• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag ser att du har ibockad bakgrundsnavigering vad innebär det
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ungefär som det låter, dvs att navigeringen fortsätter även om man använder telefon/platta till annat.
Har inte provat själv!
 

skoteråkarn

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
13995
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej vad betyder safe mode ???
Nybliven igo primo användare efter att följt Knarreviks kloka råd ett halvårs tid.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej Knarrevik
Har följt dina två trådar om Navigationasprogrammen iGo och Navigon under ett par år. Nu har informationsmängden blivit så stor att jag har tappat kollen på vilken av dom som är bäst för min ipad.
Jag har hitills hållit mig i Sverige med husbilen och då har Waze varit min favorit.
I sommar ska jag ge mig ut i Tyskland o Frankrike och då vill jag ha en Navigator som fungerar offline.
Båda Navigationsprogrammen verkar ju bra. Men trådarna fylls ju av hundratals inlägg om olika problem som gör mig förvirrad i mitt val.
Finns det nåt enkelt svar på vilken app som jag bör köpa? Är det dagen sanning som jag citerar nedan?

iGO är överlägsen Navigon när man skall ruttplanera med många fler alternativ.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Vi har kört ett antal år i Europa och har haft iGO hela tiden. Det programmet fungerar suveränt, mycket prisvärt, fungerar både koordinater och adressangivelser, rekommenderas varmt!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Alla de stora, Navigon, Sygic, Tomtom, Copilot, iGO och säkert några fler har sina fördelar på olika sätt. Jag har installerat alla för att hålla mig ajour med uppdateringar och nyheter. Den navigeringsapp som har flest grundinställningar, är lättast att planera rutter med och har flest ruttalternativ är utan tvekan iGO.

Jag gillar även Sygic för grafiken och för att intressepunkterna syns på långt håll men tyvärr har den spelat mig några spratt med konstiga vägval.

Gemensamt för alla är att man inte bör välja kortaste vägen, det kan få tråkiga konsekvenser, i synnerhet med en stor husbil.

POIViewer har numera direktkoppling även till iGO vilket är bra när man skall navigera till vald ställplats.

PS! Om du bara tänkt att resa i västra Europa finns versionen Western Europe som kostar hälften av Europaversionen.

När man väl installerat iGO måste man även installera den nordiska och iberiska karta inifrån appen.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej Knarrevik,
Visst finns det ett navi.program som har valet "vackraste vägen" (?)
Minns du vilket ?
//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Navigon!

Sygic: Snabbaste, kortaste, mest ekonomisk
Navigon: Bästa, snabbaste, kortaste, vackraste
Tomtom: Snabbaste, kortaste, mest ekonomisk
iGO: Snabbaste, kortaste, lättaste, grönaste (minst CO2)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tackar,

Jag köpte själv Sygic- hela världen med gratis uppdat., var halva priset nu i påskhelgen,
Blir kul att prova något nytt.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

När jag söker "Sverige" i min Igo så kommer bara Schweiz, Storbritannien och San Marino upp? Söker jag plats i POIViewer och den kopplas över till Igo eller hur går det till?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Du måste lägga in de nordiska och iberiska länderna under fliken Shop i appen!
Det är gratis!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

OK, nu är dom länderna inlagda men..... Var tusan lägger jag in mina egna PoI och hur/var söker jag om jag har koordinater att köra efter?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det finns en beskrivning på forumet hur man lägger in egna POI men betydligt enklare är att installera appen POIViewer som har direktkoppling till iGO.

POIViewer importerar filer med intressepunkter endast med ett klick, tex HBK:s husbilsplatser och Bordatlas.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Om jag vill spara den plats jag befinner mig på som "egna POI:er" hur gör jag då?
 
Toppen