• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Äntligen lite svalka. Inatt var det bara 20 grader. Det fläktar lite lagom från berget. Helt ok.

I förrgår när jag inte ens hade gått upp utan låg och drog mig, kom det in en hel delegation med spanska fruntimmer in i bilen. Inbjudna av frugan. Dom var nyfikna på vår Plåtis. Dom tittade på mig bak i sängen där jag låg och klickade på min dator och uttryckte "boeno grande". Tänkte säga "tackar", men dom menade naturligtvis bilen...:oops:

2015-11-14 13.40.22.jpg

Gick upp och hoppade i plurret. Tog med mig en kamera. Inte är det mycket folk på stranden inte. Man behöver ju inte trängas. Man ser ju Maspalomas och Playa del Ingles härifrån långt borta. Där är det en helt annan historia. Tänkte jag skulle försöka fånga en krabba på bild. Dom har en förmåga att smyga sig in bakom stenar när man kommer, så det var svårt. Men jag fick en i skuggan.

2015-11-15 13.45.19.jpg
2015-11-15 13.48.19.jpg

Förresten? Vet ni hur gott detta är när det är riktigt varmt...:D

2015-11-15 15.56.45.jpg

Igår var Marocko Max och Ann-Hugo förbi och hälsade på. Dom hade varit runt med hyrbilen. Käkade en liten lättlunch med några pilsner. I morgon åker vi till sydkusten 2 mil och hälsar på dom. Jag har förberett SirMcLain´s Lasagne carne de bueno som jag ska bjuda på. Den gör jag i vår omnia ugn. Den är så god att jag längtar efter att bli hungrig.:p

Ligger här nu och håller tummarna för Benny (och Eva). Dom har ju en lite stor bil med en liten bil med sig. Hoppas dom får plats på båten...

2015-11-15 20.06.58.jpg


Ps! Benny ringde nu och talade om att han var för hög för att få stå på väntelistan. Så han kom inte med på färjan.:mad: Men dom grejade en biljett till den 24:e och dyker upp den 26:e istället.:):):)
 
Senast ändrad:

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Låter som ni har det skönt där nere, nästa vecka åker vi till Las Palmas (flyger) så vi hoppas värmen består. En kompis från Göteborg kommer ner veckan därpå och har tillgång till personbil så vem vet, vi kanske åker förbi och kollar var ni håller hus. Må så gott
Elisabeth
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

My name is McLain. SirMcLain med rätt att tömma.:D

bond.jpg

Inför kvällens uppdrag som är planerat in i minsta detalj har jag införskaffat:

- 2 x 1 rollerhandtag. 2 €

2015-11-20 19.55.13.jpg

- Till attack mot målet.

2015-11-20 19.56.04.jpg

- Pågående operation genomförs

2015-11-20 19.56.12.jpg

- Uppdraget slutfört.

2015-11-20 19.56.22.jpg

P.g.a. känsliga bilder har vissa delar av uppdraget . Dvs själva tömningen raderats.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Lite svalare idag. Bara 25 grader. Jag och Louise har varit och badat på stranden och smygtvättat oss. Skönt och fräscht. Idag blir en lugn dag. Ikväll kanske vi går på den lokala pizzerian/tapasbar/pilsnerhak... Den verkar vara allt möjligt men trevlig. Pilsnern går på ca: 1€ så det är inga turistpriser där.:) 150 m dit.

Ligger och kollar i Jappes bok. Louise sitter och jobbar med ekonomi och jag har inget att göra.

2015-11-09 13.35.16.jpg

Förut fanns det böcker som hette. "Windows for Dummies" Finns tydligen fortfarande.

9781119049364.jpg


Jappes Lilla Moselboka kanske istället skulle hetat Husbil for Dummies.:D Nu menar jag inte det för att vara elak. Utan jag menar:

"Vilken bra nybörjarbok för husbilsägare".

Det står ju inte bara en massa grejs om Mosel, utan det är ju en massa tips vad man ska göra före man åker och tips vart man kan stå på väg dit. Kan faktiskt underlätta för personer som inte varit utomlands med husbilen förut.

