• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det var väldigt vad SirMcLain har blivit intresserad av fotografering och finesser som fotomontage. Det var jag som fick honom att köpa en riktig kamera i stället för att göra slöjade halvdåliga bilder med telefonen. Det får man lida för nu! Otack är världens lön! :D

Eftersom jag är en kolossalt generös natur kan jag gå med på förlikning i stället för att dra det här till domstol! :D

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det var väldigt vad SirMcLain har blivit intresserad av fotografering och finesser som fotomontage. Det var jag som fick honom att köpa en riktig kamera i stället för att göra slöjade halvdåliga bilder med telefonen. Det får man lida för nu! Otack är världens lön! :D

Eftersom jag är en kolossalt generös natur kan jag gå med på förlikning i stället för att dra det här till domstol! :D

Jappe

Jag ska förlika mig med dig någon kväll så att du inte kan stå på benen efteråt.:D:D:D

norrlandspolsa.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

... Eftersom jag är en kolossalt generös natur kan jag gå med på förlikning i stället för att dra det här till domstol! :D
Jappe

Stå på dig Jappe, jag tror att det handlar om "äldre-diskriminering" i det här fallet, det är så solklart som Spaniens riviera mitt i vintern! Visst kan det vara värt att pröva händelsen i HBK-domstol, självklart.
Norrlands pölsa låter som god förlikning, men jag tror ändå att du bör få ut mer av den här HBK "påhopparen". Vem äter en pölsa utan att kunna skölja den med? Dagens ungdom har ingen respekt för "oss" äldre människor och vill helst se oss som hajmat... Gud vad (OBS! förbjudet att generalisera) "vissa" 60-talister kan hitta på utan att åtaga sig några som helst konsekvenser... : )
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Norrlandspölsa! Dra mig på en gammal vagn!

Chateaubriand ska de va eller Boeuf Bourgignon! Till dessert friterad camembert med friterad persilja och ljummen hjortronsås. Finns inte hjortronsås att tillgå så går det bra med andra bärsåser också. Det upptäckte vi i Spanien en gång. Jag minns inte vilka bär det var den gången men det var gott till! Ingen tråkig champagne utan gott röväng och till desserten vet jag faktiskt inte men nåt får dom väl grunna fram själva!

Jappe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Norrlandspölsa! Dra mig på en gammal vagn!

Chateaubriand ska de va eller Boeuf Bourgignon! Till dessert friterad camembert med friterad persilja och ljummen hjortronsås. Finns inte hjortronsås att tillgå så går det bra med andra bärsåser också. Det upptäckte vi i Spanien en gång. Jag minns inte vilka bär det var den gången men det var gott till! Ingen tråkig champagne utan gott röväng och till desserten vet jag faktiskt inte men nåt får dom väl grunna fram själva!

Jappe

På vår restaurang i Spanien hade vi den klassiska Camember´n på menyn, men då som varm förrätt. Bristen på den goda hjortronsylten löste vid med substitutet blåbärssylt och den säljande texten i menyn:

Friterad Camembert med blåbärssylt, serverad på en färgglad salladsbukett :)

Men personligen föredrar jag Camembert med tomatmarmelad. Mmmmm Rekommenderas!

Men det går bra med pölsa också.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Pölsa/lungmos ---- Fy för själva fadren (som Albert Engström sa)
En sann patriot äter ej denna vedervärdiga rätt som gör magen kvalmig.
Lägg benen på ryggen Jappe, eller se till att Freja är laddad om detta ställs på bordet.

Varför inte ta marmelad gjord på den spanska frukten Nisperos til Camemberten, det passar utmärkt.
Nisperos växer för övrigt på Camping Bahia, men är tyvärr inte mogen innan svenskarna flyr fältet på våren.
mermelada de nÃ*speros casera receta | ALIFORNIA
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Norrlandspölsa! Dra mig på en gammal vagn!

Chateaubriand ska de va eller Boeuf Bourgignon! Till dessert friterad camembert med friterad persilja och ljummen hjortronsås. Finns inte hjortronsås att tillgå så går det bra med andra bärsåser också. Det upptäckte vi i Spanien en gång. Jag minns inte vilka bär det var den gången men det var gott till! Ingen tråkig champagne utan gott röväng och till desserten vet jag faktiskt inte men nåt får dom väl grunna fram själva!

Jappe

Att du var så fisförnäm att du absolut ska ha högdjursmat och att inte vanlig husmanskost räknas som festmåltid, det visste jag inte. Men lite på Hollandaise med en och annan jenever, kan jag nog sträcka mig till. (med taxi hem).

jeneverkruiken1.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

En "rib" på Hollandäsen kan duga med deras vansinnigt goda Genèver.

Jag har fått problem nu! Vad i harrans namn dricker man till friterad Camembert?

Jappe

Det låter som en trevlig afton. Ska bli kul.

Tokaji Aszú 4 Puttonyos är det svårt har hitta något smaskigt till, men just friterad Camembert är en höjdare.

tokaji-aszu_20120612163307_76.jpg


Ps! På tal om höjdarmat så äter jag just nu kall "Janssons Frestelse" på knäckebröd som frukost på sängen, med en kopp kaffe.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Till mitt försvar så är jag i Portugal och det skiljer en timme. Men många dagar blir det någon timme extra. Lördag ikväll. Måste ju vara pigg på krogen...

När man börjar dagen med jansson är ju allt väl grundat. Då kan dagen bara bli ännu bättre efter hand::) Kul att läsa Era inlägg. Ni verkar ha det rätt bra:D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu visar sig Portugal från sin sämsta sida. Det ösregnar...

Men det hindrar ju inte en viking från att bada. Ett dopp om dagen är bra för magen. Skönt i havet fortfarande och utomhus duschen är fortfarande varm, men det går snabbt utför. Funkan får nog detta väder om några dagar...:)

2014-10-11 17.44.14.jpg

Igår hade vi festmåltid. Sill och snaps, Jansson med priskorv och köttbullar. Det var helt suveränt. Anne-Helene och Max inköp hos IKEA i Sevilla bidrog till en svensk helafton. Dom hade även köpt IKEA snaps. Jag tog en Johannesört.:):):)

2014-10-10 18.19.20.jpg
2014-10-10 17.22.42.jpg
2014-10-10 17.11.34.jpg


Studera ölen. Dom har EBOLA skydd på dem numera. Ett bra initiativ. Jansson är ju normalt bra hemma, men här känns det gudomligt.

2014-10-10 18.15.39.jpg

Lite tråkigt när regnet kommer. Vi ska ut och turista nu på Algarve. Sagres ligger som nästa mål. Vi måste ju vara kvar här tills mitt myggnät till sidodörren dyker upp i Cacela, men efter det drar vi till värmen i Espagna. Känns som att sommaren är över i Portugal.

Vi var ut ikväll och åt och drack oerhört gott. Fisk i olika former med gott vin till. På bilden ska det vara "lutfisk". En portugisisk variant..

2014-10-11 19.51.54.jpg
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Regn här i natt&mulet nu. Ska visst bli lite svalare denna veckan, men flugorna har i alla fall flytt verkar det som. I går besökte vi Plaza del torros för hästshow, flamenco. Detta ska tjurfäktningsarenorna användas till:wink:
 
Toppen