• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kyl och frys i bilen

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
ingen har sagt nått till mej om gasol.
vår tub sitter under sängen, så man måste mer eller mindre ta bort sängen för att komma åt den.
om det börjar brinna är det bättre att hoppa i havet än börja plocka ner husbilen

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Genom bakdörrarna kommer man också in i hela bilen om man vill. Alltså samma sak som att lämna bilen helt olåst. Det vill naturligtvis ingen av oss göra. Därav min fråga här utifall någon har råkat ut för kravet. Blir det aktuellt för mig så får jag väl fråga rederiet.
Absolut en luring! Det handlar ju om att personalen ska kunna säkra och ta undan gasolflaskor vid en ev brand! Men absolut en fråga för rederierna. Det är ju inte bara plåtisarnas säkerhet det gäller, utan säkerheten för oss alla!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Alltså..., när man tänker efter. Lösningen är ju att förbjuda bilar med fast gasoltank, plåtisar och Teslor, på färjor! Då kan vi andra känna oss lite säkrare? Synpunkter på det? :cool::D (Bara skoj, bara skoj! :applaus::))

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad jag förstår och upplevt, plomberas gasolutrymmet med avstängd kran.
Detta för att undvika att gasol kommer ut från ett felfungerande gasolsystem.

Plomberingen till för att "jag som kan göra vad som utan hänsyn till andra" inte skall kunna starta sin gasolutrustning utan att det syns.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Vad jag förstår och upplevt, plomberas gasolutrymmet med avstängd kran.
Detta för att undvika att gasol kommer ut från ett felfungerande gasolsystem.

Plomberingen till för att "jag som kan göra vad som utan hänsyn till andra" inte skall kunna starta sin gasolutrustning utan att det syns.
Jag har åkt många gånger Trelleborg-Rostock, ingen kontroll eller plombering förekommer, allt är automtiserat,du träffar aldrig någon människa, så det är upp till var ock en att ta reda på vad som gäller, hur många som nu gör det?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har åkt många gånger Trelleborg-Rostock, ingen kontroll eller plombering förekommer, allt är automtiserat,du träffar aldrig någon människa, så det är upp till var ock en att ta reda på vad som gäller, hur många som nu gör det?
Vid bekräftad bokning får du alltid en "Säkerhetsinformation för husbilar & husvagn" i samband med bokningsbekräftelsen. Det är meningen att du ska läsa den och framförallt att du ska förstå den! Print sen ut informationsbladet och lägg det synligt i vindrutan. Helt enkelt för att bekräfta att du har förstått. Blir det här för svårt, finns alltid möjligheten att köra över broarna och ner genom Jylland, så slipper vi onödiga risker på färjorna! :)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Vid bekräftad bokning får du alltid en "Säkerhetsinformation för husbilar & husvagn" i samband med bokningsbekräftelsen. Det är meningen att du ska läsa den och framförallt att du ska förstå den! Print sen ut informationsbladet och lägg det synligt i vindrutan. Helt enkelt för att bekräfta att du har förstått. Blir det här för svårt, finns alltid möjligheten att köra över broarna och ner genom Jylland, så slipper vi onödiga risker på färjorna! :)
Jo det är riktigt, men jag brukar boka dagen innan avresa i mobilen,lite svårt med utskrift, nu ser jaginte detta som en stor säkerhetsrisk att åka utan försegling eller lapp i rutan som TT väljer.

BoP

HBK Medlem
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2025
Mat och dryck finns för det mesta att köpa i det land som man kommer till efter färjeöverfarten – och dessutom vanligtvis billigare än i Sverig.

Tycker man inte om "utrikisk" mat, kan man väl lika gärna stanna hemma...

Pålle
Ja, men tänk om man vill köpa utrikisk mat hur gör man då på hemresan

Toppen