T.o.m jag har hittat några saker som jag inte har tänkt på. Men varför har en inaktuell bild från Rinkon de la Viktoria i syd Spanien på sidan 15 kommit med? Den finns ju inte kvar. Lite falsk marknadsföring där.:p

Nä du farbror don Pjappe. Det har du gjort bra. Eller man kanske nuförtiden måste säga:

Författare: Jan Piening

Se här hur han ser ut nu för tiden...

jappe clint.jpg
Visst ser han lite märkvärdig ut...

Det här får vara min lilla recension av Lilla Moselboka. Men jag tror att Jappe nu funderar på: Varför har jag inte gjort det här tidigare?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Rincon de la Victoria är en plats som väcker minnen från fornstora dar så jag tyckte en bild därifrån under rubriken elförsörjning passade bra som exempelbild. Solen skänker givmilt massor med gratisenergi till husbilar med solpaneler men det har tydligen undgått den här "elverkaren" som kör sitt elverk utan hänsyn till grannarna.

el.jpg

Rincon de la Victoria var en mycket fin ställplats!

ri 2.jpg

ri3.jpg

ri.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har varit en bra dag. Vaknade och tog ett dopp på Romeral. Tänkte att vi behöver en riktig restaurangkörare. Nu har vi fricampat oss till en riktig brakmåltid.

2015-11-23 19.27.18.jpg
2015-11-23 19.27.48.jpg
2015-11-23 20.33.02.jpg

Vi drog till Bali i Maspalomas. 17 rätter och det ni...

2015-11-23 21.01.59.jpg

Som svältfödda fricampare försvann allt i ett nafs. + några flaskor vino tinto och lite Genever och brandy...

100 € fattigare vinglade vi mot hemmet och spelade en Chicago med frugan till några screwdriver.:D:D:D Men det gick inget bra. Fick stryk som vanligt.

Nu ligger vi här mitt i smeten och längtar till vårt Romeral i morgon. Men då måste jag till Posten och hämta min nya ZTE mobilrouter. Puh! Bara jobb. Hoppas på besök i Romeral på torsdag...:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har det gått några dagar igen. Vi väntar ju på besök.:) Benny & Eva kom ju med båten i tisdags, så dom får vi kanske se imorgon? Lätta att hitta med sin 10 meter stora monsterhusbil. Rolf & Berit blev förresten akterseglade och båten åkte utan dom.:mad: Äh! Roffe körde bara till Huelva och grejade en enkelbiljett till på Lördag:). Dessa kommer att märkas på ön. Två monsterbilar Concorde, Kabe och jag med min lilla Plåtis.:)

Ligger och läser på HBK och ser att en ny stjärna kommit fram. Eller man kanske ska säga "Två Blåbär". Läser med stort nöje deras resa neråt. Dom verkar ha en avslappnad attityd till problem och kör inte heller raka vägen...

Åkte runt lite i veckan och kollade på husbilsplatser. Jag gillar ju Castillo del Romeral, men ibland p.g.a vädret är det bra att åka till södern (2 mil). Hittade en ny parkering i Taurito som kan vara bra som reserv. Såg ingen tömning,men numera är jag utrustad med brunnslockskrokar:D, så det ordnar sig nog...

2015-11-24 13.16.11.jpg

Drog vidare och ställe oss på torget i Arguineguin. (hittade gratis wifi där :)) Pratade med Marocko Max som bor nära på campingen/ställplatsen och kom överens om att gå på Kina. Det blev Chino Lun. Oerhört bra. Hittade den på Tripadvisor. Vi satt ute och åt. Inne var det fullsatt. Trevlig kväll.

Marocko Max berättade även att en ny färja är på gång mellan Marocko och Fuerteventura. En ny spännande resväg till öarna man kanske kan prova på något år. Den skulle starta snart. Tydligen i Januari?

Vi var ensam på torget. Konstigt! Ibland är det minst 50 bilar där. Passade på och gå in i den norska butiken och öka på min Masmovil sim från 4 GB till 8 GB. Gick på 5 min.:). Knatade till posten och hämtade min ZTE 910 router som Loh i Örebro har haft på genomgång.

2015-11-25 14.01.14.jpg

Verkar ta tre arbetsdagar att få hit paket hemifrån. Tyvärr funkade den inte ivarjefall.:mad: Verkar som om jag inte kommer in i webgränssnittet när simkort sitter i:confused:? Men Ludwig på Loh hade skickat med en extra router för säkerhetsskull, så den surfar jag på just nu.:)

Min granne kommer och hälsar på den 4:e då blir det att bo på Playa del Ingles en vecka. Han vill bada och dricka öl... Man får ju offra sig.:D

Nu är klockan mitt i natten. Vi har fönstren i ventilationsläge och det är 24 grader i bilen och 20 utanför. Helt ok.

