• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromebook

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Nja, det var mest en vänskaplig vink om hur hopplös (men rolig) den här diskussionen är och att han kanske underskattade hur mycket du verkligen brinner för plattor.:)

Kenjons kunskaper ifrågasätter jag absolut inte. Snarare tvärtom.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Vissa gamla PC-program går av naturliga skäl inte att köra på en platta men Word funkar på iOS, Android och Windowsplattor. E-postadresserna kan väl läggas i en eller flera grupper precis som på en PC?

Förstår nog inte var problemet ligger.

Problemen ...
  1. Det tar mycket längre tid
  2. Du behöver en databas med de 702 e-postadresserna (utan att skräpa ner ditt ordinarie kontaktregister), en lätt underhållen sådan (enbart e-postadress), som dessutom är kopplad till föreningens medlemsregister
  3. Jag har Excel, Word och Powerpoint på min Androidplatta. men att "sitta och peta med fingret" ... Jag skulle inte gå på det. Man behöver tangentbord, mus och en stor display

Det är sannolikt möjligt att göra själva e-brevet på en platta. Men tiden!
Dock klarar inte jag av att lura ut hur man ska rulla igång ett massutskick, i mitt fall till över 700 mottagare.
Och som sagt, utan att visa var och en till vilka andra brevet går ut (säkerhetsskäl!)

Nu var detta kanske ett relativt udda exempel. Jag kan dock rada upp många andra mer naturliga som går mycket snabbare att klara på en laptop.

Men, tjänar det något till?
Jag är iallafall helt övertygad om att för många ändamål är laptopen (eller andra varianter av en dator) helt överlägen.
Och då ska du veta att jag använder min platta mycket frekvent, men bara till det den passar bra till. Läsa, mejla, gå på banken, navigera, reseplanera, kolla foton (Flickr och Google Foton), etc.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Du behöver ingen databas med e-postadresser, det räcker med att lägga dem i en eller flera grupper!

Du behöver inte peta med fingret, koppla till ett externt tangentbord precis som många romanförfattare med plattor som föredrar riktig fingersättning.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Och hur skickar du ut till alla 700? En och en?
Varannan vecka eller så?
Om du skickar till en grupp, hur undvika att ingen ser de andras e-postadresser?

Jag behöver peta med fingret när jag möblerar brevet, storleksjusterar och infogar/placerar bilder, mm

Men än en gång, allt går om man ger sig 17 på det. Men tiden!!
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Chromebook

Du skriver att man kan göra allt på en platta, som du kan göra på en laptop.
Om du har en modern laptop med SSD diskar och en i 7 processor, så kan du göra saker, som du inte kan göra smidigt på en platta.
Om du kommer hem och laddar ur 10 gb bilder från din kamera och vill redigera detta, du sitter på en plats där du inte har internet utan du får förlita dig på att ha med din egen lagring, du vill dessutom göra redigering av stora bildfiler o filmklipp i t.ex. premier elements, fixar du detta på en platta?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Och hur skickar du ut till alla 700? En och en?
Varannan vecka eller så?
Om du skickar till en grupp, hur undvika att ingen ser de andras e-postadresser?

Jag behöver peta med fingret när jag möblerar brevet, storleksjusterar och infogar/placerar bilder, mm

Men än en gång, allt går om man ger sig 17 på det. Men tiden!!

Vad spelar det för roll om du har platta eller PC om du vill skriva ut till 700 mottagare? Skrivaren är väl densamma?

Du lägger naturligtvis mottagargruppen i dold kopia precis som på en PC.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Jag skrev skicka ut, inte skriva ut.
Merjobb, merjobb.

T ex att registrera 700 kontakter i plattan jämför med att skriva en e-postadress per rad i en Exceltabell.
"Fjutta" med montage, typsnitt, bilder etc på en 7, 10 eller 11 tums skärm.
Med pekfingret. Jag har inga pianofingrar.
Men det är klart, man kan koppla in en bluetoothmus (antar jag).

Du kan aldrig övertyga mej om att det går lika snabbt och enkelt som på en dator.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Chromebook

Jag misstänker att det är några år sedan Knarrevik jobbade på allvar på en dator, och verkligen måste ha något utfört på effektivast möjliga sätt. Nästan allt här i livet går ju att utföra på allehanda konstiga sätt, bara man har massor av tid att gå runt alla problem man stöter på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Du skriver att man kan göra allt på en platta, som du kan göra på en laptop.
Om du har en modern laptop med SSD diskar och en i 7 processor, så kan du göra saker, som du inte kan göra smidigt på en platta.
Om du kommer hem och laddar ur 10 gb bilder från din kamera och vill redigera detta, du sitter på en plats där du inte har internet utan du får förlita dig på att ha med din egen lagring, du vill dessutom göra redigering av stora bildfiler o filmklipp i t.ex. premier elements, fixar du detta på en platta?

Nu var det inte meningen att jämföra proffsverktyg med vanliga laptops och plattor men lagringen av 10 eller 100 GB är inga problem, Pemier Elements känner jag inte till men det finns kompetenta fotoappar som Photoshop m.fl.

Eller varför inte Snapseed som gör jobbet på en bråkdel av tiden, till en kostnad av ingenting.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Det kanske är så här ...

Och aldrig mötas de två.
Bättre att sluta träta och gå vidare med sina preferenser/åsikter, i full respekt för andras dito?

Och göra det vi är värda - pyssla med våra ädelstenar, och åka ut i världen!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Jag misstänker att det är några år sedan Knarrevik jobbade på allvar på en dator, och verkligen måste ha något utfört på effektivast möjliga sätt. Nästan allt här i livet går ju att utföra på allehanda konstiga sätt, bara man har massor av tid att gå runt alla problem man stöter på.

Jag misstänker att många inte har en aning om vad en modern platta klarar av.
Allt fler skolor, företag och sjukvårdsinrättningar byter ut datorer mot plattor tack vare enklare handhavande och snabbare access.

Nu senast skall sjukjournaler hanteras på plattor för bättre effektivitet, det är inte konstigt alls, snarare tvärtom!
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Chromebook

Eftersom du hela tiden talar om den senaste tekniken när det gäller plattor o lagring, då skall vi naturligtsvis jämföra en windowsdator med den senaste tekniken, och då kommer en platta till korta riktigt rejält, jag har båda så jag kan jämföra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Jag skrev skicka ut, inte skriva ut.
Merjobb, merjobb.

Visst finns det datorstyrda prylar som viker, lägger i brev och postar men det var väl inte detta det gällde?

Laptop eller platta?
Vi får följa med i utvecklingen mot effektivare och mer lättanvända prylar varken vi vill eller inte.
Snart kommer det skärmar som är tunna som papper, då kallas det inte platta längre!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Chromebook

Jag misstänker att många inte har en aning om vad en modern platta klarar av.
Allt fler skolor, företag och sjukvårdsinrättningar byter ut datorer mot plattor tack vare enklare handhavande och snabbare access.

Nu senast skall sjukjournaler hanteras på plattor för bättre effektivitet, det är inte konstigt alls, snarare tvärtom!

Men det måste väl även du förstå att det inte går att utföra professionell t.ex. ordbehandling, bildbearbetning, ritningsläsning och bearbetning på en liten leksak till 10 tumsskärm, som dessutom en stor del av tiden upptas till en tredjedel av "tangenbordet" Att man sedan kan peta in diverse data och surfa på den det är något helt annat än professionell användning. Du har väl f.ö. sett att försäljningen av laptops ökar igen, troligen för att en del av "paddboomen" är över.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Jag nämnde ju att det går att få dit externa tangentbord och jättestora skärmar om så behövs, precis som på en vanlig PC.

Laptopförsäljningen gick ned drygt 8% globalt det senaste kvartalet enligt de källor som jag läst.
Att plattförsäljningen stagnerat skylls på mobiler med jätteskärmar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Chromebook

Om du skall ansluta plattan till en stationär skärm, ett fast tangentbord, och eventuellt en mus, vad är då fördelen med plattan?
du kanske borde lugna ned dej i ditt marknadsförande av plattor och Apple, det verkar närmast som du har provision.
Man kan inte tvinga på alla andra sin egen åsikt.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Masseutsendelse av epost er mulig å scripte under android, men på de fleste trenger en å ha root tilgang eller en kan skrive en app som en installerer lokalt. Skulle tro det er mulig med jailbreak på ios også, men det er endel flere sperrer under skallet som jeg ikke har orket å sette meg inn i.

Har ikke funnet macro scripting for denne type funksjoner i office programmene for mobile platformer, så en direkte overflytt er ikke mulig.

Utvikling av apps for mobile platformer skjer ikke direkte på platformen, men en kan i dag med Visual Studio 2016 på windows 10 utvikle universal apps som kan bygges direkte til windows mobile, android og ios i tillegg til å kjøre lokalt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Jag är på semester nu och skriver som vanligt dagbok. En del bilder lär det också bli. När jag kommer hem skall jag förhoppningsvis sammanställa detta till en reseberättelse med text och bild, liknande denna: http://www.husbilsklubben.se/forums/t82039/ .

Eftersom vi har en platta och läser alla Knarreviks inlägg om allt fantastiskt man kan göra på dessa med enbart ett eller annat knapptryck börjar jag fundera på att ge plattan en chans. Men vilken app skall jag använda för att åstadkomma en lay out liknande den jag gjorde för 2014 års reseberättelse? Jag söker naturligtvis en app där jag, och ingen annan, bestämmer var respektive bild skall ligga, hus stora de skall vara och hur text och rubriksättning skall se ut.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Masseutsendelse av epost er mulig å scripte under android, men på de fleste trenger en å ha root tilgang eller en kan skrive en app som en installerer lokalt. Skulle tro det er mulig med jailbreak på ios også, men det er endel flere sperrer under skallet som jeg ikke har orket å sette meg inn i.

Har ikke funnet macro scripting for denne type funksjoner i office programmene for mobile platformer, så en direkte overflytt er ikke mulig.

Utvikling av apps for mobile platformer skjer ikke direkte på platformen, men en kan i dag med Visual Studio 2016 på windows 10 utvikle universal apps som kan bygges direkte til windows mobile, android og ios i tillegg til å kjøre lokalt.

Tack Knut, äntligen en seriös, insatt och saklig kommentar som jag förstår.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Chromebook

Jag skrev just en bok, "Lilla Moselboka", som nu ska tryckas. När jag började med det arbetet använde jag en 12,2-tums platta och visst gav det fördelar, tyckte jag i början men det dröjde inte länge innan nackdelarna blev så påträngande att jag övergav plattan till förmån för en vanlig Acer laptop 11,6 tum + en stor extraskärm + Adobe InDesign som är ett bra program.

Skillnaden är enorm! Det räckte med att man kom när plattskärmen ofrivilligt så spolierades flera timmars arbete i ett nafs. Bilderna hade jag aldrig klarat med en platta o.s.v.

Inte ens här på sjukhuset är jag tillfreds med min lilla 7-tummare Samsung. Det är ett himla petande och tid tar det att skriva ett litet inlägg. Jag tror att jag skulle vilja ha en liten, tunn och lätt Chromebook med SSD så jag ska börja se mig om efter en sådan om jag kommer ut härifrån någon gång.

Jappe

PS. Att ha en platta bredvid datorn fungerar bra till research och kartor m.m.
 
Senast ändrad:
Toppen