• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej då! Världens bästa fricamping.

2014-09-05 19.15.08.jpg

Egentligen ville vi vara kvar, men det är dags att aktivera våra spanska Masmovil abonnemang som går på Orange nätet i Spanien. Helt underbara dagar och nätter. Helt tyst på natten och vilken luft. Det skulle Jappe ha gillat om han hade klarat höjder. På dagen stod där folk och fiskade. Dom var lite tuffa mot varandra. Men när fiskekorts kontrollanten kom dit blev alla mycket ödmjuka och redovisade sina fiskeböcker bugande.

2014-09-06 10.13.50.jpg
2014-09-06 10.20.11.jpg

Vi åkte någon mil och tömde/fyllde GRATIS:D vid Mount Louise citadell. Ställplatsen låg ursnyggt till. Klicka på länken under bilden och läs om dess historia.

2014-09-06 11.21.08.jpg
Fortified Places > Fortresses > Mont Louis

När vi kände oss klara med citadellet tutade vi vidare någon mil till, till Llivia en liten spansk enklav i Frankrike och tog en öl. (sin alcohol för mig)

DSC_0104.JPG
Llivia
Katalanska Llívia, är en liten stad i comarca Cerdanya i provinsen Girona i den autonoma regionen Katalonien i nordöstra Spanien. Llivia har 1 252 invånare (2005). Llivia har en gammal stadskärna men har på senare år exploaterats kraftigt genom utbyggnad av semesterbostäder vilket gör att staden vid första intryck ser ganska stor ut jämfört med ovan angivna invånarantal. De nya husen är mycket konsekvent byggda och traditionen har blivit att alla bommar för fönsterluckorna då husen ej används. Vid besök i Llivia under lågsäsong får man intrycket att staden är väldigt stängd.
Llivia utgör en spansk exklav i det franska departementet Pyrénées-Orientales.
Historia[redigera | redigera wikitext]
Llivia har romerska anor, "Julia Libica", och var en viktig ort under romartiden. På medeltiden byggdes här ett slott på berget ovanom staden som sprängdes på order av Ludvig XI år 1479. Orten Puigcerdà söder om Llivia övertog betydelsen som centralort men trots det erhöll Llivia stadsrättigheter 1523 av kejsar Karl V, troligen mera på grund av stadens historia än antal invånare. Att Llivia är en spansk exklav går tillbaka till pyreneiska freden 1659, då landskapet Cerdagne avträddes av spanjorerna till fransmännen. Men fransmännen missade en liten detalj, i fredsuppgörelsen stadfästes att 33 byar övergick till Frankrike. Men Spanien behöll Llivia med påståendet att det inte var en by utan stad.


Sedan aktiverade jag mina Masmovil abonnemang:

1. Ringde kortnr. 2373 tryck 3 för svenska
2. Hur kan jag hjälpa dig? Fick uppge mobilnr på masmovil
3. Fick uppge. Passnr, födelsedatum och e-postadress för att säkerställa min identitet.
4. Kontrollerade saldot på abbonemangen och aktiverade 2x10GB Internet.
5. Aktiverade routern med APN masdata (fugerar även med internetmas)


Så nu har vi totalt 22 GB att förbruka denna månad. Lyckas jag inte förbruka detta så dammar jag ner några filmer i slutet av månaden.

Körde in i Frankrike igen för att komma till riktiga Spanien. Ej betalvägar betyder att vi undviker tunnlarna och tvingas upp i bergen. Härlig utsikt men ack så trångt ibland.

2014-09-06 13.51.49.jpg
2014-09-06 14.18.28.jpg
2014-09-06 14.20.02.jpg
2014-09-06 14.37.08.jpg

Härligt att tuta runt i bergen, men nu gäller Costa Brava. Vi ska samla ihop oss lite där. Jag ska ha revansch i boulen mot Max och Ann-Hugo, sedan rasar nog Gun&Ronny in i slutet av veckan.

Vi landade på den svindyra campingen efter att ha provianterat.