Ska försöka hinna med och åka över till Teneriffa, men det verkar vara svårt att pricka in före nyår.

Dags att knoppa (snart).


2015-11-25 14.25.10.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu börjar vi flocka oss i svenskkolonin.

Välkomna Benny och Eva.

2015-11-26 12.48.19.jpg

Dom går just nu husesyn och rekar läget i byn. Sedan går vi och tar en lättlunch. (öl)

På måndag får vi försöka knö in en Kabe och troligtvis en Pilot oxå.

Fan! Jag skulle ha köpt den där teleskåpflaggstången jag såg.

56131_1.jpg


FLAGGSTÃ…NG 6,1M TELESKOP SE - Harald Nyborg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu var det några dagar sedan. Men är ju upptagen när det dräller in svenskar i våran svenska enklav här i Castillo del Romeral.

I Lördags var det fest. Benny & Eva hade gjort Janzons Frestelse som vi smaskade i oss med god aptit. Vi satt ute och drack många goda drycker av olika slag. Vi var nog runt 40 bilar som alla festade i olika grupper.

När vi satt kom det en kille från våra spanska grannar med lite grillad fisk av olika sorter som han själv hade fiskat. Dom stod ganska nära oss med 3 bilar och spelade spansk härlig musik så att det hördes till Marocko.

2015-11-29 14.51.38.jpg

Den var hur god som helst. Efter vi ätit vår Janzon, gick Benny över med en del av formen till dom så att de fick smaka lite svensk tradition. Det blev uppskattat. Det blev kramar och pussar i en glad mix. Det märks att vi blivit accepterade, alla hälsar på oss. Lite tråkigt bara nu när Benny har kommit med sin monsterbil, är att nu vill ingen titta in i min bil längre.:mad: Spanjorerna står på kö utanför Bennys bil som gladeligen bjuder in alla intresserade.

2015-11-29 14.51.59.jpg

På söndagen skulle Roffe & Berit dyka upp. Dom är säkert hungriga efter så lång båtresa, så jag körde igång en kött och korvgryta till oss alla.

2015-11-29 19.18.14.jpg

Tyvärr var färjan försenad nästan 2 timmar så vi hann käka före dom dök upp 23:30. Men det var uppskattat, sedan satt vi i deras bil med grytan ett par timmar och pratade till lite pratvatten.

På måndag hann jag inte kliva ur sängen före Marocko Max dök upp. Roligt! Nu är vi 4 bilar samlade och har jätte trevligt.

2015-11-30 18.10.07.jpg

När vi satt där och diskuterade att detta ställe var perfekt. Man kan stå här hur länge som helst GRATIS:D. Både tömma grå och svartvatten. Ta ut markis och bord. Egen badplats. Glada och trevliga spanska grannar. Det är bara synd att det inte finns vatten, utan att vi måste åka till macken en halvmil bort och köpa det för 2 €. När vi precis sagt det, dök det upp en tankbil med vatten.:):):)

2015-11-30 18.09.40.jpg

Ann-Helen som ville praktisera lite spanska gick fram och frågade om dom kommer på fredag? Det tog dom som en beställning och sa att dom dyker upp då.

Benny fick nog i en 140 liter. Han hade bara halvtomt.

Idag gick vi ner och badade, jag och Max när det var ebb. Vattnet gick bara till midjan. Hade vi gått längre ut hade klivit in i fiskehamnen. Senare på dan var det en vindsurfingskola där. Jag tog ett kort på en kille som hade hunden med på brädan, men det var för liten zoom.

2015-12-01 15.50.44.jpg

Jag var in till Benny ikväll, efter att Max bjudit på egenlagad jättegoda kycklingwraps. Dom hade varit in till Ingles och hämtat sin tvätt. 20 € tyckte dom var lite dyrt. På BP kostar det 9 € för tvätt och tork (15 kg).

Så ser det ut mot kvällskvistarna.

