• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hmmm,,, vi får se, det kanske går bra att limma taket i en stor del. Jag såg det i din tråd Juan så jag vet att det går, jag har ett ställe där det nästan faller sig naturligt med en skarv och jag tror att jag kommer att utnyttja det, men jag får se,, de sista besluten tas nog när jag har kommit igång.:)

Nyhet på Bauhaus (för mig i alla fall) Nålfilten saknar numera skumgummibaksidan som har irriterat mig en del gånger och det borde göra det hela lite enklare att montera, som det var förut med skumgummit så var det kinkigt att det blev rakt på första försöket och behövde man korrigera så lossnade skumgummit från nålfilten och satt kvar på underlaget.

Nålfilt, golvmatta, högtalarmatta och lim samt mattejp ligger och väntar så nu har jag ca 35 kvadratmeter material som skall monteras! det ska bli kul när jag är färdig.:twitcy:

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Biltemas spraylim fungerar fint, förr köpte jag alltid 3M:s lim men när det handlar om att limma nålfilt så kan jag inte märka någon skillnad mot Biltemas variant, förutom priset. :)

När jag kommer till isoleringen och eventuellt ska limma extremeisolering eller liggunderlag mot ytterplåten så kommer jag att använda den varianten som Heralue använde till sin Tri-star.

Resultatet av dagens shopping.
20 kvadratmeter grå nålfilt, 9 kvm svart golvmatta, spraylim, mattejp och tre paket med mörkgrå högtalarmatta.
Order från frun: svart, grått och kanske vitt! ej för diskussion och ifrågasätts inte! :twitcy:

2012-06-16 001.jpg2012-06-16 002.jpg

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hinner du få ut bilen före vintern?

Snackar vi färdig husbil, med toalett, kök, sängar och allt det där andra som brukar finnas i en husbil? Isolering, värmepanna, nivåklotsar, markis mm.?

Då är svaret enkelt: Knappast!:)

Men om jag lyckas med att få den besiktigad med rätt passagerarantal så har vi inget emot att åka lite med den i år som "Någorlunda halvfärdig lätt lastil med mycket övrigt att önska" :D

Det hela är enkelt för oss, vi är inte bortskämda med för mycket lyx i våran tidigare husbil/campingbil så har vi bara tak över huvudet och madrasser att sova på och ett gasolkök som man inte behöver vara livrädd för (talar av egen erfarenhet) så kan vi nog få till en hyfsad semester för hela familjen.:twitcy:

mvh jocke

PS Vi har även blivit erbjudna att låna en husvagn i sommar och ett popuptält ligger i garaget så det löser sig på ett eller annat,,,
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det är klokt Jocke, att prova saker innan den sista skruven är gjord helt klart. "
Andra kan lätt bli bortkastad bra arbete.
;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Midsommar avklarat! jag hoppas att ni har haft det trevligt.:)
Här kommer några bilder på när jag klär stolskonsollerna och än så länge så går det över förväntan.
Ett pingisbord kom väl till pass, tur att det används till nåt ibland.:twitcy:

2012-06-19 001.jpg
2012-06-19 002.jpg
2012-06-19 003.jpg

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag hade tydligen döpt bilderna med samma namn och fick inte med dem i förra inlägget.

Mycket kablar mm, men det gick bra att lyfta upp konsollen försiktigt och samtidigt kunde jag passa på att ta bort en hel del damm som samlats genom åren.

2012-06-19 001.jpg

Återmonterat, gjorde även ett uttag i tyget för skylten med axelvikter samt typskylten till värmaren.

2012-06-19 002.jpg

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det blev tvärnit i husbilsbygget för några veckor sedan och det beror på att vi råkade komma på att vi ska sälja huset vi bor i och köpa nåt annat.
Detta har tagit all tid och alla resurser i anspråk och det kommer nog att göra det ett tag framöver, husbilen är helt enkelt inte prioriterad just nu, Its the way it is! :D

Nåja, kameran har varit på villovägar ett tag men återfanns idag och jag tänkte visa er de sista jag gjorde innan handbromsen drogs i och jag återkommer med fler bilder om jag lyckas klämma in lite husbilsbygge emellanåt.


Jag kommer ihåg att jag skrev tidigare att bauhaus nålfilt numera inte hade skumgummibaksida och jag såg det som positivt, det innebar också att det inte gick helt bra att limma det med biltemas spraylim och jag blev inte helt nöjd med vidhäftningen.

DSC_5672 sprinter 1.jpg



Istället för att ta reda på det bästa sättet att få fast nålfilten så rev jag bort den när jag var lite lagom irriterad och tänkte att det var ju synd att jag varit så produktiv och klippt till alla nödvändiga bitar. :oops:

DSC_5673 sprinter 2.jpg



Fram med mitt nya favoritmaterial igen,, högtalarmattan. Works every time! sitter som berget. :)

sprinter 3.jpg

DSC_5675 sprinter 4.jpg



Massproduktion pågår!