2014-09-06 17.49.10.jpg
2014-09-06 18.48.37.jpg

Fick en hyfsad plats. Dock ingen el. ACSI rabatten gäller inte före den 10/9, så det är svindyrt tills dess. Vi gick och avlusade oss i det utmärkta servicehuset, för att sedan gå ner till restaurangen på stranden för att käka till sena natten...

2014-09-06 19.57.14.jpg
2014-09-06 21.02.49.jpg

8 dar. Hur ska jag klara att vara stilla så länge???

 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er ,ser ut att vara gott.
Vingårdens restaurang är väl öppen så en cykeltur dit och käka lite tapas
är ju inte helt fel .Sen har ju det lilla fiket på vänster sida efterbron mot stan
alldeles utmärkt sangria och bikinis.;)
Hälsa Louise

Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på er ,ser ut att vara gott.
Vingårdens restaurang är väl öppen så en cykeltur dit och käka lite tapas
är ju inte helt fel .Sen har ju det lilla fiket på vänster sida efterbron mot stan
alldeles utmärkt sangria och bikinis.;)
Hälsa Louise

Gun&Ronny

On ni kommer på fredag så har jag bokat 308 till er.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

ÄNTLIGEN kan vi röra på oss igen. Lyxat oss på svindyr camping i 8 dar för 190 Euro. Vi kom inte alla på plats. Gun & Ronny var tvungen att åka förbi Pilotfabriken i Angers då någon hade demolerat deras backspegel i Moseldalen. Men jag hörde att det gick bra. Men då är ju dom redan på atlantkusten, så dom kunde vi ju glömma.

Så Max och jag med respektive fick klara oss själva. Bodega här, Pescador där, och lite härlig rock/dans på stranden, blandade upp vår badande tillvaro vid medelhavet. I dryga 30 grader. En natt var det så förbenat varmt så jag var tvungen att gå upp att duscha 12 på natten.

2014-09-07 19.13.25.jpg
2014-09-07 21.45.09.jpg

Men nu är vi äntligen iväg på nya äventyr. Tankade lite GLP(Gasol) på Shell utanför Barcelona. 24liter för 17,31 Euro. Helt Ok!

2014-09-14 12.01.38.jpg

Vi passerade in i västra hemisfären, vilket Spanien väl markerade. Det betyder ett W istället för E på vår TomTom.

2014-09-14 14.30.05.jpg

Nu står vi i en liten GRATIS:D park som kommunen ställt i ordning för bl.a husbilsfolket. Svart/grå vatten och färskvatten bjuder kommunen på.

Viva La España :music-icon:

Kommunen som tar emot oss så gästfritt heter Ágreda

Wikipedia
Ágreda is a town located in the province of Soria, Castile and León, Spain.
Ágreda is the regional services center in the Northeast of the province of Soria. Its abundant heritage as well as the local fiestas of the Virgin, and the Archangel Michael attract a large number of tourists.


2014-09-14 18.20.50.jpg
2014-09-14 18.22.50.jpg

30 grader var det när vi kom, men det är redan nere på 23 graden kl 1930. Det blir skönt med en svalare natt.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Att vara över 1000 m höjd och knata omkring gör att man känner sig slut. Vi har shoppat några timmar, när vi har haft bilen på verkstad. Vi åkte till FIAT Professional i Soria.

2014-07-07-12-48-581.JPG

Mateo Grupo. Concesionario.

När jag tankade och kollade oljan, såg jag att den var på nedre strecket. Bilen har ju gått 2835 mil så istället för att fylla på olja, så kan man ju lika gärna byta olja och filter. Då tjänar jag ju en liter olja på något sätt.

Automateo (Fiat) hade ett paketpris där dom även bytte bromsolja och gjorde en lätt service för 149,31 Euro. Det var taget. Så vi gick och shoppade under tiden.

Har ni sett vuxna män i Spanien bära shorts utanför en badstrand eller idrottsanläggning? Inte jag heller! Det betyder att det är svårt att hitta shorts till vuxna män med min unika kroppsstorlek 50 mil från playorna. Vi gick runt i en hel shopping mall med säkert 20 klädbutiker utan napp.

Däremot när vi gick och handlade hos E.LECLERC i Soria hittade jag både shorts och badbrallor.:) Det i en butik typ ICA Maxi.

1371489052.jpeg


Allt detta var en heldagsupplevelse eftersom jag sov som en stock till 1100 och kom inte iväg före 1200 från vår härliga ställplats.

Ikväll står vi GRATIS:D i El Burgo de Osma. Motorhome parking El Burgo de Osma - Parking - Spain

Burgo_de_osma_nocturna.jpg


Det lite svalare nu när kl är 2040. Bara 21,5 grader. Vi är fortfarande på 900 meters höjd. Sköna svala nätter. Målet just nu är Don Quijote camping om ca: 15 mil. Den har en pool som är öppen månaden ut. Vi ska kolla läget där.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Puh! Idag är jag så trött att jag knappt orkar skriva något. Ligger här i bilen i Zafra GRATIS:D Motorhome parking Zafra - Parking - Spain alldeles norr om Andalusien. Har varit jobbigt att köra idag. Spöregn så vi körde längre än beräknat och hoppade över en massa gamla stenar vi skulle ha tittat på och hamnade här.

Ligger och funderar på att ljud & värmeisolera takluckan bak. När det blåser, för den onödigt mycket oväsen och man kan se mörkläggningen fladdra av vinden. Eftersom jag är begåvad (http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/673711:)) så funderar jag på att sätta en isolerskiva eller en undertaksplatta som jag skär till och sätter vävtejp på kanterna, med perfekt passform 382x382mm. De två mm extra är bara för att få presspassform. Det borde minska oväsendet och ev värmeläckage.

modus_corner.png


Problemet är att hitta dom här i Spanien. Jag har varit in på två Bricko butiker, typ Byggmax, men hittar inget...

Någon som vet vilken butiks kedja som säljer det??? Jag passerar Sevilla i morgon och de är ju relativt välsorterade där.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi köpte en fyrkantig sittdyna på IKEA, ca 400X400, och klämde in för att lösa samma problem... Beroende på hur många luckor man har kan man sedan fundera på om den måste tas bort på nätterna för ventilationens skull.

Tack för förslaget. Men jag vill nog göra det på mitt sätt med en ganska platt isolerskiva av något slag. Problemet är att hitta rätt butik att köpa dessa i. Kanske "Spanjorerna" Los Suecos, Juan Norte vet vart man hittar dessa om dom läser detta.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det är inte så att gummipackningen mellan ram och fönster saknas?
På vår bil var den borttagen för att öka ventilationen enl svenska bestämmelse. Tydligen behöver svenskar mer luft än tyskar då den sitter kvar på deras bilar.
:confused:
Satte dit en för ca 65:-
:cool:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jo det stämmer nog. Jag ser spår efter packning, men ser ingen packning. Men i min lilla Plåtis har vi 4 fönsterrutor och en tacklucka i sovrummet och ytterligare 3 öppningsbara rutor och en taklucka i övriga bilen.

Vi ska ju snart till Sagres och där tar ju vinden fart ända från Brasilien. När det ylar alltför mycket ute, kan man bli knäpp efter några dagar, så jag vill minska bullret från vinden när vi sover.

Sagres.jpg

Tackar
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Se om du hittar en Leroy Merlin butik i grannskapet, hittar du det så hittar du säkert lösning på ditt problem.

Tiendas - Leroy Merlin

Tommy

Hej! Vi var på Leroy och letade. Tog en timme att få en parkering. Sedan efter att ha gått runt hänvisade personalen oss till ett område som kallades "material construktion". Där fanns bara jättebalar med isoleringsmaterial. Innertakplattor saknades på Leroy.

Men vi gick inte tomhänta därifrån. Dom sålde sittdynor 38x38cm för 4,5 euro som vi köpte en. Men det var inte riktigt det vi ville ha. Helst vill jag ha ljudabsorberande takplattor som man använder i receptioner och växlar. Tillbaka till ruta 1.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det är inte så att gummipackningen mellan ram och fönster saknas?
På vår bil var den borttagen för att öka ventilationen enl svenska bestämmelse. Tydligen behöver svenskar mer luft än tyskar då den sitter kvar på deras bilar.
:confused:
Satte dit en för ca 65:-
:cool:

Vår har endast den bakre takluckan som saknar gummilist främre takluckan o bakfönstren har gummilist. Måste ju komma in dam om de saknas där bak.

Leif
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Till vår plåtis har förre ägaren använt isoleringsmaterial till motorrum och skurit till precis så som du tänkt dig. Den är också klädd med något filtaktigt tyg på alla sidor utom den folieklädda. Fungerar bra, vi trycker upp den och drar igen mörkläggningsgardinen så sitter den över natten. Leta på båttillbehörs firmorna i hamnarna efter kusten ni hittar det säkert.
Åker ni till Sevilla så leta upp bar Anselma i Triana. Dom öppnar vid 22-23 tiden på kvällen, vi lovar det blir en oförglömlig kväll!
Hälsningar Eva o Beppe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Atlanten! Nu är vi här. Idag har man badat i poolen på campingen (varmt och skönt). Vi bor på något som heter Camping Doñana Playa som ligger i södra Spanien vid Atlanten nära Portugal. 14 Euro natten, med fri WiFi, el, betongplattor att stå på (hmm!). 25% rabatt efter 3 dgr. 35% rabatt efter 1 vecka, 45% rabatt efter 15 dgr. Campingen är helt öde. Detta är normalt en jättecamping, men just nu är bara 5% upptaget. Ligger med anslutning till havet. Servicehusen är helt ok.

2014-09-17 15.54.29.jpg
96df8f46-8e72-497e-abbd-19867ae81f4e.jpg


Kanon vi behöver tvätta efter en månad ute. Det regnar lite här ibland. Men det gör inget. 30 grader när det inte regnar och 25 när det regnar. Det har kommit några skurar då och då, men sedan tittar solen fram igen.

2014-09-17 19.38.59.jpg

Vi har ju kört tvärs genom Spanien från Costa Brava hit ner. Det var kanon ända tills vädret slog om. Hur kul är det att vara över 1000 meter i spöregn? Vi skulle ha stannat i Salamanca, men efter att ha tittat på lite gamla stenar drog vi ner till kusten för att invänta inträdet till Portugal efter att Louise har kört faktureringen på våra spanska abonnemang vid månadsskiftet.

2014-09-16 13.34.35.jpg
2014-09-16 13.37.46.jpg
2014-09-16 15.11.51.jpg

Jag tror att vi är här på sista refrängen. En av polerna är stängd och ingen mat efter 1600. Bara ett servicehus är öppet (av många). Idag höll jag på att få spelet när vi skulle beställa lite Tapas. Inget kött... Ingen ost... Bara en massa fula fiskar som jag inte ville ha. Det blev bara en öl lite mini bläckfisk och ett par carajillo. Men jag ska inte klaga. det är helt ok. Och man får det man betalar för

Inte är det många svenskar ute nu här nere. Mest tyskar, holländare och fransoser.

"Men int är jag bitter" En spansk Terry (brandy) hjälper bra. Och duger det inte är det bara att åka vidare. (men jag vill ju ha rabatten...)

Så skönt att vara nere i värmen igen. :)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Efter Jappes påpekande och indirekta klagomål cyklade jag ner på stranden och tog några kort. Campingen är över en kilometer lång.

Jag gillar faktiskt att ligga i och vid poolen. Gärna i en solstol och varva med att bada och sola hela dagarna.

2014-09-20 14.31.19.jpg
2014-09-20 14.32.40.jpg

Nu är ju Atlanten här bättre än västkusten. Här slipper man en massa sjögräs och otäcka maneter.
 
Toppen