• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Lördagskväll i Santa Pola. Hett dygnet runt! Tankarna tränger på.....

Uppnosiga kanske vi är som utmanar etablissemanget och det ska man inte göra säger de gamla och kloka och förnumstiga! Ett paradigmskifte av den här digniteten är inte vardagsmat. Det som nu sker beror mycket tydligt på "nätets" kunskapsspridning hos vanligt folk, människor som har utnyttjats av överheten i århundraden, ja i varje fall sedan Jesu födelse (notera den fräcka liknelsen!)

Frågan inställer sig direkt! Har "överheten" övergett det gamla hederliga militära våldet (förutom världshärskarna just nu amerikanarna som jobbar på som vanligt i "provinserna") och övergått till mer subtila sätt att utnyttja och pungslå hederligt folk som vill leva i harmoni med varandra över alla gränser och som inte låter girigheten fördunkla värdigheten i tillvaron!

"Bomber eller giftig mat! Skit samma, bara vi tjänar pengar!"

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

"Bomber eller giftig mat! Skit samma, bara vi tjänar pengar!"
I "vår" del av världen slipper vi nog att hamna i den kniptången. "Mat"företagen kommer att kämpa för det de uppnått med alla medel och upptäcka att vare sig "vetenskap" eller marknadsföring biter på upplysta kunder.

Enda sättet att på kort sikt hålla uppe volymerna, på bekostnad av vinsten, är att inrikta sig på svaga grupper som är priskänsliga och inte kan värja sig. Man tar en stor del av förpacknings- och marknadsföringskostnaderna samt ger upp en stor del av vinstkraven för att sänka priserna till en nivå som är svår att värja sig emot.

Till svaga grupper hör de som serveras "fjärrlagad mat" som fraktas till skolor och vårdinrättningar, barn i största allmänhet ("Jag vill ha..."), enskilda och familjer som av olika anledningar prioriterar annat än mat samt ovilliga och okunniga. De sista två grupperna kan tillsammans vara 25-50% av hela befolkningen och kan i och för sig också innehålla delar av de tidigare grupperna.

/ Erik
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det börjar röra på sig!

5 miljoner feta barn! Den mexikanska kongressen har godkänt en skatt på skräpmat och läsk. Och frågan är ytterst het i landet som nyligen gick om USA som världens fetaste.

nestle.JPG


Mexiko inför skatt på skräpmat och läsk - Nyheter | SVT.se


Nestlé är givetvis med i den här lobbyverksamheten. Företaget har ett digert register. Wikipedia: (klicka)

nes2.JPG
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Till alla er, eller den som känner sig kallad:

jag menar på allvar och ingen skoj eller dylikt:

Är LCHF fortfarande relevant så som då när tråden startades?
eller har det tillkommit väsentliga tillägg eller annat man borde observera?

mvh
Fincan

som (just nu) inte har tid med att läsa alla inläggen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Plöjde just igenom ett sammandrag av "Kina study" som väcker en tankeställare nu inför Julens (och Happy New Year) mat-och-dryck-frossa. LCHF, 5:2, Medelhavsdieten, Atkins, Viktväktarna och gud vet vilka fler metoder som susar igenom kvarvarande grå celler som fortfarande kämpar för överlevnad i min gråhåriga hårddisk...
En sak är det bestämt i alla fall, äta lite av varje under Jul & Nyår (troligen resten av året) och aldrig äta sig proppmätt bara för att det finns inom räckhåll. Det gäller att orka med promenader också!

Ha nu en riktigt God Jul & Gott Nytt År var ni än befinner er och vad ni än kör för hälsometod : )
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Läs boken "Brödberoende" av William Davis, som nämns i artikeln Jappe la in

Intressant läsning!! alla borde läsa den, :swoon:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

WHO: Ät hälften så mycket socker

5 timmar sedan
munk.jpg
Foto: Ingvar Karmhed/TT

Vuxna borde halvera sitt sockerintag, säger Världshälsoorganisationen (WHO) i nya rekommendationer. Det ska helst inte utgöra mer än fem procent av det dagliga näringsintaget.

2002 kom WHO med sin senaste sockerrekommendation, där de angav att män borde få i sig max 70 gram socker om dagen och kvinnor 50 gram. Det blir ungefär tio procent av den rekommenderad dagligt intag av kalorier.
Men nu vill de alltså halvera den mängden till fem procent, skriver BBC.
Förändringen är ett försök att komma åt ökande problem med fetma och dålig tandhälsa.

