• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Plåtis!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Efter mer än ett års sökande äntligen funnit en plåtis som motsvarar kraven. Hämtade hem denna från Tyskland nu i veckan.

En Knobloch Heyerdahl byggd på MB Sprinter med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda (=lågväxel) och diffspärrar både centralt och på bakaxeln. Drag godkänt för 2,8 ton. Nu kan jag dra båten i halvmeterdjup snö, så att båten kommer till någon användning när sjöarna ligger frusna.

På vägen hem lät jag Truma service på Fehmarn (Johannsen Flussiggas GbR, www.berndjohannsen.de) byta ut den befintliga Truma gaspannan till en Truma Combi 6 Diesel. Snabba och samtidigt noggranna och kompetenta mekaniker som fixade saken på ett dygn. Truma combi 6D 1.873 € och 16 montörstimmar a 42 € + 8 hantlangartimmar a 17,5 € samt lite tillbehör. Totalt inkl mervärdesskatt 3.651 €. Endast blygsamma ombyggnadsinsatser krävdes för att få den nya pannan på plats; ett nytt mellangolv i pannutrymmet, några nya luftintag, större öppning i yttervägg för "avgaskaminen" mm.
Pannan går mycket tyst, absolut inget störande.

Gasthaus "Schuetzenhof" på ett par min gångavstånd från fiskehamnen i Burg, där Johannsen Flussiggas håller till. 68 € för ett mycket fint dubbelrum och en restaurang av god klass. En hotellövernattning bör räcka till för byte av värmesystem.

Nästan gasoloberoende nu med dieselcentralvärme, dieselmotorvärme (Eber) och kompressorkyl (på 90 l). En 2 Kg gasflaska bör räcka för de två kökslågorna. Två stora solpaneler och fyra mycket stora gelbatterier till bodelen. Nästa stora projekt är bygge av isolerad mellanvägg med stalldörr; lokal träindustri kontrakterad på hemmaplan.

På bilden herr Johannsen t hö och hans mycket kompetente tekniker till svärson t vä.

aake
 

Bilagor

  • IMG_3160 (Large).jpg
    IMG_3160 (Large).jpg
    111,3 KB · Visningar: 58

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ny Plåtis!

Grattis, något sådant vill jag också ha, då kan man verkligen köra året runt. :) Funderar lite kring stalldörren, försvinner det inte väldigt mycket av det redan begränsade utrymmet? Man borde kunna isolera hytten ordentligt, och sedan ha ett riktigt bra yttre täcke i stället. Eventuellt isolerande inre gardin också? :cool: När får vi se bilder? :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny Plåtis!

Re: Montreal

Bilen är inredd med U-soffa bak (två enkelsängar, ngt utdragbara i sidled och blir då ca 70 cm breda, eller en jättesäng på 200 x 180 cm). Bakom förarhuset kyl och förvaring och närmast sängarna på babords sida toarummet. Alltså inga funktioner som påverkas negativt av en mellanvägg och en isolerad sådan höjer vinterkomforten avsevärt; jag har provat både med och utan i flera bilar. Förvisso har jag ett finskt vintertäcke från min gamla sprinter men kallras kommer man inte undan med detta.
Med en välisolerad mellanvägg (limträskiva med 20 mm polyuretan) slipper du kondens på framrutan och förarhytten blir snabbt varm när man kör dieselmotorvärmaren, vilket man ändå måste göra för att få motorn startduglig i vinterkylan.

Fler bilder kan det väl bli när bilen blivit svenskregistrerad (och när jag fått bort de hemska dekalerna från plåten).

aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ny Plåtis!

Det finns spisar som går på diesel om du skulle vilja bli helt gasol-oberoende. mvh jocke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny Plåtis!

Re: Simonen

Dieselhällarna reagerar långsamt och tar tid att få varma av vad jag läst och det lilla kvarstående gasberoendet kan jag utan problem leva med. Och du vet väl att i varje gastronoms kök ståtar en gasspis?

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny Plåtis!

aake, nå fikk jeg nesten lyst til downgrade - den fabrikken har virkelig laget fine og optimale små biler for 2, selv om de og har plass til 4 i noen modeller. De fleste bilene er på Euro-chassi (Fiat Ducato og de franske tvillingene Jumper og Boxer).
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ny Plåtis!

Grattis till en "super-plåtis" Åke!
Konceptet med dieselvärmare (Webasto Dual Top), kompressorkylskåp på 12V samt gasolspis har vi i vår plåtis - en Knaus Boxstar. Funkar mycket bra. Tills dieselspisarna blivit lite mer lätthanterliga är nog detta alternativ enklast, alternativt "båtkök".
Ska bli kul att höra dina erfarenheter från "praktiskt bruk" - vi är bara lite avis......
Lycka till!
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Ny Plåtis!

Välkommen i plåtgänget jag kör en gasolspis i min boxstar, visst tar lite längre tid, men det tycker jag är ok under semestern, ska bli kul att se bygget.

CYA RW
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Ny Plåtis!

Hallå där plåtnicklas har du några bilder på nya bilen, eller ligger de i någon annan tråd som jag missat ?

CYA RW
 

Bilagor

  • IMG_3595.JPG
    IMG_3595.JPG
    449 KB · Visningar: 27

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny Plåtis!

Känns som det är tänkt att jag skall lystra till detta nya namn, Plåtniklas?

Bilder på inredning etc. i Knobloch Heyerdahl går se på företagets hemsida. Av vad jag hört med herr Knobloch så har man inte byggt någon fler husbil på MB-chassie med terrängbilsegenskaper.
Spekulerar man på fabriksnytt så tror jag att Kubus Reisemobile (modellen "Impuls") är den säkraste satsningen om man vill ha ett vinterdugligt bygge redan från leverans.

Här i vilket fall bild på min bil med tillfälliga, röda, skyltar. Tid för reg.besiktning först den 1 aug.

Kopia av IMG_3167 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Ny Plåtis!

Hur lyckades du hitta denna? OK, har nu letat på mobile men inte hittat någon på MB Sprinter med 4wD. Kan du inte lägga ut lite interiörbilder också? Jag är plåtisfantast men inte sambon så det kanske kan hjälpa mig - det gäller att inte ge upp hoppet.

Skön sommar!

Agneta W
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Ny Plåtis!

Så kom jag ju på att du skrev att interiörbilder fanns på deras hemsida, förlåt, förlåt. Om alla är likadana så OK då.
I alla fall en skön sommar!
Agneta W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny Plåtis!

Heyerdahl er topp-modellene fra fabrikken, og det finnes endel opsjoner når de er bygget i en Ducato, Jumper eller Boxer. Fant på mobile.de en ett år gammel med 3 liter motor og automatgir - med alle opsjoner installert. Det var en heftig doning! Nesten så jeg ville bytte - selv om min Flair er enda mer ekstrem ;):rolleyes:

Den jeg fant er fortsatt til salgs: Andere Knobloch Heyerdahl Einzelbetten Automatik als Kastenwagen in Dettingen/Teck

Skulle ønsket den i en 40H utgave og ikke denne 35H som er brukt her.
Det er muligens den best fotograferte av disse bilene.

Skal du lete etter 4WD biler så se på Bimobil . desverre er ikke de like flinke med planløsninger.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny Plåtis!

Om man nu har krav på terrängbilsegenskaper så är nog den säkraste vägen till målet att köpa en fyrhjulsdriven skåpbil här hemma eller i Tyskland och sedan låta inreda den på hemmaplan. För ombyggnad har SMC och Scandimobil rekommenderats i detta forum.
Terrängdugliga skåpbilar (Mercedes eller Iveco) finns nästan alltid någon att finna på Blocket eller på mobile.de
Om man vill köpa färdiginrett så får man vänta och ligga på lur. Större "Expeditionsfahrzeuge" och fyrhjulsdrivna flakbilar med bolåda finns däremot alltid någon till salu.

aake
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Ny Plåtis!

