• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

F

F.d. 53361

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Personligen tycker jag att stolarna i Chrysler Voyager/Town&Country är bäst.
Kan köra 100 mil utan att få ont i ryggen. Finns med el eller manuell inställning. Finns med Skinn eller tygklädsel. Har även eluppvärmning i två steg.
Vi tänker även använda bakre stolarna i vår Scaniabuss.
Jag har 4 reservdelsbilar Voyager/T&C om du är intresserad av stolar.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Tack för erbjudandet Johan,
tål att tänka på, hur mycket bygger stolsitsen på höjden omodifierat?
Fick två stolar från en Chevy-van förre veckan, men de verkar inte få plats, har ett värmepaket under förarstolen, på högersidan är det säkert inga problem, men hur kul är det med två olika stolar?

Du får gärna maila ett prisförslag om du inte vill lägga ut det här, hemma igen fredag sent, då kan jag höra av mig!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

, men hur kul är det med två olika stolar?

Jag har två olika stolar fram i min Boxer! Det är kanske inte så kul men det är praktiskt! En bekväm stol för passageraren så att hon somnar gott och en obekväm stol för mig så att jag inte somnar! ;)

Jappe
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej,
funderar på att eftermontera en styck varvräknare i bussen,
det borde enligt mitt körsätt vara ett av de viktigaste instrumenten
för att utnytja motorn optimalt?

Har någon förslag på en praktisk och gärna snygg variant,
Biltema har endast för infällnad, och ser inte direkt var det skulle passa,
vad jag förstår kopplar man in en tåt på generatorn, men hur vet man
att det blir rätt varvtal, det är väl olika varvtal på olika bilar.

Obegripligt att det inte finns som original!

Alla typer av förslag kommer att uppskattas, tack!
 

Bilagor

  • Varvräknare.jpg
    Varvräknare.jpg
    168,7 KB · Visningar: 3
F

F.d. 25569

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Personligen tycker jag att stolarna i Chrysler Voyager/Town&Country är bäst.
Kan köra 100 mil utan att få ont i ryggen. Finns med el eller manuell inställning. Finns med Skinn eller tygklädsel. Har även eluppvärmning i två steg.
Vi tänker även använda bakre stolarna i vår Scaniabuss.
Jag har 4 reservdelsbilar Voyager/T&C om du är intresserad av stolar.

Hej.har du bilder på dina stolar & priser ?:cool:
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej "StorDansk"!
Quite a story! Men bättre sent än aldrig! Min första HB var en ombyggd MB309 (liten buss). Den hade vi många härliga mil med. Önskar dig lycka till med bygget o ser fram emot bilder osv.
hälsn
Gert HBK3579:rolleyes:
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Nu har jag varit på en resa som tog mig till Kungsåra utanför Västerås,
där finns Kungsåra Bildemontering och returbilen.se en bilbyggares våta dröm,
mitt syfte med resan var att skaffa framstolar till Ducaton.
Det blev ett par V70-stolar av 07års modell i grått läder a 300 pix per styck;
ganska nöjd med resan 50 mil ToR.
En överraskning blev när jag talade om mitt ärende för mannen bakom disken
replikerar han att sidokrockkuddarna inte får följa med stolen ut från området,
jaha? Men det var ju inte så enkelt, fick jobba nästan en timma per stol innan det
var klart, nu är det bara tillpassningen kvar, det är ju inte så att gamla och nya
bulthål är lika, men det fixar sig. Förarstolen är nu hopplockat igen och klar för montering!
 

Bilagor

  • Stol_stripp.jpg
    Stol_stripp.jpg
    255,6 KB · Visningar: 4
  • stol_pass.jpg
    stol_pass.jpg
    295,8 KB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Håller på att fylla alla tomrum i olika balkar med det underbara materialet FOGSKUM :twitcy:
Detta har jag kommit fram till att man får göra lite i omgångar, och svåraste utmaningen
är balkar vid och i taket då flaskan måste vändas upp-ochner för att det ska komma annat än drivgas.
Det är precis att det går men man skulle skickat med en dubbelt så lång slang till flaskorna!

Ett varningens ord till de som tänker sig prova, köp en ask med engångshandskar,
sätt på dig skyddsglasögon och täck håret (om du har något) för rätt som det är kan du
få skummet rätt i ansiktet eller på andra ställen, ha på dig kläder som du kan offra,
väldigt besvärligt att tvätta bort om du får på händerna eller i ansiktet, sitter som superlim
och riv inte i överblivet skum på ett par dagar, tjocka fogar torkar långsamt.

Men det är kul att studera när det fortsätter att svälla även efter ett par timmar,
och resultatet är ju oslagbart, vet inte hur man skulle gjord om inte fogskum fanns?
Flaskorna (hittills 8 st) köper jag på Biltema för 49:- priset i bygghandeln är från 99:- och uppåt.
 

Bilagor

  • Skum1.jpg
    Skum1.jpg
    223,4 KB · Visningar: 10
  • Skum2.jpg
    Skum2.jpg
    272,7 KB · Visningar: 3

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Tips. Köp en fogskummpistol på biltema och sådana fogskumstuber som är till för dylik. Du tjänar igen den flera gånger om genom att det dels går att sluta spruta utan att flaskan torkar ihop, dels genom att du kan reglera så mkt bättre och slipper få för mkt som måste skäras bort.
Även lättare i tak så länge tuben är typ halvfull.

Ett annat tips för att spruta uppåt med vanlig fogskumstub är att ersätta rörmunstycket med en ca 60-70 cm spolar slang, då kan man hålla tuben upp och ner och ändå spruta uppåt. Dock kommer det fortsätta komma skum en bra stund efter att man slutat spruta.

Med fogskummpistol låter man tuben sitta kvar i alla fall samma dag. Lämpligt att lossa tuben och köra igenom rengöringsmedel i pistolen varje kväll.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Det förvåner mig lite att det inte finns ett elskema/kopplingsskema för Fiat 1994-2002.
(Har använt sokfunktionen här på sidan)!
Problemet är att jag inte får instrumentpanelen att lysa, har felsökt i flera timmar, i min
säkringsbox enl. instruktionsbok är det nr.7 som gäller, har mätt med multimeter, strom finns fram,
säkring är hel, har även försökt bygla med en kabelstump, lyser inte :confused:
Är inte så pigg på att riva ner hela panelen för att hitta kabeln efter säkringen, visste man
bara vilken färg man ska leta efter skulle det väl gå att lösa på nåt vis, kanske går att
lossa själva säkringshållaren och kolla vilken kabel som kommer in?
Och sedan är det ju enkelt att lägga på ström till själva instrumentpanelen (Se inlägg 45)

Det kanske finns enklare lösningar?
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Har idag även försökt justera skjutdörren, den slutar inte tätt ovre bakre delen,
åkte iväg och köpte nya delar till den rulle som går i spåret på sidan, valde att börja med
nylontrissorna som sitter överst (220:- styck) resten av delen vill dom ha nästan 2.500:-
men jag åker nog på att byta den också, stålrullen i mitten ser ju ganska sliten ut den
med, ser ju ut som ett vanligt kullager men glömde kolla om det går att byta eller om det sitter fastnitad?
 

Bilagor

  • Dörrulle.jpg
    Dörrulle.jpg
    148,3 KB · Visningar: 6

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Köpa nya delar?
Går det inte att justera dörren med gångjärnen. Borde gå. Det finns ju tre fästpunkter/gångjärn oftast två på skjutdörrens framkant och sedan den bakre med rullen. Med lite justeringsjobb så kommer dörren att täta utan dyra byten av delar.
Hälsningar Bror
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej Bror,
Ska plocka ner prylen igen imorron och kolla om det finns flera justeringsmöjligheter,
vid en första anblick kan det se ut som man skulle behöva knäcka till dörrens övre bakre del,
om jag lyfter (inifrån) samtidigt som dörren stängs, går det extra dörrlåset som sitter högt
i bakkant också i lås, och då verkar allt vara tätt.
Hänger upp dörren med spännband och skruvar bort delen, de tvä främre ledarna
verkar inte ha någon justeringsmöjlighet men det ska undersökas :) !
 
L

Logitech

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej StorDansk ! Jag delar din glädje över ditt husbilsprojekt.Jag har själv varit i den glädjande situationen.Först hadde jag en gammal folkabuss 76:a.Därefter en Chevy Van 80:a.Sist av hembyggen blev en VW LT31:a-88,tills för 2 år sedan,då det blev den första fabriksbyggda husbilen.En Euramobil-95.Dom 3 hembyggena har jag jobbat med själv.Vad som drev mej var att klura ut lösningar på problem som jag stötte på under yggets gång,och slutresultatet.Ska erkänna att jag svor en och annan ramsa då och då.
Men saker och ting fixade sej.Vill du ha råd och dåd,så rita en rad.Hoppas jag får följa dej i bygget.:yes: Lycka till !!!! Hälsn.Logitech.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Tack ska du ha Logitech,
nu har jag ytterligare en erfaren byggare att luta mig emot,
frågorna lär komma vart efter bygget kommer igång på alvar, än är det bara skalet
som förbereds, blir besvärligt att ändra på själva konstruktionen när inredningen börjar
komma på plats

Hälsning FinnV
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Köpa nya delar?
Går det inte att justera dörren med gångjärnen. Borde gå. Det finns ju tre fästpunkter/gångjärn oftast två på skjutdörrens framkant och sedan den bakre med rullen. Med lite justeringsjobb så kommer dörren att täta utan dyra byten av delar.
Hälsningar Bror


Tack för inspirationen och uppslagen Bror, idag har det inte kostat mig en krona att
jobba med bilen, men jag kan nu jubla över en skjutdörr som fungerar till 99%.
Varför inte hundra kanske någon undrar, jo den måste ha lite hjälp i bakkant men sedan
stänger den så fint och som det verkar helt tätt.
Efter att ha skruvat ner rullen igen och konstaterat att ingen ytterligare justering var möjlig
började jag leta efter andra sätt att angripa problemet.
Vad som behövdes var att lossa hela skenan och sedan de två bultar i framkant,
tvinga skenan uppåt ett par millimeter med hjälp av spännband (bra till mycket, även att hänga upp dörren med) dra åt allt igen,
varefter jag tog mig an det lilla extra låset som sitter i överkant bakåt på dörren,
justerade flera gånger till det stängde som jag ville, klart :)

Hälsning FinnV
 

Bilagor

  • skena.jpg
    skena.jpg
    175,7 KB · Visningar: 1
  • låset.jpg
    låset.jpg
    210,3 KB · Visningar: 3
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Kul att du fått till dörren, spännband är bra till mer än man tror!
Nästa gång du ska till kungsåra eller är i närheten här så kan vi försöka fixa den där sista procenten upp till hundra om du vill.... det finns några fler trick som man kan prova. ;)

mvh jocke
 
Toppen