• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dölja reg.skylt

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Varför då? Man kan väl få tycka att det är tråkigt med uppbrutet dörr, trasiga fönster och ett upponervänt hem, även om det inte finns mer värdefulla saker än genomsnittligt.
Jovisst är alla inbrott ett elände. Men jag tänkte som så, att boven ser en övertäckt skylt och undrar varför. Nästa tanke är att kanske finns det nån anledning utöver det vanliga. Bäst och kolla där först istället för hos nån annan. Har man inte övertäckt skylt är man en av tusentals bilar och risken att just den skylten skulle väcka bovens uppmärksamhet är väl mindre.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jovisst är alla inbrott ett elände. Men jag tänkte som så, att boven ser en övertäckt skylt och undrar varför. Nästa tanke är att kanske finns det nån anledning utöver det vanliga. Bäst och kolla där först istället för hos nån annan. Har man inte övertäckt skylt är man en av tusentals bilar och risken att just den skylten skulle väcka bovens uppmärksamhet är väl mindre.
Kanske det, eller så väljer dom efter chansen att komma undan osedda med inbrottet… ingen insyn, skog på baksidan tex.
En del saker finns i dom flesta hemmen, tv, dator, lite smycken mm mm
Och sen kan det kanske vara lite mindre risk att bara gå förbi på en camping och läsa en regskylt än att gå fram och lossa det täcker den.
Men är dom lyckliga av att täcka den så är det fine för mig
Och sen finns det mängder av olika synsätt och tankar åt ena eller andra hållet, så ett facit lär vi aldrig få.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kanske det, eller så väljer dom efter chansen att komma undan osedda med inbrottet… ingen insyn, skog på baksidan tex.
En del saker finns i dom flesta hemmen, tv, dator, lite smycken mm mm
Och sen kan det kanske vara lite mindre risk att bara gå förbi på en camping och läsa en regskylt än att gå fram och lossa det täcker den.
Men är dom lyckliga av att täcka den så är det fine för mig
Och sen finns det mängder av olika synsätt och tankar åt ena eller andra hållet, så ett facit lär vi aldrig få.
Jovisst är det så och de flesta inbrott lär nog ske utan att adressen spårats via registreringsnumret.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Det finns många sätt att ”hitta” bilnummer på bilar som tillhör personer som är på resande fot. Långtidsparkeringarna på Arlanda är ett sådant exempel.
Jag har ett exempel som hände för länge, länge sedan. En bekant var i Thailand några veckor och när dom kom hem hade det varit inbrott i villan. Polisen var övertygad om att buset hade kollat av långtidsparkeringen för det hade hänt liknande inbrott på andra adresser, och alla hade gemensamt att dom varit bortresta med bil parkerad på Arlanda. Nåväl, hos min bekanta saknades inte så mycket, någon flaska whisky och nån pava vin, men vad dom inte upptäckte först var att reservnyclarna till bilen var borta, några nätter efter hemkomsten försvann bilen från garaget. Tre år senare var det ett stort värdetransport rån i Hallunda söder om Stockholm, då användes kompisens bil som flyktbil.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Inte i Finland eller finska bilar
Nä, om finska bilar får du nog söka på finska sidor/register.
Men som i det här fallet med ett svenskt register kan du söka svenska registreringar.
Sen är nog risken en aning lägre att någon med kriminellt uppsåt kontrollerar bilar på en camping i Haparanda söker på bilar med grekiska nummerplåtar.
Föga troligt att finska bilar ligger i riskzonen ens om vi pratar ystad eller Malmö heller.
Men som sagt, så har du rätt, bara svenska uppgifter om svenska bilar i det svenska registret. Inga finska eller danska, eller…
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Nä, om finska bilar får du nog söka på finska sidor/register.
Men som i det här fallet med ett svenskt register kan du söka svenska registreringar.
Sen är nog risken en aning lägre att någon med kriminellt uppsåt kontrollerar bilar på en camping i Haparanda söker på bilar med grekiska nummerplåtar.
Föga troligt att finska bilar ligger i riskzonen ens om vi pratar ystad eller Malmö heller.
Men som sagt, så har du rätt, bara svenska uppgifter om svenska bilar i det svenska registret. Inga finska eller danska, eller…

