• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Tack! Rätt uppfattat Sir! Bort från de kalla vindarna i Santa Pola till ett varmt Calpe där jag nu intagit en sen lunch på en egenupptäckt gratisställplats (N38 38 29 E0 04 06)

1.jpg

bara några stenkast från den berömda klippan.

2.jpg

Jag fortsätter lugnt mot Moraira.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag lyckades komma loss från Santa Pola trots att t.o.m. Martin sa NO när jag avslöjade att jag skulle överge dem. Så småningom fick jag dock ett kvitto på betalningen där andelen el var under 100 euro efter c:a 70 dagar med eluppvärmning. Slå det om ni kan!

Benidorm passerades utan vånda

1 Benidorm.jpg

och färden gick vidare mot Calpe där klippan envisades med att låta sig bli överexponerad på grund av den därstädes rådande starka strålningen från solen!

2 Mot Calpe.jpg

Efter lunch på den nya gratisställplatsen i Calpe fortsatte jag mot Moraira.

3 stpl Calpe.jpg

Vägen från Calpe till Moraira bjöd på många vackra scenerier. En mycket vacker del av Spanien. De magnifika villorna som prydde bergen andades rikedom och välstånd. Detta var Bernidorms motsats. T.o.m. vägbulorna var moderata!

Den stora P-platsen i Moraira hade tyvärr utrustats med husbilsförbudsskyltar

4 Moraira med husbilsförbud.jpg

5 Moraira strand.jpg

så jag tvingades vidare mot Cap de Sant Antoni. Inget dumt ställe alls. Utsikten skäms inte för sig!

7 Anton 2 (1).jpg

7 Anton 2 (2).jpg

Jag tror jag stannar här i natt!

8 natt.jpg

Gonatt!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Som en tjuv om natten flydde jag från fyrparkeringen Sant Antoni eftersom "Karo", min elektroniska hund från Jula i Uddevalla, markerade några gånger. Efter serpentinerna ner från berget hamnade jag så småningom i Denias Yachthamn där jag somnade omedelbums!

I morse var jag nyfiken på nattens ställplats

0 solupp.jpg

så jag tog en sväng förbi infarten och där fanns mycket riktigt en skylt som möjligen hade misstolkats av mina övernattande husbilsgrannar men eftersom den stod på fel sida av vägen så var den väl inte giltig, antar jag.

1 vaknade.jpg

Nu lugnt vidare mot Valencia. 332:an efter Denia är ganska tråkig med trånga gator i städerna, industriområden och många långtradare så jag kanske gör en abbrovinch idag.

Jappe
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Jappe..
Tack för din intressanta och bildrika reseberättelse, med mkt fina bilder, Hoppas du har möjlighet att lägga upp dina "egenupptäckta" ställplatser här och var.. här på HBK´s "Ställplatser Spanien.."
Trevlig hemresa..
Libom
 

Tonys

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7010
Medlemskap
2021
Sv: Jappe i Portugal

Som en tjuv om natten! Ja vet inte det Jappe är så ärlig att jag såg honom ej ens TA ett dopp i poolen här på Bahia!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jtssanta och bildrika reseberättelse, med mkt fina bilder, Hoppas du har möjlighet att lägga upp dina "egenupptäckta" ställplatser här och var.. här på HBK´s "Ställplatser Spanien.."
Trevlig hemresa..
Libom

Tack men tillfälliga ställplatser som byggtomter och andra tveksamma platser lägger jag inte ut i en seriös ställplatslista! Ofta så försvinner dom efter ett tag!

t.jpg

t2.jpg

Däremot har jag lagt ut ganska många riktiga ställplatser i HBK:s lista!

Tidigare idag kollade jag en del ställplatser, minicampingar och även campingar söder om Valencia men tyckte de såg så trista ut så jag åkte ut mot kusten och ställde mig bland sanddynerna. En s.k. ställplatsskapande åtgärd!

t3.jpg

Först kom jag, sedan kom holländarna, sedan en tysk och därefter en fransman. Få se hur många vi blir i natt! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

En fransk granne kom förbi och påstod att någon i röd skjorta hade stulit en dator och en kamera i hans bil. Jag nämnde då att jag hade tagit några kort på stranden. Jag hade för mig att någon i en röd skjorta hade gått förbi när jag tog ett kort.

Jag kollade bilderna och där var han! "Oui, c'est lui" sa fransmannen!

1.jpg

Ni som är i östra Spanien! Ser ni en sådan här figur så lås dörrarna ordentligt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Det är kanske inte så bra att lägga ut bilder på folk med sådana påståenden, utan bevis? Tänk om fransmannen har misstagit sig, det kan ju gå ganska snabbt i den allmänna upphetsningen? :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Nja, i dessa tider är det bättre att fälla än fria!
Skyldig till dess motsatsen bevisats.