DSC_5676 sprinter 5.jpg



Strax under kilot per del och det kommer att behövas lite mer än fyra av dessa paneler totalt för att täcka sidorna av innertaket, det lutar åt att jag tillverkar hela innertaket på det här sättet,, tror jag,, kanske.:D

DSC_5679 sprinter 6.jpg



Jag fick lite spillbitar över och det i kombination med överskott på idéer så testade jag att klä järnställningen som jag tillverkade tidigare och det blir bra.

DSC_5680 sprinter 7.jpg



Så här ser bilen ut nu, total kaos och ganska många färdigskurna bitar av nålfilt och jag måste komma på ett bättre sätt att limma dem på de gula panelerna på sidorna. De som blir över kanske kan användas som slirmattor.:D
Det satt ganska bra med spraylimmet (nästan bra) men inte tillräckligt bra för att jag ska våga ha det till innertaket, kanske en kombination av mattejp och spraylim i rikliga mängder kan fungera, eller så kanske vanligt kontaktlim på burk löser mitt problem. Det löser sig.:)

DSC_5681 sprinter 9.jpg

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Jocke.:)
Har också haft vissa problem med vidhäftningen av kontaktlim spray.
Min erfarenhet med problemet är värst i porösa material, der det är svårt att ta kontakt med lim.
Det kan lösas genom att flera gånger sprutning från olika infallsvinklar - med mellanliggande torkning.
Sedan trycka materialen hårt mot varandra - 3 sekunder jämnar den porösa.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det låter som en bra lösning Bredo, jag ska prova den. Tack :)

mvh jocke
 
F

F.d. 17163

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej
Jag använder bauhaus mattlim otroligt starkt men luktar nästan ingenting.
Biltemas spray funkar ju bara till högtalarmatta då den är så pass tunn.
Hoppas på mer bilder då jag håller på med exakt samma sak, fast en crossbuss.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tackar, jag köper nog en burk mattlim och testar det med.
Fler bilder kommer, men inte i den takt jag vill, och förresten sprinter82,, du kanske också har några bilder att visa upp? det uppskattas av många av oss :msn_wink::D

Lycka till med crossbussen.

mvh jocke
 
F

F.d. 17163

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

tyvärr så försvann många av mina bilder då kameran blev raderad, å nu börjar den nästan bli
klar, men ska fixa fram några. Men vart fick du tag i snurrplattor till stolarna? Har letat runt men
bara hittat till fiat ducato å liknande, har även försökt hitta nån husvagnsskrot men ej hittat nån. Fanns en i västerås förut vet jag, men vet ej om den finns kvar
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen, det finns nya här: Campingvaruhuset.se | Allt inom husvagnstillbehör, husbilstillbehör, campingtillbehör, campingmöbler, led m.m.
Inte så långt ifrån dig och det var där jag köpte mina till min förra bil som var en VW T4, och det gick väl så där kan man säga men de kanske har bättre ordning på ordrar,webshop mm nu för tiden.
De lyckades till slut leverera en vridplatta i alla fall som var rätt och jag fick en vridplatta till en ducato till ett vrakpris och med lite modifieringar så fick jag den att fungera.

Om sanningen ska fram så är det samma vridplattor som jag återvunnit igen till den här bilen,,,:oops::oops::D men det krävdes en del modifiering:)

Fritz Berger har de med och jag funderar på att köpa en ny platta till förarstolen då jag inte blev helt nöjd med den, Drehkonsole funkar bra att googla med.
Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit

Angående husvagnsskrot i västerås så borde jag känna till det kan man ju tycka, men jag kommer inte på vilken det skulle kunna vara, men nog borde det gå att hitta ett par begagnade om man har lite regelbunden koll hos Bildelsbasen och Laga.
Returbilen har några husbilar också men ingen MB vad jag kan se.

mvh jocke
 
F

F.d. 17163

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tackar måate säga att den här sidan är kanon, blev medlem här för några år sen men har inte kikat runt så mycke men det har jag nu. Ska bli riktig medlem nu. Förstår inte varför inte fler bygger sina egna husbilar, det är ju så himla kul även om det tar en massa tid, men det är ju kul att hitta på nya lösningar. Har byggt flera bussar å det blir bara roligare å roligare:)/Mattias
 
F

F.d. 17163

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Hur går det? Såhär blev mitt tak i sprintern, grå nålfilt ock mörkgrå högtalarmatta.
Kan tipsa om eklister, blev mycke bra, tycker jag iaf:)
 

Bilagor

  • DSCI1463.JPG
    DSCI1463.JPG
    2 MB · Visningar: 23
  • DSCI1464.JPG
    DSCI1464.JPG
    2 MB · Visningar: 21
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Snyggt :)
Jag köpte natur-eloxerade aluminiumlister som jag tänkte dölja skarvarna i taket med,, men jag har inte haft tid att jobba nåt med husbilen på flera veckor och de få gångerna jag verkligen försökt så har det inte funnits nån inspiration.
Men det löser sig så småningom.:) :)

Mvh jocke
 
F

F.d. 17163

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

ja rev det gamla taket som var gjort av nått skit matrial å tur va det för när jag rev så va det dyngsurt, trodde jag borrat igenom plåten men det var det inte utan skarven i taket, finns 3st skarvar uppe på taket så nu har jag kittat alla dom, så kolla dom så det inte blir vattenskador, kan trycka till plåten om man är uppe på taket å springer:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen