• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Kul att se dina framsteg.

Tittade på den här tidigare: Betongtäckmatta - Würth Svenska AB
men jag tyckte den var för tunn så det blev ingen affär, men om man orkar så går det väl att sätta dit två lager.

Men tack för tipset om Julas liggunderlag, det blev en resa på lunchen dit idag. :)

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Kul Jocke att man kan bidra med nåt litet tips!

Imorron kommer förhoppningsvis värmeslingan i rätt dimention, då ska jag fräsa spår! :)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Idag kom "rätt" golvvärmeslang, har väntat på den i mer än en vecka,
fram med överhandsfräsen och lite energi, men nu är det klart!

Golv1.jpg

Uppritat för fräsning med hjälp av linjal och en papptallrik för att ha radien någorlunda fastställd!

golv2.jpg

Var nog lite inställd på att hålla fast slangen med massor av tape, men det visade sig helt överflödigt!

golv3.jpg

Aluminiumplåt för att leda och fördela värmen!

golv4.jpg

Ladugårdsplywooden har passats in och skruvats tidigare, då vet jag var skruvhålen hamnar
och då vet jag var jag kan lägga slangen.
Klart, nu är det bara resten kvar :)
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej Bror, Rinkaby rör, 21 kr per meter, 20 meter fick precis plats i min kärre, säljs endast i jämna 10 meter!

Uponor Golvvärmerör EvalPEX-rör 12 - Rinkaby Rör

Funkar bra, enkelt att lägga, man behöver ju inte lägga under skåp och annan inredning!

Radien blev 15 cm, tightare blir nog svårt utan att knäcka slangen!
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Tack,
bra pris, borde gå att lägga ganska enkelt i min bil trots att allt är på plats.
Vilken typ av strypventil avser du använda? Bör kanske inte gå ut mer än ca 30-35 grader i slingan
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej!
Kul att se att bygget går framåt,
en fråga bara ,skall inte plåten ligga under rören?

MVH//Jocko
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Tack,
bra pris, borde gå att lägga ganska enkelt i min bil trots att allt är på plats.
Vilken typ av strypventil avser du använda? Bör kanske inte gå ut mer än ca 30-35 grader i slingan


Ingen aning Bror, har inte ens funderat så långt, vet inte än vad som finns!
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej!
Kul att se att bygget går framåt,
en fråga bara ,skall inte plåten ligga under rören?

MVH//Jocko

Ehh, tror inte det Jocko, min tanke var att plåten leder och fördelar värme bättre
än vad både isolering och plywood kan göra, om det sen funkar i praktiken återstår
att se!
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej!

Jag vet inte heller till 100% men när jag la slingan i mitt hus
så köpte jag plåtar som var profilerad som las mellan isolering och slang
men som jag sa så vet jag inte till 100% hur det blir i bilen,
jag hoppas att du har skissen på inredningen,jag kör igång mitt
bygge om 2 veckor skall bli riktigt roligt

Ha en bra dag
MVH//Jocko
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej igen, Det har legat nåt i bakhuvudet och gnagt ett tag nu, det började när du efterlyste tips om golvvärme och idag ramlade polletten ner och jag kom på var jag skulle leta. :)

http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680-108/#post402471

Här finns det ett tips från Arne om en blandningsventil och några inlägg tidigare tipsar Wisard om en Volvotermostat.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Klicka på länken i mitt inlägg så ska du få se på grejer. :D
Du borde hamna exakt på inlägg: 2152 och backar du sedan vidare till 2150 så hittar du lite mer.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Letat en timma nu, hittar varken blandventil eller volvotermostat,
men det säger kanske mera om mig, sorry! :confused:
 
F

F.d. 8845

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

lite hjälp, det står såhär...

ARNE HBK13 skrev

Hej Bror.
Jag tror att om du vill ha en jämn och fin värme i golvet så skulle jag rekomendera att du monterar en liten blandningsventil
Det finns små fina till varmvatten.
Är det inte så att en ventil till värmen i en bil bara är en strypventil (detta är jag inte säker på så rätta mig om jag har fel) och att det blir svårt att få en jämn värme.
Rinkeby rör har en liten fin ventil som heter Blandningsventil Esbe best.nr6105 eller 6086 35-60grader.
Detta kräver att du har en separat cirk.pump till golvvärmen,men du får en jämn och fin värme i golvet.
Ha det bra.
Arne.

Wizard skrev

Bror,
Jag kan rekommendera en termostat till en Volvo 240. Med den kan man reglera temperaturen med en wire. Den har även ett kapillärrör som känner temperaturen och stänger av/reglerar flödet när vald temp. är uppnådd.
Man behöver ju inte använda reglagewire. Man kan prova sig fram till lämplig temp. och sedan låsa reglaget i det läget.
//W

/ Tobbe
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Min byggtråd dog helt och hållet för ett par månader sedan, var på kontrollbesiktning och
fick med mig en arbetsorder lång som en tvättlista. :mad: 12 punkter! Dyrt, dyrt som Bosse Bildoktor skulle säga!
Var ett tag på väg att skicka hela bilen till SkrotNisse, men skam den som ger sig, efter
mycket letande och med hjälp av goda kompisar hittade jag en lastbilsverkstad som för en hygglig penning
åtog sig hela jobbet, främst var det länkarm, spindelled och tre större
rostangrepp, en massa småfel som jag inte hade en aning om hur man kunde tänkas fixa!

Efter en tid på lastbilsverkstan och ett rejält eko i plånboken fick jag i onsdags blanka papper
efter ombesiktning, :) så nu ska jag ut på vägarna med mitt halvfärdiga bygge,
bilen är körbar, jag kan bo i den men varken kök eller sittgrupp är ens påbörjat.
Ovan i detta blev jag även husvild pga. flytt till nytt kontor, så bilen har stått ute sedan slutet av mars månad,
ingen tillgång till ström eller plats att bygga på, men jag letar efter nytt för fullt!
Om fyra veckor blir jag friherre, senaste halvåret har jag "arbetat" 25%, härligt!
Om två veckor drar jag till Hampetorp på Singelträff, nån gång efter midsommar blir det
Vildmarksvägen 3-4 veckor, efter det får jag se om det i aug.-sep kan bli en resa söderut,
nåt byggande blir det inte på ett bra tag!

Ha en riktigt skön sommar alla, vi kanske syns på vägarna!

besikt.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Bra att det ordnade upp sig med bilen, det hade varit trist om en 50 år gammal dröm hamnade på tippen.

mvh jocke
 
Toppen