2015-11-30 20.05.30.jpg

På fredag kommer grannen ner och hälsar på en vecka. Då parkerar vi i Playa del Ingles nära hans hotell. Måste samla lite krafter till det.:) Han tar även med sig mitt nya 49 kr Tele2 abb. Mitt Telenor har jag avslutat. Kostade alldeles för mycket. Vi blir ju i Spanien till Maj troligtvis. Då kör med Masmovil.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Varit ut och slagits med vågorna på Playa del Ingles. Höga krabba vågor gör att man är het slut. Men jättekul.:)

Castillo del Romeral har varit helt kanon och roligt när vi varit 8 pers som kan umgås. Vi har lite att titta på ibland. Några gånger i veckan kommer mr Get. Dom har vuxit sedan förra året. Han ropar på sin flock och dom följer honom som hundar. Kul att se.

2015-12-02 18.26.50.jpg

Marocko Max föreslog en sill lunch med rejäl "dragnagel". Det hoppade alla på.:D

2015-12-03 14.04.15.jpg

Vi ligger bara en mil från turistvärlden men det märks inte. Vi har boat in oss med alla våra grannar av olika nationaliteter, men främst spanska och har full service med allt som behövs. GRATIS:D

2015-12-03 14.42.58.jpg

Boule har vi som en fritidssysselsättning ibland. Obs!ervera att vinnarna på första segrarfotografiet hade mycket större marginal än de andra.:D:D:D Bra med lite träning före Spanienboulen i slutet av februari.

2015-12-03 17.12.51 (2).jpg
2015-12-03 17.48.09 (2).jpg
2015-12-03 18.59.57.jpg

Nu är vår granne Jim här på besök en vecka och nu är vi riktiga charterturister, bara att vi bor i husbilen utanför hans hotell.

Men det tar vi nästa gång jag skriver. Han är fortfarande kvar och vi ta igen oss lite just nu inför nattens äventyr.:p:

2015-12-08 10.50.27 (2).jpg
2015-12-05 12.00.29.jpg

Fick lite småbekymmer igår. Min andra granne som är hemma och sköter om mitt hus, ringde och sa att taket sprungit läck och att det droppar in i huset. Verkar vara en eller flera tegelpannor som mår dåligt. Vi fixade en snickare som kommer med en skylift vilken dag som helst. Får man utnyttja rutbidraget lite före det minskar vid årsskiftet.:)

Nu ska vi till Jim alldeles bredvid. Han bjuder på champagne före vi gör Playa del Ingles osäkert.;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hmm! Jag har ett litet problem. Jag är ju ett litet sci-fi (Science fiction) freak. Dvs jag gillar rymd och framtidsfilmer av alla slag. Ju mer rymdskepp, robotar och äventyr ju gladare är jag.:p:

Nu är det snart premiär på nya Star Wars (THE FORCE AWAKENS) och jag letar med ljus och lykta efter en biograf som visar den på engelska i 3D. Jag har hittat två biografer i Las Palmas men kan inte se om dom är dubbade till spanska eller om det även finns på engelska?:confused:

StarWarsBattlefrontHeader.jpg


Spanskan vill jag inte lyssna på. Jag har ju varit på alla filmer som kommit tidigare i samma serie nära premiären. Skulle inte vilja missa denna. I nödfall får ja leta om jag hittar någon engelsk biograf på Teneriffa.

I Maspalomas har dom en utomhusbio "Moonight cinema" men dom visa bara gamla filmer och inga premiärer.:(
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tyckte du skrev "litet" freak. :twitcy:
Lycka till med att hitta bio som inte dubbar till Spanska.
Eller ladda ner filmen till datorn.
Visserligen inte samma upplevelse

Jojje

Njä! Ladda ner är inget man gör före premiären. Den ska man se på stor duk och helst i 3D. Däremot de andra 25-30 gångerna man ser om den, går det bra på datorn.:D
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hmm! Jag har ett litet problem. Jag är ju ett litet sci-fi (Science fiction) freak. Dvs jag gillar rymd och framtidsfilmer av alla slag. Ju mer rymdskepp, robotar och äventyr ju gladare är jag.:p:

Nu är det snart premiär på nya Star Wars (THE FORCE AWAKENS) och jag letar med ljus och lykta efter en biograf som visar den på engelska i 3D. Jag har hittat två biografer i Las Palmas men kan inte se om dom är dubbade till spanska eller om det även finns på engelska?:confused:

StarWarsBattlefrontHeader.jpg


Spanskan vill jag inte lyssna på. Jag har ju varit på alla filmer som kommit tidigare i samma serie nära premiären. Skulle inte vilja missa denna. I nödfall får ja leta om jag hittar någon engelsk biograf på Teneriffa.

