• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av AC samt bygge av LifePo4 batteribank i -97 Eura Mobil

ilon

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Varför har du två säkringar i serie?
Jag misstänker att Ilon tänker som jag gjorde när jag installerade "breakers", att de i första hand ska fungera som en smidig brytare och sekundärt som en säkring.
Korrekt, det är en smidig brytare, med tanken att kunna koppla bort ett eller flera batterier för underhåll. Jag skulle aldrig i mitt liv våga förlita mig på den som säkring, tittar man noga så ser man att MEGA säkringen är på halva strömstyrkan

Verkar för övrigt vara en ganska vanlig lösning som jag sett flera personer ha, just för att enkelt kunna koppla bort batteriet tillfälligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.376
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Korrekt, det är en smidig brytare, med tanken att kunna koppla bort ett eller flera batterier för underhåll. Jag skulle aldrig i mitt liv våga förlita mig på den som säkring, tittar man noga så ser man att MEGA säkringen är på halva strömstyrkan

Verkar för övrigt vara en ganska vanlig lösning som jag sett flera personer ha, just för att enkelt kunna koppla bort batteriet tillfälligt.
Jag har satt mina 3 Breaker från solpanelerna, till elverket, samt till all multimedia backkamera.
Från batteriet har jag en mega på 300A.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Igår kväll blev det kvarsittning! Tanken var att försöka minska mitt kompsaldo lite, men det gick som vanligt åt skogen.
Först blev det att fixa klart fästet för negativa alu busbaren, samt montera panelen på sin plats.
P_20250630_172141.jpg

Därefter justera elstammen som går i utrymmet där batterierna ska sitta, tyvärr saknade jag korta montage skruv, så kunde inte fixera den på sin nya plats längst in.
P_20250630_185054.jpg

Ta upp hål för kablar från batterierna:P_20250630_185102.jpg

Pressa färdigt batterikablar, och fästa på batterier..
P_20250630_192630.jpg
P_20250630_204913.jpg

Och så slutligen skjuta in dem på plats igen!
P_20250630_210102.jpg
P_20250630_212924.jpg
Det är inte många millimeters marginal, men gsg!

Slutligen koppla in de kablar jag kunnat pressa färdigt.
P_20250630_213002.jpg

Det är fortfarande ett litet orm-bo kvar, men det mindre!
P_20250630_213010.jpg


Så varför är inte även alla positiva kablar pressade och monterade? Jo, jag hade tyvärr råkat ta kabelskorna som var tänkta där, och använt dem när jag improviserade en lösning för säkringen på batterierna.
I morgon blir det således att jaga resa på de något udda dimensionerna SC36-6 i butik i Stockholm!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Tiden går snabbt när man har mycket att göra, eller hur är det man brukar säga?

Dåligt med uppdateringar här, men det betyder inte att jag legat på latsidan, bara att jag haft fullt upp! Ja, inte i tisdags då, iaf inte med husbilen.. I tisdags hade nämligen jag och frugan bröllopsdag, vilket firades med gemensam matlagning och en god middag hemma!
P_20250701_184944.jpg

I onsdags däremot blev det att ta ut lite komp, för att sedan åka till Hjertmans i Bromma där de hade kabelskorna jag behövde i butik!
I butiken hittade jag även en sak jag tänkt tillverka själv (men börjar inse att tiden inte räcker till), petskydd till mina busbars.
P_20250702_165103.jpg

Med kabelskor i rätt storlek kunde jag så montera även säkringshållare.
P_20250702_213555.jpg


Igår blev det samma sak igen, sluta tidigt, men den här gången åka till först Hornbach, sedan Bauhaus och slutligen Biltema, allt i jakten på kablage i rätt dimensioner och färger för att skarva kablage för att nå fram till nya placeringen av anslutning till batterierna.
Jakten gav dåligt resultat, och jag fick snopet nöja mig med 2m blå kabel.
Nåja, fick lov att improvisera lite, och det går ju alltid att räta till i efterhand!
Kablar skarvades, kontakter pressades, huvud kliades, multimetern användes.. jag kunde inte riktigt förstå varför kontrollpanelen och övriga funktioner i bilen fungerade efter att jag bara kopplat utan att sätta i säkringar! Till slut kom jag på, elblocket har ju säkringar, och den negativa sidan matar ju ändå (och kabeln för huvudström till panelen / elblocket kopplades utan säkring).

Efter en hel del trixande var så det mesta på plats, kanske inte snyggt, men säkert och gott nog för att testa att allt fungerar!
P_20250703_205221.jpg

Och fungera gjorde det! Allt har nu ström och är uppsäkrat som tidigare, även om dragning ska ändras, kablar ska snyggas till och märkning ska ordnas!

Testade även spänt ACn, och nog fungerar den! I boost drar den nästan 60A.

Kontrollerade även att laddning och shunt fungerar, vilket de gjorde.
Screenshot_20250703-205426.jpg

Dock så måste jag ändra inställningarna lite för shunten, den är lite väl ivrig att sätta batteriet till 100% SOC.

Även BMSerna fungerar som de ska.
Screenshot_20250703-211359.jpg


Senare idag blir det att försöka färdigställa hjälpligt så att vi kan åka i morgon, vi får se hur det ska gå!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.376
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tiden går snabbt när man har mycket att göra, eller hur är det man brukar säga?

