• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Men du, fattas det en liten bit på låsklacken? eller ska den se ut så?

Image 1 Låshake2.jpg

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Fredag och lördag blev det lite gjord igen, snart kan isolering och inklädning ta vid,
lägger in lite bilder på det som hänt sedan sist!

Bild 1). Gummilisten som går runt de båda dörrarna har sett bättre dagar, någon som vet
om det finns att köpa som metervara, kan behöva sådär 10-12 meter?
Beklagar avsaknad av skärpa, hoppas budskapet går fram ändå!

Bild 2). Nu är alla stolpar i skåpet fyllda med fogskum, den smutsiga/oljiga plywooden är
utplockat, under låg nog omkring 10kg sand och smuts, man måste ju tänka på vikten :).

Bild 3). Plywooden var ditskruvat med vanlig plåtskruv eller liknande, samtliga hål var på
insidan rostangripna, nu blir det behandling med Biltemas rostätare, sedan primer och tätningsmassa.

Bild 4). Jocke, det fattas en bit på låsblecket, har det någon praktisk betydelse, ser ju ut
att funka som det är? PS: Den satt på höger bakdörr.


Hälsning FinnV
 

Bilagor

  • profil.jpg
    profil.jpg
    235,2 KB · Visningar: 8
  • bak.jpg
    bak.jpg
    226,3 KB · Visningar: 8
  • skruvhål.jpg
    skruvhål.jpg
    212,2 KB · Visningar: 6
  • lås2.jpg
    lås2.jpg
    279,6 KB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Listen finns som metervara den enda list som fanns att köpa.
I alla fall förra året när jag köpte till mitt bygge.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Bild 4). Jocke, det fattas en bit på låsblecket, har det någon praktisk betydelse, ser ju ut att funka som det är?

Det kan vara en anledning som gör att dörren inte sluter riktigt tätt i överkant, den lilla bit som fattas är den som ska se till att låshaken vrider sig tills det säger klick och den blir låst.
Den klack som sitter kvar är den som håller in dörren när den är stängd så om den vrider sig som den ska utan den saknade biten så funkar det nog ändå.

Men blev det här begripligt? testar att rita lite på din bild igen.:)

Image 1 kludd på bild.jpg

Det jag försöker visa är att när din dörr åker in så möter den "pinnen" (blå prick)
Klacken som är borta är den som först ska träffa pinnen och ser till att hela låsgrejen vrider sig.
När den har vridit sig en bit så klickar det till och den låses i läge, efter det så är det klacken som du har kvar som håller in dörren.

Skulle det vara så att låsklacken inte vrider sig till låst läge så hålls inte dörren in som den ska och det skulle passa in rätt bra på symptomen du beskriver med glipande dörr.
Fast det är klart,, det är inte helt lätt att ställa en helt korrekt diagnos utan att ha sett det som krånglar! :D

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Ja du Jocke, det finns lite här att fundera på, men själva funktionen har jag nog klurat ut;
tror jag, är det bäst att tillägga, det är ju klacken som gör att det låser ordentligt,
ska höra på skroten eller med BDL/Bossings vad det kan bli för pris att byta ut den till en fungerande.
Nu ska jag gå ner och prima skruvhålen som jag slipade ner och strök med rostätare.

Hälsning FinnV
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej Jocke,
idag var jag till den lokala skroten och hämtade "nytt" blinkersglas vä. fram,
chansade på låsblecket och frågade, fanns nerplockat i en låda till en som inte
hämtat ut sin beställning, kvinnan bakom disken begärde 50:- och jag slog till
innan hon han ångra sig, efter kom hon på att det var för billigt, det fanns två i lådan
så nästa kund får betala det dubbla:).

Monterat och klart, samtidigt undersökte jag möjligheten att justera rullen som styr
dörren överst i framkant, det fanns lite justermån och nu är det rena drömmen att stänga
skjutdörren, nu måste vi konstatera att vi har uppnåt de eftertraktade 100%, härligt, och
tack till dig och Bror som fick igång tankeverksamheten åt rätt håll.

