• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri kylskåp

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Hej!
Har precis satt i ett litiumbatteri 180 Ah (bodel). Körde igång kylskåpet strax innan vi körde och var då fortfarande inkopplad. Kylskåpet stod på auto. Batteriet 100%. Körde ca 2,5 timmar med ett par stopp.
När vi kom fram så visade batteriet 65%. Drar kylskåpet så mycket? Klarar inte bilens generator så mycket? Ska man köra på gasol istället om man ska fricampa?
/Claes

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Den erfarenheten jag har sen tidigare är att 12v läget på kylskåpet drar relativt mycket el vilket gjorde att vi alltid körde på gasol eller 230v om det fanns tillgång till det, i våran nuvarande bil så har vi kompressor kylskåp som original monterat med 2st agm 90Ah batterier, jag har nu monterat ett litiumbatteri 200 Ah för vikten skull.

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Den erfarenheten jag har sen tidigare är att 12v läget på kylskåpet drar relativt mycket el vilket gjorde att vi alltid körde på gasol eller 230v om det fanns tillgång till det, i våran nuvarande bil så har vi kompressor kylskåp som original monterat med 2st agm 90Ah batterier, jag har nu monterat ett litiumbatteri 200 Ah för vikten skull.
Tack!

Traveller2023

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
38321
Medlemskap
2025
Hm. Jag har gammalt kylskåp som fungerar på alla energikällor, men har 160 ah Lithium och 380 watt solpaneler och dc/dc då jag kör.
12 volt läge då jag kör, drar nog ca 12 ah, men vid sol dagtid ger solen 12 volt hela dagen utan att batteriet töms, dvs solen ger mer än 12 amp.
Batteriet har legat mellan 100% cch lägst 60 % senaste året, bor på heltid i husbilen.
Go känsla när solen driver kylen 6-8 timmar per dygn.

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Hm. Jag har gammalt kylskåp som fungerar på alla energikällor, men har 160 ah Lithium och 380 watt solpaneler och dc/dc då jag kör.
12 volt läge då jag kör, drar nog ca 12 ah, men vid sol dagtid ger solen 12 volt hela dagen utan att batteriet töms, dvs solen ger mer än 12 amp.
Batteriet har legat mellan 100% cch lägst 60 % senaste året, bor på heltid i husbilen.
Go känsla när solen driver kylen 6-8 timmar per dygn.
Tack! Har 180 Ah solpanel.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nej det betyder att start/bodelsbatteri är sammankopplad vilket sker när du startar motorn.
Kylen bör du köra på AESläge då väljer den själv energikälla,kylen ska inte ladda ur batteriet under färd då är det något fel, den drar ca15A det klara den utan DcDcladdare.

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Nej det betyder att start/bodelsbatteri är sammankopplad vilket sker när du startar motorn.
Kylen bör du köra på AESläge då väljer den själv energikälla,kylen ska inte ladda ur batteriet under färd då är det något fel, den drar ca15A det klara den utan DcDcladdare.
Tack! Det var bara det att jag tyckte det var lite mycket att batterinivån hade sänkts till 65% på 2 timmars körning. Jag kom dock på att jag slog på kylskåpet strax innan avfärd och det gjorde nog att kylskåpet gick på högvarv för att nå rätt temperatur? Ska köra igång det tidigare nästa gång när man ändå står på 230-laddning. Man lär sig hela tiden:)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack! Det var bara det att jag tyckte det var lite mycket att batterinivån hade sänkts till 65% på 2 timmars körning. Jag kom dock på att jag slog på kylskåpet strax innan avfärd och det gjorde nog att kylskåpet gick på högvarv för att nå rätt temperatur? Ska köra igång det tidigare nästa gång när man ändå står på 230-laddning. Man lär sig hela tiden:)
Nej detta är inte anledningen till urladdningen,kylen drar 15A oavsett kall/varm,det är till eller från på värmeelementet,laddningen från bilen fungerar inte som den ska, mät på batteripolerna med motor igång det skall ligga över 14V, har du en bil med smartgenerator kan detta vara problemet att du inte får laddning, årsmodell bil?

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Nej detta är inte anledningen till urladdningen,kylen drar 15A oavsett kall/varm,det är till eller från på värmeelementet,laddningen från bilen fungerar inte som den ska, mät på batteripolerna med motor igång det skall ligga över 14V, har du en bil med smartgenerator kan detta vara problemet att du inte får laddning, årsmodell bil?
Adria Coral XL -22

Toppen