• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag skulle aldrig klagat på tekniken. Dagen efter rasade min dator. (blå skärm) Så tekniken hämnades tillbaka direkt bara för att jag klagade på den. Åkte förbi Media Markt i Huelva och köpte lite prylar, men det hjälpte inte.

Iberien 2014 073.JPG

Vi trivdes egentligen rätt bra på Campingen. Otroligt lyxigt och när vi checkade ut blev snittkostnaden bara 10,5 Euro/natt. Billigt med tanke på bra servicehus och tre fina pooler.

Men Spanien är ju inte rätt ställe att fixa med datorer på. Engelska finns ju knappt att köpa i programvaror, allt är på spanska. Spanjorerna är inte lika serviceminded som portugiserna.

Inget svårt beslut vidrar till Portugalien... Så jag körde alla 6 milen till Manta Rota där vi står nu på en ställplats vid stranden för 4,5 Euro natten. ca: 26 grader i vattnet och tryckande hetta. Här är Algarve som finast.

I går köpte jag en ny Dator på nätet hos Netonnet för 2790kr. Fick bekräftelse idag att den kommer till min granne imorgon. Cyklade upp till lokala postkontoret och frågade hur jag gör för att skicka en dator från Sverige till mig. Acer Aspire V5-123-12104G50NSS

acer-aspirev5-123-12104g50nss(193670)-Large.jpg

Bästa kund,

Idag skickade vi din beställning med ordernummer xxxxxxxx. Bifogat i detta mail finns din garantisedel samt även en returblankett. Leveransen sker med valt leveranssätt Posten Logistik MyPack. Valt betalsätt är Direktbetalning.


I detta underbara land pratar de flesta utmärkt engelska och det underlättar för mig. Hon gav mig adressen till postkontoret. Jag skulle bara lägga till mitt namn och "Poste Restante". Sedan legitimera mig när paketet kommer. (Hon ringer mig till mobobil när det kommer). Den gamla trasiga datorn gick jag med till en fotohandel. Ägarens son brukar hjälpa alla företag i byn och skulle titta på min.

1. försök starta den
2. försök kopiera hårdisken

Så vi blir här i Manta Rota tills nya datorn kommer. Det är omöjligt att resa med husbil utan Laptop. Bra en massa krångel med paddan. Jag kan inte redigera mina hemsidor i Frontpage. Kommer inte åt min externa håddisk. Alla mina härliga spel är borta. Nu har jag lånat frugans jobbdator, men om jag orsakar något som sabbar den får jag nog gå hem.:p:

manta-rota-beach.jpg


Men här är ju Edens lustgård nr.1. Otrolig strand och en härlig liten by med all man behöver. Vi står just nu 25-30 bilar här och det är halvfullt. 4,5 är ju inte dyrt för tömning fyllning, med fri WiFi.

Fortsättning följer
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Re: Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Spanjorerna är inte lika serviceminded som portugiserna.
Det är omöjligt att resa med husbil utan Laptop. Bra en massa krångel med paddan. Jag kan inte redigera mina hemsidor i Frontpage. Kommer inte åt min externa håddisk. Alla mina härliga spel är borta. Nu har jag lånat frugans jobbdator, men om jag orsakar något som sabbar den får jag nog gå hem.:p:
Gott att höra att ni värdesätter Portugal!
Gott att höra att de finns folk som förstår att värdesätta en laptop!

Vi älskar Portugal! Spanien var ligger det? Ah, den där sträckan man måste resa igenom! :D
Vi har tre st. laptops med oss (en för daglig bruk, en till navigation/reseplanering och en i reserv), en klösbräda (splitterny) och en läsplatta. Stina använder läsplattan för den kan hon sitta i solen med och läsa. Vår splitternya Sony-padda har redan hamnat på hyllan. Tacka vet jag en laptop! Vilken kraft alltså! Där är det kraft istället för krafs!
Ni gillar portugisernas vänlighet och trevliga uppförande. Grekerna är strået vassare och talar ofta även hyfsat engelska.
Ha det så himla gott!:)
SBJ / Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är det konstaterat. Min Laptop har gått bort.:mad: Hårddisk krasch.:msn_cry:

död laptop.jpg

Jag har fått en sista räddningsplanka. PC Clinic i Faro 6 mil kan för hutlösa pengar kanske kan kopiera filerna. Jag suger på det några dagar.

Min nya PC är på väg med stormsteg och det är kul. Min granne hämtade den och satte bara på en ny adresslapp och skickade vidare. Tack Jim!!!

TILL GRANNEN
Händelser
2014-09-30 15:15 ICA Supermarket Matkassen Mottagaren har hämtat försändelsen
2014-09-30 13:13 PostNord Logistics SMS-avisering har levererats till mottagaren
2014-09-30 12:05 ICA Supermarket Matkassen Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2014-09-30 00:32 Örebro Sorterad
2014-09-29 16:23 Göteborg Sorterad
2014-09-29 14:25 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen
2014-09-29 14:07 Borås-Stora kunder Posten har tagit emot försändelsen


TILL PORTUGAL
Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2014-09-30 19:26 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 15:16 ICA Supermarket Matkassen, Sverige Försändelsen har lämnats av avsändaren


Och jag kan följa den via Internet. Så då är det bara att knalla upp troligtvis på fredag och hämta den. Men jag ger det en vecka före jag börjar gnälla. Min Poste Restante adress får göra skäl för sig. En lina i myggnätsdörren vid skjutdörren gick sönder idag. Ringde Pukavik. Rickard svarade: Nemas Problema. Jag skickar en ny...

Så nu vill jag ha förslag på vart i närheten jag hittar en duktig husbils verkstad som jag kan anförtro med monteringen?

Annars har dagen varit i solen och badandets tecken. Så varmt i vattnet. Försökte kyla mig med tre stora stark på Mar´s bar. Funkade bara en timme. Det är så varmt att kallvattens duscharna för badgästerna har varmvatten. Perfekt för en svettig husbilsmänniska.:)

Blir dåligt med kort tills jag får min nya dator och har lyckats lärt mig Windows 8.1. Har ingen dropbox i frugans jobbdator. Hon ser inte med blida ögon att jag riskerar hennes dator med massor av finesser. Så korten jag tar får vänta tills jag får min. Men stjäla från Internet kan man ju alltid.:)


mars-bar.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Er det selve disken, motor eller elektronikk som har dødd? Elektronikk er enkelt å kryssbytte med en tilsvarende fungerende, motor noe mer problemer. Den siste varianten hvor det er disk/hoder krever utstyr av den typen som rekonstruerte Watergate tapene og det koster fort rundt 100k kr.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Er det selve disken, motor eller elektronikk som har dødd? Elektronikk er enkelt å kryssbytte med en tilsvarende fungerende, motor noe mer problemer. Den siste varianten hvor det er disk/hoder krever utstyr av den typen som rekonstruerte Watergate tapene og det koster fort rundt 100k kr.

Jag har bar fått diagnosen harddisk broken. Gissar på motorn för jag tyckte att den lät lite mot slutet.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Varmt varmt varmt. Man kommer inte undan. Alla fönster öppna. Inte ens mitt i natten blir det svalt. För en vecka sedan var det ivarjefall svalt på nätterna. Just nu 30 grader...

sun-smiley.png


Igår skulle jag ta tåget till Faro från Cacela, men jag orkade inte vänta 2 timmar på tåget. Tänkte ta min dator till PC-Clinic i Forum Algarve som finns i Faro, men jag insåg att jag inte skulle hinna tillbaka till kvällsbjudningen som grannarna bjudit in oss till. Så jag avbröt projektet.

Marockansk Tagines gryta blev det. Oerhört gott. Hon hade haft den p spisen i 4 timmar så köttet kunde inte vara mindre än perfekt. Åt så jag nästan sprack. Vi sköljde ner det med en 5 liters dunk rödvin för 4,99 Euro. Tydligen gick 1 liter Black velvet åt också...:p: En trevlig kväll i hettan. Tack för Maten!

Fest Manta Rota 001.JPG

I vårt nya sällskap är det en som släpar på en liten Toyota efter husbilen. Vi kanske tar den till Faro i morgon istället?

Min nya dator är ju på väg. Tyvärr slutar spåret när den har lämnat Sverige. Ska kolla i morgon på Posten i Casela om det har hänt något.


Svenska Posten
2014-10-01 05:29 UPK Malmö, Sverige Försändelsen har lämnat avsändarlandet
2014-10-01 04:45 Toftanäs, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 19:26 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 15:16 ICA Supermarket Matkassen, Sverige Försändelsen har lämnats av avsändaren

Portugisiska Posten
IN TRANSIT
Oct 01, 2014 07:29am Expedição internacional Portugal CTT MALMO TOFTANAS
Oct 01, 2014 04:50am Aceitação Portugal CTT MALMO TOFTANAS


Vi får se när den dyker upp. Nu är det dags att kasta sig i vågorna
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sådärja! Nu är man snart igång igen. Hämtade min nya dator som jag skriver på just nu igår kl 1739. Nu ska man bara bli van med Windows 8,1 + installera massor av program.

DSC_0638.JPG
Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2014-10-03 17:39 Portugal Försändelsen har levererats
2014-10-03 16:51 Portugal Misslyckat leveransförsök
2014-10-02 18:55 Portugal Försändelsen transporteras
2014-10-01 05:29 UPK Malmö, Sverige Försändelsen har lämnat avsändarlandet
2014-10-01 04:45 Toftanäs, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 19:26 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2014-09-30 15:16 ICA Supermarket Matkassen, Sverige Försändelsen har lämnats av avsändaren


Vi var även iväg till PC-Clinic igår och det verkar ju lovande.

Dear Mr. Ralph.
We just finished the diagnostic of your computer. We can receovery your data here, in our store.
However, for repair this computer we need replace the HDD, put a licence of Windows key (your computer doens’t has) and install OS with drivers and updates and the total price is 225€ + 99 of recovery data.
If you dont want fix your computer, and just want recovery your files, the price is 99€. If you need a external HDD, we can sell you for 58€ with 2 years of warranty.`
Please, contact us when you can for we can explain you
Kind Rigards,

Rogério Ventura


Så igår var en bra dag. :) Vi gick på restaurang och åt en tre rätters, men några goda viner till. Igår när vi var till Faro (Jan E körde mig. Tack Jan E) var vi in och tittade på ett antal campingar, men jag måste ju säga att ingen slår våran ställplats i Manta Rota. Långt från stranden och alldeles instängt. Hittills är det bästa stället där vi är just nu.

Nej! Nu är det dags för böljorna igen... Måste få svalka.:D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Back in business. Nu har man LAPTOP igen. Nu är det färdigpaddat för denna gång. Windows 8.1 kan jag numera hantera ungefär som en vindsurfingbräda. :D Dvs att det finns lite övrigt att önska.

2014-10-03 18.23.32.jpg

Största problemet jag hade var egentligen att synkronisera 2700 bilder från dropboxen. Ställplatsens WiFi var för segt (skulle ta 3 veckor) och 6 GB på mobil i Portugal kan man köpa ny husbil för. Men jag hittade en krog med snabbt WiFi. Vet ni förresten om att man kan ställa in laptopen så, att om man stänger locket så händer ingenting.:) Det är bra för då ser ingen att man laddar. Jag körde igång både synkningen på dropboxen och lite Utorrent så jag får lite härliga mp3 låtar i datorn. Så efter 3 öl och en brandy var det klart. Slank ner lite holländska tapas också. Dom var starka "hot for dome" tror jag att det heter på Holländska, men det vet säkert Amstel.:D

2014-10-05 19.23.08.jpg

Vi tog en härlig cykeltur idag till grannbyn Altura. Kollade in fricampingen alldeles bredvid stranden. Där kommer nog jag att stå någon gång tills toa är full.;)

2014-10-05 16.04.31.jpg

Lika fin strand där också med några vattenhål. En Super Bock hit och en Sagres dit. Allt slank ner till en Portugisisk sallad.

2014-10-05 16.06.59.jpg
2014-10-05 16.12.06.jpg

På hemvägen försökte jag leka fotograf. Jag har ju en "riktig" kamera numera som jag kan synka med min "riktiga" dator. Jag har nog mycket att lära, men det är ju kul och det är huvudsaken.
2014-10-05 17.10.37.jpg
2014-10-05 17.44.04.jpg

Väl hemma slängde vi oss i atlantpölen. Idag var det lite kallare. Blåste frånlandsvind. Bara 24 grader.:( En härlig cykeltur. Att elcykla tar på krafterna. Bara en prick kvar på batteriet. Det blir nya krafter i morgon från solpanelerna till invertern till elcykeln... För man står ju naturligtvis utan el.:p:

Ps! På tal om foto. Nu börjar jag få kläm på hur dom stora fotograferna gör. Jag kan tom fånga en dröm.

Jappe drömmer.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Fortfarande kvar på Manta Rota. I morse regnade det och har gjort det till och från hela dagen. Men det hindrar ju inte att bada i Atlanten. Den är lika varm för det.

Vi har fått besök för några dagar sedan. Max och Ann-Helene dyker upp då och då. Max har sin syrra bor i närheten. Dom hade varit på IKEA i Sevilla och köpt bl.a lingonsylt. Då måste vi naturligtvis göra raggmunkar...

2014-10-07 17.46.56.jpg
2014-10-07 18.21.53.jpg
2014-10-07 18.58.08.jpg

Så gott var det. Och vet man inte hur mycket man ska göra. "Överdriv" Gammalt djungelordspråk... Men trots att det blev mycket, gick allt åt till långt in på natten. Jättemumsigt.

Nu känner man att vädret håller på att förändras. För några dagar sedan var det för varmt, så att man var tvungen att bada flera gånger om dagen. Nu gör man det mest för att tvätta sig. 25 grader är ju inte kallt, men jämfört med tidigare.....

Dags kanske på söndag att dra till Sagres. Vi får se? Imorgon blir det Sill och nubbe, Janssons frestelse (som jag gör i Omnia ugn), köttbullar och prinskorv. Blir nog sista gången före jul.

Därefter blir det nog España igen. Måste ju suga ut all värme man kan och hälsa på några man känner. Ska svänga förbi Vera i november och kolla på boulebanorna för träningslägret så att det inte är några överraskningar.

Jag håller ju på och experimenterar med foto lite. Och Jappe är ju alltid en tacksam modell.

Jappe Haj.jpg

Det ser värre ut än vad det är.:D
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ralph!
Nu tror jag iofs att det finns tillräcklig med nyktra Bataver runt omkring dig som kan förklara detta lika bra som jag. "Godverdomme!" (Gud förbjude!), säger Holländarna om allt som är mycket utöver det vanliga, såväl positivt som negativt.
Holländsk Tapas ????
De använder mycket Sambal Oelek (indonesiskt) i maten. Rijsttafel (risbordet) med mycket kryddat mat är en kvarleva efter kolonialimperalismen. Bataverna äter mycket kryddat mat för att de önskar kvarleva i sina gamla drömmar!:D
Och om maten är "Godverdomme!" het för en Holländare då är det het så in i h-llv-t-. :D

Jag är mycket roat av skrivstilen i dina epos! Tack!
Ha det gôtt i Manta Rota!
Julian
 
Toppen