• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kyl och frys i bilen

Edkvist

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2025
Hejsan alla resglada.
Undrar bara på hur ni gör med kyl/frys med mat när ni åker färja och man inte får ha på den vid överfarten. Har ni kylklabbar eller handlar ni på andra sidan ?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Kompressordriven kyl/frysbox i garaget som går på batteriet för dom viktigaste/mesta kyl och frysvarorna sen brukar jag slänga in ett par kylklampar i kylen och låta den vara avstängd under resan. Funkar ok om man ger fasen i att öppna dörren.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hejsan alla resglada.
Undrar bara på hur ni gör med kyl/frys med mat när ni åker färja och man inte får ha på den vid överfarten. Har ni kylklabbar eller handlar ni på andra sidan ?
Kylvarorna klara sig i kylen många timmar om du inte öppnar dörren,frusna petflaskor kan vara ett alternativ.
Försök inte köra kylen på 12V om du inte har väldigt stor batteribank.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Mat och dryck finns för det mesta att köpa i det land som man kommer till efter färjeöverfarten – och dessutom vanligtvis billigare än i Sverig.

Tycker man inte om "utrikisk" mat, kan man väl lika gärna stanna hemma...

Pålle

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Åker ibland Trelleborg - Rostock. 6 tråkiga timmar, men 50 mil närmre och betydligt billigare än alternativen när vi ska till Kroatien eller Italien. Vi kommer till Trelleborg med rejält kall kyl. Vi har i förväg frusit in ett par 1 liters mjölk och juice. De får sedan tina över tid i kylen. Funkar jättebra. I kylen har vi smör, ost, grönsaker, dricka och mindre känsliga livsmedel. Sedan har vi sedan flera år en 40 L kompressorkylbox i garaget. Där förvarar vi känsliga charkuterier och livsmedel under överfarten. Vi har ett 100 Ah LiFePo4 batteri som väl fixar det. Men vi brukar ändå aldrig ha under 6 grader i den vanliga kylen när vi kommer fram, trots att gasolen varit avstängd i 6 timmar.

Sen ska ingen behöva säga något om att gasolkranen ska vara avstängd vid färjeöverfart och gasolboxen ska vara olåst. Det är självklart och finns i rederiernas bestämmelser. Det är absolut ett personligt ansvar!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
De få färjor jag åkt med har erbjudir 230V anslutning för en fimtilapp, taget!
(före min installation av kompressorkyl)

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Beställer el i samband med bokning av resan. 50kr är det väl värt...Ifall det är enbart kylboxen som behöver ström så använder jag garagets 12V uttag.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Åker ibland Trelleborg - Rostock. 6 tråkiga timmar, men 50 mil närmre och betydligt billigare än alternativen när vi ska till Kroatien eller Italien. Vi kommer till Trelleborg med rejält kall kyl. Vi har i förväg frusit in ett par 1 liters mjölk och juice. De får sedan tina över tid i kylen. Funkar jättebra. I kylen har vi smör, ost, grönsaker, dricka och mindre känsliga livsmedel. Sedan har vi sedan flera år en 40 L kompressorkylbox i garaget. Där förvarar vi känsliga charkuterier och livsmedel under överfarten. Vi har ett 100 Ah LiFePo4 batteri som väl fixar det. Men vi brukar ändå aldrig ha under 6 grader i den vanliga kylen när vi kommer fram, trots att gasolen varit avstängd i 6 timmar.

Sen ska ingen behöva säga något om att gasolkranen ska vara avstängd vid färjeöverfart och gasolboxen ska vara olåst. Det är självklart och finns i rederiernas bestämmelser. Det är absolut ett personligt ansvar!
Ja precis så gör vi med. Och håller med om att Rostock är absolut bästa hamn om målet är söderut. Autobahn börjar ju i stort sett redan i hamnen!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Plåtisarnas gasol nås väl från bakdörrarna? Då bör de vara olåsta. Annars är det en bra fråga att ställa till rederierna.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Plåtisarnas gasol nås väl från bakdörrarna? Då bör de vara olåsta. Annars är det en bra fråga att ställa till rederierna.
Genom bakdörrarna kommer man också in i hela bilen om man vill. Alltså samma sak som att lämna bilen helt olåst. Det vill naturligtvis ingen av oss göra. Därav min fråga här utifall någon har råkat ut för kravet. Blir det aktuellt för mig så får jag väl fråga rederiet.

Toppen