• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromebook

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Chromebook

Har man en androidplatta som jag, så kan man säkerhetskopiera snabbt och billigt till usb-minnen. :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Ja, både Android og Windows Phone støtter OTG kabel og de fleste usbstikker og disker.

En OTG kabel er det motsatte av en ladekabel og har en microusb kontakt i ene enden og en usb hunkontakt i andre.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Du får rätt många år med 200 GB i iCloud för det en Chromebook kostar.
Du förespråkar ju själv molnlagring :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Det är lite tråkigt att Ipads är så väldigt begränsade i sin prestanda och funktionalitet så att man måste ha en riktig dator också.
Många har köpt padda i tron om att den kan ersätta PC’n men sen insett att det inte går.

Jag har lagt min laptop i garaget sedan 3-4 år. Så visst kan den ersätta en laptop. Men inte för alla förstås, det beror på vad man använder den till. Men jag tror det skulle funka för majoriteten av privatpersoner. De surfar, läser email och betalar räkningar, inte så avancerat. Men det finns undantag :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Kommer inte ihåg hur snabb den var, reagerade i alla fall inte att den var långsam. Visste inte att det fanns antivirusprogram. Sålde den inom någon månad eftersom den inte kunde köra fjärrskrivbord/terminal services på vettigt sätt.

Jag använder både Citrix och Teamviewer, och är väldigt nöjd med dem...
Har även kört någon terminalemulator också, men det var ett tag sedan, kommer inte ihåg vilket.

Edit: Mocha Telnet tror jag det var.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Jag har lagt min laptop i garaget sedan 3-4 år. Så visst kan den ersätta en laptop. Men inte för alla förstås, det beror på vad man använder den till. Men jag tror det skulle funka för majoriteten av privatpersoner. De surfar, läser email och betalar räkningar, inte så avancerat. Men det finns undantag :)

Du glömde navigering, kartor, ställplatssökning och inte minst bild- och videobehandling och massor av annat som med en PC tar evigheter i jämförelse.

Genialisk bildbehandling med Snapseed och bildlagring med Google Foto, tack för dem Google.

iBooks för att offline läsa Hjulnissarnas pdf-filer med tusentals husbilsplatser runt om i världen och iMovie för att göra video och bildspel direkt till Youtube.

Naturligtvis Garage Band för att enkelt skapa musik för den som är musikalisk (inte jag).

PS! Jag glömde Mina Fordon för att kunna ställa av och på husbilen med ett klick!
Och inte minst för att slippa bekymra sig för virus och trojaner med ideliga säkerhetsuppdateringar.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Du menar platta?
Sätter man säkerhet och snabbhet främst är det iPad som gäller men det skulle vara kul att testa Chromebook.

Undrar förresten hur lång tid dessa säkerhetskopior tar för att installeras?
3 timmar eller en hel dag?

Visa bilaga 102848

Jag har aldrig behövt köra någon säkerhetsuppdatering på iPad, jag tvivlar på att det behövs på en Chromebook heller.

PS! Nästan 4 timmar med flera omstarter behövdes för att alla uppdateringar skulle komma på plats.

Nej, iCloud klarar bara 5GB!
Jag behöver närmare 128 trots att bilderna hamnar hos Google Foto.

På tal om bilder fick jag kopierat drygt 2000 bortglömda bilder till Google Foto från en gammal laptop idag.

Jag förstår inte vad det är som skall säkerhetskopieras och varför. Vi har ju gång på gång läst om hur dessa paddo..., förlåt plattor heter det tydligen nu, fungerar hur länge som helst, aldrig drabbas av virus mm. Detta dessutom skrivet av trådskaparen själv!

Men det är kanske minnet som tar slut och något minneskort går ju inte att sätta i dem, möjligen genom en extern klump som kanske kan vara lite bökig att ha sittande i en liten kontakt och antagligen lätt kan ramlar av. Men varför behöver laptoppen uppdateras med alla säkerhetsuppdateringar för att kunna göra en backupp av en platta? Du skall väl inte ut på nätet för att göra det? Det räcker väl att koppla in plattan till PC:n med en sladd. Därmed lär det knappast hända så mycket ur säkerhetssynpunkt.

Beträffande moln så finns ju Elgigantens moln för 495:-/år och obegränsad lagringskapacitet. Jag har börjat fundera på om detta kan vara ett alternativ till nuvarande hårddisk som jag förvarar på jobbet (jag lär inte drabbas av brand eller stöld hemma och på jobbet samtidigt). Med snart 3TB så lockar obegränsningen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Knarrevik, du glömde t ex:

  • Bildredigering med fulländad layer-teknik som Photoshop
  • Avancerade beräkningsprogram som t ex Excel och Access klarar
  • Fullmatade program för dokumentskapande såsom Word och Adobe Acrobat
  • Program för publicering såsom InDesign och Illustrator

Klarar du inte på en platta, varken Apple- eller Android-dito.
Beror förstås på vilka kvalitetskrav man har.
Med dina "enkla" exempel klarar man sig dock precis lika bra på en IOS- som på en Andriodplatta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

... iCloud klarar bara 5GB! ....

...Man väljer prestanda och enkelhet tillsammans med form. Lagringskapacitet väljer man att ha i molnet, inte på en osäker hårddisk!

Här hänger jag inte med i resonemanget. iClod är väl molnet? Men kan man bara välja 5GB så lär inte många klara sitt behov av lagring utan en extern hårddisk.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Jag skulle önska att min laptop varit säkerhetskopierad så att jag lättvindigt kunde återställa till ursprunget.

