• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jappe i Portugal

Hej Jappe!
Hoppar över till din tråd eftersom urspårningen blir för stor.

Ja, det stämmer. Vi talar om samma person. Anderz med z lade han sig till med senare. Jag träffade Anderz då och då och vi växte upp på Stocka. Ett sågverkssamhälle strax norr om Hudiksvall. Vi hängde inte ihop som ler o långhalm men jag lärde dock känna honom i yngre år.

Jag beundrade också hans uppkäftighet mot "makterna", som han kallade dem. Som författare var han naturligtvis också egenföretagare. Han berättade om kampen gällande avdragsrätt för hans arbetsrum. Eftersom jag själv var revisor så intresserade det mig särskilt. Han hade en soffa i rummet och eftersom den var så lång att man kunde ligga i den så var det inget arbetsrum längre enligt skattemyndigheten.

Minns också att han vid ett tillfälle begärde ut tjänstemännens skolbetyg. Det lyckades han inte med men han var en riktig nagel i ögat på "frälset" som han också kallade dem.

Om du är intresserad av hans barndom så kan jag berätta mer vid tillfälle. Kan inte göra det i ett öppet forum.

Ha de bra!

Alve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Gasolmannen kom, pillade lite och konstaterade att felet med all säkerhet låg i elektronikboxen, så jag ringde GB och bad henne kontakta Fogas igen som förhoppningsvis skickar en sådan idag, så att jag kan få den i början på nästa vecka.

elektr.jpg

Giv mig styrka!

För övrigt flyter livet på som vanligt här i Santa Pola!

elek2.jpg

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Gasolmannen kom, pillade lite och konstaterade att felet med all säkerhet låg i elektronikboxen, så jag ringde GB och bad henne kontakta Fogas igen som förhoppningsvis skickar en sådan idag, så att jag kan få den i början på nästa vecka.

Visa bilaga 82081

Giv mig styrka!

För övrigt flyter livet på som vanligt här i Santa Pola!

Visa bilaga 82080

Jappe

UjUj! Dyrt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Värmen fungerar på olika vis. Jag har stått på camping ett tag nu eftersom gasolpannan har pajat. Ny elektronikdel kommer på måndag, hoppas jag.

230 volts elpatronen i värmeberedaren fungerar och motorvärmen fungerar. T.o.m. Webaston fungerar men den vill jag inte köra eftersom avgasröret tydligen har bränt av. Vet inte om man kan hitta reservdelar till Webasto i Spanien. Jag funderar på att skaffa en kupévärmare för att bli ännu mer helgarderad! :D OCH (hemska tanke) elverk! Det går ju faktiskt att konvertera Hondorna till gasoldrift. DJ Freddy skrev om det i en mycket intressant tråd för ett tag sedan:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/595938

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Varför nämde du inte det när vi träffades ? jag har 3 webasto liggandes och kommer bara att använda 2. en till varmvatten och en till värme. Hittar vi nágon som skall ifrán Fuengirola upp till dig sá skickar jag upp vad du behöver
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Webaston fungerar; det är bara avgasröret som behöver bytas. Ingen stor eller dyr sak egentligen. Jag tänkte ta itu med det när jag kommer hem.

Det är den gamla sortens Webasto som värmer motorns kylvatten men som också kan användas till att värma vattnet i värmeberedaren i nödfall men den drar mycket ström och bullrar, visslar och ryker rätt mycket. Jag använder den bara för att höja temperaturen i förardelen och för att avlägsna is från framrutan vintertid. Efter en kvart, tjugo minuter så rasar is- och snötäcket ner från vindrutan. Är jag själv i bilen så vill jag inte använda den men med hjälp av fjärrkontrollen från köksfönstret kalla vintermorgnar i Sverigelandet så är den underbar!

Tack för erbjudandet!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Det börjar bli varmare här trots att det bara är februari (ca +5 på morgnar), men som du säkert redan vet, allt kan hända ända fram till Valborg (siste april)...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jo, pannan fungerar igen men jag kommer inte härifrån. Jag bad att få betala för den tid jag varit här men Bautista sa' NO. José ville inte heller acceptera att jag skulle lämna Bahia. :confused:

b e j.jpg

Campingiseringen har satt sina spår så jag är inte säker på att jag vågar lämna campingen och ge mig ut i den hårda verkligheten utanför campingmurarnas trygga värld!

Eventuellt ska jag köra Bosse och Lasse till Alicantes flygplats i morgon men efter det ska jag göra ett nytt försök att komma härifrån! :D

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Jo, pannan fungerar igen men jag kommer inte härifrån. Jag bad att få betala för den tid jag varit här men Bautista sa' NO. José ville inte heller acceptera att jag skulle lämna Bahia. :confused:

Visa bilaga 82390

Campingiseringen har satt sina spår så jag är inte säker på att jag vågar lämna campingen och ge mig ut i den hårda verkligheten utanför campingmurarnas trygga värld!

Eventuellt ska jag köra Bosse och Lasse till Alicantes flygplats i morgon men efter det ska jag göra ett nytt försök att komma härifrån! :D

Jappe

Jag kommer annars den 10:e. Ska åka hem på begravning. Frugan och bilen parkerar jag på Bahia under tiden. Du brukar ju vara hustruvakt åt mig...

Ps! Bra kort på Bautista...

2012-09-22 08.11.16 nini.jpg
 
Senast ändrad:
M

Musse Pigg

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Vem är denna Folke i Falkenberg ?
Med vänlig hälsning
Christer
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Ja dåså! Nu är han borta. Slitit sig från camping Bahias grepp. Farbror Jappe. Då kanske det kan bli lite berättelser igen. Med hel panna och toa öppnar sig frihetens vidder.

Trevlig resa.


Zaragoza_Spanien.jpg
 
Toppen