• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Gode viner og øl serveres temperert - omlag 20 grader, kjøles de ned sperres mye av aromaen og smaksdetaljene. Men er det en dårlg vin eller et kjemikalieøl så for all del kjøl det ned så en slipper smaksdetaljene.

Jappe sin gamle fordom mot Riesling kom av at han fikk den servert iskald, og da er det bare en merkelig grunnsmak igjen den er ikke god! Kan fort smake fotogen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kanske läge för extrautrustning?

extrabilder67905_large.jpg


Jag har "bevittnat" ett och annat fall där öl varit inblandat men jag har aldrig varit med om att själva pumpen fallit! :D

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag hittade Calle Bonaths expertutlåtande:

Att dricka kall öl för att svalka av sig, är som att elda för kråkorna. När den kalla ölen kommer inombords, luras kroppen att tro att det är kallt, ämnesomsättningen ökar, och man blir varmare än man var innan. Visserligen ett skäl att dricka mera öl... och då lurar man sin kropp igen etc.
Jag brukar begära att få en öl som inte har hamnat i kylskåpet än, och det hade jag naturligtvis gjort där också.
Calle


Där finns även en intressant synpunkt i ämnet av aake!

Klicka: http://www.husbilsklubben.se/forums/t45222-27/#post339908

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLains hemska olycka! Nu har rehabiliteringen kommit igång. Lite fysioterapi och spabehandling, gör att rehabiliteringen har kommit igång bra. Jag har ordinerat behandling själv och insett att man kan ju inte bara sitta och tycka synd om mig själv.

2014-09-22 15.11.06.jpg

Efter fyra timmars hård behandling var det dags för rast. Eftersom skyddstext saknas på kylskåpet, så beställde jag för säkerhets skull öl i baren för att inte riskera att försämra min svåra skada. Det gick bra 4 gånger.:)

2014-09-22 15.23.01.jpg

Jag tror jag ska följa Jappes och Lundholms råd ikväll till maten och dricka rödvin istället. Det blir den sista av Mobergs lilla röda "Mobergs Collection" Temerallillo som vi smugglat in i Spanien från Sverige.

710098.JPG

Morberg Collection Pers Lilla Röda Tempranillo (2743) - Systembolaget.se

Eftersom min övervintring nu mer liknar en rehabiliseringsresa efter en svår olycka, kanske man kan ansöka om bidrag från försäkringskassan och få det finansierat därifrån?

Vartfall det är trevligt väder här. Inte för varmt. Funderade på att hälsa på Gun & Ronny i Funkan, men när jag kollade på maps var det 33 mil dit om man inte åker över Ronda. (31 mil) så det kan dom glömma. Det blir Portugalien först.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har varit en dag i tv-seriernas tecken. Hela förmiddagen regnade det, så jag tog fram den feta externa hårddisken och kollade på tre avsnitt av Game of Throne och två avsnitt av Eureka

Game-of-Thrones-seven-kingdoms.png
eureka.png


Senare när solen tittat fram igen testade jag min nya 4G/WiFi router Huawei E5372 på campingens WiFi.

1. Jag kopplade upp mig på routern nät med WiFi
2. Jag gick in via webbläsaren på 192.168.8.1
3. Jag gick in på inställningar anv: admin lösen: admin och sökte efter campingens WiFi.
4. Matade in användare och lösen för campingens WiFi.
5. Kopplade upp padda och mobil till router och alla tre enheterna delade samma WiFi biljett från campingen.:):):)

Bra va! Det här kommer vi att ha nytta av.


2014-09-23 19.20.57.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Google ser dig.

Ligger här och funderar. I sovrummet är alla fönster och taklucka öppna. Helt vindstilla och tryckande värme. Inte blir det bättre att ha en varm laptop i knät.

En bra dag idag vid poolen. Lagade en jättesmaskig gryta nu på eftermiddagen som jag var tvungen att improvisera eftersom campingens grönsaksförråd var lite begränsat, men jag fuskar med lite lagerblad, kryddpeppar, vitlök, så kommer det så mycket dofter att grannarna var tvungen att komma och kolla.:) Avslutade med lite portvin och ost. Vi är ju nära Portugal så jag måste träna på portvinet.