Livsmedelsverkets rekommendationer följer i dag WHO:s och ligger på tio procent av energimängden om dagen. Enligt myndighetens senaste undersökning av svenskars matvanor äter 40 procent av svenskarna mer socker än så.


”Vi har gjort det normalt att vara överviktig”


En studie på övervikt från förra året visar att även om socker inte direkt orsakar fetma går de som får i sig mycket socker ofta upp i vikt, då söta produkter inte ger tillräcklig mättnadskänsla.
Efter WHO:s nya rekommendationer efterlyser en ledande läkare i Storbritannien att landet ska införa sockerskatt.

– Vi har gjort det normalt att vara överviktig. Jag är rädd för att våra barns generation kommer att få ett mer begränsat liv än mina föräldrars generation, säger doktor Sally Davies till BBC.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ur Kostdoktorn ang. öl och diabetes. Har någon här smakat på denna ölvariant?

Öl med lite kolhydrater

27 september 2012 7:03 i Alkohol


Öl är ökänt för sin effekt på vikten. Begreppet ”ölmage” lär bero på att drycken innehåller extremt snabbsmälta kolhydrater. Att öl ofta dricks i stora mängder gör förstås inte saken bättre.

Med jämna mellanrum dyker det upp ölsorter som sägs innehålla mindre kolhydrater. En butikschef på Systembolaget tipsade mig om det nya svenska märket Solsidan Low Carb Premium Dry. Det sägs bara innehålla 0,47 g kolhydrater / 100 g. En liten flaska blir därmed bara knappt två gram kolhydrater.

Om det stämmer (jag är alltid skeptisk till liknande produkter) så blir det i klass med att dricka rödvin: Ingen katastrof för vikten.
Har du något favoritöl med mindre kolhydrater?

PS: Detta inlägg är, tro det eller ej, enbart gratisreklam.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Alla dessa kostråd!

De allra flesta har mycket kort "bäst före datum".

Det enda som gäller i det långa loppet är "lite av varje, och rör dig lite lätt". Inga excesser i något!

Håkan
(som råkar ha sysslat med detta professionellt)
 

Mattssons

FD HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021
Sv: LCHF. Läs detta!

"Lite av varje" tror inte jag att är ett bra sätt att äta, eftersom "lite av varje" oftast innehåller just en massa "lite av varje"!!

Riktig mat, alltså helst ekologiska grönsaker, kött, fisk mm utan olika tillsatser, mjöl och framförallt socker, är väl det vi borde äta för att må bra.

Och det syns väl ganska bra på dagens både ungdomar och vuxna vad all denna "liteavvarjekosten" gjort med oss..

mitt nya liv | en väg till balanserad hälsa genom personliga yogaövningar och individuell läkande kost

tips på en jättebra sida för den det intresserar.

Mvh Åsa
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har "levt" på Jever Fun i nästan 3 år, jag kunde inte släppa sällskapsdrycken, ville ha något gott och ändå gå ner i vikt. För det första så dricker man inte så mycket eftersom man aldrig blir "lullig" som skapar mer-begär. För det andra, 100ml har bara 18kcal (fattigt på socker), vet inget om kolhydrater. För det tredje INGEN HUVUDVÄRK dagen efter. Kostar lika mycket som vanlig starköl men iom att man drack mindre, det blev ändå överskott i plånboken. Alkoholen separeras med osmos och man tillsätter tillbaka förlorad kolsyra, man märker ingen smakförändring. Rekommenderas starkt!
 

Bilagor

  • Jever-Fun.jpg
    Jever-Fun.jpg
    68,7 KB · Visningar: 0

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

OK, med tanke på vad Jappe skrev tidigare om vin, här kommer en kalkyl på min (och många andras) Italian Amarone favorit.
Utgår man ifrån att 5 oz innehåller 130 kalorier (borde stå Kcal), då skall en 70 cl flaska innehålla ungefär 620 kalorier. Det motsvara ungefär en normal måltid. Äter man inte mer än 1 400 kalorier den dagen, då går man faktiskt inte upp i vikt, snarare tvärt om (baserat på 2000 kalorier/dag). ...men gör man det för ofta, då kan man få massor med andra problem!
 

Bilagor

  • amarone.jpg
    amarone.jpg
    67,4 KB · Visningar: 810
Toppen