• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Som ni förstår av redovisning av budget så har vi kommit fram till Manta Rota och upprättat basläger.:)

På väg hit har vi varit på några underbara ställen. Det fanns inte mycket till service på Carrapateira, men stranden Praia Da Bordeira några meter bredvid är nog en av Europas bästa. Först lite sötvatten och sedan havet. Både för surfare och badare. Vi var där i tre dagar, GRATIS:D.

2015-09-09 13.47.12.jpg
2015-09-09 14.46.07.jpg
2015-09-09 14.50.45.jpg
2015-09-09 14.56.25.jpg
2015-09-09 14.57.37.jpg
2015-09-09 14.58.55.jpg

På väg därifrån åkte vi längs Atlantkusten. Så härliga vyer... Jag älskar havets kraft och den vilda kusten. Dock är vägarna inte speciellt husbilsvänliga.

2015-09-10 13.16.32.jpg

Vi stack till Intermarché i Sagres och tömde GRATIS:D. Passade på att bunkra lite samtidigt. Jag fick vänta 20 minuter för att kunna tömma så många var före.

Nästa var en av de få hippiestränderna som är kvar.

Praia do Barranco

Oerhört dålig väg dit. Den existerade inte ens på min TomTom, kanske det som skyddat stranden från för många turister.

Vi hade några härliga dagar där.GRATIS:D Vågorna var på gränsen att jag kunde gå i, men till vänster på stranden var det lite långgrunt och det gick bättre.

2015-09-10 14.42.45.jpg
2015-09-10 14.44.21.jpg
2015-09-10 14.45.43.jpg
2015-09-10 14.46.51.jpg
2015-09-10 14.50.09.jpg
2015-09-10 14.52.28.jpg

Det här var våra grannar till vänster om bilen.

2015-09-11 12.46.56.jpg

Det var svårt att veta när Manta Rota skulle öppna?

- Officiellt på Camper Contakt den 1 Oktober.
- Enl rykten 15 september
- Min gissning var den 14:e eftersom det är en måndag.

Vi drog dit och frågade. På sommaren är det en strandbetalparkering för bilar, sen blir dr Jekyl, mr Hyde och omvandlas till en husbilsställplats. Enl. min mening den bästa i Europa så länge det är badbart.

Mycket riktigt. När vi kom dit så informerade personalen mig om att 0800 den 14:e är det insläpp. Kunde jag reservera plats? "Nej!"

Ställde mig då på andra sidan med 51 andra husbilar och fricampade väntandes.

2015-09-12 17.39.52.jpg

Sent på söndag kväll runt 2100 såg jag ett gäng belgare och fransoser börja positionera sig. Hmm! Jag flyttade bilen till en annan parkering lite närmare. Dom har någon räv bakom örat...

Satte mig bakom ratten och väntade i mörkret. En av belgarna med 12 meters monsterhusbil och släp med personbil bak slog på lysena och började sakta rulla.

Jag startade snabbt som f.n och kilade iväg före honom eftersom jag var parkerad närmare.:D När jag kom till ställplatsen så kunde jag ta en biljett och bommen öppnade sig. Dom djä...arna hade mutat personalen att köra igång bommen när dom gick hem. Men jag kom dit först och snodde bästa platsen.:D:p:):music-icon:

Belgaren bakom mig var jättesur. Han kom och informerade mig om att inga småbilar fick stå mot stranden. Och att personalen skulle köra bort mig imorgon. Så lätt flyttar man inte på mig.:p

2015-09-13 23.25.45.jpg

Så nu är vi här ett bra tag för 4,5 €/dag. Personalen var bara glada att se en svensk på plats. Har någon HBK:are vägarna förbi, är man välkommen på en fika eller en rakabajsare...

2015-09-14 12.34.54.jpg
2015-09-14 12.40.19.jpg
2015-09-14 15.22.12.jpg
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

På väg hit har vi varit på några underbara ställen. Det fanns inte mycket till service på Carrapateira, men stranden Praia Da Bordeira några meter bredvid är nog en av Europas bästa. GRATIS:D.
Nästa var en av de få hippiestränderna som är kvar.
Praia do Barranco GRATIS:D Vågorna var på gränsen att jag kunde gå i
Sent på söndag kväll runt 2100 såg jag ett gäng belgare och fransoser börja positionera sig. Hmm! Jag flyttade bilen till en annan parkering lite närmare. Dom har någon räv bakom örat...
Satte mig bakom ratten och väntade i mörkret. En av belgarna med 12 meters monsterhusbil och släp med personbil bak slog på lysena och började sakta rulla. Men jag kom dit först och snodde bästa platsen.:D:p:):music-icon:
Belgaren bakom mig var jättesur. Han kom och informerade mig om att personalen skulle köra bort mig imorgon. Så lätt flyttar man inte på mig.:p
Bordeira var även en av våra favoriter, i Portugal. På Barranco är det väl alltid höga vågor och bränningar?
Tack för att du är en sån god representant för det demokratiska husbilslivet och att du visade den fräcka typen var skåpet skall stå.:blabla:
Stå på dig!:applaus: :msn_thumbup:
Min undran?:
Vad är Husbilskoll.se? Vem äger det? Vem driver det? Vad är övergripande målsättning?
Har jag missat något?
:bye: Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Klart att man måste stå på sig. Ibland tycker jag vissa bilar från vissa länder brer ut sig för mycket:D

