• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNIPE är den bra?

F

F.d. 52918

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Har nu läst alla sidor om SNIPE o för mig duger denna bra.
Vågar man beställa en sådan från Holland ?
Får man med allt, platta, lim, silikon, skruvar kablar moduler osv ??
Hur många hål behöver man borra i taket, lite orolig för detta. Förmodar att man behöver ta ner innetaket, lr ???
Kanske man ska låta en firma montera det, har inget garage.
 

Magnus o Irene

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1659
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Köpte min från Holland förra sommaren. Totalt under 8000kr
Monterade själv. Limmas mot taket och fästs med tror det var sex skruvar i yttertaket. Innertaket påveras inte alla. Drog ner kablarna via en ventilationsventil. Inga hål i taket. Har ett tvillingabonemang för Canaldigital.
Har fungera över förväntan. Tänk bara på var du parkerar. Inget yvigt träd allt för nära. Mycket nöjd.
Leverans inom en vecka.
Beställde lim samtidigt som antennen. Allt annat ingick.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Borra hål? Jag har tänkt att limma en fästanordning på taket och skruva Snipe i den (troligen alu-profiler). Hål vill jag inte ha i taket, då sätter jag den i stället på marken vid behov.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Du behöver inte varken ta ner något innertak eller borra mer än ett hål för kablarna , möjligen fästa med några små skruvar men viktigast är ett bra lim typ sikaflex, med detta har jag monterat ett antal solceller och vad jag vet har ingen flugit av ännu.
Om det är någon vits med att beställa från Holland vet jag inte, vår kommer ifrån Bengt i Örkelljunga.
Tänk på att mottagare inte ingår. Vi köpte till en Triax S-HD 207CX, för 1295:- och har ett tvillingkort från CD.
Montage tog ca en timme och vid hyfsat väder behöver du inte vara inne.
 
Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej!

Vad kostade Snipe hos Bengt i Örkelljunga och var det den nyaste varianten med större mottagare?

Kjelle
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Hej!

Vad kostade Snipe hos Bengt i Örkelljunga och var det den nyaste varianten med större mottagare?

Kjelle

Ja vår är den nya varianten men kostnaden är jag lite osäker på, pga vi betalade en mellan skillnad från vår Omninova som inte ville fungera på vår bil.
Jag tror att BiÖ tar 12995:-
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Om det är någon vits med att beställa från Holland vet jag inte, vår kommer ifrån Bengt i Örkelljunga.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, vitsen är väl att det blir runt 5.000:- kronor billigare att köpa den nerifrån Europa :).

M.v.h. JANKRO.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, vitsen är väl att det blir runt 5.000:- kronor billigare att köpa den nerifrån Europa :).

M.v.h. JANKRO.

Jo JANKRO jag ser det nu men visste inte när jag skrev mitt inlägg om du tittar på klockslag för inläggen så kan du se att de kom nästan samtidigt. :oops:
Sen var det inte aktuellt för oss eftersom det var ett byte.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Kan man inte ta med sig sin HD-Box från CanaDigital hemifrån?
Och det vanliga kortet.
Boxen går på 12V
varför skall man lösa tvillingabonnemang eller skaffa ett depositionskort från CD?

Roffe
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Tack för förslagen.
Jag placerar den som du har satt den Per.
Det är den placeringen som kändes mest rätt redan från början.
Mvh. Krister.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Jo JANKRO jag ser det nu men visste inte när jag skrev mitt inlägg om du tittar på klockslag för inläggen så kan du se att de kom nästan samtidigt. :oops:
Sen var det inte aktuellt för oss eftersom det var ett byte.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Nej, det var absolut ingen pik med mitt inlägg, och dessutom var det ju ett byte och då har man ju inget större val.
Jag hade mest i huvudet allt som vi skrivit tidigare om priserna på SNIPE här i Sverige och utomlands (som du kanske missat).
Sverige verkar som vanligt att leda prissättningen i Europa med god marginal även på SNIPE'n som så mycket annat.

Det verkar som den först skall passera genom tre händer här i Sverige som vill ha lite av kakan innan vi får köpa den. Först LTC, sedan KAMA, sedan husbilsfirman, och till sist oss konsumenter.

M.v.h. JANKRO.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Generalagenten som finns i England har ett rekommenderat utpris på 650£
således är inköpspriset betydligt lägre.. kan vara bra att tänka på nå man handlar...


/Freddy
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Hej

Vad ska man för lim för att limma dit SNIPEn på taket (husbil) ??
Var köper man detta ???
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Hej,

har limmat fast montageplattan med Sikaflex 291i, innan limning strök jag ytorna med Sika Multiprimer. Kan köpas på Seasea butiker eller Clas Olsson.

Bengt
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Hej,

den blir ännu billigare i Tyskland

Bengt
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Betällde på Satking Tyskland söndag kväll leverans tisdag kväll 6950:- med frakt kan inte klaga på servicen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Installerade en Selfsat Snipe antenn i januari. På en tur genom Tyskland i häftigt regn i februari "kraschade" positioneringssystemet, verkade som om drivhjulen slirade. Fick den utbytt utan problem via Sathelden (i Salz). Bytet skedde på Megasat Werke i Niederlauer (tydligen samarbetspartners). Den nya varianten är helvit och verkar stabilare. Har fungerat bra så långt.

Nu håller jag på att byta husbil och jagar en ny Snipe. Men man kan bli förvirrad när man letar version/leverantör.

De flesta onlinebutiker har den svartvita (ock klenare?) varianten. Hittade en som levererar den nya helvita (och stabilare?) - SAT-shop i Heilbronn. På hemsidan kan man ladda ner två datablad, ett om Selfsat Snipe och ett om Megasat Selfsat Snipe.

Söker man vidare på Megasat Werke och hittar man en antenn som heter Countryman GPS, med liknande specifikation, men mindre och med ytterligare en satellit förprogrammerad. Hittade en butik, FRANKANA - Everything for Camping, Caravan and Leisure, som säljer den för 999 EUR.

Se vidare bifogade pdf-fil.

Vad väljer man? Vikter, färg och mått skiljer; jag vill ju inte ha den klena igen.
//Bosse
 

Bilagor

  • Snipe-varianter.pdf
    230,6 KB · Visningar: 118

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Den vita Snipe som jag har, letar upp satelliterna bra, men GPS-dioden lyser inte. Vet inte om den är i funktion? Nån mer som råkat ut för att blå dioden inte lyser?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Installerade en Selfsat Snipe antenn i januari. På en tur genom Tyskland i häftigt regn i februari ......................

Vad väljer man? Vikter, färg och mått skiljer; jag vill ju inte ha den klena igen.
//Bosse
-----------------------------------------------------------------------
Hej, jag hittar inte hemsidan just nu tyvärr. Men jag har sett en bild på att det nu finns tre olika SNIPE.
Dels den "vanliga" som funnits ett tag nu.
Dels en som är ungefär lika stor men mycket kraftigare vridmekanik i.
Och dels en med den kraftigare mekaniken men som är större och motsvarar en rätt mycket större tallrik. (Men den var rätt dyr), och en norsk firma gjorde reklam för att den skulle funka mycket längre norrut (och då troligen också längre söderut) än den första varianten.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen