• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNIPE är den bra?

F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Hur mycket är 60Cm offset?
Att prata om en antenn diameter är helt bortkastat. Vi skall prata om en anenns förstärkning i dB. Den teoretiska förstärkning av en reflektor ökar när frekvensen ökar. Den verkliga förstärkningen beror på många faktorer, inklusive ytfinhet, noggrannhetens form. En 60 cm offsetantenn på 11,75 GHz ligger runt 37dB dB.
Antenntillverkarna idag háller tyst om sina förstärkningar och är svárt att mäta.

Vill jag kan jag säga att snipeantennen är likvärdig en antenn av 30Cm eller 90Cm. Báda är sanna.

Kathrein hade en antenn pá 90Cm som gav starkare signal än en Irte pá 150Cm.

Själv mäter jag med en LNB och en 40dB antenn som jag endast använder för att prova en antenn med. Jag fár dá en intern uppfattning av antennens förstärkning.
Satelliternas effekt ändras oksá av batteriernas livslängd och av antal tända transpondrar.

Jag mäter altsá med min kända antenn och LNB en transponder och ser hur stark signal jag fár.
Tar sedan loss den kända LNBn och sätter pá den okända antennen och dá ser jag antennens försarkning.
 
S

suneAl

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Frågade om den motsvarar Oyster 85 och fick till svar nedan stående.

Så för mig är den nog inte att tänka på.

[FONT='Calibri','sans-serif']Hej Sune,[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']Den information jag har finns på vår hemsida.[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']Vi har testat antennen upp till Lycksele med mycket bra resultat.[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']Ju längre norrut man kommer ju svårare blir det att få in kanaler p.g.a jordens runda form.[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']Med vänlig hälsning / Best Regards[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']Fredrik Berg[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']LTC Lejon Trading & Co AB[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']Hortensiagatan 4[/FONT]
[FONT='Calibri','sans-serif']256 68 Helsingborg[/FONT]
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hur mycket är 60Cm offset?
Att prata om en antenn diameter är helt bortkastat. Vi skall prata om en anenns förstärkning i dB. Den teoretiska förstärkning av en reflektor ökar när frekvensen ökar. Den verkliga förstärkningen beror på många faktorer, inklusive ytfinhet, noggrannhetens form. En 60 cm offsetantenn på 11,75 GHz ligger runt 37dB dB.
Antenntillverkarna idag háller tyst om sina förstärkningar och är svárt att mäta.

Vill jag kan jag säga att snipeantennen är likvärdig en antenn av 30Cm eller 90Cm. Báda är sanna.

Kathrein hade en antenn pá 90Cm som gav starkare signal än en Irte pá 150Cm.

Själv mäter jag med en LNB och en 40dB antenn som jag endast använder för att prova en antenn med. Jag fár dá en intern uppfattning av antennens förstärkning.
Satelliternas effekt ändras oksá av batteriernas livslängd och av antal tända transpondrar.

Jag mäter altsá med min kända antenn och LNB en transponder och ser hur stark signal jag fár.
Tar sedan loss den kända LNBn och sätter pá den okända antennen och dá ser jag antennens försarkning.
Snipe säger själva att den motsvarar en 80 cm offset i prestanda, samt att täckningskartor visar också storlek på en offset antenn bara bullshit alltså.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej Juan, tog lite bilder på signalen från snipe samt villaparabolen
på olka program som jämförelse säger detta något om
snipens mottagning som jag tycker vara alldeles för dålig så fort det
kommer lite tunga moln

villa.JPG

svt.JPG

tv4.JPG

eurosport.JPG
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Jag kan nu svara som jag lovade om hur "Snipen" fungerar i Spanien. Vi ligger nu i Salamanca NV om Madrid och tittar på SWT World, Har fungerat kanon hela vägen genom Europa. Efter södra Frankrike föll Canal Digital bort, men SVT World fungerar bra. Mer info ju längre ner i Portugal och Spanien vi kommer.

Kjellemona :yes::twitcy:
 
M

MatsFo

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Och ni har inte haft några problem vid oväder av olika slag?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Jag kan nu svara som jag lovade om hur "Snipen" fungerar i Spanien. Vi ligger nu i Salamanca NV om Madrid och tittar på SWT World, Har fungerat kanon hela vägen genom Europa. Efter södra Frankrike föll Canal Digital bort, men SVT World fungerar bra. Mer info ju längre ner i Portugal och Spanien vi kommer.

Kjellemona :yes::twitcy:

Vilken mottagare använder du / bp
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Och ni har inte haft några problem vid oväder av olika slag?


SVT World Fungerar i nödfall med väldigt små antenner 35-40 Cm under mycket fint väder i södra Spanien.
LNB har nu en sådan litet brusfaktor, mindre än 0.3dB att man kan glömma ta det i beräkningarna. Tröskelvärdet på recivrarna ligger nu okså väldigt lika på dom flesta mottagare för hembruk.

i regn blir det att läsa en bok istället
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Vilken mottagare använder du / bp
Vi använde Connovas DILOG,

Just nu sitter vi i Sagres allra längst ner i Portugal och tittar på TV:n,
Snart kommer Rapport och den fungerar utan anmärkning. Vad gäller frågan
om den fungerar i dåligt väder, kan jag inte svara på då vi bara har fint väder här.
Just nu 28gr o inte ett moln så långt ögat ser.

