• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Du har helt rätt i att det är en buss jag tänker på.
Jag har inte köpt den ännu, det är en kompis som har den i sitt företag.
Dom skall byta ut den under dom närmaste åren och jag har så att säga första tjing på den om jag vill. Det är ganska stora fönster på den ca:1m höga, helt mörktonade (vet ej om det är isolerglas) men det är just det där med värmen jag är lite orolig för. Jag har kört den sommartid så jag vet att det blir ganska hett i den. Det är kanske bättre att försöka hitta en sån modell du bygger på.

Mvh
Göte
 
F

F.d. 13945

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

jag har planer på att göra nåt liknande så jag hoppas att få följa ert projek,

ser jättebra ut.

tackar på förhand o lycka till

åke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tack själv Åke.
Jag har legat lite på latsidan den sista tiden och jag skyller på vädret som varit strålande men det kommer fler bilder,,, snart hoppas jag:D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen.
Arbetet fortsätter sakta och jag håller på med en konstruktion i fyrkantsprofil som ska bli sängram/mellanvägg.
Jag kikar även på hur innertaket ska se ut och jag har även skaffat lite varuprov på isolering.

Jag köpte 30*30 och 20*20mm fyrkantsrör med 1,5mm godstjocklek.
IMG_7138.JPG

Lite lyse behövdes
IMG_7135.JPG

Början på säng/väggstomme
IMG_7153.JPG
IMG_7154.JPG

En mall till innertakets yttre delar i aluminium.
IMG_7137.JPG

Jag ska beställa en 2 meter lång plåt med denna profil och jag tänkte gjuta av plåten med glasfiber/polyester, men om plåtslagarn gör ett bra pris på fyra 2 metersbitar i aluminium så kan jag tänka mig det också. Mittendelen av innertaket kommer att bli så pass slät att jag kan använda mig av den gula plyfaskivan som satt i bilen från början,, om bitarna räcker till.
Efter det kommer bitarna att kläs och där vet jag inte än vad som ska användas, grå nålfilt eller kanske någon ljusare vinyl kanske? Tips mottages tacksamt.

Lite provbitar på isolering. Den mörkgråa har självhäftande baksida och används av fordonsinredare och jag kommer kanske att använda den där plåten är svängd.
Den rosa cellplasten har jag planer på att använda där plåten är tillräckligt slät. Denna bit vet jag inte varifrån den kommer och jag lyckades inte hitta någonstans att köpa den eller nåt liknande idag. Det får bli en annan gång.
IMG_7151.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Fick dit ett par triangelstag idag och provade lite med väggbitarna.
Jag måste även ta ett par beslut vad jag ska använda som sängbotten, antingen blir det ribbotten från Ikea eller så blir det en skiva av samma material som jag byggt golvet av. Vi får se, men jag måste snart bestämma mig så att jag vet hur sängstommen ska slutföras.:)

DSC_5280.JPGDSC_5281.JPG
DSC_5282.JPGDSC_5283.JPG
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej
Mitt förslag är att du väljer ribbottnar för bättre komfort , lägre vikt och bättre genomluftning från undersidan. Men helt klart, valet är ditt.
Klas
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Erkänner på en gång att det inte hänt så mycket sen sist, men här kommer lite uppdateringar.

Sängbotten lutar just nu att den blir av sandwichmaterialet som jag bygger golvet av, jag har försökt väga fördelar mot nackdelar och (nästan) kommit fram till ett beslut. Ikeas sängbotten som jag tittat på väger nästan 15Kg (totalt 30kg) och sandvichskivan kommer att hamna strax under 20kg. Ventilationen under madrassen har jag sett en lösning på här på forumet, men jag hittade inte tråden just nu.

