Enda problemet var att sygic lurade mej ordentligt i göteborg mörker och mycket trafik. den hamnade i en loop som den inte verkade kunna tas ej ur en avstängd utfart i en rondell.
Tiden gick ju så startade IGO Hamnen fanns ju där så bara att köra och en stund senare var jag framme.
Jo designen är ålderdomlig finneserna få men man kommer dit man ska!
Åt den bästa snitzeln någonsin eller så var jag hungrig på greven otroligt bra betjäning en stackars kvinna fick ju springa mellan det fina glasade uterummet med en brasa med glas runt och huset med datorn som sköter betalningen och själva kocken.
Det var ju fryskallt ute när jag gick. Hon var nog där 20.30 ggr Kollade allt fixade ved tog betalt och serverade olika rätter
En del serverades på en bräda??
Fick betala kontant för kortet fungerade inte igen, visade sej vara att jag inte ställt in att jag skulle betala utomlands.
Imorgon är tänkt att jag ska köra till luxemburg stanna gratis på en mack.
Ser ut som det kommer in ett stort snöväder västerifrån över både tyskland och frankrikei paris ska det snöa i inatt.
Kan bara stå en natt på macken och inte så roligt ser det ut att bli dåligt står jag ju bra här. Med el och restaurang.
Återkommer, men två dagar med rena vägar och sol hela dagarna får man vara nöjd med.
Jo bilen blev mysig med heltäckande kinamatta och micro.
Jag lär sova betydligt bättre än på båten där kroppen värkte i protest " detta är inte Tempur"

Åkte 11.30 från finspång i fredags kände mej lite ringrostig men solen sken från klarblå himmel och rena vägar.
Enda problemet var att sygic lurade mej ordentligt i göteborg mörker och mycket trafik. den hamnade i en loop som den inte verkade kunna tas ej ur en avstängd utfart i en rondell.
Tiden gick ju så startade IGO Hamnen fanns ju där så bara att köra och en stund senare var jag framme.
Jo designen är ålderdomlig finneserna få men man kommer dit man ska!
Åt den bästa snitzeln någonsin eller så var jag hungrig på greven otroligt bra betjäning en stackars kvinna fick ju springa mellan det fina glasade uterummet med en brasa med glas runt och huset med datorn som sköter betalningen och själva kocken.
Det var ju fryskallt ute när jag gick. Hon var nog där 20.30 ggr Kollade allt fixade ved tog betalt och serverade olika rätter
En del serverades på en bräda??
Fick betala kontant för kortet fungerade inte igen, visade sej vara att jag inte ställt in att jag skulle betala utomlands.
Imorgon är tänkt att jag ska köra till luxemburg stanna gratis på en mack.
Ser ut som det kommer in ett stort snöväder västerifrån över både tyskland och frankrikei paris ska det snöa i inatt.
Kan bara stå en natt på macken och inte så roligt ser det ut att bli dåligt står jag ju bra här. Med el och restaurang.
Återkommer, men två dagar med rena vägar och sol hela dagarna får man vara nöjd med.
Jo bilen blev mysig med heltäckande kinamatta och micro.
Jag lär sova betydligt bättre än på båten där kroppen värkte i protest " detta är inte Tempur"

Var tveksam om jag skulle fortsätta ner idag men det såg bättre ut idag var lite strul med IGO, gjorde tvärtom stängde ner igo startade sygic som jag lagt ut en rutt med innan och det fungerade bra förutom att jag fick en oönskad tur i munsters stad innan jag kom ut på motorvägen.
Resan ner gick bra med en hel del sol, 7mil kvar så snöade det men försvann efter en mil
Står på lucoils ställplats gratis om man tankar stoppade in kabeln i uttags automaten men blir nog många mynt för att ha ström Slog på dieselvärmaren istället så den går nu 1 gr ute regnade nyss men värmaren går mycket tystare och fördelar värmen bättre. Grannens värmare låter jätte mycket men jag har köpt och installerat en mycket bättre ljuddämpare än den som följer med. I morgon kör jag in i frankrike inte bestämt var jag ska stanna vill inte köra så långt. Dåligt internet här nere vid Mosel.

Tillbaka
Toppen