Tack både Aake och Knut!
Den du fann Knut hade jag sparat men den är över 6 m och mitt ideal är under 6 m, vill gärna stanna var som helst, i en skogsbacke, på en p-plats. Men visst, över 6 m finns med i bilden. Faktiskt.
Och Aake, jo, det är bara det att någon måste göra jobbet om man ska inreda en transportbil och det är nog inte jag om det ska duga åt någon annan s a s.

Hur som helst. det är VÄLDIGT roligt och intressant att upptäcka märken och tillverkare som man=jag inte hade en susning om!

Sköt om er!
Agneta W:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny Plåtis!

Nu börjar den nya bilen komma i ordning, mycket tack vare fina tips om tillbehör här i detta forum.

Parabolantennen och den gamla TV'n bortrivna och ersatta med Triax Ufo 100 antenn och Anderson 16'' LED-TV, de tyska 5 kg gasolflaskorna ersatta av två 2 kg campingflaskor (räcker säkert länge nu när enbart spislågorna går på gas), farthållare monterad, LED automatiskt körljus och den finurliga Bobrik fartvarnaren monterade. Ett gelbatteri på 150 Ah demonterat eftersom jag tror att det räcker med återstående 400 Ah bobatterier.

Utvändigt har tillkommit takräcke (beg., från VW Transporter, 700:-, nya fästen tillverkade, allt vitlackat med hammarlack). EuroCarry stege för vä bakdörr och dito cykelhållare för hö bakdörr; utmärkt stabila (och lätta) grejor som fästs med spännskenor (inga skruvar i dörrarna alltså). Inköpt från CampXpert HZF Fehmarn, ett utmärkt och välsorterat företag med bra katalog vilket jag efter några inköp kan varmt rekommendera, lätta att hitta efter Industriestrasse i Burg. Tel: 0049-(0)4371-5007-40. En stor takbox för 5.000 blev en något onödig utgift; sannolikt inte mer betalt för min gamla Travelmaster för att jag lämnade en likadan box på den bilen.

Återstår nu att låta bygga en isolerad mellanvägg med stalldörrar mellan förarhus och bodel. Tid för detta i slutet av september.

Ännu inga större expeditioner med den nya bilen, men jag har hunnit med att dra mitt 1.500 kg båtsläp och sjösatt ett par gånger; med 1:ans låg går det dra upp på tomgång. Tyvärr ännu inget osökt tillfälle att prova diffspärrarna.

Lägger in ett par bilder på bilen från nu på morgonen.

IMG_3302 (Large).jpg

IMG_3301 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny Plåtis!

Nu är den nya bilen insatsberedd!

Larm, backkamera och isolerad mellanvägg klart.
Det fanns plats tillräckligt för en 30 mm tjock mellanvägg, med 23 mm isolering av PU-skum. Prydligt snickeriarbete, några dagars arbete för Krokoms Träindustri AB.
Stabilt och skrammelfritt. Väl tätat mot karossen och ingen risk för kondens på vindrutan.

Bilder på mellanväggen framifrån förarhuset med dörren öppen:
IMG_3408 (Large).jpg

Inifrån bodelen med dörren på glänt:
IMG_3412 (Large).jpg

Inifrån bodelen med dörren spärrad i öppet läge:
IMG_3409 (Large).jpg

Ett par bilder inifrån bodelen:
IMG_3415 (Large).jpg
IMG_3416 (Large).jpg

aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ny Plåtis!

Är den fyrhjulsdriven den ser oroväckande hög ut mellan hjul och kaross som SJ servicevagnar som används vid linjeservice. För då er du totalt oberoende.
 
Toppen