I Maspalomas har dom en utomhusbio "Moonight cinema" men dom visa bara gamla filmer och inga premiärer.:(

Kolla i annonsen, affischen om det står, V.O. eller "Versiòn Original", i sådant fall visas den på engelska.

Tyvärr tror jag inte att du lyckas, mig veterligen finns det ingen biograf som kör premiumfilmer på originalspråk på Gran Canaria. Spanjorerna hatar det och tycker det låter konstigt när man ser filmer på engelska.

När jag bodde i Madrid brukade jag besöka den enda bion i hela den staden som visade filmerna på originalspråk. Det handlade då om nya premiärer. Filmlokalen var liten, kanske 30 platser, men det räckte mycket väl, tror att vi aldrig någonsin var mer än 5 besökare samtidigt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kolla i annonsen, affischen om det står, V.O. eller "Versiòn Original", i sådant fall visas den på engelska.

Tyvärr tror jag inte att du lyckas, mig veterligen finns det ingen biograf som kör premiumfilmer på originalspråk på Gran Canaria. Spanjorerna hatar det och tycker det låter konstigt när man ser filmer på engelska.

När jag bodde i Madrid brukade jag besöka den enda bion i hela den staden som visade filmerna på originalspråk. Det handlade då om nya premiärer. Filmlokalen var liten, kanske 30 platser, men det räckte mycket väl, tror att vi aldrig någonsin var mer än 5 besökare samtidigt.

Danke! Ska genast gå in på de två biografer som kör Star Wars i Las Palmas och kolla efter V.O. ( Av någon anledning blev jag sugen på en Cognac:confused:)

Hmm! Hittade inte. Men vi ska ändå till El Doctoral i morgon. Då kan jag gå in på Centro Atlantico och kolla.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har läst scifi och tittat på bio sedan jag var liten, trodde jag var ett unikum med tanke på åldern!
Roligt att det finns fler därute, har varit minst 20ggr på kanarieöarna, första gången -68.
Skulle gärna åka husbil dit men färjan kostar.
Har en hel del böcker för läsplattan men scifi är inte så vanligt längre det är mest fantasy numera, gillar det tekniska.
Ha det bra, håller på att läsa ifatt dina trådar blev intresserad eftersom din gamla bil har nästan samma mått som min, har funderat mycket på om man verkligen kan leva ett normalt liv på så liten yta.:applaus:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har läst scifi och tittat på bio sedan jag var liten, trodde jag var ett unikum med tanke på åldern!
Roligt att det finns fler därute, har varit minst 20ggr på kanarieöarna, första gången -68.
Skulle gärna åka husbil dit men färjan kostar.
Har en hel del böcker för läsplattan men scifi är inte så vanligt längre det är mest fantasy numera, gillar det tekniska.
Ha det bra, håller på att läsa ifatt dina trådar blev intresserad eftersom din gamla bil har nästan samma mått som min, har funderat mycket på om man verkligen kan leva ett normalt liv på så liten yta.:applaus:

Kul att man inte är ensam.:) Som 13 åring plöjde jag Stiftelsetrilogin av Issac Asimov i början av 70-talet. Sedan var man fast. Det blev inte bättre av att Månbas alfa var en långkörare på TV. Kvalitén ökade rejält när Star Wars första film kom 1977. Men en av mina favoriter var en B-film som kom ut 1984. The last Starfighter. Mycket skiftande kvalitet men var mycket innovativ och var bl.a först ut med dataanimering i stora delar av filmen.

last-starfighter-header.jpg


Det har hängt med genom åren och det är skönt att lämna vardagen åt, kanske en annorlunda framtid?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Puh! Äntligen slipper man festa några dagar. Min granne Jim har ju varit här en hel vecka och det sliter på kroppen. Men det har varit roligt också. Han har ju rest ner bara för att hälsa på oss och då får man ställa upp.:D

Jag är inte trött och frugan snarkar så spanjorerna här på torget snart ringer störningsjouren. Då kan man lika gärna skriva av sig lite.

