• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hoppas de då ordnar buggen att man måste kunna välja vilken av IGO instanserna som ska startas. Som det har varit tidigare så startas North America alltid först..
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta dom senaste poi filerna till I go primo
för HBK,s ställplatser och Bordatlas. Jag har letat utan att hitta dom!!!

tack på förhand !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det enklaste är att lägga POI i appen POIViewer som har direktkoppling till iGO m.fl. navigeringsappar. På så vis får man betydligt mer information om intressepunkterna med info och bilder än om de ligger direkt i tex iGO.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag tycker de är bättre att visa ställplatsen i I go primo under körning .Därför söker jag efter dom senaste poi filerna till I go primo för HBK och Bordatlas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Om du hade frågat mig för några år sedan hade jag nog kunnat ge svar men i och med enkelheten med POIViewer tycker jag att frågan är överspelad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Med hjälp av hemknappen kan man tillfälligt koppla över från navigering till POIViewer och se intressepunkter i närheten och dessutom få fram all information om faciliteter, avgifter och bilder.

image.png
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag har i höst kört 1000 mil i Sydeuropa. Jag har på min Ipad mini använt IGO,copilot samt Sygic.
Testade vid ett tillfälle Sygic, men efter att den försökte leda mig rakt genom en gammal stadskärna med gator under 2 meter så fick den inga fler chanser.
IGO har den egenheten att leda in mig på små genvägar, trots att jag har den inställd på snabbaste väg. Vid nästan varje rödljus eller när jag stannar så kommer meddelandet "Räknar om rutten" och visar en helt galen väg. Det gäller att kolla IGO innan jag stannar för det tar 50-100 m innan den kommer på rätt väg igen.
Jag har mer och mer gått över att använda Copilot som håller sig till de stora vägarna och inte in på genvägar/senvägar.
Lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Den enda gången som iGO lurat in mig på småvägar var när appen av misstag valt kortaste vägen. Appen kan också visa på fler alternativ än 3 så det gäller att man väljer den rutt som på kartan överensstämmer med den önskade.

Kartuppdateringarna brukar komma i november så det är hög tid att få nya kartor, det är betydligt fler nya vägar, cirkulationsplatser m.m. än man anar.
Den nya bron i Sundsvall är kanske den mest kända.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Läste i manualen från 2012 att man kunde skapa en egen fordonsprofil där man även kunde ange fordonets höjd. Detta hade varit mycket bra för oss med husbil. Det verkar som höjd inställningen är borttagen i den nuvarnade varianten av IGO när man gör en ny fordonsprofil. Är det någon som vet mer om detta?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag läste att det är 4 m fri höjd på kontinenten och 4,5 m i Sverige på europa- och riksvägar så höjdangivelserna har spelat ut sin roll. Undantag finns fortfarande i det lokala vägnätet.

De värden som kan läggas in i iGO påverkar endast tidsåtgång, bränslekostnad och CO2utsläpp för valt fordon på resp. rutt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

I min android version av IGO kan man lägga in alla parametrar som man har på fordonet även i bilprofilen inte bara truck, alltså även höjd!:msn_car:
Den är från okt. 2015
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag läste att det är 4 m fri höjd på kontinenten och 4,5 m i Sverige på europa- och riksvägar så höjdangivelserna har spelat ut sin roll. Undantag finns fortfarande i det lokala vägnätet.

De värden som kan läggas in i iGO påverkar endast tidsåtgång, bränslekostnad och CO2utsläpp för valt fordon på resp. rutt.
Inte riktigt sant. Är det inte skyltat så ska den fria höjden vara minst 4,5 m i Sverige. Men det kan finnas lägre höjder med skyltar även på riksvägar och europavägar i Sverige.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej jag har förstått att nu kan man ha split view i Ipad. Är det någon som vet om det går att köra Igo på halva och google maps på andra halvan, eller poiviewer?
 

Bilagor

  • splitview_ipad.png
    splitview_ipad.png
    1,3 MB · Visningar: 0
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det är en frågställning som väcker min nyfikenhet ordentligt Henrik, jag hoppas att någon som har en Ipad testar det och svarar här.
För mig som gillar att se egna intressepunkter efter vägen, under körning, så skulle det här kunna vara ett starkt argument på plussidan om jag eventuellt kanske skulle försöka börja fundera på att "gå över till andra sidan" :):D

Jag ser massor av potential i detta för det skulle bli en aning bättre än vad jag har i min garmin, och för att kunna göra det i min modell av android så måste jag roota och trixa vilket inte riktigt lockar mig så där jättemycket. Skulle det dessutom gå att ordna skärminspelning av hela rasket så vore det fulländat för mig! Men det är ett annat projekt som kanske hör hemma i en annan tråd en annan dag. :cool:

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

iPad Pro kan köra splitview men skärmen är nog i största laget för att vara trafiksäker om den placeras på instrumentbrädan.

Det går faktiskt med vanlig iPad också, vi får testa.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det är en frågställning som väcker min nyfikenhet ordentligt Henrik, jag hoppas att någon som har en Ipad testar det och svarar här.
För mig som gillar att se egna intressepunkter efter vägen, under körning, så skulle det här kunna vara ett starkt argument på plussidan om jag eventuellt kanske skulle försöka börja fundera på att "gå över till andra sidan" :):D

Jag ser massor av potential i detta för det skulle bli en aning bättre än vad jag har i min garmin, och för att kunna göra det i min modell av android så måste jag roota och trixa vilket inte riktigt lockar mig så där jättemycket. Skulle det dessutom gå att ordna skärminspelning av hela rasket så vore det fulländat för mig! Men det är ett annat projekt som kanske hör hemma i en annan tråd en annan dag. :cool:

mvh jocke

Visste du att det är en standardfunktion i CoPilot?
Bara att bestämma vilka POI (egna eller standard) du vill se på kartan och/eller få avisering om via "Helenas" ljuva röst.
Lidl-butiker, bankomater, HBK-platser, you name it.
Plus att du kan bestämma hur långt innan du vill få aviseringen, dvs. när "Helena" ska upphäva sin ljuva stämma.
Och du kan stanna kvar i Androidvärlden, eller byta till IOS-dito.

Jag har LPG-mackar, Lidl-butiker och rastplatser på regelmässigt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Skymmer apple maps en del av IGO eller blir IGO skärmen smalare?
Går det att göra så att de IGO bara tar 50% av skärmen?
Kan båda program uppdatera med information från GPS skippat samtidigt?

Bilden skapad i ritprogram
 

Bilagor

  • ipad1.png
    ipad1.png
    1,3 MB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
Toppen