• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övervaka startbatteri på distans

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Hej, någon som har ett bra förslag på hur jag kan övervaka ett startbatteri på bästa sätt?

Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90 -21

* EBL 111 (Schaudt)
* Multiplus kompakt 12/1600/70 (Victron)
* BlueSolar charge controller MPPT 75 I 15 (Victron)
* Booster WA 121545 (Schaudt)
* HochStromModul HSM01 (Schaudt)
* Dubbla Litiumbatterier Förbrukning
* AGM Startbatteri (Nytt)

Problemet med bilen är att startbatteriet verkar vilja vilja ladda ur när bilen står.
Ser i dokumentation att tidigare ägare upplevt samma problem.
För att kunna hålla lite koll på distans så har jag köpt en Cerbo GX (Victron). Denna har jag kopplat in i Multiplus och BlueSolar charge kontroll.
Ser nu hur solpanelen jobbar samt Volt på Förbrukningbatterierna (Litium) samt Multiplus Kompakt. Min slutsats är att solpanelen endast laddar förbrukningbatterierna.

När jag mäter på kablar i HSM01 uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM).

Jag uppfattar det som att (Är inte säker) Multiplus laddar Förbrukningsbatterierna och EBL 111 laddar startbatteriet när jag kopplar in 220 v i bilen.

Det jag skulle vilja få lite tips på är:

* Hur kan jag koppla in startbatteriet i Cerbo GX för att kunna övervaka batteriet som ligger under golvet vid förarsidan.

* Kan man göra om så att solpanelen laddar både start och förbrukning? (Inte samtidigt). Eller skulle det vara ännu bättre att köpa ytterligare en solpanel som enbart laddar startbatteriet? Hur skulle isf en sådan inkoppling ske?
Vad jag kan se så är BlueSolar charge controller inkopplad i EBL 111 i porten för solpanel.

* Tänker jag rätt när jag tror att Multiplus laddar förbrukningsbatterier och EBL 111 laddar startbatteriet när bilen är inkopplad på 220V. Under körning laddar Boostern både startbatteri och förbrukning. Väljer med hjälp av D+.

Mycket tacksam för råd och tips

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Om du enbart "villhöver" övervaka spänningen så är ju en shunt overkill eftersom den primärt är avsedd för strömmätning. En enkel spänningsmonitor monterad direkt på batteriet och med trådlös överföring skulle räcka, om det finns en sådan med rätt egenskaper att tillgå. Jag ser att Victron har en modul de kallar Smart Battery Sense. Har inte undersökt om den skulle passa in i ditt system men kanske är den värd att kolla på?
Jag har sett denna men som vanligt med Victron så är det lite oklart (tycker jag) hur den funkar med andra enheter från Victron. Om den kan prata blåtand med Cerbo GX är för mig oklart. Om den kan det så är det ett perfekt alternativ för mig.

bomaud

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2025
Denna arbetar med BT, och har således kort räckvidd.

Som jag skrev tidigare, har jag löst motsvarande problem med en tracker (Swetrack Lite+ (Gen2) GPS - GPS-tracker), som ju arbetar via 4G-nätet.

Spårningsmöjligheten får man ju "på köpet".

Pålle
Hej
Köpte en SweTrack Lite förra veckan och efter en superenkel installation och nedladdning av App till både IPad och android fungerar den klockrent. Väl värt 49:-/mån.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Jag har sett denna men som vanligt med Victron så är det lite oklart (tycker jag) hur den funkar med andra enheter från Victron. Om den kan prata blåtand med Cerbo GX är för mig oklart. Om den kan det så är det ett perfekt alternativ för mig.
Det kan den, jag kör så. Nackdelen är att CerboGX drar lite väl mycket ström....

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Ok. Perfekt. Då får du bli försökskanin…
Skriv gärna vad du tycker sen.
Nu har jag monterat GlobalLink 520 och allt funkar perfekt. Jag passade på att ansluta SmartShunt:ens extra ingång till + på startbatteriet så nu ser jag även denna spänning i Victrons programvaror. Just nu har jag bilen centralt i Härnösand så där är det inga problem med signalstyrkan men när jag ställer den ute i bushen vid stugan lär jag nog montera en extern antenn. Har lärt mig att GlobalLink är ett billigare sätt att koppla ihop sig med Victron VRM, den har begränsningen att det bara finns två VE.Direct-anslutningar men kör man som jag bluetooth från Victronenheterna till GlobalLink så är det inget problem. Det finns en hel del andra begränsningar också men den drar lite ström och jag kan övervaka både laddningen av bodelsbatteriet och spänningen på startbatteriet på distans, så för mig funkar det bra. Kommer att lägga upp en separat tråd med beskrivning av min lösning för de som få idéer...

Adrian - VRM Portal 2025-04-24 22-44-43.png

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Hansijv

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
37633
Medlemskap
2026
Hej, någon som har ett bra förslag på hur jag kan övervaka ett startbatteri på bästa sätt?

Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90 -21

* EBL 111 (Schaudt)
* Multiplus kompakt 12/1600/70 (Victron)
* BlueSolar charge controller MPPT 75 I 15 (Victron)
* Booster WA 121545 (Schaudt)
* HochStromModul HSM01 (Schaudt)
* Dubbla Litiumbatterier Förbrukning
* AGM Startbatteri (Nytt)

Problemet med bilen är att startbatteriet verkar vilja vilja ladda ur när bilen står.
Ser i dokumentation att tidigare ägare upplevt samma problem.
För att kunna hålla lite koll på distans så har jag köpt en Cerbo GX (Victron). Denna har jag kopplat in i Multiplus och BlueSolar charge kontroll.
Ser nu hur solpanelen jobbar samt Volt på Förbrukningbatterierna (Litium) samt Multiplus Kompakt. Min slutsats är att solpanelen endast laddar förbrukningbatterierna.

När jag mäter på kablar i HSM01 uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM).

Jag uppfattar det som att (Är inte säker) Multiplus laddar Förbrukningsbatterierna och EBL 111 laddar startbatteriet när jag kopplar in 220 v i bilen.

Det jag skulle vilja få lite tips på är:

* Hur kan jag koppla in startbatteriet i Cerbo GX för att kunna övervaka batteriet som ligger under golvet vid förarsidan.

* Kan man göra om så att solpanelen laddar både start och förbrukning? (Inte samtidigt). Eller skulle det vara ännu bättre att köpa ytterligare en solpanel som enbart laddar startbatteriet? Hur skulle isf en sådan inkoppling ske?
Vad jag kan se så är BlueSolar charge controller inkopplad i EBL 111 i porten för solpanel.

* Tänker jag rätt när jag tror att Multiplus laddar förbrukningsbatterier och EBL 111 laddar startbatteriet när bilen är inkopplad på 220V. Under körning laddar Boostern både startbatteri och förbrukning. Väljer med hjälp av D+.

Mycket tacksam för råd och tips
Kolla om lösningen som direktronik.se har räcker, heter batteriövervakning 9-15v över mobilnätet

Toppen