• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNIPE är den bra?

F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

En áterförsäljare ett serviceföretag som JR säljer nog helldre en prudukt som är kvalité och ger minst problem med reklamationer och missnöjda kunder.
Den bästa kunden är en nöjd kund som kommer tillbaka för varje uppdatering.
Nöjda kunder är en gratis bra reklam
Oyster är en antenn med en mycket hög kvalité och god function, service och säljkontakter.
Snipe är en billig antenn med ett snált nätverk av försäljning och service till áterförsäljare. En internetförsäljning ser helst pá % av en försäljning.
 
F

F.d. 55486

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Jag vill bara lämna en rapport om min Snipe som jag köpte från Satshop.fi i mars förra året. Den fungerade bra utom söderut som många nämnt. Men i höstas ville den inte resa sig, jag fick sticka ut handen i takluckan och hjälpa den. Så gick det ju inte att ha. Jag sände den till leverantören och fick efter cirka 10 dagar en helt ny. Den fungerar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Jag vet inte vad som hänt med snipe dom har helt byt politik till det bättre.

Dom har problem med att det kommer in vatten i den mekaniska delen.

Nu är det inga problem dom byter utan diskution och tar sitt fulla ansvar.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Min snipe tog livet av sig i går eftermiddag... :(

Motorn och axeln till själva antennen har på något sätt kuggat ur, vilket gjorde att den vek upp sig och lade antennen platt mot taket.

Efter att mailat dem för en timma sedan har jag fått svaret att en ny är på väg och att de vill ha den gamla i retur...

Det kan man ju inte klaga på direkt.. den har fungerat utmärkt och visat mig os i full HD från både BBC2 och div tyska kanaler :) så timingen var ju bra ;)

//Freddy
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej!
Ni som fått problem, hur länge har ni haft antennen i bruk innan det uppstod? Vem har haft antennen en längre tid ex1år eller längre utan problem?
Spännande att få en urvärdering av klubbmedlemarna innan man inhandlar en egen.
Tackar på förhand.
Kjell
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Jag har haft min ett år precis.

Använt den en hel del.
Problemet som jag tror är att den ibland "parkerar" i fel läge när man ska köra iväg, vilket gör att vinden får tag i den. Men tittar man bara i vilket läge den är så skall det inte vara några problem.

Troligen det som hänt med min, trots att den var i rätt läge. Jag märkte att kontrollboxen var ganska varm och att antennen var vriden ur position. Kan ju vara som så att den tappat gps signal och fått för sig att gå upp o börja söka efter satelliter när jag körde... Brukar låta den vara på eftersom om man skulle glömma den uppe så går den ned om den flyttas över en viss hastighet.

Just nu vet jag inte om jag skulle rekommendera den eller inte, känner mig lite kluven efter att den havererat efter bara ett år... I övrigt har jag vart jättenöjd med den, bra bild och snabb på att hitta satelliter. Även där dokumentationen säger att den är utanför täckningsområdet har den fungerat bra. Men det är en budget antenn.. det känner man på kvaliten.

Jag använden den även när det snöade och var isigt, inga problem sålänge man tog bort snön under den när man vill ta ner den i parkeringsläge. Således är rekomendationen att man monterar den så att man når den från stege eller taklucka.


//Freddy
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Jag har köpt en Snipe för ett par veckor sedan.
Den är inte svart och vit som på reklambilderna utan helvit med snipeloggan.
Och vikten på parabolantennen är 10 kg och inte 7kg som både Ltc. och Satellitproffsen uppger i sina annonser.
Satellitsökningstiden är också ändrad från 60sek. till 180sek (max) i den medföljande bruksanvisningen.
Det är möjligt man har gjort någon uppdatering.
Kanske bara kosmetisk.
Jag har inte monterat och provat den ännu. Väntar på lite varmare väder.
Jag kommer att limma fast plattan på taket, och försöka låta bli att skruva i taket.
För jag har aldrig haft problem med solceller jag har limmat.
Tv-antennen som vi använder nu får sitta kvar ett tag, tills jag har fått mer erfarenhet av parabolen.
Hälsn. Krister.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Vi fick vår för en månad sen, mycket nöjda efter att vi haft problem med vår Omninova i ett år.
Montage tog ca en timme sen var det bara att starta.
Naturligtvis hänger mycket även på vilken mottagare man väljer.
Visst har den fått för sig någon gång helt plötslig gå hem och lägga sig men jämfört med att inte kunna titta alls med den gamla antennen så är detta inga problem.
Så än så länge klart nöjda.

Med vänlig hälsning,
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Snipeantennen är nu helt annorlunda. Dom svaga delarna har nu ersatts med en mycket bättre kvalité sá det gár inte att jämföra. Om ett ár sá fár vi se.
Den nya antennen är oksá större och tar in signalen bättre. Jag ser nu antennen som en konkuranskraftig antenn.

Oyster har nu fátt en stark konkurent, men en riktigt bra antenn är Kathrein med ett riktigt högt pris.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Funksjonsmessig må en sammenligne med Vision serien fra Ten-Haaft, spesiellt Samy Vision og Caro Vision - lillebrødrene til Oyster Vision. Prisforskjellen blir da ikke så enorm.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Snipeantennen är nu helt annorlunda. Dom svaga delarna har nu ersatts med en mycket bättre kvalité sá det gár inte att jämföra. Om ett ár sá fár vi se.
Den nya antennen är oksá större och tar in signalen bättre. Jag ser nu antennen som en konkuranskraftig antenn.

Oyster har nu fátt en stark konkurent, men en riktigt bra antenn är Kathrein med ett riktigt högt pris.

Juan, den antennen jag har köpt, stämmer i måtten med den beskrivningen som Ltc och Satelliteproffsen har på nätet.
454x316x188mm. Tallrikens storlek är 515x275mm.
Det som är annorlunda som man kan se, är en annan microbrytare
som indikerar nerfälld antenn och en nedre infästning till antennarmen som går att öppna med skruvar.
Och som sagt vikten från 7 till 10 kg.
Hälsn. Krister.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: SNIPE är den bra?

Har också inhandlat en Snipe och fick min monteringsplatta idag, var inte med vid första leveransen utav parabolen, men nu är plattan limmad så fortsätter med resten av monteringen imorgon, funka fint vid provkörning i varje fall.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Är det någon som har en åsikt var jag skall placera min Snipe på taket.
Jag har bara två alternativ om jag skall slippa att flytta på solcellerna.
Alternativ ett, är mellan främre takluckan (som inte ofta används) och den stora takluckan.
För där är inte de andra takluckorna inte i vägen när dom är öppna, och den främre takluckan fungerar lite som en vindavvisare.
Jag kan också ta ut mer vikt av framvagnen.
Eller fartvinden tar i för mycket där framme och ger vindbrus?

Alternativ två är en placering till höger om bakre takluckan.
Mellan takluckan och markisen.
Där sitter den mer skyddad för fartvinden men störs kanske av öppnade takluckor. Eller om solcellerna kan störa,

DSCN1308.JPG
Tar gärna emot åsikter.
Mvh. Krister.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: SNIPE är den bra?

Hej Krister

Mitt val vart bak på bilen, hade som du möjlighet till montage fram men oroade mig lite för vindtaget, har också takluckor som vid fullt uppslag kan bli i vägen men resonerar så att om så skulle vara fallet vid något tillfälle så får jag öppna dom mindre, signalen kommer ju lite snett uppifrån.
 

Bilagor

  • IMAG0951.jpg
    IMAG0951.jpg
    607,7 KB · Visningar: 13

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej igen!

Tacksam för alla svar och erfarenheter och alla kunskaper som delgivits, ser fram emot fortsatt erfarenhetsutbyte inför inköp när vi kommer hem till Sverige igen.
Soliga hälsningar från Albufeira i Portugal.

Kjelle
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej igen!

Tacksam för alla svar och erfarenheter och alla kunskaper som delgivits, ser fram emot fortsatt erfarenhetsutbyte inför inköp när vi kommer hem till Sverige igen.
Soliga hälsningar från Albufeira i Portugal.

Kjelle
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Längst bak, Krister, så kan du dra kabeln ner genom supernovan.


Esbjörn, menar du i mitten bakom den bakre luckan? Eller vid högersidan av den bakre luckan?

Kablarna kommer att gå in genom ventilen till kylen på högra sidan av taket.
Och den främre placeringen har jag valt bort.
Hälsn. Krister.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Jag tycker du ska sätta den som du själv skrev, där bak till höger, liknande som jag har satt min ,se bild, dra fram kablarna i en liten kabelkanal och sen ner över kylen,iof lite beroende på var ni har tv'n.
Bilden är mycket upp förstorad där av kornighet.

image.jpg
Klicka för större bild.
 
Senast ändrad:
Toppen