• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack för ett jättetrevligt Beachparty på Manta Rota. Manfred och jag tyckte att Louise och du hade ordnat det så himla fint! O vilken fantastisk plats ni valt! Vi e nu vid Malaga på vår fortsatta resa runt spanska kusten. Ha det gott! Lycklig resa till Kanarieöarna!!!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu börjar vi alla förbereda oss för stormen som är på väg. Det ska bli riktigt busväder här på Algarve 3-4 dagar enl. alla prognoser. Vi har stormsäkrat bilan och man känner redan hur vinden har kommit igång.

- Markis in x
- Luckor stängda x
- Matta in x

Vi har ju så bra plats. Frontline stranden. Nu är den inte lika bra. Vinden kommer direkt från söder och ruskar om min lilla Plåtis. Vinden tjuter och bilen ruskar.

Igår solade och badade man i varmt hav. Havet är nog lika varmt, men vågorna är nog inte att leka med. Ute är det 21 grader så kallt är det inte. Men i morgon har dom lovat 58 mm regn. Hmm! Man kanske ska ställa sig något högre, eller kanske dags att lämna place:et. Men vi har det så billigt och bra här. Bor direkt på stranden för 135 € i månaden med fyllning och tömning.

Men det är klart. Allt har sin tid. Vi har ju stått här i en månad och 4 dagar.

Hmm! Nu blåste gasolen ut. Behöver vända på bilen...

Tror vi ställer oss på fricampingen 250 meter härifrån GRATIS:D och tar en avskedsfest på strandrestaurangen bredvid. Sen drar vi till högre terräng före ösregnet på måndag. Just nu är vi fyra svenska bilar här. Får gå förbi och informera om avfärden.

Hej då Manta Rota. Vi ses nästa år igen...

- flagga in x
- bord och stolar in x
- elcyklar på x


2015-10-01 19.11.16.jpg
2015-10-01 19.07.29.jpg
2015-09-19 17.49.01.jpg
2015-09-14 15.22.12.jpg
2015-09-14 12.40.19.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa By by Portugal

Bye bye Portugal

Skriver just nu på min Masmovil i Spanien...

Det blev mycket riktigt ett riktigt busväder i Portugal. Och jag har lite annat för mig i Spanien en stund. Jag måste kavla upp armarna och ARBETA...:mad: En fd kollega flyger ner till Malaga och vill ha lite konsulthjälp. En hel veckas arbete, hur ska jag klara det??? :D Man har ju tränat hårt på att inte jobba.:p

Så här såg det ut när vi for från Manta Rota. Havet var alldeles vilt. Fattar inte vad gubben skulle ut i vattnet att göra?

2015-10-17 10.33.52.jpg

Sa adjö till Leif och Kari (Benndix) försökte även med Birglas, men dom sov som tegelstenar. Bernt och Janet däremot hade varit vakna sedan 0500 och var i full språng. Dryg månad här. Mot nya mål...

2015-10-17 10.40.38.jpg
2015-10-17 10.41.01.jpg

Nu kom vi ju inte så långt. Ca: 150 meter. :D Fricampade på parkeringen bredvid GRATIS:D. Tillsammans med ett stort urval av Europas nationaliteter. Flera har stått där en månad och tömmer på ställplatsen och duschar i strandduscharna som vi gör. Men dom får alltid vara lite oroliga att bli bortkörda. På kvällen kom en fransos med släp. Han ställde släpet på gräsmattan bakom bilen som stod på parkeringen.

På morgonen kom Konstapel Kling rullande förbi. Dom brukar aldrig göra något, men där hade fransosen klivit över gränsen. Vi som inte var inblandade, höll den skandinaviska stilen och rullade osynligt iväg, för att se i backspegeln konstaplarna gå vidare till de andra bilarna.

Till: Castro Marin

2015-10-19 13.17.46.jpg

Här har kommunen fixat en kanon ställplats GRATIS:D. Med tömning för grå och svart. Synd att dom håller på att sjösätta Arken. För det måste vara syndafloden som forsar ner hela natten.

Sa till frugan att jag var sugen på köttbullar. Gå och handla i regnet passar oss inte, bättre då att dra till IKEA i Sevilla. Sagt och gjort. Sevilla Here we come...

2015-10-19 13.23.31.jpg

Hmm! IKEA Sevilla är inte direkt husbilsvänlig. 2.60 och bara parkerings garage. Äh! Ställde mig bakom busshållplatsen. Det gick bra. Jag måste ha köttbullar.

2015-10-19 15.17.17.jpg
2015-10-19 15.33.06.jpg
2015-10-19 16.02.03.jpg

Rackarns gott.;) Vi tutade vidare i jakten på ställplats. På vägen efterfrågade frugan en Butik för inköp av lite husgeråd. Nemas problema. Vi frågar TomTom. POI längs rutt Butik Supermercado. Vi kom till en liten by som heter Española. TomTom lurade in oss i gränderna så vi var tvungen att köra på trottoaren och vika in backspeglarna.:oops: Till sist när "Du har kommit fram" var det bara ett litet vitkalkat hus med en äldre man med pipa på trappen.

Herrejösses man kan inte lita på något... Bara att leta sig ut ur gränderna. Vi körde ut ur byn och där låg både DIA och Marcadona. Vid DIA kunde vi parkera så dom fick det bli.

Nu står vi här: Antequera

Fin ställplats som kommunen har fixat GRATIS:D. Tyvärr ska vi vidare i morgon annars skulle jag nog velat utforska byn lite. https://sv.wikipedia.org/wiki/Antequera Om inte annat kolla på alla vinbutiker som man ser överallt.


2015-10-19 18.54.56.jpg
2015-10-19 18.58.36-2.jpg

Ps! Jag tror ovädret missade oss. Troligtvis stoppades det av Betiska kordilleran. 18 grader 22:30 och lugnt.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har vi rullat vidare och hamnat i "Funkan". På vägen tog jag kort på ett berg som såg ut som ett ansikte från sidan. Det måste vara känt. Dock inte av mig.:oops:

2015-10-20 14.52.32.jpg

Vi stannade på marknadsplatsen och gick direkt till Anders på La Chispa. Det var Raggmunk med fläsk. Lätt beslut. "Två dagens tack!" Han var glad att se oss. Jag arrangerade ju HBK:s 8 års jubileumsfest där förra året, så vi lärde känna varandra. Under tiden vi satt där, rasade det in folk från Campingen och morsade. Undrade om vi skulle komma dit? "Nää! Vi fricampar på marknadsplatsen."

2015-10-20 16.27.37-1.jpg2015-10-20 16.29.08.jpg

Jag skulle ju börja jobba dan efter med ett litet konsultuppdrag. Han bor på hotell vid marinan och det är ju gångavstånd från marknadsplatsen. Annars blir det ju el-cykla eller taxi. Gick förbi Skandinaviska affären på vägen till bilen och köpte frukostknäcke, inlagd sill och kanelbullar.

Det har stannat en häftig lastbil med en massa häftiga jänkare på, med ett plakat. Hmm! Uppträdande den 25:e.

2015-10-20 18.30.37.jpg

Gick ut en sväng med Gun & Ronny, som dykt upp i "Funkan" dom också. Det blev 350 gr argentinsk oxfilé. En härlig kväll med vänner som man ser lite här och där.

2015-10-20 21.41.18.jpg

Vi sov som stockar både mätta och glada på marknadsplatsen GRATIS:D Dan efter dyker det upp långtradare efter långtradare med monsterbilar av olika slag. Börjar bli trångt.