Jag lät mina barn lägga sig på golvet (framtida säng) och det resulterade i att jag kommer att flytta fram väggen 5 centimeter.
DSC_5317.jpg

En stol som kan bli aktuell fick ersätta den tidigare campingstolen som teststol, bältet fick fästas i en skruv så att den inte ramlar bakåt.
DSC_5318.jpg
DSC_5319.jpg

Här ska det få plats både kök och en fullhög garderob närmast väggen, köket kommer att sträcka sig framåt en bit i dörrhålet.
DSC_5321.jpg

Ole dole doff,,, en kasett-toa med inbyggd tank för spolvatten eller en kasett-toa utan spoltank.
Jag hade bestämt mig för den utan inbyggd tank men nu har jag börjat fundera i banorna om en spoltoalett med tank under bilen istället.
Ska kolla lite och räkna på hur stor tank jag kan sätta under bilen innan jag tar ett beslut samt forska lite mer på hur det ser ut med tömningsställen om man har en fast tank.
Har även ett litet gjutjärnslock i gräsmattan som ska undersökas om det är kopplat till avloppet eller dagvattnet, det kommer också att hjälpa mig med att bestämma mig:)
DSC_5322.jpg

Testar mig fram med en vridplatta på passagerarstolen, fanns tydligen ingen justering i längdsled på den här stolen och det tar i lite i b-stolpen, kommer att fungera med lite modifieringar.
DSC_5323.jpg

Alla dagens bilder, testar lite i raw :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Började lite mer seriöst att ta tag i vridplattorna till framstolarna idag.

Jag tog ur stolen och dess fästkonsol för att kunna jobba med grejerna på ett enklare sätt. Bodelsbatterierna kommer att monteras under den högra framstolen så jag kommer även att kika lite på det.

:oops: Kanske dags att städa lite framtill i bilen.:)

DSC_5381 Sprinter.jpg

Jag funderar på hur jag ska göra med de vita konsolerna till stolarna, de ska inte vara vita i framtiden och jag funderar på att klä dem med ,, högtalartyg kanske? eller så blir de målade i nån grå nyans, strukturfärg kanske. vi får se.:)
DSC_5382 sprinter.jpg
DSC_5383 sprinter.jpg
DSC_5384 sprinter.jpg
DSC_5387 sprinter.jpg
DSC_5388 sprinter.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vridplattor till stolarna,,, jag citerar mig själv "kommer att fungera med lite modifieringar"
Nåja nu har det gått några dagar med "lite" fixande och jag har fått dem att fungera som jag vill.
Det är bara en sak som stör mig lite och det är att förarstolen har ett armstöd som tar i en aning i dörrsidan under vridningen.

Det finns både enkla och mindre enkla lösningar på problemet:

1 Öppna dörren under snurrandet
2 Ta i lite mer så går det utan att öppna dörren :D
3 Demontera armstödet
4 Flytta vridpunkten i plattan 1 till 2 centimeter inåt i bilen, det har jag ingen lust med men det kanske blir så. Ska undersöka vad det finns för olika vridplattor att köpa.

Jag får se vad jag gör åt det, nånting måste göras i alla fall innan jag har förstört dörrsidan.

Vridplatta.jpgStol.jpg

50 centimeter har jag mellan stolarna när framstolen är vriden bakåt.
Vill jag öka det måttet så är det i första hand toalettutrymmet som blir lidande.
Jag vet inte om det finns nåt mått man inte bör understiga men jag har för mig att jag läst om det här i hbk, jag hittade det inte nu men det kändes rätt okej när jag provsitter och det är mer än vad vi hade i den gamla husbilen.
Beslut får tas när jag har skaffat de stolar som jag ska använda och nästa vecka ska jag titta på ett par som jag hoppas ska passa både bilen och plånboken, drömmen vore att de även har en färg som accepteras av min fru också men kniper det så finns det överdragsklädsel! :)

Avstånd stol.jpg

Handbromsspaken är borttagen nu för att få det att fungera och det har vi diskuterat här tidigare.
Fungerar det bra för Kjenyh så får det bli en sån spak.

Förarstolen är ganska skabbig och det ska fixas det också.
Antingen blir det till att leta efter en begagnad stol eller så får jag köpa en ny klädsel till sittdynan.
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

God förmiddag Sjöberg!
Nu är handbromsspaken på plats och den fungerar bra.
Jag provade att byta själv och det var enkelt eftersom spaken sitter på två bultar. Lossandet och fastsättningen av wiren var lätt, men när den nya spaken var på plats behövdes wiren sträckas och det kännde jag som lite bökigt. Justeringen gör man nämligen under bilen. Eftersom jag skulle in med kärran på TA Maskin i Luleå och kolla upp framvagnen fick dom justera in rätt spel. Höljet till handbromsspaken fick man tälja till i bakkant eftersom skarven mellan bodelen och förarhytten ligger nära. Jag är nöjd med slutresultatet. Lycka till med ditt projekt. Kjelle
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag tackar för det Kjenyh, det får bli en sån spak.:)

Så här ser det ut där man justerar vajern för att få rätt läge på spaken.
IMG_7041.JPG
När skicket på den ser ut så här är det dags för lite renovering.:)
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen!
Exakt så där ser den ut. Jag köpte en bra rephandbok från Margie bookshop som beskriver det mesta, men Du har säkert nån rephandbok för Sprintern. Trevlig helg önskar Kjelle.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen.

Jag beställde spaken idag och jag får den på måndag. Gjorde ett litet försök med originalspaken men borra i härdad plåt fick mig på andra tankar och telefonen låg nära till hands.:)

Jag har ingen rephandbok till bilen, men jag kanske skulle skaffa det. Jag hittar en del värdefull information både här och där. :)

Trevlig helg till er alla och hoppas att ni kan njuta av lite fint väder. För mig är denna helg en perfekt helg att få nånting vettigt gjort. Rapporter kommer.:twitcy:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Eftermiddagsskiftet blev att ordna lite passbitar för att ordna en okej övergång mellan det nya golvet bak och originalgolv/matta fram.

IMG_7181.JPG
IMG_7184.JPG
IMG_7185.JPG
IMG_7187.JPG

Den gulbruna skivan mellan stolskonsollerna är ett lock över ett dike där jag ska lägga lite kabel och mercedes hade nog inte räknat med någon större gångtrafik där och endast lagt mattan över diket. Mer om det senare när elen ska få sig en match.:)

Lite mera bilder: https://www.dropbox.com/sh/aj4v6my8wwr6k8f/h9pW9bZjwg

Sätter stort hopp till att nattskiftet kommer att vara produktivt.:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Sjöberg!
Hoppas att Du har haft en trevlig helg. Jag har haft en mycket trevlig helg i Kopparsjärv ovanför Överkalix med god mat och dryck.
Beställde Du höljet till handbromsspaken, för det gamla passar inte.
Kjelle
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Kjelle, helgen har varit riktigt trevlig med fint väder, lite för bra för att passa till jobbarhelg i ett förråd.:)

Nej jag beställde inte höljet, så långt tänkte jag inte men tack för tipset, det blir till att beställa det också.

Liten uppdatering när jag ändå är i farten.

Original golvmatta kortades ner lite för att passa ihop med det nya golvet och lämplig list ska inhandlas.
Riktigt seg liten rackare och den var svår att skära, gick inget vidare med rakblad men jag har en luftdriven rutlimsskärare, den löste mitt bekymmer i ett nafs.:)

Jag har kikat lite på batteriernas placering under passagerarstolen också och jag måste göra ett plan för dem då golvet lutar rejält under stolen, måste även få till någon form av balja under dem också och där har Bredo en smart billig lösning till sin Ford som jag kanske kopierar.:msn_wink:
Ventilationsslangar från batterierna ut i det fria är också med i planeringen.

IMG_7190.JPG IMG_7191.JPG

Nu går jag tillbaka till förrådet och försöker få nånting gjort,,, jag liksom bara råkade starta datorn,,,,:oops:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Svetsade klart min konstruktion i fyrkantsrör till mellanväggen.
Efter en del slipande och borrande så är jag nöjd.:) Några mutterstycken (popnut) kom på plats också och de kommer att användas till ett par stöd till sängen.
Jag kommer att måla denna i någon diskret färg när vi har bestämt oss för vilken färg resten av inredningen ska ha. Just nu lutar det åt att stora delar av inredningen kommer att kläs med grå nålfilt.

Glädjevåg 001.jpg Glädjevåg 002.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

..........
Jag har kikat lite på batteriernas placering under passagerarstolen också och jag måste göra ett plan för dem då golvet lutar rejält under stolen, måste även få till någon form av balja under dem också och där har Bredo en smart billig lösning till sin Ford som jag kanske kopierar.:msn_wink:
Ventilationsslangar från batterierna ut i det fria är också med i planeringen.
..........

Hej Jocke
Är glad om någon kan använda mina sätt att lösa de små utmaningar.

Tack - då HBK forum inte bara varit rapporter ensam.

Min gamla Ford / Rimor kostar en massa pengar i skatt och håller inte 10 år till, så när det blir dax hoppas jag att använda min lärande från HBK forum många själv-byggare etc. för att bygga min egen plåtis.

Det är ett nöje att läsa dina beskrivningar.
Bilderna sitter bakom ögonlocken.
Tack för bra beskrivning Jocke - de lär för många.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Kul att du får plats med batterierna under passagerarstolen. Tyckte det var för trångt så jag slängde in lite annat där istället och placerar bodelsbatteriet bakom dom bakre stolarna.

Haynes har väldigt trevliga mekböcker, köpte den som avhandlar bland annat min årsmodell (-02) och den har redan räddat mig några gånger vid demontering. :)

Planerar du att använda bilen på vintern? Tänkte på att golvet är välisolerat men sängen bygger du i köldledande järn som du fäster i plåtväggarna. Blir ruggig köldbrygga med risk för kondens tänker jag. (orsaken till att jag främst använt trä) :/
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Bredo och tack för dina ord. Jag hittar mycket inspiration här i hbk på många områden och det känns bra om andra inspireras av mig. :) Tänk bara på att jag är ganska bra på att krångla/komplicere till saker ibland, men det beror nog på att jag är både nyfiken/nysgerrig och envis/stædig.:D (hoppas att jag kan lita på google translate) verkligen kul att du gillar det jag gör.:)

Sorebeard, mina batterier får plats utan problem under stolen men jag är inte 100% säker att de kommer monteras där ändå. Utrymmet under stolen skulle kunna vara ett ganska bra utrymme för skor eller en Webasto luftvärmare och jag har en ide om att sätta batterierna under bilen istället. Vi får se, det blir nog minsta motståndets lag som avgör det för mercedes har gjort det väldigt enkelt att dra batterikabel till och mellan stolskonsollerna. Det är en bra lösning att ha dem där men att sätta dem under bilen skulle frigöra en del utrymme,,,och krångla till det lite.:D

Vinterbil?? nej, det är juli och augusti som det gäller.:D
Men visst, jag förstår hur du menar och jag tror inte att jag kommer ifrån en del köldbryggor.
"Naken" plåt kommer att kläs med ,,,, vet inte riktigt än men nånting blir det, problemet är väl att plåten som ska kläs inte är slät och jag måste nog välja material med bra töjningsegenskaper framför kondensskyddande.

Angående trä, det finns många saker jag är bra på, och om jag får säga det själv så är jag nåt alldeles enastående superbra på vissa saker,:D (ja, jag kanske överdriver lite nu) Trä är en sak som inte hör dit. Jag har gjort mina försök med olika saker genom livet där jag har arbetat med trä och jag blir sällan riktigt nöjd med slutresultatet och jag känner att jag inte har all utrustning som behövs. Men jag har en överhandsfräs och en köksbänk måste jag ha om ett tag så jag har inte gett upp helt vad det gäller trä.:)

Nu ska nattskiftet starta och en alldeles ny handbromsspak ligger och väntar på uppmärksamhet, vi får se om det blir enkelt eller krångligt.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen