• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Att LCHF intresserar mig beror på att jag har haft många tidigare öldrickande och kolhydratsätande kompisar som har dött eller ligger som strokepatienter på avdelningar där de göms undan av svensk sjukvård!

Att kombinera LCHF med 5:2 har jag inga synpunkter på egentligen men lite fasta ibland är väl inte så farligt. Kombinationen är egentligen onödig eftersom LCHF också fungerar utmärkt som bantningmetod "av egen kraft"!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ge inte upp Jappe du gör underverk
Lennart

Tack för de fina orden Lennart, men du kanske överdriver något! :D:D:D

Ämnet är så infernaliskt viktigt och decennier av felaktig kostinformation från läkare och tunga instanser som Livsmedelverket har orsakat mycket lidande i onödan och gett enorma vinster till läkemedelsföretagen!

Med rätt kost behövs ofta inga mediciner alls! Se människan och försök förstå vad som är rätt mat för henne! Den översockrade industrimaten med alla mer eller mindre giftiga tillsatser och all mjölmat bör naturligtvis undvikas. Havre är säkert jättebra för hästar men inte nödvändigtvis för människor! Vällingen har kommit på tapeten och det ska bli intressant att följa utvecklingen när det gäller dess lämplighet som barnmat. De stora internationella företagen som säljer "barnmat" borde skärskådas in i minsta detalj och även de företag som tillverkar hund- och kattmat som oftast är rena skräpet. Veterinärernas roll i den här sörjan är närmast obegriplig! Här kan man tjäna pengar två gånger, först genom att sälja dyr, mycket dyr veterinärmat som gör djuren feta och sjuka och sedan en andra gång vid behandlingen av alla de skador som "maten" åsamkat djuren!

Fan, nu är jag igång igen, jag som hade bestämt för att gå ut i solen och njuta av Medelhavsklimatet i stället för att hålla på med sådant här!

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Kombinationen är egentligen onödig eftersom LCHF också fungerar utmärkt som bantningmetod "av egen kraft"!

Min åsikt är att båda tillvägagångssätten, var för sig och i kombination, fungerar genom att bryta dagens ätbeteende.
  • Via LCHF-tänket försöker man städa bort skräpmat och mat med onödigt dålig kvot mellan behövlig näring och pur energi. Vi försöker att undvika näringsämnen som, även om de är "naturliga", kan skada oss genom sitt blotta överflöd. Fler faktorer finns. Den viktigaste effekten är en ur flera synpunkter förbättrad hälsa och att man äter mindre och i slutänden går ner i vikt.

  • Via 5:2 söker man att härma det sätt att äta som människan under långa tider har evolverats till men idag uppmanas bryta genom de vanliga kostråden (mål och mellanmål var tredje timme). Det är ingen tillfällighet att magsäcken kan tömma sig till nära nollvolym men även kunna spännas ut till ett par liter eller mer. Vi är helt enkelt anpassade till att äta vid tillgång men fasta/svälta däremellan. "Försök" på människor som med stark vilja hungerstrejkat sig till döds har visat att de, givet att man inte måste utföra fysisk ansträngning, lever bortåt 2 månader på "normalt" hull. 5:2 verkar genom att tära på kroppens lagrade resurser, man går ner i vikt och förbättrar sin hälsa.
Dom två metoderna samarbetar och efterhärmar människans ursprungliga levnadsbetingelser. Svårare än så är det inte även om det finns många små detaljer att studera för den intresserade.

Vilken som har störst genomslag för den enskilde individen kan bara avgöras genom försök. En första förutsättning är att man alls vågar ge sig på den. En del är fettskrämda och i den gruppen är kvinnor överrepresenterade. De kan då haka på 5:2 och omedvetet samtidigt öka metabolismen av naturligt animaliskt fett avsevärt (egen fettväv). Män har vanligen inte samma fetträdsla och väljer gärna LCHF, bland annat för den goda matens skull samt att man inte måste inskränka ätandet ett par dagar i veckan.

/ Erik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Att 5:2 fått ett sådant genomslag på kort tid kommer sig av LCHF-tänkets enorma framgång. LCHF vänder sig till de ifrågasättande, sökande, experimentlystna och orädda som vågar och vill testa det ovanliga. Beroende på hur man avgränsar LCHF kan det omfatta 5-30% av befolkningen, resten sitter stilla i båten och undrar storögt vad som händer.

Dock, i den återstående majoriteten, finns många som gärna vill nå samma resultat som maken/arbetskompisen/grannen eller vem det nu är. Men att prova LCHF är ju livsfarligt, det säger "alla". Dom kan må bättre och gå ner i vikt men det är bedrägligt, egentligen blir dom sjukare.

Nå, i den hälsolängtande majoriteten har byggts upp en dröm om samma fördelar men förpackade i ett mer acceptabelt koncept. Så kommer 5:2-tåget och man hoppar glatt på. Det är ju så enkelt, "jag kan göra som förr fast lite mindre och efter ett flexibelt schema".

Jag anser att 5:2 är ett logiskt koncept men genomslaget kommer att avklinga när kokboksförfattarna och tidningarna utvunnit den ekonomiska potentialen, dess egen inneboende livskraft är för svag.

I övrigt kommer den hittills "extrema" LCHF-kosten att forma nya normer och därmed bli accepterad av allt fler, även de som idag aldrig ens skulle komma på tanken att äta ett extra ägg i veckan.

/ Erik
 
T

Teddi

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

vad som är lite lurigt med extrembantande är ju så klart intensiviteten,,

de går för snabbt,,så för hans del blev det en succesiv återgång till det normala..efter en gallstensoperation som blev följden,,men va f-n,,han lever ju,,

högt blodtryck--diabetes ock mycke värre stod o knackade på dörren,,så de fanns inga alternativ,,han valde LCHF efter rekommendation:D,TACK!!!

sätt på din SKYPE ikväll jappe,,runt 8-tiden,,så ser vi om de funkar,,
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Erik!
Dina inlägg är mycket genomtänkta och välformulerade, tack. De återspeglar vad jag själv länge har gått och grunnat över. Tyvärr är det svårt att övertyga andra om de stora hälsofördelarna, de flesta som jag har mött är skeptiska. Varje gång kommer de med motargument, ofta sådana som massmedia basunerar ut skrivna av medelmåttor till journalister. Det är lika ledsamt varje gång det händer när jag vet att de skulle kunna slippa att medicinera mot diabetes, högt blodtryck mm. På nätet finns mycket att läsa men det finns de som inte ens försöker med det trots att de dras med sjukdomar. Jag har i likhet med Jappe börjat misströsta.

Boken "Ett sötare blod" rekommenderar jag till alla att läsa.

PS
Jag såg ett tv-program om fibromyalgi, hur de lider och ofta missförstås av sjukvården. Eftersom det är en inflammatorisk sjukdom kanske även den går att lindra med lchf eller 5:2. Det finns faktiskt exempel på det. Men vårdapparaten letar som vanligt bara efter dyrbar medicinering.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har i likhet med Jappe börjat misströsta.
Det finns inget, hur glänsande det än tycks vara, som når 100% genomslag. Inte ens om Sverige vann VM i fotboll 5 gånger i rad skulle det skapa nationellt totalrus. Det skulle alltid finnas de som hejar på andra nationer och sådana som jag som inte stort bryr mig om den sporten. Inte för att jag ser ner på skickliga spelare eller lag utan för att aktiviteten som sådan saknar verklig betydelse för mänskligheten som helhet.

Beroende på hur vi sätter gränserna tillämpar 5-30% av Sveriges befolkning LCHF i viss eller stor utsträckning. Detta är ett otroligt genomslag för en minst sagt oortodox tanke som tog fart för mindre än 10 år sedan och hela tiden aktivt bekämpats av "de som kan något".

Det kommer alltid att finnas minst 1/3 som av olika anledningar inte tror att de skulle ha någon fördel av, är skrämda av, eller inte förstår resonemangen bakom LCHF. Eller helt enkelt skapar/skapat guldkant på sitt levebröd via hur vi lever och mår idag. De skall vi inte spilla så mycket krut på. Naturligtvis störs jag också när jag stöter på stolletänk, men tröstar mig med att det inte är främst mitt problem.

/ Erik
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

sätt på din SKYPE ikväll jappe,,runt 8-tiden,,så ser vi om de funkar,,

Ursäkta, jag glömde bort Skype. Det var så att jag satt på krogen då och råkade sätta tänderna i en ovanligt potent pepparfrukt varvid hjärnan smalt och rann ner i munnen varefter jag råkade svälja den!

Nytt försök i kväll kanske! Kl. 8.

Jappe
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Ha, ha, ha - måste säga att jag har stor behållning av dina undefundiga formuleringar Jappe! :D Tack för dagens gapskratt!!
 
T

Teddi

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Ursäkta, jag glömde bort Skype. Det var så att jag satt på krogen då och råkade sätta tänderna i en ovanligt potent pepparfrukt varvid hjärnan smalt och rann ner i munnen varefter jag råkade svälja den!

Nytt försök i kväll kanske! Kl. 8.

Jappe



vi chansar janne,,bara du har nåt kvar,,utav pepparfrukten alltså:D:D

du måste först godkänna min förfrågan janne på skype,,den skicka ja häromdan,,
om du vågar:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Naturligtvis finns det personer som är hjälpta av olika "måbrabantarvarianter"
Men till största delen räcker det att från grunden laga mat med bra ingredienser av varierande slag och äta i rätta proportioner, alltså rätt mängd mat, och framförallt låten kroppen få röra på sig i den mängd den klarar det
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Men till största delen räcker det att från grunden laga mat med bra ingredienser av varierande slag och äta i rätta proportioner, alltså rätt mängd mat, och framförallt låten kroppen få röra på sig i den mängd den klarar det

Håller i stort med, men ändå några frågor:

1) Varför uppmanas människor att, som enda djurslag i världen, äta "varierat"? Bortsett då från att man inte kan uppmana ett frilevande djur att göra som man vill. Kan man påverka dem så är de inte längre fria och fettar på sig i den omfattning som tamdjur tenderar göra.

2) Varför är människan, som enda djurslag i världen, det enda som är känt att fetta på sig när man äter "som man vill"?

3) Varför upprätthåller lejonhannar en sådan fysisk excellens när de knappt gör något utom att äta det honorna jagar, oftast vilar och då och då slåss inbördes om honor?

/ Erik
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Den stora kärnfrågan i diskussionerna är just vad som är bra ingredienser och rätta proportioner. Troligen är det inte så stora mängder kolhydrater som de flesta sätter i sig och som så många försvarar, dietister och andra inom sjukvården.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ämnet är extremt känsligt! Inlärda kunskaper som betraktades som mer eller mindre absoluta faller plötsligt ner och blir till grus och aska. Självklarheter eroderar, piedestalfigurer tappar sina ansikten och försvinner in i glömskan trots tidigare nästan helgonglorifiering!

Jappe

PS! Luciano Pavarotti - Vesti la giubba ('Il Pagliacci') - YouTube

Detta sätt att förmedla musik är totalt värdelöst, det vet jag, men jag har sålt min gamla rörförstärkare och hade jag haft kvar den så hade jag knappast kunnat förmedla dynamiken i den här på detta mediokra medium! (Rörliga bilder finns ju). Alltid nåt!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

En parallell! Kyrkans roll har också försvunnit för de flesta någorlunda begåvade människor. När kyrkan behärskade allmogen med sina hot om helvetet efter livet så fixde biskoparna i Europa ihop enorma förmögenheter i sin verksamhet. Viss del av dessa gick till framstående dåtida musiker. Ett exempel kan vi höra här (inte ens Karajan lyckas sabba detta):

W.A. Mozart: Agnus Dei (Coronation Mass in C-major K317) - YouTube

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

vi chansar janne,,bara du har nåt kvar,,utav pepparfrukten alltså:D:D

du måste först godkänna min förfrågan janne på skype,,den skicka ja häromdan,,
om du vågar:D

Oh Pardon! En annan krog idag! Nytt försök i morgon kanske! Vinet på krog är ju billigare här än sjönösäkoa hemma i Svedala!

Jappe
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
Toppen