• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNIPE är den bra?

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: SNIPE är den bra?

Satenne Automatic Antenna R2 - Satellite Dishes - Dishes & LNB's Shopping4Satellite
Denna försäljare kör flera alternativ och snipe är en för liten antenn för att ta emot signaler i södra europa men dom har för runt 10000 kr med mottagare Satenne komplett med sladdar och takgenomföring samt satellitbox ifall du vill ha SVT europa som får köpas här hemma för några tusenlappar.
motsvarar en 80 cm antenn fast fyrkantig , halva priset mot var säljarna vill ha , montera själv.
köp box eller modul från Conova.se . Dom byter krypteringssystem så alla måste köpa nytt som kört SVT Europa innan, nu finns en box för internet och satellite, samt en CA modul.
Lite dyrt för några månaders semester men dom ska ju också tjäna på oss som betalar obligatorisk licens hemma, det ger dom ännu mer för samma utnyttjande.
Fördelen med boxen är att du kan se över internet över hela globen utan antenn bara internet
Jag har fått hem ett paket från Sh4sat totalt runt 10 000 SEK saom ska upp på husbilstaket då yttertemperaturen gör att det går att limma fast antennen ( minst +5)
och det verkar dröja.
Gå in och kolla på deras hemsida, våra leverantörer här hemma handlar från samma källa och vill ha sin del av våran kaka.



shopping4satellite.com
 

LarsGN

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4621
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Har du testat vidare och fungerar den bra.
Jag har beställt och får den monterad i maj.
Med vänlig hälsning, Lars Nilsson
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: SNIPE är den bra?

Har testat den ett par veckor nu och den funkar perfekt har den stående på marken en så länge, JR skulle 2850:- för montering kollar efter billigare alt.
Robert
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej!
Har läst allt och är mycket intresserad men har en fråga, finns det två varianter? En Snipe med en vikt runt 7kg och en Snipe Satenne med en vik på ca 12kg. Om jag tolkat det rätt och tänker bruka den på våra resor i Europa, så skall jag välja Snipe Satenne? Tacksam för all hjälp som kan ges.
Tackar på förhand...
Kjell Thornbratt
 
F

F.d. 4413

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Har monterad snipe idag hos rips i tommelilla kr.17550 funkar perfekt.
kalle.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Har nu fått min Snipe från Satking i tyskland. kostnad med frakt 8100kr

Kom i en svart kraftig väska som jag inte behöver. monteringsplatta är extrutrustning .
har skruvat fast den med rostfria skruvar direkt i mitt glasfibertak lite silikon på varje skruv. Jag litar inte på limmade grejer på taket. Den väger 10 kg.
Antennsladdarn är 12 m långa så jag böt ut kabeln mellan antenn och mottagare till en vanlig antennkabel 2,5 m lång. Kablarn drog jag genom en vetilatobnshatt för kylskåpet.
Slpp göra hål för kablarna.
Åkte ut till en öppen parkering och provade, väldigt snabbt hade jag sgnal bättre än jag någonsin fått med min BAS 60 antenn.,

Helt nöjd :D:D

Jägarn
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Antennkabeln Köpte jag färdig på Kjell och Co. tog den lite dyrare klass A 2.5m
6 mm kabel med vanlig F kontakt i båda ändar. Finns i olika längder.

Jägarn
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Idag fick jag hem Canal Digitals lilla HD-mottagare som jag ska använda tillsammans med Snipe-parabolen. Så innan jag monterar det permanent så provkörde jag allt genom att bara ställa Snipe-parabolen löst på husbilstaket och kopplade ihop allt. Funkade perfekt direkt så jag är helnöjd. Nu återstår "bara" att monterad den permanent. Ska också skaffa lite kortare kablar än den som följde med som känns oändliga.
 

Bilagor

  • 941391_130199677175963_576634945_n.jpg
    941391_130199677175963_576634945_n.jpg
    63,7 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej.
Sitter nu Här i Normandie utan TV. min Snipe som funkade så bra i Sveige och Tyskland
Räcke bara dit. Går inte i Holland eller Frankrike, Får bara in Astra1 och Hotbird inget annat.
Så varning för Snipe. Om någon anna lyckas få signal längre ner iEuropa Skriv.

Jägarn :(:(
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Enl återförsäljaren ( En säljare ) i Sverige ska Thor kunna nås mellan södra Frankrike
och Kiruna, själv har jag problem i Sverige att få GPS singnal på controllern
alltså den blå lampan tänds ej skulle tro att den lurar antennen som då tappar signalen och går tillbaka i utgångsläget.
Kanske tror den att bilen rör sig över 10 km och fäller ner sig, bara lite funderingar jag har får se vad tillverkarsupporten kommer att svara.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Når det gjelder Thor så har de i dag 2 hoved-beams, den nordiske som Normandie ligger på grensen for hva en kan ta inn med en 80 cm parabol.
Den andre beamen dekker hele Europa, men her er ingen av de svenske kanalene - de enda kanalene fra Canal Digital i Norden som sendes på denne er en kopi av NRK1 (krever norsk kort), 2 finske og 2 danske kanaler som krever sine nasjonale kort. De andre beams på Thor sender ikke mot vest Europa og har ingen nordiske kanaler.

SNIPE ser ut til å ha et mottak som en 60 cm parabol og stopper noen km før en 80 cm i utkanten av en beam. Men det er ikke snakk om mange km i forskjell når det gjelder de nordiske og Frankrike. Mener å huske at det er ca 50 km fra godt mottak med en 40 cm til grensen for en 100 cm parabol.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Det beror inte pá märket eller försäljaren

Snipe är en Flat Antenna med inbyggd LNC som har en väldigt liten förstärkning.
Den vanligaste antennen idag är en Offset reflektor, som ger till digital mottagning den högsta förstärkningen som reflektor av antennvágorna.
Oproffsiga pratar om antennernas diameter istället för antennens förstärkning. Pratar vi dessutom av olika typer av antenner sá är vi helt illa ute.
En billig 60 Cm antenn ger inte samma signal som en 60Cm profsantenn, men ger en inblick.
Varje satellit har olika transpondrar som täcker jorden med olika signald B/m2 Detta mást man titta pá satellitens footprint och se hur mánga db per M2 som den täcker ditt omráde med.
At Thor täcker till södra frankrike är báde rätt och fel. Det hela beror pá vilken transponder kanaler som man kan ta emot och antennens förstärkningen


Thor 1, 2, 3 -- Dish Size Footprint
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Juan Norte inte har jag någon stor kunskap om dessa antenner men jag begriper att dess prestanda inte beror på försäljaren.

Men jag har en ny fråga, är det vanligt på de stora märkena av antenner att de går tillbaka till utgångsläget så fort de tappar signalen.

Har jämfört med villaparabolen som har 100 % mottagen signalstyrka då ligger snipen på 90% 25 m från huset alltså bra mottagning, men kan tappa signalen ändå och lägga sig platt
uppgivet i basicläge och man för trycka upp den igen för sökning som den klipper på oftast under 20 sek

Det är det enda som stör mig med Snipen som jag för övrigt är nöjd med.

Min teori är att det är GPSen som velar till det eftersom den fälls automatiskt om bilen skulle röra sig mellan 6-10 km, men som sagt vad vet jag ;-) kanske någon som har en teori

// bp
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Vet inte om jag förstár din frága.

Pá din villa har du säkert en offset reflektor som reflekterar satellitens signal in i LNC n. Med digital TV pratar vi om 2 olika signaler:

1 signalstyrkan sama som i analog den är i stort sett ointressant till digital TV.
2 Den digitala kvaliten antal 1 or och 0 or som missas av mottagningen. man vill att signalens kvalité skall vara sá hög som möjligt, Inte missa 1 or och 0 or.

Din villaantenn är hárt fastskruvad med skruv och inställd med instrument till max signal i ditt fall med mottagaren 100%.

Din husbilsantenn har motorer som letar efter signalen pá en kanal. Dessa motores styrs av en referens av signalkvaliten. Nu kan vi tala om kvalitén

1 Har motorerna glapp ?
2 leter motorer efter max kvalité efter att dom har funnit och antennen rör sig en mm?
3 polarisationen pá dessa antenner ligger oftast fas pá 0º násta samma som thor fast Astra ligger med 19º. En stark fórsämring vid byta av satelliter.

Har din antenn ett glapp sá blir signalen olika varje gáng du fáller upp antennen eftersom den dá inte kommer till exakt samma ställe.

Du bör koppla en fältstyrkemäter till antennen av en kunnig instalatör och se hur den beter sig. Instalatören skall mäta V-bER varje gäng antennen har hittat transpondern. Är V-BER olika sá vet vi att kvalitén är svag.

Mäter man pá detta sätt sá ser man hur antennen jobbar och letar efter högsta kvalitén.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SNIPE är den bra?

Juan jeg må motsi deg litt, selv om du har 100% rett når det gjelder Sør Spania. Astra-1 som svever langt øst sender på 0° som andre, men når en fra Spania retter parabolen mot Astra-1 så må en dreie LNB 18 til 20° avhengig om hvor på sydkysten en befinner seg. Thor som flyr på 1° er meget grei, den er i praksis rett syd for Spania.

Det at jeg brukte størrelse på offset parabol som mål var for å gjøre problemet mindre for "normale" brukere. Om jeg har forstått SNIPE rett så er det en phased array konstruksjon med en signalstyrke tilsvarende en offset parabol på rundt 50 cm. Største problem med dette er mangelen på SCEW justering uten å vri hele plattan.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

100% är bara en indikering av satelitmotagarens mottagning.

Eftersom antennen bara har 2 motorer en azimut annan för elevatiom sá blir naturligtvis problemet för skew samma oavsett var man tar emot. Pratade med en tillverkare om detta och dom sa att kunderna alltid använde samma satellit. Här använder vi minst 2 Astra 19º W och i motsatt riktning Hispasat 30ºE.
Pá en reflektorantenn vrider man mikrovágshuvudet men pä denna platta antennen sá är antennen mikrovágshuvudet och sitter hely fast i azimutvinkeln. Den enda changsen är att luta husbilen i samma vinkel som jordaxeleen plus compensationen.Skillnaden mellan ekvatorn och syd och nordpolen blir stor 90º. Pá polema sá täcker inga intressanta satelliter
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Tack för svaren Knut och Juan är inte helt säker att jag förstår allt ni skriver
men lite kortfattat så hjälper GPSen först till att få fram en ungefärlig vinkel
att söka på sen söker antennen själv efter bästa signalen.

Om man jämför en oyster 85 när den tappar signalen går den då tillbaka till utgångsläget eller står den kvar och inväntar en bättre signal.

/bp
 
Toppen