• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen.

Pysslat lite med målning och kollat lite på den nya handbromsspaken.
Jag mätte och kom fram till att den nya spaken ligger 5 cm lägre än den gamla och det gör att de hela fungerar.
Efter lite testande så har jag kommit fram till att det går bra att vrida stolen men det är på håret med mitt underrede från fasp, bara några millimeter tillgodo så vi får se hur mycket plats höljet kommer att stjäla och om det behövs några modifieringar. Återkommer med mer om det när jag har fått plasthöljet och monterat allt.

DSC_5667 väggfäste1.jpgDSC_5669 väggfäste2.jpg
DSC_5670 spak1.jpgDSC_5665 spak.jpg
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Batterier under bilen... Kanske vore något egentligen. Får kräla ner och kolla igen. Annars har jag sett att folk placerar sina värmare under bilen och låter inluftsröret gå in genom någon av stolarnas underreden.
Har redan min elcentral för bodelen i passagerarstolen, så nått måste jag hitta på.

När jag beställde snurrplattor till stolarna beställde jag en "handbromssänkning" också. Verkar bara vara en platta som vrider infästningen tror jag.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Har även spekulerade på att placera batterierna under golvet.
Men jag är skeptisk:

plats - korta kablar är önskvärt på grund av spänningsfall
lösning - 50 kvadrat (batteri låda med en slinga)

temperatur - iskalla batterier sparar inte så mycket ström
Lösningen - isolering

kabelgenomgångar och batterifack och viktökning.
lösning - arbete ( + 15-25 kg ekstra :oops: )

Jag glömmer projektet.;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag har också varit lite skeptisk mot att ha batterierna under bilen och jag släpper nog det. :)
Anledningen att jag vill flytta batterierna är för att det kan bli lite väl mycket vikt på framaxeln och när jag tittade på alternativa placeringar så kom idén med att ha dem under bilen lite längre bak.

Det blir nog även bättre att placera en eventuell webasto luftvärmare under bilen istället, då kanske man inte hör ljudet från dem lika mycket som om den sitter i bilen i en resonanslåda. En truma luftvärmare är ett annat alternativ men värme får bli ett senare projekt,, det är ju riktigt fint väder just nu.:D

Handbromssänkning, det fungerar också och jag har kikat lite på en sån lösning och jag tror att det går fint att vrida stolen med en sån monterad men jag tror inte det går när handbromsen är åtdragen och det är det jag vill kunna göra och nu har jag alla delarna för att kunna göra det färdigt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ett lättare bakslag idag, när jag provade med kåpan monterad på spaken tog den naturligtvis i vridplattan, men det var väntat och en lösning fanns redan planerad.
En liten bit plåt och en stunds arbete och nu har jag en bra adapter som flyttar spaken både neråt och lite bakåt för att kompensera en skillnad i mått på vajerinfästningen mellan den nya och den gamla, nu är jag nöjd.:)

Tittar ni noga så tror jag ni ser att jag inte flyttade spaken rakt ner, jag höll i spaken framme vid knappen i rätt höjd och lät den bakre delen vrida sig lite på sin väg ner. Så i praktiken blev spaken sänkt ca 20mm i bakkant och höjd en bit i framkant.

Adapter handbroms 002.jpg


Snyggade till den lite, gängade de nedre hålen och den nya spaken har 10mm hål så jag gick upp till m10.
Det större hålet behövdes för att skapa plats för själva ledbulten/pinnen i spaken och det räcker egentligen med ett 8,5mm hål med ett djup på ca 1-2mm, förutsatt att man borrar på rätt ställe och inte väljer den borr som redan satt i borrmaskinen. :D
Skulle det vara någon annan som får samma bekymmer så har jag gjort en borrmall när jag ändå var igång och en ritning går nog att ordna efter den.

Adapter handbroms2 001.jpg


Kåpan provisoriskt monterad och nu har jag gott om plats när stolen vrids.:msn_thumbup:

Adapter handbroms2 012.jpg


Några extrabilder

Ytterligare ett gäng :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen.
Jag tyckte det var dags för att få in lite ljus i bilen, nya sidorutor har legat hos glasmästaren en tid nu och jag bad dem att ordna med solfilmning åt mig.
Solfilm är en grej till som jag har kommit fram till att det finns proffs som är bättre än mig på vissa saker. :D

Nya rutor med solfilm. Listen fick jag inga bilder på men om det är någon som tittar på det här och funderar på att göra samma sak så vill jag berätta att det skiljer i längd på rutorna och listerna.
Den vänstra som sitter i kaross-sidan är några centimeter längre än den som sitter i skjutdörren och samma skillnad finns i listerna.
IMG_7214.JPG

En alldeles vanlig oförstörd skjutdörr.
IMG_7215.JPG

Första snittet läggs med en kapmaskin.
IMG_7216.JPG

Därefter gick jag lös med karosserisågen (sticksåg) och det blev rätt vingligt i början så jag skärpte till mig i fortsättningen. Jag försökte såga med ca 1-2 millimeters marginal åt rätt håll och slipade det sista med en fiberrondell till rätt mått.
IMG_7218.JPG

Rostskyddsmålade lite med epoxigrund.
IMG_7219.JPG

Vänstra rutan på plats. Jag valde den näst mörkaste solfilmen som glasmästaren hade, för i våran förra hb valde jag den mörkaste och jag tyckte att det var lite skumt i den och därför provar jag en som ska ha 15% mer ljusinsläpp den här gången.
Vi får se om det blir bra men det är inte helt roligt att byta solfilm så det kommer nog att bli perfekt.:D
IMG_7223.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen.
Började med utvecklingen (invecklingen) av innertaket idag.
Tänkte att det kan bli lämpligt som lunchprojekt några dagar framåt.:)

Jag fick plåten som jag beställt och den ska användas som gjutform till innertakets sidor och jag satte genast igång med plastpartyt.

IMG_7236.JPG

Efter rengöring så lade jag på ett lager släppmedel med en tvättsvamp.

IMG_7237.JPG

Ingredienserna och en halvskabbig sprinter.:oops: (lite uppsnyggning tar jag en annan gång)

IMG_7238.JPG

Jag smetade på polyester på plåten med en liten roller och gick vidare med ett lager glasfiber.
Planen var att använda 2 lager men glasfibermattan var tjockare än den jag brukar använda och som experiment testar jag med bara ett lager. Fungerar det inte så blir det till att gjuta med dubbla lager i fortsättningen. Kolfiber och epoxi får väl bli sista utvägen men då blir det rätt mycket dyrare.:)

IMG_7239.JPG

En bild på härdande polyester, det finns nog roligare saker att titta på.:D

IMG_7240.JPG

För information vill jag berätta att normalt så brukar jag vaxa formar innan jag plastar och jag brukar undvika att använda varmluftspistol för att torka släppmedel men i det här fallet med en form i plåt och när det inte behövs någon större finish på det jag gör samt kombinationen med en timme lunch så tyckte jag att jag kunde ta lite genvägar.:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nej, ett lager räcker inte, alldeles för klent och svajigt.
Fortsätter med prototyp 2 och testar med dubbla lager matta av vävd typ så får jag se om det blir bättre.
Eventuellt så kanske jag skaffar glasfiberremsa på rulle och lägger en förstärkning i ytterkant för att förstärka upp det hela men i morgon har den andra härdat och den får vara vägledande för vidare utveckling.
Förr hade jag en matta som man la in mellan 2 lager väv, den var ca 2mm tjock, vit och var ungefär som en blandning av filt och skumgummi om jag ska försöka förklara hur den var. Firman som jag köpte den av finns inte längre men om det är någon som förstår vad det är jag försöker mena så får du gärna tala om namnet på det så jag kan googla lite på var jag kan skaffa det om det blir aktuellt. :)

Lite bilder på den första prototypen och den andra som håller på att härda samt den typen av väv jag testar med nu.

IMG_7241.JPGIMG_7243.JPG
IMG_7242.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag plastar och plastar och pla,,, ja ni fattar nog.:)

"Sörj för god ventilation" finns att läsa på olika burkar mm, bra väder på eftermiddagen idag och jag flyttade ut verksamheten i solskenet.
Härdningstiden reducerades en del. :D

innertak igen 001.jpg

Provade att fästa dem provisoriskt för att kolla läget, det hade inte gjort nåt om de hade varit ett par decimeter längre,, men det löser sig.
Funderar på att plasta ihop dem genom att lägga bitarna på formen och plasta ihop dem i skarven och då kan jag lika gärna lägga till ca 10-15 cm på längden samtidigt.
Den sista panelen gjorde jag lite tjockare på ett ställe, den kommer att sitta ovanför skjutdörren och där skulle det gå bra att ha batteriladdaren och några säkringar, samt mycket gärna en batterimonitor men mer om det senare för det är inte helt genomtänkt än.

innertak igen 002.jpg
innertak igen 003.jpg

Happy motorhomebuilding,, Jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tröttnade på allt detta plastjobb och tog en paus från det.
Fortsatte med lite annat, jag hade några plåtvinklar som jag ett tag tänkte spara som fäste till en panel, som en förlängning till panelen på B-stolpen.
Jag har forskat lite och det visade sig att det finns en annan panel till de sprintrar som inte har någon mellanvägg monterad och nu har jag tagit sikte på att skaffa dem.

Väck med plåtvinkeln.:)

Lite plåt och klädsel 001.jpg
Lite plåt och klädsel 002.jpg

Tog tag i ett för mig spännande projekt, klä plåten runt fönstret med biltemas högtalarmatta. Använde deras spraylim också.
Det händer att saker går bättre än man i sin vildaste fantasi kunde tro, detta var en sån sak.:)
Det blev bra!! det var jag inte säker på att det skulle bli.:twitcy:
Jag kommer nog att ha lite ont i fingrarna i morgon för det gick bäst att använda fingrarna till att hålla upp gummilisten och samtidigt pilla in tyget.

Lite plåt och klädsel 003.jpg
Lite plåt och klädsel 004.jpg

Försökte med det här verktyget som brukar vara en favorit när det kommer till gummilister men det gick fortare med fingrarna.

Lite plåt och klädsel 005.jpg
Lite plåt och klädsel 006.jpg
Lite plåt och klädsel 007.jpg

mvh Jocke
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Snyggt med tyget!
Kan inte rekommendera samma på skjutdörren dock, om din gör som min. På min så blir det en hel del vatten på in sidan så fort man öppnar den i regn. :p

Har även otäthet i fönstret på dörren så viss läckage genom gummilisten också. Ska dock se om inte en glasfirma kan ordna det problemet om jag ändå lämnar in bilen för byte av framrutan (rätt så slitet och sprucket).
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Du har helt rätt, insidan av skjutdörren blir blöt när det regnar och samma sak var det på vw-bussen vi hade och den var delvis klädd med nålfilt.
Jag har funderat lite på hur jag ska göra och jag har sett gråa plastpaneler monterade på vissa modeller.
Jag har en bild på hur det ser ut runt fönstret på vänster sida (industrispionage) :D

IMG_7200.JPG

Bilen på bilden har även original innertak monterat,, jag kollade lite på vad det skulle kosta och det är därför jag lägger en hel del tid på att fixa det själv.:)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Så lätt men ändå inte helt enkelt.:D
Jag har nu stolar underreden och golvskenor som skulle fungera fint att använda, bara att skruva dit och se glad ut.
Litet bekymmer bara och Sorebeard har redan berört ämnet. Ska jag ha bälten så måste hela konstruktionen vara godkänd med intyg (stol, bälte, underrede och golvskenor godkänt i min bil)
Skippar jag bältena så är det godkänt enligt transportstyrelsen, bilprovningens tekniska avdelning (den man ringer till) och den tekniske chef på carspect som jag talat med.
De säger ungefär så här: Det finns inget bälteskrav för fler passagerare i din bil!
Min fru säger med bestämdhet nåt helt annat och givetvis så kommer inte mina barn åka obältade när de sitter där bak!!! Finns väl även en lag som heter nåt i stil med "Barn i bil"

OBS,, detta gäller min bil med dess årsmodell och med eventuell registrering som lätt lastbil, bara så ni inte hävdar att "Sjöberg sa så" i en poliskontroll. :D

Jag har även fått svar från transportstyrelsen att det går bra att registrera den både som lätt lastbil eller som pb2. Skatten är viktbaserad på denna årsmodell och så länge jag inte vill öka totalvikten (3500kg) så ska skatten stanna där den är nu och jag har varit lite orolig för att jag eventuellt skulle få koldioxidberäknad skatt på den som pb2, men så var det inte och nu måste jag klara ut massa saker om pb2 som jag inte vet så mycket om.
Dialoger förs med olika ställen om lösningar på bekymret med bälten och jag måste ta reda på mer om pb2 så att jag kan väga fördelar och nackdelar kontra lätt lastbil.


Här kommer lite bilder istället för en massa tjöt. :twitcy:
Omonterade stolar med underreden och golvskenor.

Nocostolar2 003.jpgNocostolar2 004.jpg

Hade en ide om att sätta ett fönster här också men jag struntar i det för ska vi ha ett fönster här så borde det vara öppningsbart, den ruta jag har liggandes är en fast originalruta.

Nocostolar2 002.jpg

mvh jocke

ps :oops: jag märkte att bilderna ser lite färglösa ut,, vet inte vad jag har gjort.:oops:
 
F

F.d. 13945

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

himla kul att följa ditt projekt, hoppas du fortsätter att lägga ut bilder för du har mycket bra lösningar att bjuda på.

mvh Åke i kristinehamn
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Kul att höra att det man gör uppskattas!! det uppskattar jag.:)
Vi får se vad helgen kan ge för resultat, jag saknar lite material till vissa saker och intyg till stolarna är inte heller klart så där måste jag vänta också.
Men det finns massor av saker som jag kan ta tag i om jag bara vill och solen håller sig borta.:twitcy:

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Småpulat lite med städning och en del saker som inte syns,,eller så syns det inte för att jag inte gjort så mycket. :rolleyes:

Jag har testat med ett par provbitar för att se vad jag ska klä innertaket med.
Mörkgrå högtalarmatta som nästan är svart.

2012-06-16 001.jpg

Grå nålfilt från Bauhaus och detta är vinnaren!! tror jag :D

2012-06-16 002.jpg

Här måste jag fixa någon form av snygg övergång och det vet jag inte riktigt hur det ska gå till men det främre innertaket går nog att pressa isär en del för att minska utrymmet som ska täckas.

2012-06-16 003.jpg

Shoppinglistan är skriven och i morgon,,, senare idag bär det av in till stan för att dränera plånboken.

mvh jocke
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Att klä innertaket kan vara ett särskilt äventyr. Risken är att man klär sig själv. Jag insåg (jobbade ensam) att det var omöjligt att limma hela taket i ett stycke. Osynliga skarvar duk mot duk kan man också glömma. Jag skar därför upp beklädnaden i hanterbara bredder och limmade dem kant i kant med Cascos vattenbaserade kontaktlim. Sen skruvade jag en list över varje skarv.

P6170160.JPG

Lycka till och berätta vilken teknik du använde.

Alve
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Lycka till och berätta vilken teknik du använde.

Tackar, jag är inne på att gå tillväga ungefär som du har gjort Alve, det blir sektioner som kläs innan de monteras i bilen, jag ska kolla på aluminiumlister idag och se om jag hittar något jag trivs med.
Återkommer med bilder.:)

mvh jocke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag limmade mitt tak i ett stycke
Började att passa in hela biten och gorde stöttor som höll upp mattan.
Sedan började jag att limma bit för bit med kontaktlimm. stöttan flyttades bit för bit varefter det blev limmat, Kontaktlimmet hugger ordentligt och kunde formas med en gumihammare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen