• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Städhelg denna helg,
först trädgård med lövkrattning och ont i ryggen ( latmasken) sedan fågelbord och mat till de små.
Tvättning och städning av husbilen. Grymt jobb att tvätta tak då bilen står under ett träd och dessutom 7 miljoner gula ek och björklöv som dessutom färgar av sig så det blev mycket gnida. Måste maskinpolera och vaxa taket i vår så det blir enklare att tvätta. Nu skall jag täcka taket med frigolitskivor med ordentliga springor för god ventilation och över detta en vanlig vit presenning. Kollat lite på Julas överdrag men tycker att det blir ett meck varje gång man vill in i bilen och det vill jag ofta. Har lite småpyssel som skall göras bl:a flera högtalare, funderar också på lite mera ljusslang var det nu kan passa. Bra med mörka kvällar då ser man ju enkelt var sådant blir.
Har värme på hela tiden ( 12-14 grader )och i kylskåpet ett par kalla öl så det kan komma plötsligt att man vill ut i bilen och då får man inte hämmas av en svårforcerad husbilstäckning
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Ha det gott i höstmörkret
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag förstår dig, Bror.
Det blir billigast med öl ute i husbilen men tyvärr fritt från sällskap.

Ibland är inte "stamlokuset" så dumt! :rolleyes:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja, mina vänner det kan ju tyckas att jag varit lat..........
men det har också varit en del annat att ta hand om och att deltaga i, bl:a vår yngsta dotter Jeanettes bröllop i Grundsund den 11/11 2011.
Nu är man i princip barnlös men har ju underbara härliga barnbarn i stället..
Har också en hangar på Barkarby som skall tömmas och plockas ner och där är det mycket jobb med att flytta ett antal gamla bilar, flygplan och egentligen en hel verkstadsutrustning. Svarv, fräsmaskin pelarborrmaskin mm som är besvärligt att härbergera tills vidare. Har monterat ner all isolering nu och kör upp till Metorpolen Murjek med den på torsdag.
Hantverkare om man kan kalla motorrenoveringsverkstäder för de är INTE snabba, men å andra sidan så är jag ju snål och då måste dom kanske jobba på ”ledig tid” och då kan det ju ta en stund. Egentligen ingen ko på spåret för jag kommer att hinna montera motor och låda i god tid till det är dags att ställa på bilen för nästkommande sommars bravader.

Ett mycket stort misstag gjordes på min renovering och det var att inte montera golvvärme, så nu är det på tapeten. Har köpt plaströr till golvet men kan inte hitta an liten passande termostat till golvvärmen då det blir lite för varmt att mata ut 70 grader varmt vatten i golvet. Gillar ju steppdans men någon måtta får det kanske vara….
Kommer att fräsa upp spår i golvet för plaströret och tar nog bort en del sittbänkar för att få in golvvärmen även under dessa. Kan ju vara bra om man behöver torka skor t:ex mm. Ovanpå dessa plaströr kommer det att limmas en tunn aluminiumplåt för värmespridningen och för enkelheten att skydda och täcka dessa rör. En vanlig plastmatta av god kvalitet limmas sedan på plåten. Detta borde göra susen och ge en härlig mysig golvvärme. Måste vara underbart att sitta barfota i husbilen under smällkalla vintern och klämma en go Norrlands Guld....och längta-drömma om kommande tider....
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Ja, det är ju så Bror. Lite jobb får man ju lägga ner för att kunna sitta barfota och njuta av en Norrlands Guld. Borde väl vara något för deras reklam?

Harebra o trevlig helg!
Alve
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har köpt plaströr till golvet men kan inte hitta an liten passande termostat till golvvärmen då det blir lite för varmt att mata ut 70 grader varmt vatten i golvet. Gillar ju steppdans men någon måtta får det kanske vara….

Bror,
Jag kan rekommendera en termostat till en Volvo 240. Med den kan man reglera temperaturen med en wire. Den har även ett kapillärrör som känner temperaturen och stänger av/reglerar flödet när vald temp. är uppnådd.
Man behöver ju inte använda reglagewire. Man kan prova sig fram till lämplig temp. och sedan låsa reglaget i det läget.
//W
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Jag tror att om du vill ha en jämn och fin värme i golvet så skulle jag rekomendera att du monterar en liten blandningsventil
Det finns små fina till varmvatten.
Är det inte så att en ventil till värmen i en bil bara är en strypventil (detta är jag inte säker på så rätta mig om jag har fel) och att det blir svårt att få en jämn värme.
Rinkeby rör har en liten fin ventil som heter Blandningsventil Esbe best.nr6105 eller 6086 35-60grader.
Detta kräver att du har en separat cirk.pump till golvvärmen,men du får en jämn och fin värme i golvet.
Ha det bra.
Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vackert, Bror,
du lever!
Såg i bladen att det varit skjutning uppe i Murjek/Vuollerim och att en man i 60-åren
hade dött av skottskador.

Här föll tonvis med sten från hjärtat! :D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans och tack för omtanken.
Stämmer att det var lite vilda västern i Vuollerim. Sorgset men sant.
Hälsningar Bror
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.

Helt fantastisk job du har gjort og helt utroligt at følge med i, jeg kunne godt tænke mig at vide om den lim du har brugt er denne type Sikaflex-Semi SL

Hilsninger fra Danmark.:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Heja Danmark och tack.
Limmet som jag använt är i huvudsak Marin o Teknik, solcellen limmad med Sikaflek och plåten limmad med polyuretanlim.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • Lim 1.jpg
    Lim 1.jpg
    3,1 MB · Visningar: 4
  • Lim 2.jpg
    Lim 2.jpg
    3,4 MB · Visningar: 5

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.

Tack for det snabba svaret, det er det lim (polyuretanlim) du har brugt til at limma plåten
med jeg er interesseret i hvad heter fordi jeg skal limme nogen store plåtter på min husbil her i vinter og jeg vil gerne anvande noget lim der holder godt og som inte hugger direkt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
om du skall limma en större plåt och samtidigt kunna finjustera plåten innan limmet härdar så skall du använda ett annat lim, tror att jag skrivit om detta lim i samband med limning av takplåten. Kommer inte ihåg namnet just nu.
Kom igår kväll upp till Metropolen Murjek 105 mil norrut från husbilen och stannar här tills på söndag.
Skall konsultera mina pärmar när jag kommer hem och se vad limmet hette och var jag köpte detta.
Återkommer på måndag
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hemma igen efter en jobbig nerresa från Norrbotten igår.
Har rotat lite bland mina papper och hittat att limmet heter IMEX. Detta lim har jag använt på taket. Dras ut med en tandad spackelspade och lätt att jobba med. Man har ca en halv timma på sig att fixera plåten. Sedan börjar härdningen och då är det oåterkalleligt fastlimmat.
Titta på deras hemsida.
www.imexab.se

Hälsningar Bror
 
Toppen