En tanke, om datorn hade varit en iPad hade den varit lätt att spåra. Jag spårade en väns iPad som "stulits" i Jämtland. Efter att jag satt signal på plattan kunde den dock spåras till hans bil, dold under sätet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Det är kanske inte så bra att lägga ut bilder på folk med sådana påståenden, utan bevis? Tänk om fransmannen har misstagit sig, det kan ju gå ganska snabbt i den allmänna upphetsningen? :wideeyed:

Jag hade tanken men bilden är ganska otydlig så risken är väl ganska liten. Fransmannen blev glad för bilden som jag tryckte ut åt honom. Han for iväg till Polisen och gjorde en anmälan.

Senare framåt kvällen så blev stämningen lite nervös på ställplatsen; flera avvek och själv flydde jag till en minicamping när det ställde sig en liten lastbil från Tjeckien bredvid min bil.

11.jpg

Jag har varit alldeles för länge på camping under den här resan! I morgon tänkte jag ta mig in till Valencia och köpa ny månad på kontantkortet. Hur ska det gå? The Phone House i Valencia! Giv mig styrka!

Jappe

PS. Jag tog bort delförstoringen på mannen i röd skjorta, inte enbart för "Montreals" skull.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Nja, i dessa tider är det bättre att fälla än fria!
Skyldig till dess motsatsen bevisats.

En tanke, om datorn hade varit en iPad hade den varit lätt att spåra. Jag spårade en väns iPad som "stulits" i Jämtland. Efter att jag satt signal på plattan kunde den dock spåras till hans bil, dold under sätet.

Där har du helt fel, i en rättsstat gör vi inte så, skulle du vilja schavottera i ett forum någonstans med misstanken att du har begått en stöld bara för att du hade en röd skjorta? Jag tycker att bilden skall bort! :mad:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

I Albuferas naturpark söder om Valencia vimlar det av gubbar som hyr ut en speciell sorts båtar. Förmodligen följer de själva med som skeppare på båtarna.

1 båtar.jpg

2 båt.jpg

Tydligen finns det många olika sorters fåglar att kika på i den här lagunen. Ett eldorado för fågelskådare, kan jag tänka mig. Ursäkta kvalitén på bilden. Lövverksskuggor är inte lätta att hantera för en liten fickkamera. Inte för stora klumpkameror heller, för den delen!

lall.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag körde fel i El Saler och hamnade på en strandkrog. (39.38064 -0.32404).

1 tsu.jpg

Tsunami på gång? Alls icke!

Eftersom jag beställde en "americano" utan något till så ryckte kyparen undan duken och ställde fram ett askfat. Standardprocedur tydligen.
Det kaffet var det godaste jag har druckit på ett halvår!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Där har du helt fel, i en rättsstat gör vi inte så, skulle du vilja schavottera i ett forum någonstans med misstanken att du har begått en stöld bara för att du hade en röd skjorta? Jag tycker att bilden skall bort! :mad:

Det var ett skämt men om Jappes bild kunde bidra till att stölden klarades upp så gjorde han en god gärning. Bilden publicerades antagligen inte i spanska Efterlyst.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag lämnade La Marinas tråkiga Camper Park frampå eftermiddagen och för att få lite valuta för de 11 euro som besöket kostade så tömde jag tanken på deras utmärkta F/T-station.

Mitt kontantkort hos Happy vaknade mirakulöst till liv igen och bjöd på en gb till så jag behövde inte uppsöka något Phone House i Valencia.

När jag väl passerat monsterbyggnaderna vid infarten till Valencia

1 monst.jpg

så for jag igenom stan som en tjuv om natten, d.v.s. snabbt och smidigt. Staden har en bred genomfartsled som tack vare en superb "grön våg" tillåter passage på bara några få minuter!

Jag ångade vidare till La Volta utanför Peniscola men där var det fullt! En konkurrent hade påpassligt placerat en skylt utanför La Volta som visade till en annan 6€-camping i närheten så nu sitter jag i Los Pinos och njuter av stillheten. Inte en enda skojfrisk svensk i närheten!

2 losp.jpg

Campingen har faktiskt en restaurang så jag går nog dit senare ikväll och kollar utbudet. Jag stannar antagligen här ett tag och vilar ut efter alla hemska strapatser i Santa Pola! :D

Jappe

PS. Det verkar vara ont om ställplatser mellan Valencia och Peniscola. Någon här som känner till någon bra övernattningsplats på den sträckan?
 
Senast ändrad:
Toppen