• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jappe i Portugal

Jag har under många års tid varit mycket tveksam till syntetiskt framställda vitaminer och antioxiadanter i diverse kosttillskott.

En syntetiskt framställd c-vitamin är inte samma sak som naturlig c-vitamin.

Åter igen, det finns inga genvägar till en bättre hälsa.

Rejäl motion och mat gjord på riktiga råvaror, undvik socker och för mycket salt.

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Den som efter en längre tids svår sjukdom haft god hjälp av mineral- och vitaminpiller, för att snabbt återkomma till livet, skrattar inte åt dem!

Friska människor som äter någorlunda allsidigt behöver naturligtvis inte sådana piller. Möjligen D-vitamin i solfattiga länder som Sverige!

Snabbkurs i D-vitamin - Kostdoktorn

Jappe
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Minns när jag var liten, då fick jag svälja fiskolja i små kapslar under vinterperioden. Tror det var ersättning för "D" vitaminer fast inte som syntetisk produkt utan äkta "stink"-olja. Det var en mardröms upplevelse när man väl "rapade" efteråt. All respekt för människor som är tvungna att inta större mängder mineraler snabbt, min observation var dock den nyligen publicerade artikel som varnade för baksidan som man inte kände till.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Fick du inte fiskoljan matad med sked? Numera är det inkapslat och heter Omega-3. Rapar lika illa:mad:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Fick du inte fiskoljan matad med sked? Numera är det inkapslat och heter Omega-3. Rapar lika illa:mad:

Det stämmer Esbjörn, nu kommer jag ihåg (när du nämner det) hur vidrigt det var ; /
Men det gjorde säkert någon nytta under uppväxten, i alla fall föräldrarna fick sin vilja igenom..lol..
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: Jappe i Portugal

Hej Jappe!

Om du är i eller skall till Portugal kan jag rekommendera et besök i byn Monsanto med närområde, finns även ett sevärd (särskilt på våren) naturreservat där i närheten (inte så långt från Spaniens gräns), och tar man småvägarna västerut mot kusten via Tabua finns där en rad pittoreska bergsbyar att beskåda.

Hälsningar
Tom
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Några bilder från Bahia i Santa Pola, tagna i går kväll.

1 barpadd.jpg

Stämningen i baren på Bahia steg flera grader när Ingers (Wizard) gympagrupp klev in.

2 Ingers g.jpg

3 I g.jpg

Hurtbullefrekvensen är rätt hög här på Bahia. I dag var det en holländsk grupp med förre Tour de France-cyklisten (längst till höger) i spetsen som samlades utanför baren.

4 mästerc.jpg

All sorts utrustning användes av cyklisterna, även elcyklar!

5 hol grup.jpg

Iväg for dom

6 iväg.jpg

och i morgon lämnar jag Bahia, först till El Pinet för Bouletävlingen och sedan långsamt norrut, hemåt! Gaspannan, toiletten m.m. fungerar igen, även undertecknad någorlunda, och jag är redo för nya strapatser utanför campingarnas trygga värld.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Ain´t dead yet! Jargongstinna svenska övervintrare försöker hela tiden "döda" mig med någon sorts "hemlandsspråk". Jag hatar den sortens kommunikation. Grinig gubbjävel, javisst men nån jävla ordning måste det väl ända vara!

JARGONG! De hjärndödas språk! Ständiga upprepningar var de än komma ifrån och som jag har hört sedan femtiotalet imponerar inte på mig, inte ett dugg!

Skärp er gubbar och gummor och ladda om!

Grinig Jappe!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Tack Jappe

För att du idag på mitt uppdrag köpte så fin blomma till min fru på Bahia nu när jag är i Sverige och jobbar en vecka. Du räddade min alla hjärtans dag...


_1eacda9d_33c3_4481_bcc6_2a92bca3b85b__1171444706_251948_29205165.jpg


Mvh/Ralph
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Äsch då, det gjorde jag så gärna!

Uppdraget gav mig intressanta inblickar i den spanska blomstervärlden. I den första affären som jag besökte beställde jag en bukett som noggrannt hanterades av expediten och slogs in på ett mycket omständligt och konstfärdigt sätt med olika sorters finessjox. När mästerverket var klart kände jag på blommorna och noterade att de inte var äkta utan tillverkade i någon sorts konstgjort material. Jag påtalade detta för expediten och hon krånglade inte utan gav mig pengarna tillbaka. Det visade sig att varenda blomma i affären var oäkta! Märkligt!

Nästa affär låg på en trång liten gata i värsta gyttret i "gamla stan". Eftersom min husbil är liten och smidig och ser ut som en varutransportbil så körde jag djärvt upp på trottoaren precis utanför affären och där hittade jag riktiga blommor till Louise! Ibland är det riktigt praktiskt med en liten anonym plåtis! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Fortfarande kvar på Bahia. GB skickade ännu ett tändstift till gasolpannan eftersom jag lyckades demolera det förras (?) isolator vid monteringen, men det hjälpte inte! Pannan är stendöd förutom små knäppningar vid startförsöken.

MEN, i morgon kommer gasolmannen till Bahia och frampå eftermiddagen ska han titta på min panna.

Så här såg det ut för tre år sedan, på den tiden min panna gick som en klocka:

gas.JPG

Här kan man läsa mer om gasolmannen på Bahia:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t45222-14/#post330052

Jappe
 
Toppen