• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har läst boken Ett sötare blod. Den är mycket bra skriven och förklarar bra. Den finns att låna som e-bok på biblioteket. Läs den!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag var hos läkaren i måndags. Jag har ju kört lite LCHF men iofs fuskat rätt rejält. Läkaren konstaterade att alla mina värden var otroligt bra mot tidigare.

lchf.jpg


Dom som träffat mig vet att jag inte tillhör lättviktarna. Jag berättade för min läkare att jag har kört lite LCHF i vinter och han blev nästan lite rabiat och sa att det kan man inte göra.

Varför inte? frågade jag. Det finns inga långtids tester sa han så vi vet inte hur det påverkar människan.

Vi pratade vidare och han förutom den vanliga förmaningen om motion kom med kostråd. Jag skulle fylla tallriken med grönsaker, kött/fisk och vara försiktig med potatis/ris m.m..

Jag påpekade lite försiktigt att han i stort förespråkade LCHF. Han gillade inte det.

Vart fall så frågade jag om jag måste ändra på kosten, men han påpekade att det behövde jag inte,eftersom jag fuskade lite.

Jag tror att ordet LCHF får läkarna att se rött.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Tja, långtidsstudie är det väl inte men efter 2 år och 2 mån på LCHF är resultatet minus 21 kg.
Efter läkarundersökning för 3 veckor sedan med provtagning -allt väl.
Ingen tillstymmelse till diabetes. Något lågt blodtryck och vad gäller kolesterol fick jag resultatet per brev från läkaren. Citat: "kolesterolet låg på UTMÄRKTA 4,9."
Det är väl kolesterolet som läkarvetenskapen varit oroliga över??
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

...långtidsstudie är det väl inte men...
Jag (och min fru) började tvärt 20051117 och har bara haft fördelar.

1) Min diabetes typ 2 sedan början/mitten av 90-talet är inte aktiv längre, den drog sig tillbaka första veckan.

2) Mina frekventa iriter (en smärtsam grumling i ögat) har bara visat sig marginellt en gång sedan dess.

3) Min mb Bechterew (Ankyloserande spondylit, en reumatisk sjukdom) som jag haft sedan -75 slutade vara aktiv och har till och med börjat dra sig tillbaka något. Min reumatikerprofessor vill inte erkänna LCHF som orsak men tillstod att förbättringar liknande min inte fanns bland andra av hennes "kunder". Hon föreslog att jag i fortsättningen bara skulle ta kontakt om jag så behövde. Jag vägrade och ville även fortsättningsvis bli kallad enligt hittillsvarande schema. Någon gång skall hon väl lära sig, även om det kostar mig patientavgift var lektion.

4) Mitt ständigt lättblödande tandkött blev till min oförställda häpnad helt OK redan inom få dagar. Annars var det bara i samband med kortisonbehandling av de tidigare nämnda iriterna som det lugnade ner sig.

5) Inga tandläkaråtgärder utom en tandstensskrapning behövliga.

6) En enda tvådagarsförkylning när omgivningen däckades en vecka eller mera. I övrigt bara föraningar som försvann inom en kvart.

7) Allmänt välbefinnande, t.ex. ingen eftermiddagströtthet.

Det är väl kolesterolet som läkarvetenskapen varit oroliga över??

De oroliga har varit medicinindustrin som ser sin kassako, statinerna, gå i sin om "lågt kolesterol" bedöms så oviktigt som hälsoprediktor som det faktiskt är.

Det enda "blodfettet" av betydelse, triglyceriderna, blir regelmässigt mycket lägre på LCHF.

Är just nu på väg till det årliga LCHF-konventet i Säffle som går av stapeln i helgen.

Ha det bra / Erik och Iva
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Alla (tror jag) LCHF-are fuskar ibland och även jag. Potatis, ris och pasta kan jag gladeligen vara utan men det är svårare med bröd! Jag har upptäckt under dessa fuskperioder att rågbröd, gärna surdegsbröd, möjligen kan duga som människoföda. Vitt bröd (vete) däremot ger omedelbart negativa reaktioner från tarmarna i form av buksmärta och problem med "hård mage".

Jag antar att andra här också har liknande erfarenheter.

Jappe
 
F

F.d. 1288

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej alla medlemmar.
Vi har idag blivit medlemmar och döm om min förvåning när jag läser om LCHF på detta forum.
Jag är LCHF-are sen drygt 5 år tillbaka och min man sedan drygt 1 år. Vi mår bättre än någonsin på denna livsstil, och kommer aldrig att sluta. Fuskar aldrig. Äter kokta ägg till sillen, bakar eget LCHF-bröd och saknar ingenting från "vårt förra liv". Min man har blivit fri från psoriasis och besvärande tandfickor. Magen är aldrig svullen och bullrande.
Vi använder mycket kokosfett som är läkande. Har det i kaffet bl.a.

Hälsningar
Agneta och Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu oroar sig EU över hur LCHF och GI riskerar att minska försäljningen av kolhydratstinn mat!

Experterna om LCHF- och GI-förbudet | Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Nöje TV

Tro sjutton att EU är oroat! EU:s experter kommer ju från de globala företagen som säljer sina "skitprodukter" med hjälp av mördande reklam! I EU:s expertråd finns huvudsakligen representanter från de stora globala socker- och spannmålsföretagen! Coca-Cola + flera av världens största sockertillverkare ingår i EU:s expertpanel!

Man kan undra om EU är till för människorna eller för de stora globala företagen som vräker ut skräpmat!!!

Nu påverkas ju inte vi som verkligen vill äta sund kost av EU:s utspel eftersom vi har kunskapen om vad som är nyttig mat!
Jag håller med om att LCHF-märkningen är dubiös och onödig. Det enda man behöver kolla på livsmedelsförpackningarna är kolhydratmängd och vilka konstiga onaturliga ämnen som tillsatts!

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

ensam2.jpg

Arga gubben
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ibland kan man förledas totalt av reklam och prissättning! Små dyra förpackningar vs stora billiga förpackningar. Läs alltid alla bokstäverna på förpackningarna!

Utdrag ur en glasstest av Testfakta:

Carte d’Or är den glass som har flest E-ämnen av de jämförda glassarna. Men Dominika Hagborg som är marknadschef för glassen på Unilever håller inte med om kritiken.

– Ingredienserna i Carte d’Or är annorlunda mot till exempel GB gräddglass gammaldags vanilj, som inte har några tillsatser. Men de är inte sämre. Carte d’Or har cocosfett istället för grädde, och det emulgeringsmedel som används istället för ägg gör att den klarar transporten mellan butiken och hemmet bättre.


Unilever förnekar sig inte!

Giv mig styrka!

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

I dagens Göteborgs-post finns en debattartikel om LCHF av två professorer och två docenter.
Där skriver de bl. a:
"Tro ersätter vetande i hetsig kostdebatt."
"Den massiva kritiken mot LCHF-dieten i flera massmedier är baserad på tro, inte vetenskapliga studier. De tiotusentals svenskar som förbättrat sin hälsa med dieten behöver inte låta sig skrämmas."
"För vissa svenska läkare tycks tiden stått still. Deras råd att minska animalt fett i kosten har aldrig underbyggts av vetenskap."

"Tro ersätter vetande i hetsig LCHF-debatt" - Debatt - www.gp.se-
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag blev bjuden av mina grannar på en LCHF middag i det gröna ikväll.

1. Grillad kyckling
2. LCHF muffins (10 ägg 1 dl grädde västerbottenost)
3. Sallad
4 LCHF öl Spendrup Bright. 0,75g kolhydrater/100g

mums.


2013-08-15 18.51.07.jpg
 
Toppen