• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på plåtis!

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Det skrivs om kvalitetshusbilar men vad menar man egentligen då? Kanske något som förväntas hålla längre eller betyder dyra materialval och högt totalpris att det är hög kvalitet? Vad är det som kännetecknar en kvalitetsbygd husbil och hur avgör man om den är kvalitetsbyggd? Innebär tex. vattenburen värme att det är högre kvalitet än luftburen eller är det högre värmekomfort och är det samma sak? Är gasolkylskåp att betrakta som kvalitetskylskåp då de arbetar ljudlöst och verkar hålla länge och används flitigt i husbilar och husvagnar? Kvalitetsbegreppet är egentligen väldigt subjektivt. Det kanske räcker med att kunden är nöjd för att objektet ska betraktas som en kvalitetsprodukt. Jag är ju rätt nöjd med min plåtis som var förhållandevis billig, tar lite soppa och har fungerat klanderfritt i tre år. Är det då en kvalitetsplåtis?

vad som skiljer kvalitetsbilarna från de billiga är materialvalen, men ocks omsorgen vid monteringen. En kvalitetsbil tar en vecka att montera medan det spottas ut 3 om dan av de billigare. Men skillnaderna blir allt mindre då även produktionen av premiumbilarna blir allt mer automatiserad.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Ta bara ett enkelt exempel på skillnad i kvalitet. Bakdörrarnas saknar helt isolering eller att dom har isolering. Det finns betydligt fler skillnader, men jag nöjer mig med ett exempel
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Har hört om många som bytt till plåtis och är jätte nöjda. men hur är det efter några år, är det några som går tillbaka till större husbil igen? Jag vet att Aake gjort det men ingen annan som jag hört om. Hur är det med den saken? Finns ju idag många små smidiga både hel och halvintegrerade också, kanske de är bättre isolerade???

Funderingar från en som har svårt att släppa tanken med en plåtis...
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Det vet du Bengt - en gång plåtis, alltid plåtis! Inte ens Jonas skulle lyckas lura på mig en Morelo (för samma pengar)! Ännu mer övertygad efter 1200 mil i nya bilen!
Varning! Snart sitter nog ni också i en plåtis!:D
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Ja Staffan, när vi nu bara har en hund kvar och det är den lilla så kan det mycket väl bli så:):)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Kör min 3 plåtis nu har över 125000 km på den hade 2 alkov bilar före plåtisarna. Smidigt att resa så det kommer kilometer är som bäst i Sverige på ett par dar. Man vill ut på landsvägar fast gräset o häcken skulle behöva åtgärdas.

Leif
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

På andra forum utanför Sverige har jag sett folk som tröttnat på plåtisar och gått tillbaka till oftast relativt små men konventionella husbilar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Här från 2011 detaljer om den plåtis jag köpte med viss entusiasm: http://www.husbilsklubben.se/forums/t49286/

Förbaskat tråkigt att isoleringen inte räckte till för norrländsk vinter, dessutom var tvättrummet alldeles för trångt för en fullvuxen människa. Bilen var en pärla i övrigt. Om jag byter husbil någon fler gång får det bli en Bocklet eller en Woelcke.

aake
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej på er!
Är det någon plåtis som har "riktig" dusch utan draperier som kletar fast på kroppen?
Jag trodde Globecar med dusch i mitten var en smidig lösning men om jag förstår det rätt skall man hänga draperi som sedan ska passa i botten så vatten rinner rätt?!
Berätta gärna :)
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

La Strada Avanti C har vikvägg istf draperi
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Tack, låter som det är en sak de har missat ordentligt i plåtisar, ska kika på den :)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Känns som La Strada är lite mer påkostad än de flesta andra plåtisar.

Har ni samma åsikt?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Är väl jävig eftersom jag har en LaStrada Avanti EB. Men skillnaden tycker jag är att den är genomtänkt och praktisk. Lådor istället för skåp så man slipper krypa på golvet. Skjutdörrar för skåpen ovan spisen så man inte slår i huvudet i vassa luckor. Inga fönster i bredvid sängen som man sparkar sönder mörkläggningen på. Full ståhöjd (är 188cm). Mycket bra sängar med Froli-fjädring. Utdragbart utebord vid skjutdörren.
En genomgång av Avanti C:
https://www.youtube.com/watch?v=zlPnB8a6dlc
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Här skryter man på sitt eget märke. Men tror nog att folk kan tänka själva. Ser man på försäljnings statistik märks det.

Leif
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

@TeknikLasse; Att duschutrymmet är trängre på en plåtis får man nog räkna med. Däremot har vår BoxStar -15 en enkel "cykelslang" inlagd i duschdraperiet vilket enligt vår mening ökar bekvämligheten rejält och problemet med "klistrat" draperi är närmast eliminerat,

@JonasS; Jo, många av oss tycker nog också att LaStrada är fina bilar men flera av de fördelar du nämner finns i en hel del andra märken nu för tiden- tex. "fönster-spark-säkrade" sovkabiner och lådor i stället för skåp osv. Jag tycker givetvis att det är helt OK att presentera och vara stolt för det egna valet av bil men vi måste nog tillstå att utvecklingen av plåtisar har gått mycket snabbt framåt de senaste åren och hos de flesta tillverkarna är både isolering, kvalitet och utförande betydligt bättre idag än för ett tiotal år sedan! Vi bytte t.ex. vår Knaus BoxStar 600 årsmodell 2008 mot en likadan bil av årsmodell 2015 och utvecklingen är högst påtaglig på en red områden!

Som upplevelse- och resebil är plåtisen oslagbar, tycker vi.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

La Stradas generalagent i Sverige (Karrlborg) tycker jag är ett skämt. När jag var på gång att köpa min första plåtis för några år sedan hade jag kontakt med Karlsborgsmannen. Han hade inga bilar att visa utan man skulle ses hemma hos en av hans kunder. Han tog inga inbyten. Det fanns ingen serviceorganisation. Hade ny kontakt med honom sent 2014 och i det praktiska hänvisade han till Pukavik. Köpte en Globecar/Pössel av Richard i Pukavik i stället. Verkade säkrare. Jag har kanske fel om Karlsborgsmannen, men jag har i alla fall givit honom två möjligheter att visa upp sina produkter. Jag gillar La Strada men är mycket nöjd med Globcaren.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Här skryter man på sitt eget märke. Men tror nog att folk kan tänka själva. Ser man på försäljnings statistik märks det.

Leif

Jo jag skryter om min egen bil och det tror jag du också gör om du blir tillfrågad. Andra bilar har andra fördelar som den stora duschen i Pössl och den elektriska dörrstängningen. 80st Pössl jämfört med 4st LaStrada har hittills sålts i sverige i år (gråimport ej medräknad). Vad det beror på kan det finnas flera förklaringar på men visst är det bra att det finns mycket att välja på så var och en kan hitta en bil som passar.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Här skryter man på sitt eget märke. Men tror nog att folk kan tänka själva. Ser man på försäljnings statistik märks det.

Leif

Hej Leif, med försäljnings statistik kan man se att många gör som andra, det kan därför vara så att beslutet inte är fattat av en själv på rätt sätt.

Kan också vara så att prislappen styrt...

Vad tror du?
 
Toppen