Hälsning FinnV
 

Bilagor

  • Blinkers_vä_fram.jpg
    Blinkers_vä_fram.jpg
    187,5 KB · Visningar: 2
  • stag.jpg
    stag.jpg
    146,6 KB · Visningar: 1
  • låsbleck.jpg
    låsbleck.jpg
    158,4 KB · Visningar: 2
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej alla,
för att ingen ska få för sig att gubben har ställd träskorna är det nog bäst att han hör av sig,
efter tre veckors semester över jul och nyår har bygget fått upp "nästan" styrfart igen,
isolering, virke, plywood och en del verktyg som jag tidigare fått löfte om att låna har inhandlats,
det känns bättre ändå med egna verktyg, det blev 50mm "Jakofoam" till golvet, reglar mellan
på samma avstånd som plywoodskivan som blev en "Ladugårdsplywood" på 9mm
2500x1200, 2,5 meter räcker på längden i det som blir bodelen, resterande 90cm bakåt blir
förvaring eller "garage" som det heter i nyare bilar, utrymmet är på inget sätt i
förbindelse med bodelen, kanske nån lucka till antigen toakasett eller liknande, men ingen genomgång,
Just nu funderas det friskt på olika planlösningar, har inte spikat hundra ens var toa/dusch ska hamna,
men lutar åt samma sida som skjutdörren och köket?
Man får nog trixa lite till, och tillverka dummies i papp och placera ut på prov innan all faller på plats.
Som den uppmärksamma kan konstatera så är inte mellanväggen nermonterad än,
förklaringen till detta är att bilen ska besiktas om nån månad eller två, kommer att besikta
som den är, utan några ändringar, jag har ju inte ens tagit reda på vad som behövs för
att klassa som en PB II.
Nu idag blev det klart med sängens placering, det blev en 80cm bred placerat på en höjd från golvet på ca 1,2 m
och på tvären bak, en något ovanlig placering, jag vet, men samtidigt är jag övertygad
om att det kommer att fungera ypperligt, det kommer att bli en gästsäng på längden
bakom förarstolen, men för att nyttja den får man fälla ner sittgruppen.
Imorron är det tänkt att jag ska börja lägga in plywood och isolering på golvet,
sedan när det är klart ska all plywood ut igen för att med överhandsfräs göra spär på 10mm
till slangen för vattenburen golvvärme, enda sättet jag kan komma på att lösa det!
Man vill ju inte skruva genom slangen :)

Lovar att återkomma snart, här ett par bilder:

Hälsning FinnV
 

Bilagor

  • bilenbak1.jpg
    bilenbak1.jpg
    115,6 KB · Visningar: 10
  • bilenbak2.jpg
    bilenbak2.jpg
    158,3 KB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej igen,
i morse var det äntligen dax att lämna kärran till ett proffs för lite enklare rostlagning
av golvet längst bak i skåpet, allt gjord efter konstens alla regler, svetsat, pimat och tätat.

På eftermiddagen var jag iväg till kompisen Magnus och lånade en överhandsfräs, imorron ska det
fräsas ut spår för golvvärmen, har testat nyss, det skär som en varm kniv genom smör,
slangen inhandlas på Rinkaby Rör, 10 metrer får räcka!
 

Bilagor

  • rost1.jpg
    rost1.jpg
    161,3 KB · Visningar: 6
  • rost2.jpg
    rost2.jpg
    139,3 KB · Visningar: 4
  • fräsen.jpg
    fräsen.jpg
    887,2 KB · Visningar: 4
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej. Kul att det går framåt, det händer inte alla! :D
Måste fråga för jag blir fundersam på om 10 meter slang är tillräckligt?
Visserligen har du ju elementet med fläkten men,, jag undrar ändå. :)
Har nåt i bakhuvudet om 10 meter slang per kvadratmeter, men det är nog nåt som kan ha fastnat kvar från en tidigare badrumsrenovering.

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Tjena Jocke, så här har jag resonerat fram och åter med mig själv:
På sidorna under toa,kök och skåp samt under sittlådorna finns ingen som helst
anledning att lägga ner värme, kanske där man har fötterna när man sitter
vid bordet, dinetten, då kan det vara skönt med lite ljummet under fötterna!
Det lämner kvar en mittremsa på 60x250 cm + 60x60 under bordet, vad
tror du om det?
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej!
Tack för en trevlig tråd,jag har en likadan bil inköpt för en vecka sedan
så jag följer dig med stort intresse,jag tänker att den uppvärmda ytan blir för lien
till den volym som du har i skåpet,

jag tror att en grövre slang över hela golvet är nödvändigt för att få värme
som duger för minus grader ,

jag är nyfiken på din planlösning:)

MVH//Jocko
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Det borde funka tror jag, komfortvärme där fötterna kommer att vara och ett annat system som tar hand om den större delen av uppvärmningen när det behövs.
Men jag är ingen expert på detta och har ingen erfarenhet av det så andra som hållit på med det här kan nog ge bättre råd. :)

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Men jag är ingen expert på detta och har ingen erfarenhet av det så andra som hållit på med det här kan nog ge bättre råd. :)

mvh jocke

Inte är jag någon expert jag heller Jocke, det finns inget att läsa någonstans om detta
åtminstona för oss hemmasnickrare, därför ser jag detta mest som en
uppskattning/gissningslek, bättre än så går inte, men visst, skönt att du bryr dig
och det finns inget huggit i sten, är det så att det blir odugligt när det först är färdigt
så har vi i alla fall blivit en erfarenhet rikare, det ser vi först vid första vinterturen
som ju lär dröja ett tag. :)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej!
Tack för en trevlig tråd,jag har en likadan bil inköpt för en vecka sedan
så jag följer dig med stort intresse,jag tänker att den uppvärmda ytan blir för lien
till den volym som du har i skåpet,

jag tror att en grövre slang över hela golvet är nödvändigt för att få värme
som duger för minus grader ,

jag är nyfiken på din planlösning:)

MVH//Jocko

Hej Jocko,
verkligen kul att du uppskattar mitt totalt ogenomtänkta bygge!
Vad gäller golvvärmen som just nu är nästa steg i processen, så är detta tänkt mera
som en extra komfortåtgärd, huvudsakliga värmekällan lär bli en Webastobrännare
främst avsedd som motorvärmare i lite större dieselfordon, den har en kapacitet på
4,6 Kw som kommer att driva ett större värmeelement med en fläkt bakom (ser ut i
sin konstruktion precis som en bilkylare) samt vanliga konvektorelement av den typ
som oftast sitter i husvagnar och husbilar!

Vad gäller planlösning så ändras den oftare än jag har tid över att rita en ny, senast för
en vecka sedan, och då väldigt drastiskt.
I korta drag, tvärgående säng längst bak, jag kan vara lite bekväm av mig så jag tänker
inte ägna en massa tid åt att vika ut, fälla ner eller upp någonting innan jag ska sova,
likadant när jag går upp, en 80cm säng 1,20 från golvet, 1,90 lång och ca 10cm från bakdörrana,
detta ger ett förvaringsutrymme längst bak som kan rymma det mesta, ska rita en skiss
åt dig så blir det enklare, återkommer troligen under helgen med en enklare ritning!

Lycka till med din Ducato, vad har du för motor i den?
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

Hej!

Vatten buren golv värme är lite knepigt att beräkna
men om du räknar 50w kv2 mer får du inte ut,
men som du säger det är skönt i kombination med
annan värme,
Min bil har tyvärr en liten 2,5 lit motor
norrlandsbil som har rullat 18000mil
jag tackar dig för all info,och hoppas att vi lyckas med våra byggen:)
jag vänttar på en skiss på inredning

Ha en bra dag
Jocko
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

En liten sak att tänka på , det är nog enklare att installera en liten strypventil i efterhand än att komplettera med nya rör.:confused:
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

En liten sak att tänka på , det är nog enklare att installera en liten strypventil i efterhand än att komplettera med nya rör.:confused:

Bra tänkt decker, och med ett meterpris på endast 21 pix är det upplagd för 20 meter istället för 10, tackar!

Hälsning Finn
 
S

StorDansk

Guest
Sv: En 50 år gammal dröm på väg att bli verklighet!

I brist på beställd material (slangen till golvvärmen kom i torsdags men var av fel dimension, 20 istället för 12 mm,
ny kommer i början av veckan) får man passa på att göra annat, golvskivorna har jag plockat ut
för att fräsa spår för slangen, så jag får gå direkt på Jakofoamen, det funkar, men den är nog inte gjord för att trampa på allt för mycket!.
Sängen har jag byggd färdigt, nu fattas till den endast en ribbotten (IKEA) och en madrass,
väggen bakom huvet och fötterna har jag isolerat med 20mm liggunderlag från Jula, ett
räcker precis, 129:- det måste gå att hitta på rulle, nån som vet, har tänkt använda det på
flera ställen i så fall, smidigt och effektivt!

Har även byggd en första prototyp till en (2) sittmöbel, ska kapa bort 10cm bak,
då kan jag få in en bordsskiva på 70x70, viket ger en gästsäng på 190x70 cm.
Sen får jag bestämma längre fram om den ska målas eller faneras?

Fick för en vecka sedan till skänks 8st nästan fullskivor vattenfast björkplywood, blir
alla tiders att bygga möbler och inredning av, tänker inte jaga så mycket kilon här, varje skiva väger runt 15 kg!

säng1.jpg

Stadig sängkonstruktion, 190 cm och gubben mäter endast 182 i strumplästen. :)


säng2.jpg

Liggunderlaget mäter 60 cm på bredden, delades på mitten och passade precis!

sittmöbel1.jpg

Sitthöjden kommer att avgöras av vad jag kan skaffa av dyna, lådan är byggd med
en höjd av 40 cm
 
Toppen