• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på plåtis!

F

F.d. 53061

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

ArTii Tyvärr så har jag bara negativt bemötande från den försäljaren har varit dit 2 gånger han var inte ens intresserad att prata med oss ändå har jag haft nyare husbil när vi har varit dit ock tittat på plåtisar
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej!
Jag hade också hyrt en helg för att prova. Jag har åkt i en sån där plåtis för några år sen. Det var en Adria, 6 m. Duschutrymmet är litet. För att särskilt stänga dörren på sidan måste man ta i kraftigt. Jag tycker det är alldeles för tungt. Och sen smäller och slamrar det nåt otroligt när dörren stängs. Det skulle finnas självstängande dörr, som stänger tyst, men jag har inte sett nån sån i alla fall. Jag undviker att parkera sidan om plåtisar.:wideeyed:
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Ake å Wania har ni plåtis nu vilken sort har ni.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

vill ni ha en liten smidig bil, titta på McLouis mc4-32 eller Chausson flash 10 eller Rapido 600ff. eller Helintregerade LMC 585.

Lika smidiga att köra som plåtisar, men mycket rymligare pga ej fast säng.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Pukavik säljer också LaStrada om ni vill ha en kvalitetsbil
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Funderingar på plåtis!

Det skrivs om kvalitetshusbilar men vad menar man egentligen då? Kanske något som förväntas hålla längre eller betyder dyra materialval och högt totalpris att det är hög kvalitet? Vad är det som kännetecknar en kvalitetsbygd husbil och hur avgör man om den är kvalitetsbyggd? Innebär tex. vattenburen värme att det är högre kvalitet än luftburen eller är det högre värmekomfort och är det samma sak? Är gasolkylskåp att betrakta som kvalitetskylskåp då de arbetar ljudlöst och verkar hålla länge och används flitigt i husbilar och husvagnar? Kvalitetsbegreppet är egentligen väldigt subjektivt. Det kanske räcker med att kunden är nöjd för att objektet ska betraktas som en kvalitetsprodukt. Jag är ju rätt nöjd med min plåtis som var förhållandevis billig, tar lite soppa och har fungerat klanderfritt i tre år. Är det då en kvalitetsplåtis?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

Är det en Pössl är det kvalitet!
Kylskåp, värmare, toa och Fiat är ju detsamma på alla bilar oavsett de kostar 500.000:- eller 1.000.000:-
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Nää, men du har kanske nån på närmare håll. Det var egentligen kvaliteten som jag ville uppmärksamma. Carthago Malibu är en annan plåtis med kvalitet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Är det en Pössl är det kvalitet!
Kylskåp, värmare, toa och Fiat är ju detsamma på alla bilar oavsett de kostar 500.000:- eller 1.000.000:-

Min senaste plåtis hade visserligen samma slags toa som i övriga omnämnda bilar, men det övriga var annorlunda. Jag lät efter köpet byta ut gasolvärmen till en Truma diesel, men fick betala en hel del extra för att få ett bygge på en MB med inkopplingsbar 4WD, lågväxlar och diffspärrar, men det var det värt varenda krona på vintervägarna!
I Pukavik fanns i vintras en ny La Strada Nova med inkopplingsbar fyrhjulsdrift (dock utan tillsatslåda) för under en mille och någon enstaka begagnad har jag sett på mobile.de.

aake
 
Toppen