• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på plåtis!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

Vad har Pössl som inte La strada har?

För min del var avgörandet att jag inte har något förtroende för La Stradas svenska organisation. "Karlsborgsmannen" tycks hänga ihop med:
HOTEL CARLSBORG AB
Hotel Carlsborg Bifirmanamn: La Strada husbilar Sverige
Orgnr. 556541-6731
STORGATAN 41, Karlsborg
0500-455005

Från La Stradas hemsida
la strada Sweden
Storgatan 41
54632 Karlsborg
Telefon.: +46 70 203 6000
E-Mail: christer@lastradahusbilar.se
Web: La Strada - Reisemobile

Inger inte mig förtroende. Men jag kan ha fel, det har hänt förr.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Nu finns på mobile.de för första (?) gången en begagnad Bimobil EX 366 till salu. Har antagligen gått som hyrbil och priset lite väl högt tycker jag, men annars ett gediget alternativ till en plåtis. Bimobil borde bygga tjockare mellandörrar och tvättrummet lite för trångt för min smak:
Bimobil EX 366 Allrad als Teilintegrierter in Stuttgart-Weilimdorf

aake

Redigerat: Vid en nybeställning skulle jag nog välja en till 3.800 kg uppvägd bil, men det går kanske ordna i efterhand.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

Är lite förvånad att inte någon av La Strada förespråkarna rycker ut till Karlsborgs företagets försvar. Man brukar ju få omedelbart mothugg.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Ser inte ut som nån plåtis precis. Man får två och en halv Pössl för dom pengarna ;)

Vi resonerar faktiskt om för- och nackdelar med plåtisar i denna tråd. Denna Bimobil har plåtisens kompakta mått, men är mycket bättre isolerad. Men naturligtvis tävlar dessa fordon inte heller i övrigt i samma klass.
Även min gamla plåtis som jag berättade om tidigare i tråden var i en annan prisklass, som beg med 7 år bakom sig och med 8.000 mil på mätaren kostade den ungefär lika mycket som en ny Pössl.

aake
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Är lite förvånad att inte någon av La Strada förespråkarna rycker ut till Karlsborgs företagets försvar. Man brukar ju få omedelbart mothugg.
Jag har handlat min bil i Karlsborg ( augusti2014)
Betalade allt i förväg till på köpet, drygt 600Kkr!
Innehavaren av hotellet är generalagent för La Strada och Wingamm.
Hittills har allt fungerat bra när det gäller tex garantier?
Bilen i sig är för övrigt en riktig pärla som vi även använder som "shoppingbil"!
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Jag har varit lite intresserad av en plåtis och då med fördel en La Strada som jag ser som en trevlig bil.

Har dock inte fått något förtroende för "Karlsborgsmannen" skulle aldrig köpa en bil av honom.

Tror att La Strada skulle vinna på att ha en annan importör.

Kenneth
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Varför har du inget förtroende? Vi är ju några stycken som har annan uppfattning. Det kanske var så enkelt att han inte ville ha dig som kund...eller?? I så fall köp en La Strada på annat håll om du har råd.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej Leif, med försäljnings statistik kan man se att många gör som andra, det kan idärför vara så att beslutet inte är fattat av en själv på rätt sätt.

Kan också vara så att prislappen styrt...

Vad tror du?

I Finland kan man inte regisrera husbil med mindes än 1.90 så där for dubbel golven på plåtisar. Har inte nämt La Strada men de har sålt 1 st enligt finska Caravan tidningar.
Personligen tycker jag inte den är speciellt snygg men smaken är som baken.

Men till saken att köra plåtis är toppen kommer just till Ikeas parkering i Haparanda efter en tur i Norrbotten på blandade vägar även grusväg och då behöver man inte att vara orolig att plast omhöljen skakar sönder.

Leif
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Det bästa om man letar plåtis är att besöka Elmia och ta med kravlista och tumstock så man verkligen kan kolla alla bilar på marknaden. Att se dom i verkligheten ger ganska mycket mer än broschyrer och bilder. Räcker takhöjden? Sänglängderna? Ligger man bekvämt? Går det stuva i skåpen etc. När man sorterat ner till några lämpliga kandidater så kan man börja jämföra priser.

La Strada verkar dock inte vara med på Elmia i år, här är deltagarna:
Utställarförteckning | Elmia
Finns heller inga annonser på Blocket, Karlsborgsmannen brukar ha med en del. Kollade även La Stradas hemsida och där är inte heller Elmia med:
La Strada - Reisemobile

Så vill man se La Strada så blir det att bege sig till Tyskland...
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej på er!
Är det någon plåtis som har "riktig" dusch utan draperier som kletar fast på kroppen?
Jag trodde Globecar med dusch i mitten var en smidig lösning men om jag förstår det rätt skall man hänga draperi som sedan ska passa i botten så vatten rinner rätt?!
Berätta gärna :)

Varken Pössl eller Globecar har draperi till duschen som går ut över golvet mot köket. Det är en tunn vikvägg som fästes med magneter och som fungerar helt utmärkt, även vad gäller avrinning i duschen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Har ni draperi i duschen? Det behöver inte jag. Använder en fönsterskrapa och drar längs väggar/kanter innan jag kliver ur duschen. Helst duschar jag utomhus förstås, men det är en annan historia.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

En plåtis under 5 m är mitt val, duscha får man göra någon annanstans och kanske även toalettbehoven :)
 

Bilagor

  • polyroof.jpg
    polyroof.jpg
    7,8 KB · Visningar: 648

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Funderade på Roadcruisern innan vi köpte plåtis. Undrar vad du tycker fungerar bra resp. dåligt med den? Det vi inte gillade var fönstren runt sängarna. Vi var även tveksamma till duschen och dess skjutdörrarna som verkade vara i vägen hela tiden.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

Det bästa om man letar plåtis är att besöka Elmia och ta med kravlista och tumstock så man verkligen kan kolla alla bilar på marknaden. Att se dom i verkligheten ger ganska mycket mer än broschyrer och bilder. Räcker takhöjden? Sänglängderna? Ligger man bekvämt? Går det stuva i skåpen etc. När man sorterat ner till några lämpliga kandidater så kan man börja jämföra priser.

La Strada verkar dock inte vara med på Elmia i år, här är deltagarna:
Utställarförteckning | Elmia
Finns heller inga annonser på Blocket, Karlsborgsmannen brukar ha med en del. Kollade även La Stradas hemsida och där är inte heller Elmia med:
La Strada - Reisemobile

Så vill man se La Strada så blir det att bege sig till Tyskland...

De är med nästan överallt utom Sverige!
Schweiz Bern, Belgien Brüssel, Österreich Wels, NL Utrecht, Frankreich Le Bourget Paris, Deutschland Holzwickede, Norwegen Lilleström, Deutschland Düsseldorf, Finnland Lahti.
Undrar vad som ligger bakom frånvaron i Sverige
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Ja då har vi varit till leksand å tittat på Åke & Vanjas Globecar Campscout så nu fick man ännu mer att fundera på tur man ska till elmia så man får snoka runt i varje plåtis :wub:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Det kommer en med nedsänkbar säng bak om jag fått rätt info. :)
 
Toppen