• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Kostdoktorn - Riktig mat för din hälsa.

På tal om reklam och annonser!
jappe kan du förklara skillnaden mellan tv 4 och tex kostdoktorn vad gäller reklam, som jag ser det är den värre och enkelriktad på Kostdoktorn.

Ha de Lars

Väldigt gärna!
Reklamen i TV4 riktar sig direkt till svaga grupper som exempelvis tror att de kan köpa hälsa och skönhet för pengar.
Reklamen i Kostdoktorn riktar sig till "medvetna" människor som ifrågasätter gamla, mer eller mindre inkörda kostråd som har visat sig vara alldeles uppåt väggarna och som bara gagnar livsmedels- och läkemedelsproducenterna och inte konsumenterna.

Jappe
 
F

F.d. 53339

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

TV4 och Aftonbladet (äv. Expressen) är oseriösa källor att hämta information från - drivkraften är gemensam för dom: reklamintäkter och lösnummerförsäljning d v s att tjäna så mycket pengar som möjligt. TV4 påstår att de har ett granskande program med namnet "Kalla fakta". Det dom granskar är sånt som inte riskerar att stöta sig med presumtiva reklamköpare och de skulle aldrig kunna granskat Telia som SVT gjort t ex. Granskar dom något i TV4 så är det småföretagare eller myndigheter om det överhuvud taget kan kallas granskning det dom håller på med. Har slutat att titta på TV4 mest beroende av alla reklamavbrott men också för att jag tycker att det mesta de sysslar med för mig framstår som meningslöst och oseriöst. Det här blev en liten utvikning från tråden men jag kunde inte låta bli. Jag tror att när det blir dags att skriva historien om fetmaepidemin, diabetesexplosionen och vår tids hjärt- och kärlproblem så kommer det att beskrivas som en av de största katastroferna i modern tid, och den har initierats och vidmakthållits av forskare, läkare, dietister och ansvariga myndigheter.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Det är helt riktigt TV kanaler, Alla Privata eller allmäna det spelar ingen roll.
Dom är alla ute efter ett bra program med många tittare. Detta förekommer oftast med vilda diskutioner eller oriktigheter. Det enda viktiga är tittarsiffrorna. Hur det fungerar med en tidning vet jag inte mera än att dom gynnar gärna en stor kund som gör reklam med tidningen. En tidning skulle inte arbeta mot en betalande reklamkund.

Komjölk en mycket olämplig dryck som gör reklam i alla tidningar och TV kanaler.

Eftersssom jag vet en hel del om vilken kost som man mår bra av så rekomenderar jag fortfarande den Makrobiotiska kosten. och tar avställning av all kost som tillverkas i stor skala av fabriker- Många tänker inte att bara en burk med tomat eller en påse med makaroner är industri tillverkning och inlägg av olämpliga tillägg.

För min del så er jag mycket bra med LCHF men en massa dåliga saker med.

Många tror att vi dom sista åren har anpassat oss för maten, men det gör vi inte. enligt Indierna som har mycket lång erfarenhet av mat och hälsa så anpassar sig människan Ca 2% per 1000 år.
ändå så tar dom flesta och äter en massa onyttig t varje dag läsk, smör, margarin, halvfabrikat.

Det pratades åvan om bröstcancer vi vet ju at den värsta boven är deoderant som är en total kemisk olägenhet. Köp istället en deoderant i en hälsokostaffär som är en sten och som även finns som spray. själv skulle jag alldrig använda en kemisk spray. Stenen håller i evigheter och fungerar väldigt länge. problemet är att det tar ca 3 veckor innan den fungerar efter dom kemiska.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Inget socker, inget vetemjöl, inget vit ris (bara ekologisk basmati), ingen potatis, extremt lite kött och då vilt eller ekologisk från en gård jag känner till (kanske c:a 200gr/mån). Men vild fisk och ekologiskt KRAV-lax från Norge (odlad med krill från norra ishavet)

Inget öl eller sprit, aldrig läsk, men mycket vatten och kolsyrat vatten (själv), bara rödvin (ekologiskt) varje dag, inget mjölk, lite ekologisk ost, inga korvar, inget bacon (det finns tillsatt socker i all bacon!!)

Absolut inga flingor, men havregrynsgröt eller korn- råg- (ekologist) med ekologiska gryddor: kanel, ingefära, kardemumma samt krossat linfrö, på grötet pumpakärner och sesamfrö, blåbär, hallon osv och sojamjölk (försök att hitta en sort som är utan socker och ekologiskt - svårt) eller havremjölk (Oatly).

Ekologiskt kaffe med egen espressomaskin (mycket per dag), utan socker eller mjölk, kanske lite sojamjölk. Samt grönt te, ekologisk Sencha, och mycket, bryggt på max 65 grader.

Absolut ingen godis, lite 70% choklad, ekologiskt utan eller med så lite med rå rörsocker som möjligt dagligen. Frukt, ekologisk, men aldrig bananer! Bukspottskörteln justerar själv in den behövliga mängden kolhydrater.

All mat tillagat av Anita så vi vet vad som ingår, ekologiskt och grönsaker, bönor, linser, kryddor kål och lök. Ägg i alla dess former.

Ekologiskt virgin-olivolja från Alora på bergen ovanför Malaga i allt, sallader, stekning osv

När man bor i Gamla Stan och ser varje morgon på hundpromenad vad de fina restaurangerna här får in i sina leveranser så vågar man inte dit. De billigaste och sämsta oljorna: solros, palm osv. i stora kanistrar, såsbas i 10 liters dunkar, potatis färdikokt i vakuumplast, kött från snabba oidentifierade personbilarnas bagageutrymmen opackat och omärkt.. aldrig!

Bara allt och allt igen ekologiskt om möjligt. Och allt smakar gott, mycket smak och rent, oförstörda med olika smakämnen och socker, och om man lyssnar vetenskapen med mycket mer näring i än industrimat.

Inget i konservburkar eller tuber ( de är inuti behandlade med bisfenol-plast, som verkar orsaka mycket problem med hormonstörningar, speciellt hos män) inget i plastflaskor. Allt i glas om möjligt, inga engångsartiklar i plast, papper om det behövs. Allt i porslin och glas även i bilen. Inga teflonpannor eller kastruller, allt med bara stål eller keramisk beläggning.

Det är nog lättast att börja me GI-mat och sedan förfina med takt man trivs. Vi båda har gått ner i vikt, väger lika mycket vi gjorde när vi var 17 år, och mår jättebra. Alla mina inflammationer, smärtor här och var i kroppen som jag alltid hade har försvunnit. Och vi hoppas att min prostatacancer håller sig stången många år till...

Det blev jättemycket! Men är enkelt och ett resultat av några års resa med internet, vetenskap doktorer och även egen välbefinnandekänsla!

hälsning
anita&jyrki:):):)
Får jag ha julgran?:D:D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

?

Du är ju totalt fri att göra och bete som du vill....

jyrki
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

"...vi vet ju at den värsta boven är deoderant..."
Visst är kemikalier av diverse slag misstänkta, men hur vet man att värsta boven är deodoranter?

Stenen håller i evigheter och fungerar väldigt länge. problemet är att det tar ca 3 veckor innan den fungerar efter dom kemiska.
Var finns den att köpa, vad består den av och hur antas den fungera?

/ Erik
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Deoderanten köper jag i en hälsokostaffär, man väter med lite vatten innan man sätter på den. Det otroliga är att den tar bort all lukt under lång tid och fungerar några dagar även om man inte använder den.

Problemet är när man vill börja med den, det tar minst en vecka innan den fungerar efter att man har använt kemiska. men sedan fungerar den fint. Det finns även en som är som vätska.

Den har ingen lukt alls.

Att deoderanter är värsta boven vet man av oberoende forskare. Googla. jag har inget på Svenska.

Tio av tolv deodoranter kan ge allergi | Astma & Allergi | Cancer | Hälsa | Aftonbladet
Cancervarning.se » Deodorant kan orsaka cancer och sterilitet
Aluminium och annat skräp i deodorant | Naturlig Hälsa med Eco Baby
 

Bilagor

  • 2013-02-24 18.52.53.jpg
    2013-02-24 18.52.53.jpg
    1,1 MB · Visningar: 2

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Detta har jag inte funderat så mycket på. Tack juan! Jag har köpt de billigaste parfymfria medlen. Dock drog jag en skarp gräns till sprayerna. Att spruta ut suspekta kemiska preparat i luften kräver enligt min mening en mental status som gränsar till hjärndödhet!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, Nos receperint vos cerebrum mortuus
(fritt efter google translate....)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ett mail från en medlem i HBK. Jag blev så glad när jag läste det!

Här är meddelandet:

Hej Jappe

Vill bara tacka dig för din första länk http://www.husbilsklubben.se/forums/t61730/ öppnade mina ögon ....

Den tog mig vidare till nya höjder. 8 mån senare -12 kg och nu normalviktig. Inte illa.

Trots att jag haft ett halvt öga mot fettfobin så var ditt inlägg den händelse som tog mig vidare och fick mig att ta mig i kragen. Tack Jappe !!!

Numera normalviktig.. BMI <=25
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

@juan.norte
Jag har köpt en sådan deodorant för att prova (thai-sten heter den). Varför tar det en vecka tills den fungerar?

Innehållet i deodoranten är kaliumaluminiumsulfat eller alun som det hette förr. Alun användes till att stoppa små blödningar som man fick vid rakning med hyvel. Alun är hudsammandragande och bakteriedödande.

Den innehåller således också aluminium. Men som jag har läst så får man betydligt mer aluminium genom maten vi äter än genom de små mängder som huden tar upp från deodoranterna.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Det stammer som du sager darfor skall man inte anvanda aluminiumkastruller mm for matlagning.

Att det tar nagra dagar att fungera beror av spray deoderanter som forstor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

I kunskapskanalen i går intervjuades en forskare som skrivit en nyutgiven bok som heter "Ett sötare blod" och som jag förstod det handlar om kolhydraters dåliga inverkan på människokroppen.
Ett mycket intressant program som kan ses på Play:
En bok, en författare : Ett sötare blod - UR Play
Kan rekommenderas för LCHF-are.
Det blir nog till att köpa boken.
//W
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

I kunskapskanalen i går intervjuades en forskare som skrivit en nyutgiven bok som heter "Ett sötare blod" och som jag förstod det handlar om kolhydraters dåliga inverkan på människokroppen.
Har sett programmet och är imponerad över hur väl hon lyckas förmedla nya synvinklar i ett kontroversiellt ämne. Jag delar alla de åsikter hon framför i detta program.

/ Erik Edlund / MatFrisk Blogg
 
Toppen