2015-10-21 10.52.33.jpg

Efter två nätter där var det morsning och godbye. Polisen hade informerat om att det skulle bli uppträdande med bilar och att dom behövde utrymmet. En svensk bil bredvid oss som stått där i två månader, sa att han sticker till Mijas. Vi drog till campingen. Ingen ACSI camping så det kostar runt 25 € natten där. Inga större problem nu när man jobbar med alla omkostnader betalda.:D:D:D

2015-10-24 13.26.08.jpg

Nu har det varit taxi till och från krogen i fem dar. Lättast att jobba där. Stämplar in 1500 och stämplar ut runt 0200. Blir förhoppningsvis klara till på onsdag. Då ska jag åka och kolla hur Mijas ställplats ser ut.

I går lärde min kollega mig några nya drinkar.

2015-10-24 19.02.24.jpg

Vodka-race
Ett gäng vodkashots med citronskivor som man doppar i strösocker. Svep och sug på citronen. Lite väl lika Tequila-race, men smakade bättre.

StrongBaleys
Häller ett normalt glas med Baleys i en konjakskupa och sen fyller på med lika mycket vodka. Fyll därefter kupan med is. Smakade faktiskt ok.


Några kunskaper rikare. En av kunskaperna var att man mår inte så bra dan efter.:oops:

Om en vecka åker jag på Atlanten,men det är en annan historia.

Ferryoptimo.jpg


Our fleet: Albayzin- Trasmediterranea
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jappe gnäller varje gång han ringer mig, att han inte hör vad jag säger. Har inte lyssnat så noga på det. För mig har det funkat med alla appar, bank, och annat kul. Men nu börjar även jag titta surt på min Sony Experia E Dual Sim, när den startar om sig hela tiden.

Tog en taxi till Mira Mar och köpte en ny Aquaris Bq M5 4G 16GB / 3GB Black Free Dual Sim för 259 €. Få se om den kommer att utföra mina tjänster bättre.

bq_aquaris_m5_4g_16gb_negro_libre_290_290.jpg


Bq Aquaris M5 4G 16GB/3GB Negro Libre Smartphone/Movil

Ringde upp Moselkungen Don Jappé och berättade nyheten om den nya mobilen från krogen där jag satt och jobbade. Han var lite besviken att det inte var en LG, men hoppades kunna höra mig i framtiden.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tala om när du är pá feriaplatsen sá kommer jag och tar en öl med dig...

Tja! Det måste i så fall bli i morgon. För på torsdag lättar vi och åker mot varmare trakter. Ska bjuda Gun och Ronny på Cilli con Carne i morgon kväll så det lär bli vid kl 1400 någonstans som jag åker till Nordiska butiken för att hamstra lite knäckebröd som vi börjar få slut på.

Hasta Luego
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ja då har man jobbat nästan klart för denna gång. Återstår bara några telefon konferenser, sedan kan man lägga jobbet på hyllan igen och vara som brukligt utan skyldigheter igen. Men det var skuj att försöka låtsas vara lite kvalificerad i en vecka.

Men jag fick bra hjälp av min fd kollega. Det blev fest varje kväll i en vecka. Trots det lyckades vi skapa 140 elektroniska dokument (A4). Puh!

2015-10-21 23.07.25.jpg

Kvällen efter han åkt till Sweden, bjöd vi Gun & Ronny på chili con carne. + 5 liter rävgift (rödvin från Portugal med en räv på lådan). Allt tog slut. Vinet ja, men mycket chili blev över.:D Men jag tog det lugn med rävgiftet så jag mår bra idag.:cool:

2015-10-28 20.32.45.jpg

Funkans camping symboliserar Finland bra. Precis som Finland är det mest finsktalande med en minoritet av svensktalande.
Kolla på alla trådar ovan servicehuset. Det är kablar från allas paraboler.

2015-10-27 17.32.36.jpg

Varmvattenberedaren har jag bara sett hemma hos Marocko Max tidigare. Rätt fiffigt faktiskt.

2015-10-27 17.44.16.jpg

Funkade bra med campingen. Fick en bra plats (våran gamla) bredvid Gun och Ronny. Dom har en bra städtid för herrarnas duschrum. 0950-1120. Så hinner man inte upp före, måste man slöa till halv tolv.:p. Att checka ut är en smärre ekonomisk chock efter att ha bevistat Portugal.

2015-10-29 10.02.20.jpg

2015-10-29 11.33.59.jpg

Åkte 15 km och nu är vi här:

La Cala de Mijas

Det var lite billigare. Det är nämligen GRATIS:D. Tömning, fyllning och vissa påstår att dom får in wifi. Har inte provat, för jag måste slösa bort 7 GB som jag har kvar på Masmovil före månadsskiftet. Gick inte åt så mycket på campingen. Låg ju bredvid Gunsan som hade wifi och fast lina. Förra året fick jag låna hennes wifi kod av någon anledning och den funkade fortfarande. Tack Gun & Ronny.:D:D:D

2015-10-29 11.17.20.jpg

Träffade Benndix som kom och hejade. Var ut en sväng ner till stranden. Var så varmt idag och fullt med folk på stranden. Lagom med en tonfisksallad och lite öl.

2015-10-29 12.13.23.jpg

2015-10-29 12.42.09.jpg

När vi kom hem gick jag över till Leif och Kari (Benndix) som tvingade i mig både Öl och Brandy. Artig som jag va, tackade jag naturligtvis inte nej.:rolleyes:

Leif var bussig och tipsade mig om en ny GRATIS:D husbilsplats nära Cadiz i El Puerto de Santa Maria den ska jag prova före vi åker med båten från Cadiz den tredje november. Blir nog till helgen då det ska komma 100 mm regn där enl väderutsikterna.:)

Nu blir det Star Trek Voyager...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Låg ju bredvid Gunsan som hade wifi och fast lina. Förra året fick jag låna hennes wifi kod av någon anledning och den funkade fortfarande. Tack Gun & Ronny.:D:D:D

Jasså du!!! Det var därför vårt wifi var så segt :confused:Jäkla snåljåp, byter kod genast:wink::D Ha de bäst på Öa och hälsa Louise.
Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Trivs ganska bra här i Mijas.

Igår var Benndix och vi ute på galej. Jättetrevligt.Vi gick på kina och tog en 4 pers meny. Vi åt så vi nästan sprack.:oops: Leif och Kari är jättetrevliga och kvällen flög iväg. Prisvärd kväll trots att vi beställde på lite.:D

2015-10-30 20.20.33.jpg
2015-10-30 22.39.37.jpg

Dom åkte idag vidare någonstans. Trevlig resa. Vi ses på Boulen i februari.

Slöat idag. Legat och programmerat. Men eftersom det var ett tag sedan jag höll på blir det mer fel än rätt.:) Men vadå? Jag har tiden på mig och ingen press. Ibland gör jag ändå lite rätt.:D

Lite impad av Jappe med sin Moselboka. Kul att den blev så bra och populär. Hoppas han får sålt alla han har tryckt. Jag har inte fått min ännu.:mad: Men det beror på att jag är ute och far.

Vi skulle ha åkt vidare idag men det blev inte så. Det var så fint väder och är det fortfarande. Tittar man på alla väderappar skulle det vara regn, storm och elände. Nu blev det inte så. Vad gör man då???

Naturligtvis går vi ut på krogen frugan och jag. Länge sedan vi var ensamma. Första kvällen på flera veckor. Vi gick till WOK:en. Kanonbra...

IMG_20151031_192347.jpg

Trevligt och gott.

Efter satt vi och spelade lite kort. Chicago. 1-1 avgörande kommer i morgon eftersom vi öppnade en gammal klenod som vi tagit från Portugal till Sverige och nu ner igen.

2015-10-31 22.04.11.jpg

Oerhört gott. Sista flaskan Coelheiros... Suck! Men vi har ett gäng 15 åringar kvar i bilen som vi smugglat från Sverige. Flera viner i vinkällaren hemma börjar få ålderns tand och behöver njutas före vinägern tar över. Så vi fyllde bilen när vi åkte. Men dom tar vi när ingen ser...:D:D:D
 
Toppen