Tråden handlade ju om att dölja nummerskylt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Rent logiskt, för de som tror på teorin om nummerskylt = inbrott hemma, så borde sånt aldrig förekomma i Finland. Där klarar sig husbilsägare från sånt, antar jag. Nån som vet?
Det är ju omöjligt att veta så du får nog inget svar. Vi vet ju inte ens om det är ett problem här hemma.
Hela den här tråden består ju bara av våra spekulationer och troenden, vilket jag personligen tycker är helt ok så länge vi inte slår varandra i huvudet med vad vi tror. :)
 

m@hsa

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1757
Medlemskap
2024
Detta är inte trams eller hittepå, vi stod i Domstens hamn 30/4-20 när en bil körde upp o parkerade bakom, vi skrev av regnumret För vi tyckte det såg konstigt ut, två timmar senare kom samma bil tillbaka o åkte iväg efter några sekunder. Kl 8 på morgonen ringer vår granne att vi har haft inbrott , hela huset upp o nervänt. Grannen hade tagit regnumret på en bil som åkte utanför senare på kvällen. DET VAR SAMMA REGNUMMER som vi hade antecknat. Polisen avskrev efter 1 månad i brist på bevis. Nu har vi alltid dolt skylten när vi övernattar på ställplatser i Sverige
Mats
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Ps
det var inte vi som stod i Ystad.
Jag vill inte vara otrevlig eller sabotera tråden, men vad är skillnaden att köra på E6 söderut kl 14.00 med synlig registreringsskylt ända fram till Bananpannkakan ställplats kl 16.00 och omedelbart täcka över båda registreringsskyltarna?? Tänk om någon observerade min skylt på vägen och tänkte, den husbilen är på väg söderut. Aha jag kollar var ägaren bor och ska bryta mig in i hans hus eller så väntar jag till han svänger in mot Höganäs och ser om han täcker över registreringsskyltarna och plötsligt händer det! Jag vet omedelbart inte var jag ska bryta mig in?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag vill inte vara otrevlig eller sabotera tråden, men vad är skillnaden att köra på E6 söderut kl 14.00 med synlig registreringsskylt ända fram till Bananpannkakan ställplats kl 16.00 och omedelbart täcka över båda registreringsskyltarna?? Tänk om någon observerade min skylt på vägen och tänkte, den husbilen är på väg söderut. Aha jag kollar var ägaren bor och ska bryta mig in i hans hus eller så väntar jag till han svänger in mot Höganäs och ser om han täcker över registreringsskyltarna och plötsligt händer det! Jag vet omedelbart inte var jag ska bryta mig in?
Står du på ställplatser är du 100% hemifrån. När du kör är det 50% risk att du är på väg hem.
Och jag hade ju själv hellre satsat på dom som inte kanske är på väg hem. I övrigt tror jag inte dom är så kräsna att dom enbart bryter sig in hos folk som kört söderut, utan är nöjda med att dom kört hemifrån.
På camping/ställplats kan dom skriva av 10, 20, 30 plåtar i ett svep.
Gissar jag
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det har säkert hänt att någon noterat regnummer och sen gjort ett hembesök direkt efter det som i Mats fall. Men det är svårt att tro att det är vanligt eller organiserat.
Det är väl bara en riktig amatör (lokaltjuv/småbus/pundare) som är så klantig att han både väcker uppmärksamhet och visar sina egna regplåtar när han antecknar regnummer på dom bilar han sen skall göra inbrott hos. Att han sen gör samma sak på brottsplatsen gör det ännu mera korkat.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Men egentligen .... Vad är Problemet ??? om någon vill dölja sin skylt oavsett orsak , varför bry sig???? tror man att bostads inbrott BARA utförs av kriminella utan hjärnceller får tro det , att det finns organiserade inbrott är väl bara ett påfund då.. ställ frågan varför lastbil o tradare som är full lastade med misstänk stöldgods , vilket tullen stöter på då o då , varför transporterar postnord ut mängder av konstiga brev från den lokala postlådan i villa kvarteret med adressat i gamla öst ? fortfarande bara lokala kriminella med hjärnsläpp ??? för att inte tala om bilar som försvinner urkopplade GPSer som försvårar spårningen fortfarande lokala förmågor antar jag , i den kriminella världen finns enligt de naiva ingen organiserad brottslighet ,, Jätte skönt att veta att vi har ett tryggt samhälle utan inbrott , stölder osv . Vill man vara naiv så var det , men verkligheten ser dock lite annorlunda ut . men jag låser mitt o har larm tills ni naiva övertygat mig att jag inte behöver det.. vilket aldrig kommer att ske :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ibland är det ganska skönt att vara naiv, när jag lagt undan våra värdesaker och låst dörrarna kan jag koppla av och njuta på min semesterresa, har haft ett inbrott under min livstid och det var sonens skolkamrater som var inne i garaget och snodde hans moped, de tyckte han hade en fräck ljuddämpare som de tyckte passade bättre på en av deras mopeder.
 
Toppen