Svar till Julian
Vad är Husbilskoll.se? En kul grej!
Vem äger det? Jag
Vem driver det? Jag
Vad är övergripande målsättning? Att få andra att betygsätta platser, aktiviteter och service m.m..
Har jag missat något? Nä!


Husbilskoll är jag som driver, men det är bara en hobby just nu sedan ett halvår, när jag slutat jobba. Har inget annat syfte än att jag ska ha något att pyssla med och samtidigt behålla mina kunskaper.

Vi får se vad det blir av det? Tyckte det kan vara kul att rangordna saker och ting och samtidigt ha en överblick på en karta, samt ge utrymme för lite skvaller.

Men det går långsamt framåt.:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Klart att man måste stå på sig. Ibland tycker jag vissa bilar från vissa länder brer ut sig för mycket:D
Helt riktigt! Jag skrev medvetet inte ut hans nationalitet! Jag har n.l. tidigare haft några förutfattade meningar men har med tiden insett att dom där egoistiska asociala typerna som jämt skall ha det bästa och inte unnar andra något, kan ha vilken nationalitet som helst! Fortfarande lite fördomsfullt (jag är åtminstone medveten om det!) tycker jag att vissa nationaliteter "sticker ut":rolleyes: Jag kallar dom kort och gott för ACO's (kan även stavas ASO's)och även jag brukar "hantera" dem, fast på mitt sätt.:cool:
"Keep up the good work!"
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Svar till Julian
Vad är Husbilskoll.se? En kul grej!
Vem äger det? Jag
Vem driver det? Jag
Vad är övergripande målsättning? Att få andra att betygsätta platser, aktiviteter och service m.m..
Har jag missat något? Nä!

Husbilskoll är jag som driver, men det är bara en hobby just nu sedan ett halvår, när jag slutat jobba. Har inget annat syfte än att jag ska ha något att pyssla med och samtidigt behålla mina kunskaper. Vi får se vad det blir av det? Tyckte det kan vara kul att rangordna saker och ting och samtidigt ha en överblick på en karta, samt ge utrymme för lite skvaller. Men det går långsamt framåt.:)
Du har mitt support i fall du skulle behöva något! (Vad skulle det kunna vara?):D
Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Du har mitt support i fall du skulle behöva något! (Vad skulle det kunna vara?):D
Julian

Om du vill ha något betygsatt, kan du ju sätta ut en plats på Husbilskoll. Det och nyheter är det enda som funkar just nu. Jag räknar med att få igång aktiviteter, service, tillbehör och utrustning om 2-3 veckor. (kanske) Efter årsskiftet kanske det mesta börjar bli klart???

Jag är lite ringrostig. Jag lade ner min webbdesign firma 1998 (MrWeb). Att börja igen är lite knöligt. Mycket har ändrats, men har man ideér så grejar det sig. Det är bara att lära om.;)

Men nu lämnar vi detta ämne. Detta är ju min reseberättelse.:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Härligt att läsa. Här gick inte störst först med andra ord. Ska bli spännande att se om ni får stå kvar utan bekymmer. Ha det riktigt gött. Hälsningar Göran Hellman.

Kan rapportera att 5 belgare har försökt med 3 av personalen att få bort oss. Men personalen ser bara sura ut när dom kommer och gnäller. När jag pratar med dom skiner dom upp som en sol.

Belgarbossen bakom oss har lite dåligt humör just nu. Han får ingen av sina två paraboler att fungera.:D Och det verkar vara en stor del av hans liv. Vi som inte ens har någon TV i bilen. Men hans fru verkar trevlig. Hon och Louise går bra ihop, så det kommer nog att tina så småningom.:rolleyes:

Vi står där vi står.:)
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

hahaha
Det är inte omöjligt att vi fastnar där eller La Cala de Mijas, vem vet.
Tar lite tid innan vi når så långt ner, har vänner att besöka i Torrevieja först.
Sen har vi alla andra ställen som vi har funderingar på.