Kjelle:yes:
PS
Jag glömde att skriva att vi satt i Belgien i regnoväder och tjock dimma och tittade på TV:n, och den funkade även i detta väder. Dock vet jag inte om den fungerar ända här nere om vädret är något liknande. DS
 
Senast ändrad:

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Min sista rapport om hur SNIPEN fungerar. Vi ligger nu i Tarifa, allra längst söder över i Spanien och tittar nu på Vem vet mest. Snipen har fungerat fullständigt utan anmärkning.
En enda kväll har vi haft störningar och det var när vi stod i sandstaden el Rocio i naturresevatet SV om Sevilla. Det var då ett störtregn och åskoväder som drog förbi. Efter ett tag fungerade allt som vanligt igen. I ett sånt oväder hade vi inte haft någon TV i Sverige heller. Många fransmänn och spanjorer har varit framme hos oss och undrat om den lilla parabolen fungerar bra, och det kan vi nu intyga att den gör. Dom har blivit imponerade och fundersamma. Så vi är helnöjda med vårt köp av SNIPEN.

Kjelle :yes:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Jag kan nu svara som jag lovade om hur "Snipen" fungerar i Spanien. Vi ligger nu i Salamanca NV om Madrid och tittar på SWT World, Har fungerat kanon hela vägen genom Europa. Efter södra Frankrike föll Canal Digital bort, men SVT World fungerar bra.
Kjellemona :yes::twitcy:

Hej!

Vilken satelit tar Ni inn SVT World på.Canal Digital föll bort i Sødra Frankrike,ock
dom använder väl Thor-sateliten??

Hur stor är Eran SNIPE ??

Ottar
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

SWT World ligger pá Eurobird 9
Den satelliteb täcker hela Europa och Kanarieöarna med en stark signal.

Mottagning via Eutelsat 9A

Satellit: Eutelsat 9A
Position: 9 grader öst
Frekvens: 11 919 MHz
Polarisation: Vertikal
FEC: 3/4
Symbol Rate: 27,500
Mikrovågshuvud: Universal LNB (Ku-band)
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Pratade med JR-Larm i Lindome om Snipe igår då dom säljer sådana. En tanke som jag inte tänkt är reservdelar. DET FINNS INTE ATT FÅ TAG I,enligt JR-Larm.
Det är ju som alla vet lätt att en trädgren eller dylikt, förstör nått på taket.
Bara en lite varning i all vänlighet.

// Peter
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Ä den inte EU märkt? och sáld i Europa?

Dá är kunden skyddad av garanti och reservdelar av försäljaren.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Pratade med JR-Larm i Lindome om Snipe igår då dom säljer sådana. En tanke som jag inte tänkt är reservdelar. DET FINNS INTE ATT FÅ TAG I,enligt JR-Larm.
Det är ju som alla vet lätt att en trädgren eller dylikt, förstör nått på taket.
Bara en lite varning i all vänlighet.

// Peter

Pratade med JR-larm på elmia mässan om just snipen dom hade bara negativa saker att säga
undrade varför sälja något som man bara pratade skit om, en för mig ny säljteknik om man nu inte plussar på något annat en oyster tex bara en känsla jag fick :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

En god selger skaffer det folk vil ha, og om en ser svakheter så varsler en om disse - først til produsenten, hjelper ikke det så advarer en før salg - slipper endel missnøyde kunder på dette.

Mange saker i dag produseres på en slik måte at en må bytte en større modul om de i det hele tatt kan repareres. Selger må og kalkulere inn forventet mengde reklamasjoner i opp til 5 år og gjennomsnittlig kost for reparasjon - uten reservedeler blir det full utbytte. Har fabrikken 1 år funksjonsgaranti (relativt normalt) så må selger sikre seg for de neste 4 år - det presser prisen opp. Selv ville jeg kalkulert med 20% utbytting innen reklamasjonstiden (uten praktisk erfaring er dette realisistisk risiko), og prisen øker med minst dette.

Men kunden må selv løpe risikoen for nykjøp ved skader som ikke dekkes av garanti / reklamasjonsrett og det ikke finnes reservedeler.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Pratade med JR-larm på elmia mässan om just snipen dom hade bara negativa saker att säga
undrade varför sälja något som man bara pratade skit om, en för mig ny säljteknik om man nu inte plussar på något annat en oyster tex bara en känsla jag fick :confused:

En återfösäljare vill naturligtvis sälja det dom tjänar mest pengar på, en Oyster för 30 papp ger naturliktvis mer pengar än en Snipe för 12 papp, enkel mattematik.
Lätt att förstå varför man snackar "skit" om det billigare alternativet..........

Hejs
Claes 105
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Jeg ville sammenligne Snipe med en av Ten-Haaft sine Vision modeller ikke med Digital modellene. Om jeg ikke husker feil starter disse under 20 papp så forskjellen i pris blir ikke så enorm for å få en velprøvd mekanikk og en europeisk serviceorganisasjon som fungerer og reservedeler så enhetene kan repareres.
 
Toppen