• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sanning om batterier

Vänner!
LiFePO4, Denna ganska enkla teknik med Lithium / järnsulfat tillverkas i enorma serier där man belägger folie på gigantiska rullar som sedan klips och rullas till en viss storlek på en cell. Alltid 3.2VDC. Finns en del som är byggda på cylindriska celler, icke att föredra.
Vad vill jag säga med det? När denna folie packas i plastbox får de ett namn, Brand. De gör boxen och sätter sitt namn på den. Alltså är kvaliten ganska lika, mer eller mindre.
När vi nu jämför Bly/syra med LiFePO4 så måste man se verkligheten i rätt öga. Ni kan köpa vilket nytt batteri som helst. Sanningen är att 70-90% tillverkas i Kina, även om det står EU eller annat på dem. De har stått syra-fyllda i månader eller år innan du hämtar det i butiken. Sulfatering börjar vid samma ögonblick med fyllning. Ålder efter det bestämmer kapacitet i Ah. Om de stod på laddning hela vägen från Kina vore sulfateringen nära 0%
NU… när jag får in ett nytt 100Ah batteri, sätter vi det på Ah cykling. Oftast får man ut 50%. I bästa fall har jag fått ut 83%, en gång. Efter några veckor är det nere på 70%. Sulfatet täcker plattorna och mindre yta blir aktiv. I normalfallet får man ut 50-60%.
Min kollega i Budapest tog in ett par conteinrar med Bly/syra. Dessa conteinrar stod högt upp på en ytfrakt, med +C 60-70. Flesta batterier hade ”kokat” ut vatten, vattenmolekylen avdunstar men inte syra molekylen. Alltså blev invändiga korrosionen stor och kapaciteten låg.
Tonvis med batterier var urladdade. Dessa säljs sedan som ”nya” = Sant.
Om ett batteri står på laddning 13.9 – 14,2 volt kan det leva flera hundra år, om nån fyller på vatten, :) MEN har man ”Grid” då behövs inga batterier, eller?
Till min poäng:
Vi sätter nu in 300Ah celler i en kundbil. Kunden vill se på TV i dagar, utan Grid. Om man vill ligga vid en sjö en vecka, räcker 100-200Ah bly/syra kanske ett par dagar. Utan TV.
För att få ut 300Ah från bly/syra måste du handla batterier på kanske 600Ah. Med vikt, laddning och andra problem.
LiFePO4 på 300Ah ger 300Ah. Så är det bara. Dessutom mycket fortare laddnin, då nästan ingen energi går till kokning/värme.
LiFePO4 = 12VDC är alltid 4 celler i serie. Utan BMS funkar det inte. Någon cell underladdas, annan cell överladdas när laddaren siktar på 14,7V t.ex. Det finns, om inte miljoner så i alla fall tusentals BMSer. Räkna med att de går sönder!!! Inte om utan när. Alltså måste man ha kontroll själv. Varie cell får laddas till max 3,7V. Våra BMSer är det enklaste som finns på ett kretskort. Går nåt sönder kan du byta själv. A Simson Bilder kommer...

Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa.

Blogginlägg information

Författare
F.d. 51433
Visningar
297
Senaste uppdatering

Fler inlägg från General

Dela detta inlägg

Toppen