Trodde det var en häst men DNA visade att det var en ren.
Drog ut sladden till bilen och kopplade in en 500w kamin en sån enkel utan elektronik bara en mekanisk termostat.
Tänkte på batteriet det är -6grader här nu i sjunkande så smhi hade fel nu igen.
Körde dieselvärmaren efter ett par timmar blev det 10grader och då var det ändå plusgrader ute Men motorn startade på en gång, den blev varm ganska fort.
Kan bero på att värmen blåser igenom värmaren i bilen och jag glömde stänga värmen.
Då kan vattnet ha börjat cirkulera till motorn. Stod i södra frankrike förra året och då var det minusgrader ute, och det gick. Testade med en givare till väderstation och det blev 16grader tror jag.
När nu elen är inkopplad så kommer ju bobatteriet att laddas med en gammal blybatteri laddare det blev den i flera månader i spanien men nu när tempen dyker vill det till att man kan lite på att batteriet slår ifrån.
Nu är det ju meningen att kaminen ska värma men vet ju inte hur kallt batteriet var har ju stått några timmar och 4,5 minus när jag satte på värmen.
Mycket riktigt så fick jag ta fram sågen och kapa lite på ett hörn i sängen för att det skulle stå bra och att locket skulle gå att öppna.
Kompressorn låter ju lite med jämna mellanrum men inga problem den står ju så att det inte ska störa.
Sista tvätten på tork nu i morgon kan jag börja packa kläder.
Konserver ligger i en kasse och borrmaskinen med laddare och en slipskiva för att jaga rost. Det finns mycket färg och sånt på kina affären.
Det som är svårast är ju kläder jag har ju ganska mycket 4 täckjackor t.ex den dyraste har jag knappt använt det måste vara -10 annars blir den för varm, sen får man inte glömma badbyxor polen brukar vara varm om det är bra väder. Men det är ett gäng som brukar julbada i havet än har inget dött vad jag vet men infarkten eller stroke kan inte vara långt borta.
Sen när man är därnere tycker man att det är knepigt att det snöar hemma blir lite konstigt.
Blir lite konstigt att sätta sig bakom ratten och köra söderut igen, förra året var nog den lugnaste resan bilen gick bra och och det var mycket tystare körde mest med farthållaren. Nu kommer jag fram på lördagen och lite lastbilar genom hela tyskland det är ju där man lider mest av dom. I frankrike på betalvägarna är det inga större problem. Men jag får inte glömma att ta ut pengar, finns en automat i Finspång där man kan ta ut Euro så att jag har när jag ska betala vägen.