Badat på dagarna har vi gjort nästan varje dag. Playa del Ingles strand är härlig, men lite jobbig. Vågorna gör att man känner sig lite överfallen om man är för långt ut. Vi hittade en strandbar som sålde stor stark för 1 €. Där blev vi stammisar.

DSC_0629.JPG

På kvällarna blev det oftast efter restaurangen att vi gick till de tyska pubarna och avslutade kvällen.

DSC_0632.JPG
2015-12-06 22.35.31.jpg

Vi var förbi ock käkade på Mi Vaca en kväll. Adrian kände igen oss direkt. Han har haft många år på sig att träna. Det märks... Vilken oxfilé med pepparsås som han flamberar. Den går till världshistorien. Så god... Dit går vi till några fler gånger före vi åker.

2015-12-07 21.27.03.jpg

På onsdagen tog vi en bil och körde runt ön. Det tog hela dagen. Startade 0830 och var hemma 1930. Han hade fått hyrbilen gratis av hotellet som kompensation för att det var ett bygge i närheten. Perfekt! Vi åkte till Amadores och tog en stadig frukost före bergen.

2015-12-08 12.03.47.jpg

Nu när man inte har fullt att göra, kollar man in olika affärsmöjligheter. Stannade till på en potentiell blivande ställplats som låg i en vik mellan Mogan och Amadores. Men tyvärr var det för dåligt. Skulle kosta för mycket att fixa till, om man nu skulle lyckas få tillstånd till det.:( Gammalt övergivet projekt, men avlopp var inte aktivt och toppningen saknades på asfalten.

2015-12-08 12.48.49.jpg
2015-12-08 12.48.41 (2).jpg

Jag blev fyllechaffis och fick ta på mig körningen till lätta drycker medans de andra under dagen blev gladare. Men då bestämmer jag hur/vart man kör. Kanske inte så smart. Jag fick för mig att köra ner för en ravin på västsidan och efter en mil i 2 km/h gav vi upp. Vägen blev bara sämre och sämre. Eftersom vår bil saknade 4 hjuls drift var det bara att vända.

2015-12-08 14.00.40.jpg

Men vi fick ivarjefall se en orörd palm som dom ser ut om ingen drar av bladen.

2015-12-08 14.19.20 (2).jpg

Vi körde vidare på GC 200 och kom fram till La Aldea de San Nicolas de Tolentino. Där passade vi på att tömma toa som vi haft med oss bak i skuffen. Tömn/vatten Väst

2015-12-08 15.08.11 (2).jpg

Stannade och tog några öl, samt turistade. Jag fick bara apelsinsaft.

2015-12-08 15.20.53 (3).jpg
2015-12-08 16.23.01.jpg
DSC_0669.JPG

Vägen därifrån till Agaete är underbart naturskön. Man kör ibland på utsidan av berget och har bara havet under sig känns det som. Träffade på min korp från förra resan på samma rastplats. Det var kul. Han gillar att bli fotad.

2015-12-08 16.38.16.jpg
2015-12-08 16.41.05 (2).jpg
2015-12-08 16.39.57.jpg
2015-12-08 16.54.22.jpg

I Agaete var det meningen att vi skulle ta lunch, men det var helt omöjligt att få en p-plats. Parkerade i en rondell och spanade lite inom synhåll från bilen. Skulle även ha badat i saltbassängerna men vi var så hungriga att vi drog vidare.

2015-12-08 17.18.14.jpg
DSC_0698.JPG

Därefter var äventyret slut. Skulle ha stannat på IKEA och kökat, men denna dag var den dag som Heliga jungfrun eller något blev på smällen så allt var stängt. Utom McDonalds. Så det blev några Big Mac istället.

På vägen hem körde vi förbi gänget i Romeral och sa hej. Planerade även en 3:e advent middag.

När vi besökte playan dan efter gjorde polisen en razzia mot alla afrikanska säljare. Dom fick två av ca: 60 st. 10 min efter dom gått var kommersen igång igen.

2015-12-09 15.56.59.jpg

Tack Jim för denna gång. Vi syns i Benidorm i april (kanske) eller när vi kommer hem.

2015-12-10 00.13.59.jpg
 
Toppen