Dåligt med uppdateringar här, men det betyder inte att jag legat på latsidan, bara att jag haft fullt upp! Ja, inte i tisdags då, iaf inte med husbilen.. I tisdags hade nämligen jag och frugan bröllopsdag, vilket firades med gemensam matlagning och en god middag hemma!
Visa bilaga 240181

I onsdags däremot blev det att ta ut lite komp, för att sedan åka till Hjertmans i Bromma där de hade kabelskorna jag behövde i butik!
I butiken hittade jag även en sak jag tänkt tillverka själv (men börjar inse att tiden inte räcker till), petskydd till mina busbars.
Visa bilaga 240180

Med kabelskor i rätt storlek kunde jag så montera även säkringshållare.
Visa bilaga 240183


Igår blev det samma sak igen, sluta tidigt, men den här gången åka till först Hornbach, sedan Bauhaus och slutligen Biltema, allt i jakten på kablage i rätt dimensioner och färger för att skarva kablage för att nå fram till nya placeringen av anslutning till batterierna.
Jakten gav dåligt resultat, och jag fick snopet nöja mig med 2m blå kabel.
Nåja, fick lov att improvisera lite, och det går ju alltid att räta till i efterhand!
Kablar skarvades, kontakter pressades, huvud kliades, multimetern användes.. jag kunde inte riktigt förstå varför kontrollpanelen och övriga funktioner i bilen fungerade efter att jag bara kopplat utan att sätta i säkringar! Till slut kom jag på, elblocket har ju säkringar, och den negativa sidan matar ju ändå (och kabeln för huvudström till panelen / elblocket kopplades utan säkring).

Efter en hel del trixande var så det mesta på plats, kanske inte snyggt, men säkert och gott nog för att testa att allt fungerar!
Visa bilaga 240184

Och fungera gjorde det! Allt har nu ström och är uppsäkrat som tidigare, även om dragning ska ändras, kablar ska snyggas till och märkning ska ordnas!

Testade även spänt ACn, och nog fungerar den! I boost drar den nästan 60A.

Kontrollerade även att laddning och shunt fungerar, vilket de gjorde.
Visa bilaga 240185

Dock så måste jag ändra inställningarna lite för shunten, den är lite väl ivrig att sätta batteriet till 100% SOC.

Även BMSerna fungerar som de ska.
Visa bilaga 240186


Senare idag blir det att försöka färdigställa hjälpligt så att vi kan åka i morgon, vi får se hur det ska gå!

Snyggt jobbat, hoppas du får till en bra laddning också.
Min upplevelse är att man sparar inte på energi när man har ett rejält bobatteri, så det kan ta tid att komma ikapp vid off grid camping, jag har lyckats med 3st cykler hittills i år, men bara fått 100% SoC 2ggr, och det hemma i garaget ansluten till 230V.
I mitt fall så förbrukar jag mer Wh/dygn än jag lyckas ladda tillbaka med kortare körning+sol.

Rapportera gärna om dina erfarenheter när du börjar semestra
Lycka till :)
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Snyggt jobbat, hoppas du får till en bra laddning också.
Min upplevelse är att man sparar inte på energi när man har ett rejält bobatteri, så det kan ta tid att komma ikapp vid off grid camping, jag har lyckats med 3st cykler hittills i år, men bara fått 100% SoC 2ggr, och det hemma i garaget ansluten till 230V.
I mitt fall så förbrukar jag mer Wh/dygn än jag lyckas ladda tillbaka med kortare körning+sol.

Rapportera gärna om dina erfarenheter när du börjar semestra
Lycka till :)
Min misstanke är att det enda vi i praktiken kommer bränna energi på är AC när det behövs. Tidigare sommar resor har vi förbrukat mindre än vad vår trötta 150W(?) solpanel laddat batterierna med.
Vintertid är det mest fläkten i värmaren samt pumpen till motorvärmaren som drar el, och då var ändå storleken på toalett-"tanken" vad som begränsade vår fricamping.

Med det sagt, även nya laddaren behöver över ett dygn att ladda batterierna från tomt till fullt! Planen är dock att installera ytterligare en för att köra dem parallellt, så kommer vi ner på nätta 15 timmar för full laddning

Laddning medans vi kör kommer inte vara mycket, då jag tyvärr inte hunnit byta från originalet till något effektivare (anpassat för LiFePo4), och solcellen är demonterad!

Det kommer bli att stå mycket mer på camping (för laddning) än vi är vana och bekväma med denna resa, vi som bara besöker campingar för att duscha, tömma toan och fylla på vatten vanligtvis!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Men hur har det gått idag då?!
Jo, som tidigare dagar, i makligt tempo (vilket verkligen prövar mitt tålamod)! Jag har en så lång lista med saker att fixa, och så lite tid!

Blev i alla fall att fixa det viktigaste: installera en ny laddare (med planen att sätta dit en till som sällskap i framtiden). Efter mycket pill för att få alla kablar på plats så är det nu iaf anständigt nog för att ta ut husbilen på vägarna ett par veckor!
P_20250704_215903.jpg

Misstänker att en del arbete återstår när vi kommer hem för att fixa det sista, men det får bli ett senare problem!

Under tiden får ni stå ut med en eller annan bild från resan ner genom Europa, och förhoppningsvis inga missöden!


Nästa riktmärke: Trelleborgs färjeterminal på söndag eftermiddag!
 
Toppen