Det är ca 5 månader vi är där nere så risken är stor att vi ses.
Sist blev det en snabbis i Funkan. :)
Hoppas att ni får inresetillstånd igen så ses vi till våren. :twitcy:

Jojje
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

hahaha
Det är inte omöjligt att vi fastnar där eller La Cala de Mijas, vem vet.
Tar lite tid innan vi når så långt ner, har vänner att besöka i Torrevieja först.
Sen har vi alla andra ställen som vi har funderingar på.

Det är ca 5 månader vi är där nere så risken är stor att vi ses.
Sist blev det en snabbis i Funkan. :)
Hoppas att ni får inresetillstånd igen så ses vi till våren. :twitcy:

Jojje

Stanna vid Huércal-Overa på väg ner. Det är GRATIS:D med all service. Det är där vi kör Boulemästerskapen i februari.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t86358/
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Bäste Sir. Kan det bli problem med 3-månadersregeln i Spanien/Portugal? I Sverige gnäller vi ju på tiggarna att de inte får stanna längre än så. Det kanske inte är något problem om man betalar för sig. Frågan är antagligen larvig men man kan ju undra. Det blir ju inga inresedokument å sånt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ser inte det som ett problem. Man har ju husbil och rör på sig. Var i Spanien för någon vecka sedan. Är nu i Portugal ett par månader. Tidigare år har vi flugit hem 3-4 dar i november och feb/mars några dar och tittat till huset. Under hemresan är vi ju ett par månader ute i olika länder i Europa.:)

Det funkar med alla regler, tom Folksam
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

:):):) Nu är vi inte ensamma svenskar längre. Janet och Bernt har kommit igen. Dom var här förra året också före dom drar till Marocko i december. Hjälpte Janet igång med wifi på paddan.

2015-09-16 14.29.43.jpg

Jag bjöd naturligtvis över dom på en "donk".:D (5 liter för 5,64 €) Vi satt och hade trevligt i tre fyra timmar tills "donka" var slut. Skönt efter de belgiska attackerna under några dagar. Eftersom Janet och Bernt tillhör inventarierna och har varit här i många år, så gav även belgarna upp och kom och hälsade.

2015-09-16 17.57.46.jpg

Efter inflyttningsfesten stack vi ut och käkade. Vi beställde även in lite genever, men det hade inte dom på Mars bar (Holländsk) utan vi fick portugisisk genever.(?) "Prova den. Den är riktigt bra" "Eller hur???" Det var värre än både turkisk raaki och polskt hembränt. Första och sista gången vi drack det.

2015-09-16 19.14.38.jpg

Var till posten idag och hämtade ett brev till mig, på min poste restante adress.:) Funkade alldeles utmärkt. Men dom krävde 80 cent i lösen för kuvertet.:confused:

Just nu har jag hittat en fil på nätet som är över 6 GB. Inga problem. Ställplatsens wifi går som tåget. Speciellt med min externa wifi antenn upphissad.:D

Skärmklipp 2015-09-17 12.55.08.png

2015-08-20 14.09.50.jpg

Har börja flaga lite. Läpparna kräver skydd. Solen tar hårt härnere. Man får dosera uv strålningen lite pö om pö.
 
Senast ändrad:

iBear

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
24109
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Måste förära dig med mitt livs första inlägg på forumet... Som ännu icke-medlem (tillika icke-husbilsägare (...)) är det en fröjd att läsa dina reseberättelser och företag nere på kontinenten, hustrun och jag är inte bara lite sugna på att gå med i plåtisklubben, även om det nog tyvärr får vänta några (inte för många!) år ännu.

Ville bara komma in och visa mig, hoppas ni har det bra därnere. Om ni saknar inspiration om dokumentationsobjekt skulle lite hemma hos- (borta hos?)reportage från husbilen vara kul att se!

Det var allt, jag ville bara titta förbi och tacka...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Måste förära dig med mitt livs första inlägg på forumet... Som ännu icke-medlem (tillika icke-husbilsägare (...)) är det en fröjd att läsa dina reseberättelser och företag nere på kontinenten, hustrun och jag är inte bara lite sugna på att gå med i plåtisklubben, även om det nog tyvärr får vänta några (inte för många!) år ännu.

Ville bara komma in och visa mig, hoppas ni har det bra därnere. Om ni saknar inspiration om dokumentationsobjekt skulle lite hemma hos- (borta hos?)reportage från husbilen vara kul att se!

Det var allt, jag ville bara titta förbi och tacka...

Hemmahosrepotage. Ingen dum idé. När det är dåligt väder och har lite tråkigt, någon dag skulle jag kunna göra det, men ser du bilderna som intresserad? Jag trodde du bara såg texten?
 
Toppen