Både datorer och plattor kan ju behöva återställas av en mängd orsaker.
Blir de borttappade, stulna m.m. kan det vara bra att kunna återställa alla appar, program, dokument och bilder till en ny enhet på några få minuter.

Därför finns iTunes och iCloud, något som Microsoft inte tänkte på.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Åja, du kan likställa dom med Onedrive (tidigare Skydrive). Kommer inte ihåg vem som var först, Onedrive eller ICloud.
Men det kvittar väl egentligen.
Plus en massa andra i PC-världen, Acronis, Dropbox, SugarSync, m m fl.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Här hänger jag inte med i resonemanget. iClod är väl molnet? Men kan man bara välja 5GB så lär inte många klara sitt behov av lagring utan en extern hårddisk.

Nej jag behöver ca 200 GB från mina enheter, därför var min gamla laptop bra att ha, säkerhetskopiering var det enda den dög till.

iCloud är ett alternativ även om det skulle kosta 35:- per månad men nu har jag efter många om och men fått igång en gammal HP som förhoppningsvis duger. Man får starta upp den i god tid och låta bli att köra online eftersom virusprogrammen har gått ut. Det var längesedan man behövde oroa sig för virus, trojaner och annat skräp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Knarrevik, du glömde t ex:

  • Bildredigering med fulländad layer-teknik som Photoshop
  • Avancerade beräkningsprogram som t ex Excel och Access klarar
  • Fullmatade program för dokumentskapande såsom Word och Adobe Acrobat
  • Program för publicering såsom InDesign och Illustrator

Klarar du inte på en platta, varken Apple- eller Android-dito.
Beror förstås på vilka kvalitetskrav man har.
Med dina "enkla" exempel klarar man sig dock precis lika bra på en IOS- som på en Andriodplatta.

Jo, jag använde Excel, Word och databasprogram dagligen i mitt jobb men idag finns det enklare och billigare appar för hemmabruk som gör jobbet på kortare tid om man överhuvud taget behöver dem.

Efter att ha använt Photoshop och Paintshop i årtionden blir man förbluffad över Snapseed som gör jobbet på sekunder. Det är nog Googles mest uppskattade app tillsammans med Google Foto.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Jag har lagt min laptop i garaget sedan 3-4 år. Så visst kan den ersätta en laptop. Men inte för alla förstås, det beror på vad man använder den till. Men jag tror det skulle funka för majoriteten av privatpersoner. De surfar, läser email och betalar räkningar, inte så avancerat. Men det finns undantag :)

Instämmer till fullo.
Paddor är verkligen suveräna att ha och räcker till det mesta av allt det ”enklare” man ofta gör i hemmet eller på resa. Jag skulle själv aldrig vilja släppa mina paddor.
Men för dom av oss som använder en dator till lite mer än det så räcker dom helt enkelt inte till. Varken funktions, prestanda eller formatmässigt. Då åker PC’n eller Mac’en alltid fram.

Sen finns det dom som slår knut på sig själva bara för att försöka bevisa att ”allt går” med en padda men det är nog mest av extrem envishet och inte för att det är smidigt enkelt eller effektivt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Sen finns det dom som slår knut på sig själva bara för att försöka bevisa att ”allt går” med en padda men det är nog mest av extrem envishet och inte för att det är smidigt enkelt eller effektivt.

Har du testat själv?
Vad är det som inte en modern platta inte klarar lika bra eller bättre än en laptop?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Det här börjar ju nästan bli löjligt.
Varför så envis med att hävda en padda kan ersätta en Laptop i allt och för alla? Det är olika enheter med olika styrkor och svagheter men som överlappar varandra på vissa områden.


För att svara på din fråga om vad en platta inte klarar lika bra eller bättre än en Laptop:

- Att köra alla de tusentals av avancerade program som i bästa fall kanske finns i en kraftigt nerbantad version till en padda.
- Lagra och hantera mängder av filer och data direkt i enheten.
- Ha flera fönster/program synligt öppna och igång bredvid varandra så att det blir smidigt och enkelt att både se och eventuellt flytta data mellan dem.
- Ha ett inbyggt riktigt tangentbord som går snabbt och lätt att skriva på utan att samtidigt dölja halva skärmen.
- Ha en större inbyggd skärm
- Ha en inbyggd mus/styrplatta som ger en helt annan precision och snabbhet än ett tjockt flottigt finger på skärmen.
- Ha möjligheten att enkelt och med standardkontakter koppla in en ännu större skärm, separat mus, stort tangentbord, externa hårddiskar, nätverk, USB minnen… you name it.
- Spela mer avancerade spel
- Med mera..

Däremot är plattan överlägsen på många andra områden men dom vet du nog redan :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Microsoft Office Home for opp til 5 pcer eller macer og alle de ios, android og windows phone enheter du vil gir hver bruker 1 TB eller er det nå 10 TB som jeg har tilgjengelig på OneDrive. Det hele for en moderat pris i året :D. Office for android, ios og winphone er nå blitt brukbar og svært lik pc utgaven.

Mange tror i dag at Office 365 endast er webutgave, men avtalen inkluderer fulle lokal office apper på alle platformer. Selv kjører jeg med office 2016, mens de andre på vår avtale bruker 2013 utgaven frem til release av den nye.

En liten begrensning i mobilutgavene er hvordan gamle office dokumenter håndteres, disse lastes opp og konverteres til dagens format før de kan brukes lokalt.
 
Toppen