Men det var inte det jag hade på hjärtat. Jag har funderat lite nu en vecka över en händelse som hände mig när jag körde A66 mot Sevilla. Jag vet ju att "storebror ser oss" det har ju Edward Snowden så bra talat om, (Han fick förresten det alternativa Nobelpriset. Grattis) men jag trodde inte att Google hade sådan koll?

Jag har en Experia Android mobil igång när jag kör. Är naturligtvis inloggad i Google för E-post och dyl. När jag körde längs A66 mot Sevilla slog jag igång ett program som heter GPS-test.
gps-test-android.png
Jag gillar att ha det igång när det är lite bergigt för man kan även se höjden och det är ju lite kul när man åker i berg.

Hej plötsligt plingar det till i mobilen med ett SMS. När jag öppnar det är det Google som på svenska varnar för att en tunnel längre fram är avstängd??? Ok jag var glad att jag fick varningen för det var ett stort trafikproblem längre fram, men jag kan inte påminna mig om att jag har efterfrågat en sådan tjänst av dom. Dessutom det GPS program jag använde jag bara ett dumt program som kollar satelliter och ger lite fakta om position och höjd.

2014-09-15 12.19.55.jpg

Börjar alla små elektroniska grunkor lämna en massa information om oss, till kreti och pleti som har tappat greppet om det? Som inte ens statsmakterna vet vad de stora bolagen samlar in?

Hur bra är det att multinationella bolag och stater vet vart du är, vad du handlar, vem du ringer/chattar/e-postar med? Man kan se det på olika sätt.

1. Man får information om olyckor, reklam som man är intresserad av. Och har man inget och dölja gör det väl inget? Våra folkvalda får bra verktyg att kunna ringa in bovar av olika slag.
2. Ibland känner jag det som lite kletigt att olika datasystem Facebook/Google m.m. hela tiden ska veta allt om mig. Vet vart och vad jag handlar. Fartkameror ser om man kör för fort. Jag tror det kallas för personlig integritet. Jag känner mig ibland lite naken när alla system glor på en, på allt man gör.

Men som sagt, vi lever i ett land som vi har förtroende för våra politiker och myndigheter och det kanske inte gör något att fartkamerorna hela tiden är aktiva så att dom hela tiden kan följa våra rörelser om dom vill. Nu gör dom inte det. (just nu)

Men tänk om omvärldssituationen förändras så att myndigheter och bolag börjar använda dessa instrument felaktigt. Tar orimligt mycket betalt bara för att dom vet att du måste ha produkten. Myndigheter jagar oliktänkande m.m.. Väger husbilar i varje korsning och kollar mot regnr om det är övervikt.

Tänk om informationstekniken utvecklar sig mera. Exempel IATA(flyg) kräver att ha din vikt/längd/midjemått i datasystemet och bara för att jag har lite pondus så blev min biljett 800kr dyrare, eller så att andra som behöver informationen får den automatiskt. Typ sängbutiker H&M. Arbetsgivare kan söka direkt efter Kvinna 22år 52kg 165-168cm.

Alla dessa system har en massa fördelar, men vi ska nog hålla lite koll på nackdelarna så att vi inte ger någon för stor möjlighet att hantera ens liv. Edward Snowden var en bra väckarklocka. Vi har ju varit inne en del här på HBK tidigare vad gäller informationen i medlemsregistret.

Lite filosofi bara. Nog om det. Jag ville bara skriva av mig min irritation över SMS:et jag fick tidigare. Jag letar efter nya äventyr i Portugal. Gärna lite gamla stenar och intressanta museum runt Algarve. Ställplatser har jag fått i drivor. Skulle även vilja göra någon upplevelse. Ut och åka båt eller en middag på vingård typ. Vi får se.

c0021816.jpg


 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tänkbart alternativ. Tekniken finns väl redan för att skicka ut SMS till alla mobiler inom ett visst område. Jag vet att det diskuterats om det ska införas i Sverige som hjälp med Krisinformation, dock i steg ett SMS till de som är registrerade på en adress i området. Finns lite info på Startsida för Krisinformation.se - Krisinformation om närmaste stegen.

Bara en tanke på dina filosofiska grubblerier Ralph.:):wink:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Byta mobiltelefon med varandra! Betala cash! Ha ett par datorer; betala dem cash, registrera dem inte, lämna inet namn vid köp! Använda påhittade namn på allt där riktigt namn inte behövs! Exponera dig inte på sociala medier!

Små saker som ställer till bekymmer för storebror.

Och kom ihåg, vad Snowden avslöjade var känt sedan tidigare och bara toppen av ett isberg.

"En som har mycket att dölja"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Område SMS er en funksjon som lett kan slås på om det er ønsket. Regner med at den meldingen du fikk er lagt inn for utsending via mastene i et meget begrenset område - din telefon registrerte seg på en av disse mastene og sms-automaten ser det er et svensk nummer og benytter google til å oversette meldingen før den sendes til deg. Muligheten har eksistert i lang tid, men har vært lite brukt.

Super tjeneste!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi går nog mot ett samhälle med alltmer övervakning, vare sig vi gillar det eller inte.
Det är svårt att låta bli att använda ny teknik som underlättar, vare sig det gäller egna applikationer eller samhällets behov.
Själv kan jag tycka att det vore helt OK att låta alla hastighetskameror gå dygnet runt och spara resultaten, så att polisen skulle kunna använda det i kampen mot organiserad brottslighet.
Inser att det skulle innebära intrång i den personliga integriteten - men även om någon polis någon gång skulle kunna konstatera att jag inte var där familjen/arbetsgivaren förväntat sig att jag skulle vara, så tycker jag att det vore värt priset.
Sen måste man naturligtvis bygga in en massa säkerhetsfunktioner för att förhindra att obehöriga får tillgång till uppgifterna.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu Ralph har du dragit igång nåt riktigt stort, men också viktigt. Det är en mycket svår balansgång för att hålla den personliga integriteten. Själv tycker jag att så samhället börjar se ut måste vi nog vara beredda att tumma lite på den för att kunna nyttja tekniken till att hålla samhället så bra som möjligt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi går nog mot ett samhälle med alltmer övervakning, vare sig vi gillar det eller inte.
Det är svårt att låta bli att använda ny teknik som underlättar, vare sig det gäller egna applikationer eller samhällets behov.
Själv kan jag tycka att det vore helt OK att låta alla hastighetskameror gå dygnet runt och spara resultaten, så att polisen skulle kunna använda det i kampen mot organiserad brottslighet.
Inser att det skulle innebära intrång i den personliga integriteten - men även om någon polis någon gång skulle kunna konstatera att jag inte var där familjen/arbetsgivaren förväntat sig att jag skulle vara, så tycker jag att det vore värt priset.
Sen måste man naturligtvis bygga in en massa säkerhetsfunktioner för att förhindra att obehöriga får tillgång till uppgifterna.

Jag filosoferade inte om någon enstaka integritetskränkning, där har vi nog olika åsikter om vart gränsen går. Problemet är ju egentligen inte i Sverige (just nu). Problemet är att i andra länder används samma information och teknik att förfölja och förtrycka folk. Många gånger från stats makten.

Min åsikt är att vi ska vara försiktiga att ge de som har makten för stora möjligheter att detaljkontrollera oss, vilket tekniken ger möjlighet till.

Olika människor känner obehag av kontroll och övervakning på olika nivåer och sätt. Fartkameror kanske inte är så farligt för vissa. Jag kommer från ett yrke där alla kände obehag när vi införde GPS övervakning på alla bilar och vissa valde att sluta.

Men det är bra att diskussionen förs. Det ska du ha tack för.


När jag tänker efter ska jag nog sluta här. Det här tråden är ju bara en reseberättelse som jag filosoferade i lite igår. :oops:
 
Senast ändrad:
Toppen